تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

چت جی پی تی چیست و چه کاربردی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

تا همین چند وقت پیش هر سوالی که به ذهنمان می‌رسید، سریع گوگل می‌کردیم و از بین لینک‌هایی که در صفحه اول وجود داشت جواب‌مان را می‌گرفتیم و مشکل‌مان برطرف می‌شد. اما حالا ترجیح همه افراد این است که بدون اتلاف وقت یک‌راست سراغ چت جی پی تی بروند، چراکه موتور جستجوی گوگل برعکس بینگ، هنوز به تکنولوژی هوش مصنوعی یا AI مجهز نشده است.

امیدواریم طرفداران گوگل به دل نگیرند اما گوگل با این‌که در مجموع مرورگر دانشمندی‌ است به‌هرحال ایرادهایی هم دارد! مثلا این‌که گاهی چندین و چند دقیقه ما را برای رسیدن به جواب درست معطل‌ می‌کند، به‌‌این‌صورت که مجبور می‌شویم با یک‌سری مقالات سئومحور و طولانی دست‌وپنجه نرم کنیم اما در آخر هم چیزی دستگیرمان نشود و عطای سرچ را به لقایش ببخشیم!

حالا اما دیگر اوضاع فرق کرده، چت جی پی تی به بازار آمده و هوش مصنوعی خیلی پرقدرت وارد میدان شده تا در قالب یک آدم همه‌چیزدان جواب تمام سوالات ما را به‌صورت کاملا اختصاصی بدهد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید چه کاری از دست هوش مصنوعی برمی‌آید و داستان چت جی پی تی چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

چت جی پی تی چیست؟

حتما تابه‌حال در شبکه‌های اجتماعی مختلف، مخصوصا توییتر دیده‌اید که کاربران زیادی در مورد چت‌ جی پی تی صحبت می‌کنند و یا اسکرین‌شات صفحه گفتگوی خودشان را با بقیه به اشتراک می‌گذارند و به این‌صورت درواقع توانایی تحلیل منطقی‌ آن را به چالش می‌کشند.

با این اوصاف احتمالا تا الان یک چیزهایی دستگیرتان شده؛ اما اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که چت جی پی تی چیست و چطور کار می‌کند، باید بگوییم که چت GPT نوعی ربات است که سعی می‌کند با استفاده از فناوری پردازش زبان طبیعی یا NLP مکالمه‌ انسانی و سازنده‌ای را با آدم‌ها برقرار کند. حالا اینکه تابه‌حال چقدر موفق بوده را شما در کامنت‌ها به ما بگویید.

خب! در جواب این سوال که چت جی پی تی چطور کار می‌کند و از کجا دیتا می‌گیرد، بهتر است اول بدانید که منبع اطلاعاتی‌ این ربات هوشمند از کجاست. طبق ادعای سازندگان چت جی پی تی، این ربات هوشمند از مقالات علمی گرفته تا ژورنال‌های معتبر، کتاب‌های منتشرشده و حتی سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا کمک می‌گیرد. به‌طور کلی چت جی پی تی با یک‌سری اطلاعات از پیش آماده شده تعلیم داده می‌شود و برای مکالمه با ما از اینترنت استفاده نمی‌کند.

علاوه‌براین، براساس ادعایی که توسعه‌دهنده‌های این ربات دارند، چت جی پی تی از الگوریتم‌های machine learning استفاده می‌کند پس می‌تواند در جریان صحبت با آدم‌های مختلف، تمام اطلاعات دریافتی را ذخیره کند و به‌مرورِ زمان دانش خود را در زمینه‌های مختلف بیشتر و بیشتر کند.

حالا داستان چت جی پی تی از کجا شروع شد؟

چت جی پی تی را شرکت Open AI به‌طور رایگان در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ برای استفاده همه مردم عرضه کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید Open AI که در زمینه هوش مصنوعی تحقیق می‌کند، در سال 2015 توسط

Sam Altman ,Greg Brockman ,Elon Musk Ilya Sutskever و Wojciech Zaremba ,John Schulman

تاسیس شد، اما بعدها ایلان ماسک به‌دلیل تضاد منافعی که این سازمان با تسلا داشت از سِمت خود کناره‌گیری کرد. در ادامه مایکروسافت هم روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرد.

چت جی پی تی بعد از انتشار، خیلی سریع سر زبان‌ها افتاد و در حدود 5 روز توانست 1 میلیون کاربر داشته باشد. به‌خاطر پاسخ‌های دقیق و واضحی که می‌داد، توجه‌ حوزه‌های مختلفی را به خودش جلب کرد، ‌طوری که شرکت اوپن ای آی بعد از ارائه این ربات 29 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد!

GPT-4 درحال‌حاضر جدیدترین نسخه چت جی پی تی است، اما این‌که چه برتری‌هایی نسبت به نسخه قبلی دارد را در پاراگراف بعدی بخوانید.

تاریخچه چت جی پی تی

GPT-4 چه فرقی با GPT 3.5 دارد؟

به‌طور کلی چت جی پی تی 3.5 و چت جی پی تی 4 در موارد زیر باهم تفاوت دارند:

  1. GPT 3.5 طوری آموزش دیده بود که بتواند با در نظر گرفتن 175 میلیارد پارامتر درخواست‌های کاربران را جواب بدهد. دقیقا همین موضوع باعث شد تا زبانش نزدیک به زبان ما باشد و انسانی‌تر رفتار کند. تعداد این پارامترها در GPT-4 به یک تریلیون پارامتر ‌رسیده است؛ دیگر خودتان تصور کنید که چقدر می‌تواند راحت‌تر و بهتر صحبت کند!
  2. چت جی پی تی 4 نسبت به نسخه قبلی اطلاعات به‌روزتری دارد. دیتای GPT-4 تا September 2021 آپدیت شده است، درحالی که GPT 3.5 تا تاریخ June 2021 به‌روز بود.
  3. جواب‌های GPT-4 از نسخه قبلی‌اش دقیق‌تر است و به‌اصطلاح کمتر پرت‌وپلا می‌گوید. همچنین توانایی این را دارد که به مخاطب نه بگوید و اشاره کند که درباره موضوعی که سوال کرده چیزی نمی‌داند.
  4. براساس گفته دیجیتال ترندز، چت جی پی تی چهار، 82% کمتر احتمال دارد که جواب‌های غیرقانونی یا خطرناک به شما بدهد.
  5. نسخه جدید چت جی پی تی برای پاسخ دادن به سوال‌ شما، فاکتورها و منابع زیادی را درنظر می‌گیرد، این موضوع باعث می‌شود تا جواب‌های منسجم‌تری را نسبت به GPT 3.5 بدهد.
  6. GPT-4 می‌تواند اطلاعات بیشتری را از مکالمات ما ثبت و ضبط کند؛ چیزی در حدود 25000 کلمه. این درحالی است که نسخه قبلی به 3000 کلمه محدود می‌شد.
  7. تنها ایرادی که چت جی پی تی جدید دارد این است که سرعت پایین‌تری نسبت به نسخه قبلی دارد و ممکن است برای ارائه جواب‌های طولانی‌تر، چند دقیقه‌ای مکث کند.

سوال خیلی مهم: آیا جواب‌های چت جی پی تی درست و کامل است؟

با توجه به همه‌ چیزهایی که تا الان در مورد نسخه جدید چت جی پی تی گفتیم، سوال پیش می‌آید که آیا می‌توانیم به جواب‌های GPT-4 اعتماد کنیم یا نه؟

همان‌طور که گفتیم، اطلاعات چت جی پی تی تا سال 2021 آپدیت شده و به اطلاعات جدیدتر که مربوط به سال‌های بعد است، دسترسی ندارد. به‌علاوه اگر شما چند سوالِ یکسان با ساختار متفاوت را از چت جی پی تی بپرسید، هربار ممکن است اطلاعات متفاوتی را دریافت کنید. این موضوع به‌خصوص زمانی اهمیت دارد که شما به اطلاعات جامعی در مورد یک موضوع احتیاج داشته باشید؛ در این‌صورت به یک سوال اکتفا نکنید و چند سوال با مفهوم یکسان بپرسید.

و در آخر این‌که با توجه به گزارش‌های خطایی که توسط کاربران مختلف در سوشال مدیا ثبت شده، بهتر است قبل از استفاده از اطلاعات چت جی پی تی حتما و حتما آن را چک کنید تا چیزی را اشتباه نگفته باشد.

خب بهتر است دیگر از فاز تئوری بحث خارج شویم و به‌صورت عملی چت جی پی را تست کنیم تا ببینیم چند مرده حلاج است.

چطور از چت جی پی تی استفاده کنیم؟

برای این که با چت جی پی تی صحبت کنید، اول باید از سایت‌هایی مثل نامبرلند شماره مجازی تهیه کنید، برای این‌که شماره‌های ایران اجازه دسترسی ندارند.

بعد از آن‌که شماره را خریدید، وی‌پی‌ان را روشن کنید و وارد سایت چت جی پی تی به آدرس chat.openai.com شوید و با ایمیل‌تان ثبت‌نام کنید. در مرحله اول تصویر زیر ظاهر می‌شود.

آموزش ثبت‌نام در سایت چت جی پی تی

حالا اطلاعات را کامل کنید و روی continue کلیک کنید تا به تصویر زیر برسید.

ثبت نام در چت جی پی تی

شماره مجازی را در کادر بالا وارد کنید و صبر کنید تا برایتان کد تایید ارسال شود، بعد از وارد کردن کد، باید صفحه زیر را ببینید تا بتوانید مکالمه‌تان را در کادری که علامت زدیم شروع کنید.

ربات چت جی پی تی

حالا وقتش رسیده تا چت جی پی تی را در عمل تست کنیم؛ سوالی که پرسیدیم:

چت جی پی تی در ایران

چت جی پی تی در تلگرام

اگر به هر دلیلی نشد از مسیر بالا بروید، می‌توانید از ربات‌های تلگرامی هم برای مکالمه با چت جی پی تی استفاده کنید. ازآن‌جایی که ربات‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد، در ادامه یک مورد را به‌صورت نمونه به شما معرفی می‌کنیم.

اول در مرورگر گوشی وارد آدرس chatgptontelegram.com شوید تا صفحه زیر ظاهر شود.

چت جی پی تی بدون ثبت نام

دکمه بنفش‌رنگ را بزنید و در محیط تلگرام بدون دردسرِ وارد کردن شماره مجازی، مکالمه را شروع کنید.

چت جی پی تی در تلگرام

گزارش آینده: آیا چت جی پی تی یا هوش مصنوعی جای ما را می‌گیرد؟

به‌طور کلی که جواب «نه» است، اما به احتمال زیاد تعداد بالایی از کارمندان و کسانی که کارهای روتین و تکراری انجام می‌دهند، تعدیل می‌شوند. اما در رابطه با کارهایی که نیاز به تحلیل و پردازش و درنهایت پیش‌بینی دارند، هوش مصنوعی فعلا نمی‌تواند جایگزین انسان شود. مثلا همان‌طور که در بالا دیدید AI نتوانست سوال ما را جواب بدهد، صرفا یک‌سری اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما گذاشت تا خودمان بگردیم و جواب را پیدا کنیم. پس در مورد باقی مشاغل صرفا می‌تواند تغییراتی را در روند انجام کارها ایجاد کند و سرعت ما را حین کار بالاتر ببرد.

ازطرفی کسانی که کارشان به خلاقیت گره خورده، می‌توانند نگرانی کمتری از این بابت داشته باشند چون درحال‌حاضر هوش مصنوعی نتوانسته نوآوری آنچنانی در حل مسئله از خودش نشان بدهد.

در کل این را در نظر داشته باشید که چت جی پی تی قطعا کاربرد فراوانی در مشاغل مختلف و شاخه‌های گوناگون خواهد داشت، اما ما در ادامه از دید خود به قضیه نگاه می‌کنیم تا ببینیم قرار است چه بر سر بازار کریپتو بیاید.

کاربرد چت جی پی تی در ارز دیجیتال

چیزی که واضح است این است که در آینده، چت جی پی تی با دسترسی به دانش روز (Realtime data) می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران جدید مارکت کریپتو بگذارد. همین موضوع باعث می‌شود تا فرآیند یادگیری و آموزش تازه‌کارها خیلی راحت‌تر و سریع‌تر پیش برود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همین حالا هم مدل جدیدی از چت جی پی تی به اسم Talk2Satoshi طراحی شده که می‌تواند از اطلاعات انجمن ناکاموتو استفاده کند و از زبان خودِ ساتوشی سوالات کاربران را درباره بیت کوین پاسخ بدهد.

به‌غیراز این مورد، اگر یادتان باشد در بالا تفاوت چت جی پی تی 4 و نسخه 3.5 را باهم بررسی کردیم، در حال حاضر openAI قول نسخه 5 را هم داده است که به‌نظر می‌رسد نسبت به GPT-4 باهوش‌تر و عاقل‌تر باشد. مثلا از نظر توانایی درک زبان‌های مختلف بهتر عمل می‌کند، به‌طور نمونه می‌تواند کنایه‌ها و شوخی‌های ما را بفهمد و به‌مرور خودش هم از این عبارت‌ها استفاده کند. ناگفته نماند که منابع اطلاعاتی‌ خود را هم گسترده‌تر می‌کند و در مجموع قرار است به‌روزتر باشد.

با توجه به همه این موارد که گفتیم و بر اساس خبری که در مورد ایلان ماسک برای گرفتن مجوز کاشت تراشه در مغز انسان منتشر شده، هیچ بعید نیست که چت جی پی تی در نسخه‌های بعدی خلاقانه‌تر عمل کند و در ده سال آینده توانایی تحلیل هم داشته باشد و بتواند بازار رمزارزها را با عدد و رقم پیش‌بینی کند.

کاربرد چت جی پی تی در بازار رمز ارز

حالا با این تفاسیر چه اتفاقی برای بازار کریپتو می‌افتد؟

خب با توجه به این‌که ممکن است داده‌های وسیع‌تری از بازار رمزارز در اختیار هوش مصنوعی قرار بگیرد، پس احتمالا AI می‌تواند به‌صورت ویژه تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال کند، به‌ این‌صورت که کاربران می‌توانند انتخاب‌های دقیق‌تری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و پتانسیل رشد کوین‌های جدید را به‌صورت مویرگی بررسی کنند.

ازطرفی نسل جدید ربات‌های تریدر هم از راه می‌رسند تا با پردازش عمیق و قدرت تصمیم‌گیری‌‌شان سرعت خرید و فروش را زیرورو کنند، آن‌هم بدون حضور مستقیم کاربر.

احتمالا الان برایتان سوال شده که اگر همه بتوانند خیلی دقیق همه‌چیز را پیش‌بینی کنند و ربات‌ها هم سرعت انجام معاملات را بالاتر ببرند؛ آیا این بازار از دست نمی‌رود؟

برای جواب دادن به این سوال بیایید سه موضوع مهم را در نظر بگیریم:

یکی این‌که پیش‌بینی ربات‌های هوشمند هیچوقت 100% درست نیست، چرا؟ چون این دولت‌ها و افراد هستند که بازار را کنترل می‌کنند؛ مثلا ما با تصمیم‌‌گیری‌های احساسی‌، ریسک کردن یا نکردن‌مان روی افزایش یا کاهش قیمت‌ رمزارزها تاثیر داریم.

دوم این که خیلی بعید است که پیشرفت‌های چت جی پی تی یا ربات‌های مشابه به‌طور کامل در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، چون این قضیه با منافع دولت‌ها تناقض دارد و به احتمال خیلی زیاد قوانین سفت و سختی هم در این رابطه تعریف می‌شود.

مورد دیگری که باید در نظر بگیریم این است که بازارها از گذشته تابه‌حال، همیشه در معرض پیشرفت علم و تکنولوژی بودند؛ مثلا بازار بورس آمریکا را که قدمتی حدودا 200 ساله دارد در نظر بگیرید، بعد از معرفی نرم‌افزار متاتریدر و باقی برنامه‌ها چه اتفاقی افتاد؟ بازهم بازار مسیر خود را ادامه داد و به نسخه جدیدتری تبدیل شد. الان هم با وجود تمام این مسائل، بازهم جریان بازار قطع نمی‌شود و قرار نیست انفجار بزرگی مارکت کریپتو را به‌هم بریزد.

البته این پیش‌بینی ما بود، شما هم می‌توانید پیش‌بینی خودتان را در کامنت‌ها بنویسید تا هم ما، هم بقیه کاربرها از آن استفاده کنیم.

حرف آخر

اگر اجازه بدهید بگذاریم این مقاله را خودِ چت جی پی تی تمام کند و حرف آخر را بزند:

مکالمه با چت جی پی تی

ماهم امیدواریم. لطفاً اگر سوالی در مورد چت جی پی تی دارید بپرسید و درضمن خیلی خوشحال می‌شویم اگر تجربه خودتان را در مورد استفاده از چت gpt با ما درمیان بگذارید تا در آپدیت‌های بعدی این مقاله از آن استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا