پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
پوزیشن معاملاتی چیست

پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ انواع پوزیشن معاملاتی ارز دیجیتال

یکی از اصطلاحاتی که ممکن است هر لحظه در بازار ارز دیجیتال و به‌خصوص در تحلیل‌ ارز دیجیتال بشنوید، پوزیشن معاملاتی است. در این مطلب قصد داریم یک‌بار برای همیشه این موضوع را یاد بگیریم و پرونده‌اش را ببندیم. پس برویم سراغ پاراگراف بعدی.

پوزیشن معاملاتی چیست؟

هر تریدر یا معامله‌کننده‌ای که تصمیم می‌گیرد سرمایه‌اش را وارد بازار کریپتوکارنسی کند، ممکن است برای خودش اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی داشته باشد. تریدرها بر اساس همین اهداف ممکن است در تایم‌فریم‌های خاصی وارد معامله‌ای شوند و مدتی بعد تصمیم بگیرند از آن معامله خارج شوند. در این وقت است که ما می‌گوییم تریدر موردنظر یک پوزیشن معاملاتی باز کرده یا با فروش دارایی خودش پوزیشن را بسته است.

درواقع پوزیشن معاملاتی همان عمل خرید و فروش ارز دیجیتال است.

پوزیشن معاملاتی بر اساس بازه زمانی یا عمری که دارد و همین‌طور اهداف معامله‌کننده می‌تواند به انواع‌واقسام مختلفی تقسیم شود. در ادامه آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

به‌طور کلی پوزیشن‌های معاملاتی به 2 دسته لانگ و شورت تقسیم می‌شوند.

پوزیشن لانگ چیست؟

زمانی که شما ارز دیجیتالی را به این نیت بخرید که آن را برای زمان طولانی نگه دارید و تصمیم بگیرید که برای زمان بیشتری روی آن سرمایه‌گذاری کنید، وارد پوزیشن لانگ شده‌اید. نام دیگر پوزیشن لانگ اصطلاحاً هولد کردن است و به کسی که با پوزیشن لانگ وارد بازار می‌شود اصطلاحاً هولدر هم می‌گویند.

برای اینکه دقیق‌تر متوجه شوید که پوزیشن لانگ چیست و در چه موقعیت‌هایی تریدرها وارد پوزیشن معاملاتی لانگ می‌شوند، به نمودار زیر دقت کنید.

پوزیشن لانگ

همانطوری که در نمودار بالا می‌بینید در نقطه‌ای که علامت زدیم معامله‌گرهای حرفه‌ای پوزیشن لانگ می‌گیرند، چراکه سیگنال‌های لازم را برای روند صعودی بعدی از بازار گرفته‌اند. بنابراین ترجیح‌شان این است که پول‌شان را برای بازه زمانی بلندتری سرمایه‌گذاری کنند.

پوزیشن شورت چیست؟

پوزیشن شورت به این‌صورت است که شما زمانی که احتمال می‌دهید نمودار رمزارزی روند نزولی دارد، دارایی خودتان را می‌فروشید تا زمانی که به پایین‌ترین حد خودش رسید مجدداً وارد بازار شوید.

به نمودار زیر دقت کنید.

پوزیشن شورت

در نقطه‌ای که علامت زدیم تریدرها با استفاده از رسم سطح حمایتی و خط روند به این نتیجه می‌رسند که نمودار قرار است ریزش داشته باشد پس در نقطه‌ای که علامت زدیم از بازار خارج می‌شوند و به‌اصطلاح وارد پوزیشن شورت می‌شوند تا در زمانی که حدس می‌زنند نمودار مجدداً روند صعودی می‌گیرد وارد بازار شوند.

از کجا بفهمیم کدام پوزیشن معاملاتی جواب می‌دهد؟

برای اینکه متوجه شوید که در کدام لحظه چه پوزیشن معاملاتی مناسب‌تر است، باید دست به دامن تحلیل ارز دیجیتال شوید. تحلیل تکنیکال که می‌توانید خیلی راحت از بلاگ اکسکوینو آن را یاد بگیرید، وابسته به اندیکاتورها و رسم خطوط روند و حمایت است. اگر می‌خواهید همیشه در بازار کریپتوکارنسی روی دور باشید و مدام سود بگیرید، باید همراه با روند پیش بروید. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید زمانی که بازار روندی نزولی دارد، پوزیشن buy یا لانگ بگیرید و توقع داشته باشید که سود کنید. پس حتماً نحوه درست رسم خط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی را جدی بگیرید.

در ادامه الگوهایی که می‌تواند برای انتخاب پوزیشن معاملاتی به شما کمک کند را لیست کردیم:
الگوی سقف دوقلو، سقف سه‌قلو و سر و شانه سقف به ما سیگنال نزولی شدن بازار و گرفتن پوزیشن شورت را می‌دهند و الگوهای کف دوقلو، کف سه‌قلو و سر و شانه کف به ما سیگنال بازار صعودی برای گرفتن پوزیشن لانگ را می‌دهند.

ریسک پوزیشن لانگ بیشتر است یا شورت؟

به‌طور کلی ریسک معامله در بازار ارز دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً اگر شما مبلغ بالایی را روی یک کوین به‌خصوص سرمایه‌گذاری کرده باشید، مسلماً اگر نمودار روند نزولی به خودش بگیرد نسبت به کسی که فقط 100 دلار سرمایه‌گذاری کرده است ضرر بیشتری می‌کنید.

یا اینکه اگر اجازه بدهید پوزیشنی که باز کردید همچنان باز بماند و سرمایه‌تان چندین ماه در بازار بماند، احتمال اینکه در حین یک ریزش ناگهانی سرمایه‌تان را از دست بدهید زیاد است.

اما به‌طور کلی اگر بخواهیم صرفاً درباره پوزیشن‌های لانگ و شورت صحبت کنیم، باید بگوییم که بهتر است در روندهای رنج و در مورد ارزهایی که پشتوانه درست‌وحسابی دارند مثل بیت کوین، پوزیشن شورت بگیرید تا احتمال ضرر کردن‌تان کمتر باشد. پوزیشن لانگ هم زمانی بهتر است باز شود که نمودار، خط روند قبلی را شکسته است و شما می‌توانید چند کندل معتبر را برای تایید روند صعودی ببینید. اگر هنوز انواع کندل‌ها را نمی‌شناسید بهتر است مقاله کندل‌شناسی ما را حتما بخوانید.

پوزیشن تریدینگ چیست؟

شاید در بین تمام اصطلاحات کریپتوکارنسی، پوزیشن تریدینگ هم به گوش‌تان خورده باشد و کنجکاو باشید که بدانید چه ربطی به انواع پوزیشن معاملاتی دارد.

پوزیشن تریدینگ، روشی از معامله است که در آن تریدر ترجیح می‌دهد تا در بازه زمانی چندماهه پولش را در بازار سرمایه‌گذاری کند، به‌طور خلاصه پوزیشن تریدینگ همان معامله کردن با باز کردن پوزیشن لانگ است.

در ادامه رابطه بین انواع پوزیشن را با روش‌های معاملاتی دیگر هم بررسی می‌کنیم.

پوزیشن معاملاتی و استراتژی معاملاتی

رابطه بین پوزیشن معاملاتی و استراتژی معاملاتی

پوزیشن‌های معاملاتی و استراتژی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده می‌کنید رابطه تنگاتنگی باهم دارند. به این‌صورت که در استراتژی اسکالپ تریدینگ پوزیشن شورت کاربرد دارد و در استراتژی پوزیشن تریدینگ که در بالا توضیح دادیم باید وارد پوزیشن لانگ شوید.

در سویینگ تریدینگ که ممکن است به مدت چند ماه طول بکشد، شما باید با بررسی خط روند و استفاده از اندیکاتورهای مختلف وارد پوزیشن لانگ شوید. پس می‌بینید که هر استراتژی، مدل معامله اختصاصی خودش را دارد. اگر می‌خواهید انواع استراتژی معاملاتی را یاد بگیرید حتماً مقالات وبلاگ ما را دنبال کنید.

حرف آخر

در این مطلب همان‌طوری که تا اینجا خواندید تعریف کردیم که پوزیشن معاملاتی چیست و بعد آمدیم انواع آن را بررسی کردیم. اگر هنوز هم در مورد ماهیت پوزیشن‌ها در بازار ارز دیجیتال سوال دارید لطفاً در کامنت‌ها بپرسید که در اسرع وقت به آن جواب بدهیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.