آموزش ارز دیجیتال

دامیننس اتریوم چیست و چه تاثیری روی قیمت آن دارد؟

بیت کوین تنها ارز دیجیتال پُرزور بازار کریپتوکارنسی نیست، اتریوم هم به‌ عنوان سرگروه آلتکوین‌ها یکی دیگر از وزنه‌های سنگینی به حساب می‌آید که می‌تواند سهم بزرگی در تعیین جهت بازار داشته باشد. دامینس ارز دیجیتال بیت‌کوین را که قبلاً در مطلب دامیننس بیت‌کوین چیست بررسی کردیم، در این مقاله قرار است به شما بگوییم که دامیننس اتریوم یعنی چه و تاثیر آن را روی قیمت سایر آلتکوین‌ها بررسی کنیم.

دامیننس اتریوم یعنی چه؟

قبل از اینکه درباره دامیننس اتریوم بخوانیم، بهتر است نیم‌نگاهی به خود اتریوم و شبکه‌اش بیندازیم. ما یک مطلب کامل درباره چیستی اتریوم داریم، اگر چیزی در مورد ساختار و نحوه عملکرد این شبکه نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که در کنار این مطلب یک تب دیگر هم باز کنید و مطلب اتریوم چیست را بخوانید، بعد این مطلب را ادامه بدهید. دامیننس یا dominance به‌طور کلی از نظر لغوی به معنای تسلط چیزی یا کسی روی دیگری است. پس با توجه به این تعریف، دامیننس اتریوم، میزان تسلط اتریوم را بر بازار رمزارزها نشان می‌دهد. فرمول محاسبه دامیننس اتریوم چیزی شبیه فرمول بیت‌کوین است، به این‌صورت که:

فرمول دامیننس اتریوم

درحال‌حاضر یعنی در تاریخ 10تیر 1402، سهم بازار اتریوم معادل 231,232,223,683 دلار است و ارزش کل بازار کریپتو 1.27 تریلیون دلار می‌شود.

با این حساب درصد دامینس اتریوم برابر است با:

231232223683 ÷ 1270000000000 = 0.18207

یا به‌عبارتی 18درصد.حالا این عدد چه مفهومی برای ما دارد؟ این عدد به این معناست که اتریوم 18% از بازار ارز دیجیتال را در مشتش دارد و می‌تواند به اندازه هجده درصد روی آینده آلتکوین‌ها تاثیر بگذارد. اما سوال اینجاست که چه تاثیری روی قیمت خودش می‌گذارد؟

دامیننس اتریوم چه تاثیری روی قیمت اتریوم دارد؟

ببینید، این طبیعی‌ است که هرچه سلطه اتریوم بر بازار بیشتر باشد معامله‌گرها خرید اتریوم را ترجیح می‌دهند. یا به‌جای بیت‌کوین سمت دیگر آلتکوین‌ها بروند. این داستان درست زمانی برعکس می‌شود که دامیننس بیت‌کوین افزایش پیدا کند، آن‌وقت که است که مردم تمایل بیشتری به خرید بیت کوین نشان می‌دهند.

تغییرات دامیننس اتریوم از گذشته تا الان

تاریخچه دامیننس اتریوم

از سال 2015 که ارز دیجیتال  ETHبه بازار کریپتوکارنسی معرفی شد، دامیننس اتریوم تغییرات زیادی را تجربه کرد. همانطوری که در نمودار بالا از سایت تریدینگ ویو می‌بینید، در سال 2018 که آلتکوین‌ها عرضه شدند، دامیننس اتریوم به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

بعد از آن، همانطور که می‌بینید، روند ریزشی داشت تا سال 2021 که مستقیماً اعلام شد بیت کوین برای محیط‌زیست آلاینده است و رمزارز سبزی به حساب نمی‌آید. با توجه به اینکه اتریوم هم در سال 2020 اعلام کرد که قصد دارد از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام مهاجرت کند، دامیننس آن به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و تا الان در بازه مشخصی نوسان داشته است. به‌ غیراز این موارد به‌طور کلی موارد دیگری هم روی دامیننس ارز دیجیتال اتریوم تاثیرگذار است که در ادامه همه آن‌ها را بررسی می‌‎کنیم.

عوامل موثر بر دامیننس اتریوم

بدون شک اتریوم مهم‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند به حساب می‌آید که پروژه‌های دیفای زیادی را پوشش می‌دهد؛ اما شبکه‌های دیگری مثل ترون، پولکادات و زنجیره هوشمند بایننس هم وجود دارند که می‌توانند رقیب بزرگی برای اتریوم در آینده به حساب بیایند و روی دامیننس اتریوم تاثیر مستقیمی بگذارند. سهم بازار اتریوم از DeFi TVL در ابتدای سال 2021 تقریباً 100٪ بود، ولی این رقم در پایان همان سال به حدود 65٪ کاهش پیدا کرد. بااین‌حال درحال‌حاضر کل ارزش قفل‌شده (TVL) در قراردادهای هوشمند این را به ما نشان می‌دهد که در دنیای دیفای، قدرت همچنان در دست اتریوم است.

در بازار NFT هم داستان به همین‌صورت است، با توجه به گزارش cryptoslam اتریوم در 30 روز گذشته توانسته است که فروش  443,973,684 دلاری را به ثبت برساند و در رتبه بالاتری از شبکه‌های بیت‌کوین و سولانا قرار بگیرد. به‌غیر از این دو مورد تا زمانی که بیت‌کوین به‌عنوان ارز مرکزی در بازار سردمداری کند، پس دامیننس آن می‌تواند روی دامیننس اتریوم تاثیرگذار باشد، مگر اینکه الگوریتم اثبات سهام زمین بازی را به‌نفع اتریوم عوض کند.

رابطه دامیننس اتریوم و بیت‌کوین

قبل از اینکه رابطه بین دامیننس بیت‌کوین و اتریوم را بررسی کنیم، لازم است که با مفهومی به نام آلت‌سیزن آشنا شوید. آلت‌سیزن به‌طور کلی به معنای شروع فصل آلتکوین‌هاست. در زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا کند و همزمان قیمت آن افزایش پیدا کند معامله‌گرها معمولاً به خرید آلتکوین‌‌ها خصوصاً رهبر آن‌ها اتریوم روی می‌آورند.

اگر سرمایه به سمت آلتکوین‌هایی مثل اتریوم سرازیر شود، مسلماً این موضوع دامیننس اتریوم و همینطور قیمت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پس کاهش دامیننس بیتکوین و افزایش قیمت آن می‌تواند دامیننس اتریوم را بیشتر کند.حالا وقت آن رسیده تا بررسی کنیم که دامیننس اتریوم چطور می‌تواند در استراتژی ترید به ما کمک کند.

رابطه بین دامیننس اتریوم و بیت کوین

کاربرد دامیننس اتریوم در استراتژی ترید

واقعیت این است که شما نمی‌توانید تنها با در نظر گرفتن دامیننس اتریوم لحظات ورود یا خروج به بازار تخمین بزنیم. برای این کار دامیننس بیت کوین همچنان معیار پرقدرتی برای ما در بازار محسوب می‌شود. پس اگر قرار است دامیننس اتریوم را به‌عنوان ارز دیجیتال تاثیرگذار در بازار در نظر بگیریم، باید حتماً دامیننس بیت کوین را در کنارش چک کنیم تا بتوانیم سیگنال‌های قابل اتکایی را دریافت کنیم.

در کنار این موارد، رسم کردن خط روند، استفاده از اندیکاتورهای RSI و میانگین متحرک، استفاده از استراتژی شکست یا بریک‌اوت در کنار هم می‌تواند کانال‌های بعدی بازار را به شما نشان بدهد تا با خیال راحت‌تری تصمیم به سرمایه‌‌گذاری بگیرید یا سرمایه‌تان را از بازار ارز دیجیتال خارج کنید. در آخر مطلب از شما خواهشمندیم که نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید و ایرادات این مقاله را به ما گوشزد کنید تا به لطف شما روزبه‌روز بهتر شویم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا