اسکالپ تریدینگ چیست

اسکالپ تریدینگ چیست؟

یک ضرب‌المثل قدیمی و معروف در زبان شیرین فارسی وجود دارد که از زمان مدرسه تا الان مدام در گوش ما می‌خوانند! آن‌هم اینکه: قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود! شاید برایتان جالب باشد که بدانید طرفداران این ضرب‌المثل در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال هم فعالیت می‌کنند و اتفاقاً استراتژی‌شان این است که سرمایه‌شان را به‌طور بلندمدت در یک‌جا قفل نکنند. این دسته از معامله‌گرها سودهای کوتاه‌مدت را به ریسک ماندن در بازار سرکش کربپتوکارنسی ترجیح می‌دهند. اگر شما هم جز این دسته از عزیزان هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

اسکالپ تریدینگ چیست؟

اگر در بازار محل زندگی خودتان گشتی زده باشید، حتماً متوجه شدید که در هر صنفی فروشنده‌ها یا ارائه‌دهنده‌های خدمات مختلفی وجود دارند که قیمت‌هایشان با سایرین فرق می‌کند. مثلاً ممکن است آرایشگری در منطقه خاصی از تهران، قیمت‌های پایین‌تری را به مشتریانش پیشنهاد بدهد. این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که با حاشیه سود کمتری کار کنند تا بتوانید مشتری‌های بیشتری را جذب کنند. به این ترتیب در نهایت سود بزرگ‌تری را نسبت به رقبای دیگرشان که قیمت‌های بالاتری دارند به‌دست می‌آورند.

اسکالپ تریدینگ دقیقاً بر همین اساس کار می‌کند. تریدرهایی که طرفدار معاملات اسکالپ هستند، ترجیح‌شان این است که پیگیر سودهای کوچک باشند تا اینکه برای مدت طولانی منتظر یک سود بزرگ و چندبرابری بمانند. برای اینکه شما بتوانید به این سبک در بازار معامله کنید باید هر دقیقه و هر لحظه بازار را رصد کنید تا موفق شوید سر هر فراز و فرود چارت قیمتی سود بگیرید.

اسکالپر کیست؟

اسکالپر یا Scalper کسی است که از استراتژی اسکالپ تریدینگ برای انجام معاملاتش در بازار استفاده می‌کند. این استراتژی‌ها معمولاً بر اساس نمودار کندل استیک و با استفاده از اندیکاتورهای مختلفی که می‌توانند روند بازار را مشخص کنند، تعیین می‌شوند. در پاراگراف بعدی انواع استراتژی اسکالپ تریدینگ را باهم بررسی می‌کنیم.

استراتژی اسکالپ تریدینگ چطور کار می‌کند و چه انواعی دارد؟

به‌طور کلی در اسکالپ تریدینگ، ما روی نوسان‌های بازار موج‌سواری می‌کنیم و سعی‌مان این است که روی هر فراز و فرودی سود بگیریم، حالا این سودگیری می‌تواند با تکنیک‌های متفاوتی انجام شود. در ادامه قرار است این تکنیک‌ها را به‌عنوان زیرمجموعه استراتژی اسکالپ تریدینگ باهم بررسی کنیم.

استراتژی پولبک

این استراتژی زمانی که چارت قیمت ارز دیجیتال، روند رنج دارد خیلی خوب جواب می‌دهد. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه برای هر پولبک برنامه‌ریزی کنید و از هر کف یا قله‌ای که بین دو سطح حمایتی و مقاومتی تشکیل می‌شود، سود بگیرید.

استراتژی اسکالپ تریدینگ

روی نمودار بالا در نقاطی که علامت زدیم می‌توانید با برنامه‌ریزی وار بازار شوید و نزدیک سطح مقاومتی بعدی به‌موقع از مارکت خارج شوید تا سود بگیرید.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره پولبک بدانید پیشنهاد ما این است که مطلب پولبک چیست را حتماً مطالعه کنید.

استراتژی آربیتراژ

آربیتراژ یعنی اینکه شما یک رمزارز را از یک صرافی با قیمت پایین بخرید و در صرافی دیگری با مبلغ بالاتری بفروشید. فلسفه معاملات آربیتراژی دقیقاً با اسکالپینگ هم‌سو است، پس شما می‌توانید با جمع‌کردن سودهای کوچک از آربیتراژ، سود بزرگتری را در مجموع به‌دست بیاورید.

مارجین تریدینگ

معاملات مارجین یکی دیگر از زیرمجموعه‌های اسکالپ تریدینگ به حساب می‌آید. به این‌صورت که شما می‌توانید از یک صرافی وام بگیرید و توکن‌های موردنظرتان را با استفاده از سرمایه آن‌ها معامله کنید. بهتر است بدانید که مارجین تریدینگ با استفاده از اهرم یا لوریج انجام می‌شود که می‌تواند تا چند برابر برای شما سودآورتر باشد. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که بازار همیشه باب میل ما پیش نمی‌رود و ممکن است این وسط کل سرمایه‌تان را هم از دست بدهید. پس مارجین تریدینگ جز معاملات پرریسک به حساب می‌آید که به تریدرهای تازه‌کار خیلی پیشنهاد نمی‌شود.

استراتژی پرایس اکشن

پرایس اکشن فقط روی تغییرات قیمت در محدوده سطوح حمایتی و مقاومتی تمرکز دارد. در این روش، ما دیگر دنبال تحلیل بازار با استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای تریدینگ ویو نیستیم، بلکه صرفاً روی نوسان چارت قیمتی حرکت می‌کنیم تا بتوانیم با رسم خط روند، حرکت بعدی بازار را پیش‌بینی کنیم.

همان‌طور که دیدید همه زیرمجموعه‌های اسکالپ تریدینگ مثل پرایس اکشن نیستند که مستقل از اندیکاتورها عمل کنند، بنابراین نیاز است که شما بدانید برای معاملات اسکالپینگ کدام اندیکاتورها بیشتر به‌دردتان می‌خورد.

در ادامه پرکاربردترین اندیکاتورها را برای معاملات اسکالپ تریدینگ به شما معرفی می‌کنیم.

از کدام اندیکاتورها در اسکالپینگ استفاده کنیم؟

به‌طور کلی برای اینکه هرچه بیشتر تحلیل‌هایتان به واقعیت نزدیک‌تر شود و بتوانید دقیق‌تر به هدف بزنید، باید از هر ابزاری که دم دست‌تان است نهایت استفاده را بکنید. اما نکته مهم اینجاست که بعضی از ابزارها و اندیکاتورها در تمام معاملات کارایی یکسانی ندارند. اندیکاتورهایی که در ادامه در موردشان می‌خوانید بیشترین کاربرد را در معاملات اسکالپینگ دارند.

اندیکاتور میانگین متحرک ساده SMA

میانگین متحرک از مجموع قیمت‌ها و تقسیم آن‌ها بر تایم‌فرم یا بازه زمانی به‌دست می‌آید. میانگین متحرک همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، خطی است که حول نمودار قیمت حرکت می‌کند، اما نسبت به آن کندتر پیش می‌رود.

میانگین متحرک ساده

کاربرد اندیکاتور میانگین متوسط معمولی برای شما این است که به‌وسیله آن می‌توانید نقاط ورود و خروج از معامله را تعیین کنید. به این شکل که در روند‌های نزولی آن را به‌عنوان سطح حمایتی در نظر بگیرید و در روندهای صعودی از آن به‌جای سطح مقاومتی استفاده کنید. به عکس زیر دقت کنید تا متوجه موضوع شوید.

کاربرد اندیکاتور میانگین متوسط ساده

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی EMA

ازآنجایی که قیمت‌ها در اندیکاتور میانگین متحرک ساده وزن یکسانی دارند، نمودار SMA نسبت به چارت قیمتی، تغییرات کمتری را به ما نشان می‌دهد. میانگین متحرک نمایی یا EMA دقیقاً به همین دلیل ابداع شد تا این نواقص را برطرف کند. در میانگین متحرک نمایی، کندل‌های آخر وزن بیشتری را به خودشان اختصاص می‌دهند، بنابراین این نمودار قابلیت این را دارد که تغییرات را با سرعت بیشتری نشان بدهد.

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

اما اندیکاتور EMA چه کمکی به ما در معاملات اسکالپینگ می‌کند؟

مهم‌ترین کاربرد میانگین متحرک نمایی یا EMA، تشخیص خط روند و پیش‌بینی سطوح مقاومت و حمایتی است. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که زمانی که چارت قیمت، اندیکاتور میانگین متحرک نمایی را قطع کند، تریدرها سیگنال خرید یا فروش می‌گیرند.

اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی تفاوت بین میانگین متحرک نمایی را در دو دوره 26 روزه و 12 روزه نشان می‌دهد. به تصویر زیر نگاه کنید تا دو خطی را که در موردش صحبت می‌کنیم، ببینید.

اندیکاتور مکدی

به‌طور کلی اندیکاتور مکدی قدرت روند را در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌کند و به تریدرها کمک می‌کند تا فرصت‌های خرید و فروش را در تایم‌فریم‌های کوتاه پیدا کنند. به این‌صورت که هر زمان دوتا خط مکدی از هم دور شود، روند قدرت می‌گیرد و هر زمان این دو خط به‌هم نزدیک‌تر شوند، قیمت نامتعادل می‌شود و ما سایه‌های بلندتری را در کندل‌ها می‌بینیم.

اندیکاتور Parabolic SAR

اندیکاتور سار

اندیکاتور سار به‌صورت نقطه‌هایی روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود و بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که نمودار روند مشخصی به خودش می‌گیرد. پس در وقت‌هایی که چارت قیمتی به‌اصطلاح رنج می‌زند، اندیکاتور پاربولیک سار نمی‌تواند سیگنال درستی را برای معامله به ما بدهد.

همان‌طوری که در تصویر بالا می‌بینید، در روندهای نزولی نقاطی بالای نمودار ظاهر می‌شود و در روندهای صعودی نقطه‌ها پایین نمودار شکل می‌گیرند.

خب، این چهار اندیکاتوری که تا اینجا معرفی کردیم، می‌توانند در اسکالپ تریدینگ بیشترین کمک را به ما بکنند، اما این موضوع به این معنی نیست که اندیکاتورهای دیگر اصلاً کاربرد ندارند! به‌طور مثال شما می‌توانید برای بهتر تشخیص دادن روند، چند اندیکاتور را به‌طور همزمان و کنارهم به‌کار ببرید؛ مثلاً مکدی و اندیکاتور rsi را باهم تحلیل کنید تا سیگنال‌های ورودی و خروجی معتبرتری از بازار بگیرید.

اندیکاتورهای اسکالپ تریدینگ

خب در ادامه اگر موافق باشید برویم مزایا و معایب اسکالپ تریدینگ را باهم بررسی کنیم تا شما با بررسی همه‌جانبه پروژه اسکالپر شدن را استارت بزنید.

مزایا و معایب اسکالپ تریدینگ

اسکالپ تریدینگ هم مثل هر استراتژی معاملاتی دیگری، نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. در ادامه سعی می‌کنیم تمام جنبه‌های مثبت و منفی اسکالپینگ را برای شما بررسی کنیم.

مزایای اسکالپ تریدینگ

اسکالپ تریدینگ به‌طور کلی می‌تواند مزایای زیر را برای تریدرها داشته باشد:

  • ریسک پایینی دارد و در هر بار ضرر، مبلغ کمی را از دست می‌دهید
  • فرصت‌های زیاد و متعددی برای کسب سود دارید
  • اگر استراتژی درستی داشته باشید، در مجموع می‌توانید سود زیادی را کسب کنید
  • حتی اگر نحوه کار با اندیکاتورها را بلد نباشید، صرفاً با رسم خطوط حمایتی و مقاومتی می‌توانید معامله کنید
  • حتی در بازارهای رنج هم می‌‎توانید سود خودتان را ببرید

معایب اسکالپ تریدینگ

  • باید به صرافی‌ها برای تراکنش‌ها کارمزد پرداخت کنید
  • نیاز است که 24ساعته روی بازار و روند حرکت چارت قیمتی تمرکز کنید
  • اگر می‌خواهید سود بیشتری ببرید، باید دست به دامن فیوچرز یا توکن‌های آپ و داون شوید که جز معاملات ریسکی محسوب می‌شوند

اگر چیزی درباره معاملات فیوچرز یا توکن‌های آپ و داون نشنیدید روی لینک‌هایی که گذاشتیم کلیک کنید تا بیشتر متوجه موضوع شوید.

سوال اول: تفاوت اسکالپینگ و ترید روزانه چیست؟

معامله  اسکالپینگ در عرض چند دقیقه انجام می‌شود، درحالی که معاملات روزانه ممکن است تایم‌فریم چندساعته داشته باشند.

سوال دوم: اسکالپینگ با سویینگ تریدینگ چه فرقی دارد؟

همانطور که گفتیم اسکالپ تریدینگ در بازه زمانی 5 دقیقه‌ای انجام می‌شود، اما سوئینگ در تایم‌فریم حداقل یک‌روزه و حداکثر چندروزه انجام می‌شود.

خب حالا که به این دوتا سوال هم جواب دادیم، برویم نکات پایانی و جامانده این مقاله را باهم بررسی کنیم و بعدازآن مطلب را ببندیم.

نکاتی که باید در اسکالپینگ مدنظر داشته باشید

در آخر توصیه ما به شما این است که برای اینکه بیشترین سود را در معاملات اسکالپینگ داشته باشید، حتماً باید حواستان به نکات زیر باشد:

  1. اسکالپ تریدینگ در روندهای رنج بیشترین سود را می‌دهد، پس بهتر است آن را برای روندهای خنثی استفاده کنید.
  2. در هنگام معاملات اسکالپ حواستان به مارکت‌کپ ارزهای مختلف باشد، اگر مارکت‌کپ رمزارزی کاهش پیدا کند، زمان فروش آن فرا رسیده و بالعکس اگر افزایش داشته باشد، زمان خرید آن است.
  3. پیشنهاد ما این است که برای اسکالپ تریدینگ به‌هیچ‌عنوان سراغ ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه که نوسان قیمتی بالایی دارند نروید؛ مخصوصاً اگر تازه‌کار هستید. برای اسکالپینگ، بیت کوین و اتریوم بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

در آخر اگر نکته دیگری به ذهن‌تان می‌رسد که فکر می‌کنید به‌درد سایر کاربرها هم می‌خورد، لطفاً در کامنت‌ها به آن اشاره کنید تا همه از آن استفاده کنند.

همچنین ببینید

برنامه معاملاتی

برنامه معاملاتی چیست و چطور تنظیم می‌شود؟ / پادکست

شنونده‌های عزیز رادیو اکسکوینو سلام! عصر تابستونیتون بخیر! من الهام جمشیدیان هستم و قراره امروز …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.