تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال هارمونی چیست ؟ درباره ارز وان one بیشتر بدانید

زمانی که صحبت از ارز دیجیتال هارمونی به میان می‌آید، نفس‌ها در سینه حبس می‌شود. اما چرا؟ گسترش امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و انتظار می‌رود تا همین روند را ادامه دهد. با این حال، یک مشکل مهم در این مسیر وجود دارد: با وجود اینکه دیفای در ابتدای مسیر قرار دارد، اما هرچه بیشتر جلو می‌رویم، مشخص می‌شود که برای اینکه دیفای به یک صنعت گسترده در جهان تبدیل شود، باید نقل و انتقال بین زنجیره‌ای هرچه سریعتر آغاز شود.

پروتکل هارمونی و توکن آن با نماد وان (ONE) یکی از پروژه‌هایی است که تراکنش‌های بین زنجیره‌ای را ممکن می‌کند. این پروژه و توکن محبوب آن، در ماه‌های گذشته با استقبال زیادی از سوی فعالان حوزه رمزارز مواجه شده است.

در این مطلب، نگاهی می‌کنیم به مشکلاتی که توسط پروژه هارمونی در فضای دیفای حل می‌شوند و آینده ارز دیجیتال هارمونی (ONE) را بررسی می‌کنیم.

در این مطلب می‌خوانید:

بلاکچین هارمونی چیست؟

توکن ONE

بلاک‌‌چین هارمونی به‌عنوان یک زنجیره لایه دوم روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شد تا زحمت برنامه‌نویسان را برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کم کند. اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا DApps، اپ‌هایی هستند که روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند.

اما نکته مهم در مورد کاربرد هارمونی اینجاست: با توجه به کارمزد بالای شبکه در اتریوم، رمزارزهای جدیدی تلاش می‌کنند تا با ارائه یک شبکه ارزان‌تر، از اتریوم رد ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز سبقت بگیرند. با این حال، پروتکل هارمونی تصمیم گرفته تا به جای رقابت با اتریوم، با این شبکه همکاری کند. راهکار هارمونی برای این کار، استفاده از فناوری شاردینگ (sharding) است.

هارمونی با استفاده از فناوری شاردینگ، بلاک‌چین را به چند زنجیره موازی یا همان شارد تبدیل می‌کند. با این کار، بهره‌وری و سرعت پردازش شبکه‌ها بیشتر شده و هزینه‌ها هم کمتر می‌شود. به لطف همین تکنیک، انجام تراکنش در هارمونی کمتر از 3 ثانیه انجام می‌شود؛ در حالی که کارمزد کارمزدها هم نسبت به شبکه‌های دیگر تا 100 برابر کاهش می‌یابد!

ارز دیجیتال هارمونی one چیست؟

بلاک‌چین هارمونی ارز دیجیتال اختصاصی خود را دارد که با نام هارمونی وان (ONE) شناخته می‌شود. اسم وان که برای این توکن انتخاب شده، اشاره به چشم‌انداز پروژه هارمونی دارد که یکی کردن مردم جهان با استفاده از بلاک‌چین است.

توکن ONE

هزینه همه فعالیت‌هایی که در شبکه هارمونی انجام می‌شوند با استفاده از توکن ONE پرداخت می‌شود. مهم‌ترین این فعالیت عبارت‌اند از: رای‌گیری، کارمزد تراکنش، استیکینگ (سپرده‌گذاری توکن‌ها) و دریافت جوایز.

اعضای بلاک‌چین هارمونی با در اختیار داشتن توکن‌های ONE، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها برای آینده این پروژه، حق رای داشته باشند. به‌علاوه، با استیک کردن توکن‌های ONE، به کاربران سود اهدا می‌شود.  

درست مثل خیلی از رمزارزهای جدید، هارمونی با استفاده از مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. این مکانیسم، هزینه‌ تراکنش‌ها را کاهش و سرعت را افزایش می‌دهد.

بنیان‌گذاران هارمونی

استفان تسه (Stephen Tse) بنیان‌گذار و مدیرعامل هارمونی است. او دکترای پروتکل‌های رمزنگاری را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دارد. تسه سابقه فعالیت در شرکت‌های مایکروسافت و گوگل را در کارنامه خود دارد. در سال2006، او در گوگل به‌عنوان مهندس ارشد کار خود را آغاز کرد و پنج سال در این غول دنیای اینترنت بود. او در سال 2014 به شرکت اپل پیوست. تسه در 2017، پروژه هارمونی را بنیان‌گذاری کرد. تیم هارمونی کار خود را با 12 نفر شروع کرد که هفت نفر از آن‌ها، از اعضای سابق گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون بودند.  

ارز دیجیتال هارمونی
ستفان تسه (Stephen Tse) بنیان‌گذار و مدیرعامل هارمونی

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

ارز دیجیتال هارمونی وان با نماد معاملاتی ONE در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. توکن ONE در زمان نگارش این مطلب، در رتبه 48 ارزشمندترین رمزارزها قرار دارد.  مجموع توکن‌های قابل عرضه هارمونی، 13 میلیارد است. بیشترین قیمتی که ارز دیجیتال هارمونی تجربه کرده، 0.3 دلار است. این در حالی است که کمترین قیمت هارمونی، 001/0 دلار بود.

هارمونی چگونه کار می‌کند؟

پروتکل هارمونی برای افزایش مقیاس‌پذیری (توان پردازش) و سرعت تراکنش‌ها، از روش شاردینگ تصادفی استفاده می‌کند. این تکنیک به شبکه هارمونی اجازه می‌دهد تا دیتابیس یا همان پایگاه داده‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر و هم‌اندازه تبدیل کند. به این شکل تاخیر در فعالیت‌های هارمونی کاهش می‌یابد.

سیستم هارمونی نسبت به بسیاری از پروژه‌های دیگر، سرعت و شفافیت بیشتری در انجان تراکنش‌ها دارد. دلیل این مزیت فوق‌العاده هارمونی نیز آن است که نقاط قوت چند سیستم به‌طور همزمان استفاده می‌کند. به‌علاوه، هارمونی از همین سیستم‌ها برای برطرف کردن نقاط ضعف یکدیگر بهره می‌گیرد.

هارمونی وان

قابلیت‌های اصلی ارز دیجیتال هارمونی

برنامه‌نویسان هارمونی در حال حاضر روی سه قابلیت اصلی تمرکز دارند که می‌تواند دنیای دیفای را برای همیشه متحول کنید.

کیف پول مخصوص و امن

به‌طور معمول برای اینکه امنیت رمزارزها را تامین کرد، هر فردی به رمزعبور قوی نیاز دارد و باید کلید خصوصی (آدرس محرمانه برای دسترسی به کیف پول) را در فضایی امن ذخیره و نگهداری کنید. اما اگر هارمونی به اهداف خود برسد، این روند تغییر خواهد کرد.

تیم هارمونی در حال کار روی یک کیف پول کاملا شخصی و محرمانه برای کاربران است که می‌توان از طریق احراز هویت دوعاملی (از طریق ایمیل یا برنامه گوگل آتنتیکیتور Google Authenticator ) به آن دسترسی پیدا کرد. هنوز مشخص نیست که هارمونی در چه زمانی می‌تواند این هدف را اجرایی کند.

پروتکل دیفای برای استیبل‌کوین‌ها

یکی از اهداف دیگر هارمونی این است که یک توکن دیفای را بسازد تا برای استیبل‌کوین‌ها، نرخ سود 20 درصدی در سال را داشته باشد. در این صورت، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی دیگر هم به سرمایه‌گذاری در چنین پروتکلی جذب می‌شوند. به هر حال، سود ثابت 20 درصدی سالانه، برای هر سرمایه‌گذاری وسوسه برانگیز است.

پلتفرم بین‌زنجیره‌ای برای بیت‌کوین

هارمونی در نظر دارد تا یک پلتفرم را به‌عنوان پل یا بریج (bridge) بسازد تا امکان تبادل و نقل و انتقال بین پروتکل‌های مختلف را تنها در عرض سه دقیقه فراهم کند. این یک کار بسیار بزرگ در فضای دیفای محسوب می‌شود. تاکنون، تنها زنجیره‌ای که توانسته این هدف را عملی کند، تورچین (THORChain) بوده است.

مزایای ارز دیجیتال هارمونی

مزایا و معایب هارمونی وان

در این قسمت، به بررسی مهم‌ترین نکات مثبت و منفی پروتکل هارمونی و ارز دیجیتال ONE می‌پردازیم.

مزایای ارز دیجیتال هارمونی

  • هارمونی اولین پروتکل شاردینگ است که امکان استیکنیگ توکن‌ها در آن وجود دارد.
  • هارمونی نسبت به رقبای خود، سرعت بالاتری دارد. به‌علاوه، زیرساخت‌های لازم برای افزایش توان و سرعت در آینده را دارد.
  • به نظر می‌رسد نقشه راه هارمونی از ابتدا مشخص بوده است. بایننس، بزرگ‌ترین صرافی جهان از اولین سرمایه‌گذاران این پروژه بود که نشان‌دهنده آینده‌دار بودن هارمونی است.
  • توکن‌های غیر مثلی یا NFTs یکی از نوظهور‌ترین و محبوب‌ترین پدیده‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. با این حال، هزینه‌های بالای شبکه اتریوم باعث شده تا بسیاری از افراد نتوانند NFT بخرند. هارمونی بستری را فراهم می‌کند تا یک بازار NFT با کارمزدهای پایین‌تر ایجاد شود.
  • توکن ONE در بیشتر صرافی‌های رمزارز معامله می‌شود. این توکن در سال 2022 در صرافی Coinbase هم لیست می‌شود.

معایب ارز دیجیتال هارمونی

  • حقیقت این است که اتریوم و زیلیکا (Zilliqa) همین حالا نیز مشکلاتی را حل کرده‌اند که هارمونی در تلاش برطرف کردن آن‌هاست. آیا هارمونی این شکل را بهتر حل می‌کند؟ شاید. اما اگر میم‌کوین‌هایی مثل دوج‌کوین و شیبا به ما یاد داده باشند، این است که کاربردی بودن، لزوما باعث محبوبیت بالای یک ارز نمی‌شود. در عوض، هیجانات عمومی نسبت به یک ارز است که آن را محبوب می‌کند.
  • بهره‌وری حداکثری هارمونی، به فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل نسل پنج اینترنت (5G) بستگی دارد که هنوز در بیشتر نقاط جهان در دسترس نیست.

کیف پول هارمونی

کیف پول هارمونی وان (Harmony ONE wallet) را می‌توانید به‌عنوان یک افزونه در مرورگر کروم به‌سادگی نصب کنید. البته، چند کیف پول دیگر هم امکان ذخیره و نگهداری از توکن‌های هارمونی را فراهم می‌کنند. بنابراین، شما باید برحسب نیازتان کیف پول مورد نظر را انتخاب کنید.

به‌عنوان مثال می‌توانید از کیف پول‌های سرد (سخت‌‌افزاری) مثل لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) استفاده کنید. این یک گزینه امن برای نگهداری رمزارزها از جمله توکن ONE محسوب می‌شود، اما در عین حال باید هزینه بالایی پرداخت کنید و کار با آن‌ها چندان ساده نیست. بنابراین، معمولا کسانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند که تعداد بسیاری زیادی ارز دیجیتال دارند و این گزینه برای بیشتر افراد به‌صرفه نیست.

گزینه بعدی، کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند که رایگان بوده و استفاده از آن‌ها آسان است. می‌توانید والت های نرم‌افزاری را هم برای گوشی‌های هوشمند و هم برای کامپیوتر دانلود و نصب کنید. کیف پول‌های نرم‌افزاری با اینکه امنیت کمتری ارائه می‌دهند، اما هزینه‌ای ندارند و به صورت رایگان قابل استفاده هستند.

کیف پول‌های تحت وب یا آنلاین هم مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. افراد می‌توانند از دستگاه‌های مختلف و در هر زمان، از این نوع کیف پول استفاده کنند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است. با این حال، معمولا استفاده از کیف پول‌های آنلاین توصیه نمی‌شود، چون امنیت بسیار پایینی در برابر حملات اینترنتی دارند.

اکسکوینو، یک کیف پول امن را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بتوانند توکن‌های هارمونی (ONE) خود را در فضایی امن و یکپارچه نگهداری کنند.

آینده ارز دیجیتال هارمونی

ارز دیجیتال هارمونی

بله! با اینکه پروژه هارمونی برای رسیدن به حداکثر پتانسیل خود هنوز کار دارد، اما به نظر می‌رسد بعضی از مهم‌ترین موانع دنیای رمزارزها را با حل مشکل تعامل‌پذیری شبکه‌ها و افزایش سرعت آن‌ها از میان برداشته است.

هارمونی می‌تواند یک پلتفرم مناسب برای برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز باشد تا اپ‌هایی را با توان پردازش و سرعت بالاتر بسازند. هارمونی هدف دارد تا به یکی از چند بازیگر برتر دنیای رمزارزها تبدیل شد که با مشخصه‌هایی مثل سرعت و بهره‌وری بالا شناخته شود. البته همین حالا نیز هارمونی در این مسیر قرار گرفته است. درست مثل همه رمزارزها دیگر، ONE هم با افزایش استفاده عمومی از پروتکل هارمونی، ارزش بالاتری پیدا می‌کند.

سخن پایانی

با اینکه پروژه‌های فراوانی در دنیای رمزارزها وجود دارند، اما هارمونی با رقابت نکردن با اتریوم و استفاده از ظرفیت‌های آن، عمل بسیار زیرکانه‌ای انجام داده است. فضای بلاک‌چین و رمزارزها همچنان نوظهور است و نمی‌توان برنده‌های آن را از حالا قطعی دانست.

مزیت‌های هارمونی مثل حل کردن مشکلات سرعت و مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین به‌علاوه حفظ حریم شخصی بالا، می‌تواند در نهایت به برگ برنده این پروژه تبدیل شود. هارمونی قصد ندارد تنها به‌عنوان یک ابزار برای ایجاد تعامل بین زنجیره‌های مختلف عمل کند و هدف آن، تبدیل شدن به یک پلتفرم کاکلا غیرمتمرکز با کاربردهای متنوع است. باید منتظر ماند و دید که آینده ارز دیجیتال هارمونی و پروتکل آن، چگونه رقم خواهد خورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا