سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال الگوراند ALGO چیست و چه آینده‌ای دارد؟

روز به روز آلت‌کوین‌های بیشتری به بازار رمزارزها معرفی می‌شود اما ۹۰ درصد این پروژه‌ها نه آینده خوبی دارند و نه برنامه مناسبی به کاربران ارائه می‌دهند. یکی از پروژه‌هایی که با تیم قوی و دانش بالا در این بازار شروع به فعالیت کرده، بلاک چین الگوراند است. در این مقاله به بررسی ساختار، تیم، توکنومیک و از همه مهم‌تر آینده قیمتی این ارز می‌پردازیم.

پروژه الگوراند Algorand چیست؟

الگوراند یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که ارز بومی آن ALGO نام دارد. ایده اصلی پشت الگوراند ترکیب ویژگی‌های رمزارزهای رایج و اصلی مانند تمرکززدایی و ایجاد توکن‌هایی با قابلیت تقسیم آسان است.

در کنار این ویژگی‌ها سرعت پردازش بیشتر تراکنش‌ها و قدرت محاسباتی کمتر لازم برای اجرای شبکه مدنظر تیم الگوراند قرار داشته است.

ارز دیجیتال الگوراند
ارز دیجیتال algo

تاریخچه پروژه

ارز دیجیتال ALGO در سال ۲۰۱۹ برای رفع سه مشکل اساسی در رمزارزها یعنی تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری توسط استاد دانشگاه MIT سیلویو مایکالی Silvio Micali ایجاد شد. البته تحقیقات و توسعه این ارز از سال ۲۰۱۷ در دست انجام بود.

در وایت پیپر الگوراند که توسط میکالی نوشته شده است از الگوراند نه تنها به عنوان یک رمزارز بلکه به عنوان یک بستر برای قراردادهای هوشمند نام برده شده است.

شبکه الگوراند به چه شکلی کار می‌کند؟

یکی از مواردی که الگوراند را از سایر پروژه‌ها متمایز می‌کند، استفاده از مکانیزم اثبات سهام خالص Pure Proof of Stake است.

با اثبات سهام خالص، تراکنش‌ها و بلوک‌های جدید می‌توانند سریعتر و کارآمدتر ایجاد و پردازش شوند. هولدرهای الگوراند در این سازوکار به طور تصادفی انتخاب می‌شوند که بلوک بعدی در زنجیره را اعتبارسنجی و سپس تایید می‌کنند. این گروه از کاربران به طور تصادفی زمانی که یک بلوک جدید ایجاد می‌شود، انتخاب می‌شوند.

ارز دیجیتال الگوراند
ارز دیجیتال algo
بلاک چین الگوراند

به گفته توسعه دهندگان این شبکه، این فرآیند به بلاک چین الگوراند اجازه می دهد تا جهانی، غیرمتمرکز و ایمن باشد.

هرچه یک کاربر توکن ALGO بیشتری را در اختیار داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که برای تایید و اعتبارسنجی بلوک‌ها و تراکنش‌های جدید انتخاب شود. این فرآیند به الگوراند اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه بر خلاف ارزهایی چون بیت کوین و اتریوم، تایید و پردازش کند.

موارد استفاده الگوراند چیست؟

مانند بسیاری از آلتکوین‌ها، الگوراند نیز سعی کرده است تا با ایجاد یک اکوسیستم بستری برای برنامه‌های کاربردی با توکن‌هایی بر بستر آن شبکه بسازد. البته بسیاری از افراد بدون توجه به کاربردهای این شبکه فقط این ارز را به صورت سوداگرانه خرید و فروش می‌کنند.

ای‌نوت موزیک ANote Music یکی از این نمونه‌هاست که به سرمایه‌گذاران و ناشران موسیقی امکان خرید و فروش حق امتیاز (حل مشکلات کپی‌رایت) را در بلاک چین الگوراند می‌دهد.

یکی از حوزه‌های اصلی توسعه الگوراند دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز است که از قراردادهای هوشمند و دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال الگوراند
ارز دیجیتال algo
قرارداد هوشمند ارز دیجیتال Algo

توسعه دهندگان الگوراند امیدوارند میزبان قراردادهای هوشمندی باشند که می‌تواند بر مبادله دارایی دیجیتال یا نمایش دیجیتال دارایی‌های دنیای واقعی حاکم باشد.

تفاوت‌های الگوراند و اتریوم

الگوراند به عنوان یک ارز دیجیتال به بازار معرفی شد تا اتریوم را به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین آلتکوین‌های بازار به چالش بکشد.

افزایش کارمزدها در اتریوم باعث شده است که توسعه دهندگان دیفای برای توسعه برنامه‌ها به الگوراند روی بیاورند. کارمزد تراکنش‌ها در الگوراند نسبت به شبکه اتریوم بسیار کمتر است.

ارز دیجیتال الگوراند
ارز دیجیتال algo

هم الگوراند و هم اتریوم ۲.۰ از روش اثبات سهام برای تولید کوین‌های جدید خود استفاده می‌کنند. با این حال کاربران برای استیک کردن و شرکت در اجماع الگوراند به یک کوین ALGO نیاز دارند در حالی که در اتریوم ۲.۰ برای استیک کردن حداقل به ۳۲ اتر نیاز دارید که یک مانع بسیار بزرگتری برای ورود به این شبکه است.

استخراج یا استیک کردن با الگوراند

 برخلاف سایر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که قابلیت استخراج دارند، توکن‌های الگوراند قابل استخراج نیستتند چرا که این بلاکچین از مکانیزم اثبات سهام خالص استفاده می‌کند.

در این سازوکار شما باید دارایی خود را در یک کیف پول مخصوصی که برای پشتیبانی از عملیات بلاک چین الگوراند در نظر گرفته شده است، قفل کنید تا در ازای این عمل پاداش دریافت کنید.

همانطور که گفته شد الگوراند با هدف حل سه مشکل اساسی بلاک چین یعنی امنیت، مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز ایجاد شده است. در روش اجماع اثبات سهام خالص که توسط الگوراند استفاده می‌شود، شبکه امنیت را به صداقت اکثریت مرتبط می‌کند.

اگر دو سوم از اکثریت صادق باشند، پروتکل سالم باقی می‌ماند.

کسب درآمد منفعل از طریق الگوراند برای کاربران با حضور در شبکه امکان پذیر است. همه آدرس‌هایی که حداقل حاوی یک الگوراند یا بیشتر هستند، می‌توانند پاداش استیک کردن خود را که حدود ۵ تا ۶ درصد سالیانه است، دریافت کنند.

استیک کردن ارز دیجیتال الگوراند
استیک ارز دیجیتال algo

مزایای استیک کردن در الگوراند

  • سادگی فرآیند شروع
  • دریاف آسان پاداش
  • ریسک پایین به واسطه استفاده از سازوکار اجماع خاص
  • سرعت بالا و کارمزد کم تراکنش‌ها

انواع نود در بلاک چین الگوراند

هنگام استیک کردن دارایی در الگوراند باید به این نکته توجه داشته باشید که دو نوع نود در این شبکه وجود دارد که توسط پلتفرم پشتیبانی می‌شوند؛ نود رله و نود مشارکت.

نودهای رله در رای‌گیری یا تصمیم گیری شرکت نمی‌کنند. در عوض، ارتباط بین نودهای مشارکت را تسهیل می‌کنند. فراموش نکنید که برای اجرا نودهای رله به سخت‌افزار بهتر و پیشرفته‌تری نسبت به نود‌های مشارکت دارید.

استیک کردن در بلاک چین الگوراند ریسک‌ها و شرایطی منحصر به فردی دارد که می‌تواند بر میزان سود شما از استیک کردن در این شبکه اثر بگذارد. در ادامه بعضی از این شرایط را توضیح خواهیم داد.

  • دوره‌ قفل شدن – بعد از استیک کردن توکن‌ها، آن‌ها در شبکه قفل می‌شوند؛ یعنی توکن‌ها قابلیت جابجایی یا معامله در شبکه را ندارند.
  • نقدینگی و نوسانات – رفتار بازار عامل بزرگی است که باید در نظر گرفته شود زیرا قابل کنترل نیست. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال مستعد نوسانات ناگهانی و عمده است ممکن است با سود زیادی با استیک کردن بدست نیاورید.
  • حالت اعتبار سنجی – این نودها نسبت به نودهای دیگر به تجهیزات و همچنین تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند. اعتبار سنجان اگر شرایط لازم را نداشته باشند ممکن است غیرفعال یا بلاک شوند.
  • کمیسیون‌ اعتبار سنج‌ها – در سازوکار اثبات سهام برای اجرای نودها و نگهداری چندین توکن به یکسری سخت افزاری نیاز است که شخص باید آن‌ها را تهیه کند و بعد ارائه دهد تا به عنوان یک اعتبارسنج کامل در نظر گرفته شود.
  • مدت زمان پاداش‌دهی – هنگامی که دارایی‌های خود را در شبکه استیک می‌کنید، ممکن است شما فورا پاداشی را دریافت کنید یا یا بر عکس ممکن است زمان مشخصی طول بکشد تا پاداش‌ها در حساب شما بنشیند.

بر اساس این شرایط و الزامات، استیک کردن به قدرت ریسک پذیری و میزان تحمل هر شخص بستگی دارد.

الگوراند ۲.۰

سال گذشته الگوراند از نسخه ۲ خود پرده‌برداری کرد که واقعا یک به روز‌رسانی بسیار مهم و الزامی برای این پروتکل به حساب می‌آید.

به همراه الگوراند ۲.۰ سه ویژگی کلیدی معرفی شدند که عبارتند از: دارایی‌های استاندارد الگوراند، انتقال اتمی الگوراند و قراردادهای هوشمند.

اگر به مباحث مربوطه به دو مورد اول علاقمندید بعد نیست به بخش اسناد سایت خود الگوراند سر بزنید. چیزی که بعد از این بروزرسانی بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده، قراردادهای هوشمند این شبکه است. قراردادهای هوشمند الگوراند در لایه ۱ این شبکه ادغام شده‌اند که در نتیجه سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت مشابه خود پلتفرم الگوراند را به ارث می‌برند.

همانطور که متوجه شدید به همراه قراردادهای هوشمند الگوراند چندین مزیت ذکر شده است.

ارز دیجیتال الگوراند ۲
ارز دیجیتال algo 2.0

از نظر مصرف انرژی این قراردادها بسیار کارآمد هستند که در کنار این ویژگی می‌توان از سرعت نهایی شدن بالای آن‌ها نام برد. توسعه این قراردادها بسیار آسان است و برای نوشتن این کدها می‌توان از جاوا، جاوا اسکریپت، و پایتون استفاده کرد.

تیم

الگوراند برای فعالیت در فضای بلاک چین واقعا تیم قوی و خوبی را دور هم جمع کرده است. الگوراند توسط سیلویو میکالی استاد انستیتو ماساچوست MIT در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد.

تعداد افراد تیم زیاد نیست ولی تعداد قابل توجهی دانشمند و محقق در این تیم حضور دارند. شرکت اصلی الگوراند در بوستون آمریکا قرار گرفته است.

در کنار تیم اصلی، بنیاد الگوراند در کنار پروژه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این بنیاد در زمینه توسعه و تحقیقات و ارائه نوآوری در این شبکه فعالیت دارد.

بیایید نگاهی به برخی از اعضای تیم الگوراند بیندازیم.

تیم ارز دیجیتال الگوراند
تیم ارز دیجیتال algo

سیلویو میکالی، بنیانگذار الگوراند و یک متخصص جهانی در امر رمزنگاری، پروتکل‌های امن و تولید شبه تصادفی است.

استیو کوکینوس، مدیرعامل پروژه و یک کارآفرین با تجربه است.

دبلیو شان فورد، مدیر ارشد اجرایی الگوراند است که  قبل از این پروژه مدیر ارشد اجرایی در لاگ‌ملن LogMeIn بود.

کلی کالاگان به عنوان رئیس بازاریابی الگوراند فعالیت می‌کند که در زمینه بازاریابی با مایکروسافت همکاری‌های جالبی داشته است.

سرگئی گوربونوف استادیار داشنگاه واترلو کانادا و متخصص رمزنگاری است. او در الگوراند به عنوان رئیس بخش رمزنگاری فعالیت می‌کند.

نقشه راه

هیچ جزئیاتی خاصی در مورد برنامه‌های آینده الگوراند توسط تیم پروژه به کاربران ارائه نشده است.

ارز دیجیتال ALGO چیست؟

ارز دیجیتال ALGO توکن بومی بلاک چین الگوراند است که برای موارد مختلفی چون دریافت پاداش از اجماع اثبات سهام خالص یا پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه یا به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می‌شود.

در حال حاضر ارز دیجیتال الگوراند با ارزش 0.9 دلار با ارزش بازار ۶ میلیارد دلار در رتبه ۲۵ سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است. به طور کلی قرار است ۱۰ میلیارد توکن ALGO در بازار عرضه شود که هم اکنون بیش از ۶.۵ میلیارد توکن به بازار عرضه شده است.

  • نام توکن: الگوراند
  • موارد استفاده: کاربرد، حاکمیت
  • حجم بازار: ۶.۷ میلیارد دلار
  • عرضه در گردش: ۶.۵ میلیارد توکن
  • عرضه کل: ۱۰ میلیارد دلار

توکنومیک الگوراند
توکنومیک algo
برنامه تخصیص بلند مدت ALGO
توکنومیک الگوراند
توکنومیک algo
برنامه تخصیص بلند مدت ALGO
توکنومیک الگوراند
توکنومیک algo
برنامه زمانبندی انتشار توکن ALGO

مراحل فروش اولیه توکن ALGO

فروش خصوصی: در سال ۲۰۱۸ الگوراند حدود ۶۶ میلیون دلار سرمایه از طریق دو رویداد فروش خصوصی جمع آوری کرد. تاکنون نام هیچ کدام از سرمایه‌گذارها فاش نشده است.

فروش عمومی: الگوراند با استفاده از مکانیزم حراج هلندی، بیش از ۶۰ میلیون دلار را در فروش توکن اصلی خود در کوین‌لیست Coinlist جمع آوری کرد. تمام ۲۵ میلیون توکن به قیمت ۲.۴ دلار در بازار فروخته شدند.

ارز دیجیتال الگوراند را از کجا بخریم؟

اگر مایل به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ALGO هستید می‌توانید این ارز را صرافی‌های زیادی بخرید. در حال حاضر صرافی‌های معروفی مانند بایننس، کوکوین، کراکن،‌ گیت.آی‌او، کوین‌بیس، بیت‌فینکس و … این را با جفت ارزهای زیادی همچون تتر،‌بیت کوین، بی‌ان‌بی، دلار، یورو و … لیست کرده‌اند.

از آنجایی که خرید و فروش در صرافی‌های خارجی برای ایرانیان عزیز مشکل است شما می‌توانید به زودی در صرافی اکسکوینو به خرید و فروش ارز دیجیتال الگوراند ALGO بپردازید.

کیف پول‌های ALGO

علاوه بر صرافی‌هایی که در بالا نام بردیم شما می‌توانید این ارز محبوب را در کیف پول‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری زیادی ذخیره کنید. در ادامه چند مورد از این کیف پول‌ها را برای شما نام خواهیم برد.

  • کیف پول سخت افزاری ترزور
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس و ایکس
  • کیف پول نرم افزاری تراست والت
  • کیف پول نرم افزاری مت والت Math Wallet
  • کیف پول نرم افزاری الگوراند والت Algorand Wallet
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک والت Atomic Wallet

پیش بینی قیمت آتی الگوراند تا سال ۲۰۲۵

در ادامه تحلیل چندین کارشناس خبره در بازار رمزارزها در مورد ارزش الگوراند در ۳ سال آتی را بررسی می‌کنیم:

دیجیتال کوین پرایس DigitalCoinPrice پیش بینی کرده است که ALGO با به پایان رسیدن سال ۲۰۲۲ به میانگین قیمت ۳.۱۶ دلار به ازای هر کوین برسد. این تیم پیش بینی کرده است که قیمت این ارز دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ به سطح ۶.۲ دلار خواهد رسید.

دیجیتال کوین پرایس

والت اینوستور WalletInvestor در تحلیل‌های خود اظهار داشته است که الگوراند یک انتخاب هوشمندانه برای هر سرمایه گذار بلند مدت است. این پیش‌بینی به این معنی است که این دارایی با گذشت زمان عملکرد عالی و رو به رشدی خواهد داشت. این تیم پیش بینی می‌:ند که در انتهای امسال ارزش این توکن به ۲.۳۳ دلار و تا انتهای سال ۲۰۲۵ به ۵.۴ دلار به ازای هر کوین برسد.

والت اینوستور

تیم لانگ‌فورکست Longforecast پیش‌بینی کرده است که قیمت آتی ALGO روند بهتری را در پیش می‌گیرد ارزش آن نسبت به امروز بسیار بیشتر خواهد شد. این تیم فکر می‌کند که قیمت هر ALGO تا پایان سال ۲۰۲۲ به محدوده ۳.۴ دلار می‌رسد. همچنین آن‌ها در پیش‌بینی خود اعلام کرده‌اند که اگر این روند صعودی ادامه یابد در اواسط سال ۲۰۲۵ الگوراند بین محدوده ۵.۸۶ تا ۷.۲۸ دلار حرکت خواهد کرد.

لانگ فورکست

کوین‌آربیتراژ CoinArbitrage یکی دیگر از تیم‌های تحلیل تکنیکال اعتقاد دارد که رشد الگوراند تا پایان ۲۰۲۲ زیاد نبوده و این ارز به سطح ۱.۷۹ دلار خواهد رسید اما برعکس به سال‌های آتی بسیار امیدوارند و معتقدند که تا ابتدای سال ۲۰۲۵ ارزش هر ALGO به ۸.۷۹ دلار خواهد رسید.

کوین‌آربیتراژ

سخن‌نهایی

واقعا نمی‌توان پیشینه تیم در زمینه تکنولوژی و تخصص آن‌‌ها را انکار کرد. این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر در حل مشکلات سه‌گانه بلاک چین یعنی مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی بسیار نزدیک‌تر است.

با راه‌اندازی شبکه الگوراند ۲.۰ و امکان ایجاد قرارداد هوشمند در این بلاک چین پتانسیل بیشتری برای قفل شدن ارزش در شبکه به وجود آمده که بد نیست آن را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

یک دیدگاه

  1. برنامه خیلی خوبیه امیدوارم ک منم بتونم ازش نتیجه خوبی بگیرم

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.