آموزش ارز دیجیتال

ورلد کوین (worldcion) چیست و چرا انسانیت حرف اول را می‌زند؟

مطمئناً کسی تا حالا تصور نمی‌کرد که یک‌‌روزی فقط به‌خاطر اینکه انسان است، توکن دریافت کند! ورلد کوین پروژه‌ای روی شبکه اتریوم است که بر اساس الگوریتم اثبات شخصیت، کار می‌کند! اگر می‌خواهید بیشتر از این الگوریتم عجیب‌وغریب سر دربیاورید و بدانید که ورلد کوین چیست و از کجا آمده است، ادامه مطلب را بخوانید و یا اینکه ویدیوی زیر را ببینید.

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین، توکن پروژه‌ ویژه‌‌ای روی شبکه اتریوم یا همان ERC20 است که با علامت اختصاری WLD شناخته می‌شود. شرکت OPEN AI که همه ما به‌خاطر چت‌جی‌پی‌تی آشنایی مختصری با آن داریم، پروژه ورلد کوین را با اهداف به‌خصوصی در تاریخ July 24 سال 2023 به جهان کریپتو معرفی کرد.عملکرد ورلد کوین با اتریوم و بیت کوین که به‌عنوان رهبران بازار ارز دیجیتال شهرت دارند، تا حدود زیادی متفاوت است. آلتمن و الکس بلانیا که بنیان‌گذار ورلد کوین به حساب می‌آیند، اعلام کرده‌اند که این ارز به‌عنوان شکلی از درآمد پایه جهانی عمل می‌کند، به این‌صورت که می‌خواهد به‌وسیله احراز هویت دسترسی عادلانه‌ای را برای همه به اقتصاد جهانی فراهم کند.

جرمی کلارک از موسسه مهندسی سیستم‌های اطلاعات Concordia در کانادا می‌گوید:

Worldcoin بیشتر در تلاش است تا در مورد احراز هویت نوآوری به خرج دهد. هرکسی و با هر تعداد هویتی می‌تواند از ارزهای رمزنگاری شده‌ای مثل بیتکوین استفاده کند، اما ورلد کوین برای هرکدام از افراد کره زمین تنها یک آدرس در نظر می‌گیرد.

احراز هویت ورلد کوین به چه شکلی انجام می‌شود؟

ورلد کوین برای احراز هویت کاربرانش از یک مدل سخت‌افزاری استفاده می‌کند که به اورب (ORB) معروف است. طبق توضیحات وب‌سایت Worldcoin این دستگاه، عنبیه چشم را اسکن می‌کند و اطلاعات هر شخص را به‌صورت IrisHash ذخیره می‌کند. IrisHash مجموعه‌ای از اعداد است که برای شناسایی انسان‌ها استفاده می‌شود، درواقع هرکسی که ورلد کوین داشته باشد یک کد مخصوص به خودش دارد که به World ID معروف است. پس زمانی که شما IrisHash منحصربه‌فرد و کیف پول رمزنگاری خودتان را داشته باشید، درواقع یک پاسپورت دیجیتالی یا شناسه جهانی تحویل گرفته‌اید. با توجه به این موضوع، عجیب نیست که بعضی‌ از افراد پروژه ورلد کوین را یک پروژه بیومتریک بدانند، اما یکی از سخنگویان Worldcoin درباره صحبت‌هایی که پیرامون این مسئله وجود دارد می‌گوید:

گوی هیچ داده بیومتریکی را ذخیره نمی‌کند و تصاویر جمع‌آوری‌شده توسط Orb به‌سرعت حذف می‌شوند، مگر اینکه شخصی که ثبت‌نام می‌کند صریحاً درخواست کند که آنها را داشته باشد.

تا به حال بیشتر از 2 میلیون کاربر از افغانستان تا بریتانیا، جذب این پروژه شده‌اند. ورلد کوین در کشورهایی مثل سودان، شیلی و اندونزی هم ارائه شده است و OPEN AI در نظر دارد که در بیش از 80 کشور دنیا آن را ارائه کند.

چرا ورلد کوین؟ این پروژه چه هدفی دارد؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، به‌طور کلی سازندگان ورلد کوین ادعا می‌کنند که هدف‌شان از راه‌اندازی این پروژه، دسترسی عموم مردم به اقتصاد جهانی آن‌هم به شکلی کاملاً عادلانه است. شما می‌توانید جزییات این موضوع را در وایت‌پیپر ورلد کوین بخوانید. اما در کنار این موضوع باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که ورلد کوین امنیت کاربران را خصوصاً در سیستم‌های غیرمتمرکز وارد فاز جدیدی می‌کند.

همانطور که می‌دانید در دنیای ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانند بدون اینکه هویت‌شان شناسایی شود، توکن‌های مختلفی را معامله کنند. این موضوع دست هکرها و کلاهبردارها را برای خالی کردن کیف پول دیجیتالی کاربرها باز گذاشته است؛ در حالی که ورلد کوین با برنامه احراز هویتش به‌نوعی توکن‌ها را کدگذاری می‌کند تا از دست هکرها در امان باشند. توکن ورلد کوین کیف پول مخصوص به خودش را دارد که امکان ذخیره‌سازی ارزهای دیگر مثل اتریوم را هم برای کاربرها فراهم می‌کند. در ادامه بیشتر درباره این ولت اختصاصی ورلد کوین که به ورلد اپ معروف است صحبت می‌کنیم.

دستگاه اورب ورلد کوین

ورلد اپ چیست؟

به گفته سایتِ ورلد کوین، کیف پول‌های World App از طریق قراردادهای SAFE امنیت کاربران را برای حفظ اطلاعات شخصی‌شان تامین می‌کند. بنابراین ورلد اپ به هیچ اطلاعات شخصی یا خصوصی‌ای نیاز ندارد و هر داده‌ای که شما برای اشتراک‌گذاری در این برنامه قرار می‌دهید، می‌تواند با کلیک یک دکمه به‌طور کامل حذف شود. البته کسانی که هنوز World ID را دریافت نکرده‌اند هم می‌توانند از ورلد اپ دقیقاً مثل تراست ولت یا هر ولت دیگری استفاده کنند.

World App به‌طور کلی روی بلاکچین پالیگان یا ماتیک سابق ساخته شده که خودش مبتنی بر شبکه اتریوم است. در حال حاضر شما می‌توانید Wrapped بیتکوین، اتریوم و استیبل‌کوین‌هایی مانند DAI را در این کیف پول ذخیره کنید، اما Worldcoin می‌گوید که به زودی توکن‌های بیشتری هم به این ولت راه پیدا می‌کنند. البته ناگفته نماند که با استفاده از ورلد اپ دارایی‌های دیجیتال شما به ارزهای فیات مثل دلار و یورو هم تبدیل می‌شوند.

شرکت Tools for Humanity سازنده کیف پول ورلد اپ فعلاً یک مزیت را به کاربران World ID پیشنهاد کرده است؛ آن‌هم اینکه دارندگان World ID می‌توانند کاملاً بدون هزینه در اپلیکیشن World App تراکنش داشته باشند، مزیت‌های دیگر ورلدآی‌دی فعلاً در حد تئوری باقی مانده است.

از کجا ورلد کوین معامله کنیم؟

ورلد کوین برای بار اول در تاریخ 2023-07-24 در صرافی بایننس لیست شد و در اختیار عموم مردم برای معامله قرار گرفت؛ اما شما می‌توانید از حالا یعنی تاریخ 4 مرداد 1402 این توکن open ai را در اکسکوینو هم معامله کنید. برای معامله جفت‌ارز Worldcoin/USDT وارد اکسکوینومارکت شوید تا جز اولین نفرهایی باشید که این رمزارز را در کیف پولش جای داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا