پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

اگر در بازارهای مالی فعال هستید یا با آن‌ها آشنایی دارید، حتما با مفاهیمی مانند ترید نیز آشنا شده‌اید. ترید یکی از رایج‌ترین مفاهیم حوزه مالی و علی‌الخصوص حوزه کریپتوکارنسی است. در این مطلب با تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آشنا می‌شویم اما می‌توانیم از مفهوم ساده‌ی ترید شروع کنیم.

ترید ارز دیجیتال به معنی خرید یک رمزارز با قیمت پایین و فروش آن با قیمت بالا و دریافت سود در اختلاف قیمت خرید و فروش است. روش‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد و نیازی نیست که تمام تریدرها یا معامله‌گران، از یک روش واحد استفاده کنند و می‌توانند حتی از ترکیب چند روش باهم برای کسب درآمد به سبک خود استفاده کنند.

مفهوم ساده سرمایه‌گذاری اشاره به خرید و نگه‌داری یک دارایی برای مدت طولانی و دریافت سود از افزایش قیمت آن دارد. البته سرمایه‌گذاری را به‌صورت کوتاه‌مدت هم می‌توان انجام داد.

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در نقاط زیادی است که دانستن آن کمک شایانی به شما می‌کند.

 

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری چیست؟

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری

ترید و سرمایه‌گذاری دو روش مختلف برای کسب درآمد از بازارهای مالی هستند. اصلی‌ترین تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری، در رویکرد و طول مدت نگرش آنها به بازار است.

  • ترید: ترید یا معامله‌گری، فعالیتی است که در آن فرد تلاش می‌کند با خرید و فروش سریع دارایی‌ها در بازارهای مالی، سود کسب کند. تریدرها به‌طور عمومی، روی تغییرات کوتاه مدت قیمت‌ها تمرکز دارند و سعی می‌کنند از نوسانات قیمتی کوچک سود ببرند. آنها معمولا از تحلیل فنی و الگوریتم‌های محاسباتی برای پیش‌بینی تغییرات قیمت استفاده می‌کنند. تریدرها ممکن است در چندین بازار مالی فعالیت کنند و به صورت روزانه، هفتگی یا حتی ساعتی معامله کنند.
  • سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری یک روش بلندمدت برای کسب درآمد از بازارهای مالی است. در این روش، فرد سعی می‌کند به‌طور مداوم در طول زمان با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف سود کسب کند. سرمایه‌گذاران به‌طور عمومی تمرکز خود را بر روی ارزش بلندمدت دارایی‌ها، درآمد حاصل از تقسیم سود و سود حاصل از افزایش قیمت قرار می‌دهند. آنها معمولا از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و بازارها استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، مدت دقیق سرمایه‌گذاری خود روی هر نوع دارایی را از پیش مشخص می‌کنند و در زمان معین اقدام به خرید یا معامله دارایی‌های خود می‌کنند.

به‌طور خلاصه، اصلی‌ترین تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در زمان آن، طول مدت نگرش به بازار و رویکرد سوددهی است. تریدرها به دنبال سود کوتاه مدت از تغییرات قیمت هستند، درحالی که سرمایه‌گذاران بر روی سود بلندمدت و ارزش دارایی‌ها تمرکز بیش‌تری دارند.

تفاوت رویکردها در ترید و سرمایه‌گذاری

ترید و سرمایه‌گذاری، یک وجه اشتراک مهم با یک‌دیگر دارند و آن، کسب سود از یک دارایی خاص است. اما تفاوت‌های زیادی بین این دو روش کسب درآمد دیده می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. دانستن دقیق تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری، می‌تواند به ما کمک کند که درست‌ترین مسیر را برای کسب درآمد شخصی انتخاب کنیم.

۱- نوع فعالیت

تریدرها باید به‌صورت دائم وضعیت بازار را بررسی کنند، در جریان اخبار باشند، تحلیل‌های مختلف را درنظر بگیرند و تحلیل شخصی برای وضعیت صعودی و نزولی بازار داشته باشند. بعد از انجام تمام این مراحل و آزمون و خطا، شما می‌توانید به یک روش خوب برای ترید دسترسی پیدا کنید و از نوسانات ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌ها، کسب سود کنید.

سرمایه‌گذارها باید بیش‌تر روی آینده و چشم‌انداز یک رمزارز یا دارایی تمرکز کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند که کدام دارایی در بلندمدت سود بیش‌تری به آن‌ها می‌دهد. در این حالت شما باید با یک چشم‌انداز تحلیلی، از دارایی خود تا زمان لازم نگه‌داری کنید و درآمدتان را کسب کنید.

۲- میزان ریسک

یک تریدر، همواره با ریسک‌های بیش‌تر و بالاتری روبه‌رو خواهد بود. شما به‌عنوان یک معامله‌گر باید در تلاش باشید که ریسک‌ها را به درستی مدیریت کنید و به سمت ضرر نروید؛ اما زمانی که قصد سرمایه‌گذاری دارید، ریسک خاص و بالایی شما و سرمایه‌تان را تهدید نمی‌کند. اگر به‌درستی مسیر سرمایه‌گذاری را طی کرده باشید، در طولانی‌مدت سود خوبی به‌دست می‌آورید.

۳- چشم‌انداز و دیدگاه

دیدگاه، یک تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری است که اهمیت بالایی دارد. برای مثال هنگامی که شما ترید می‌کنید، نیازی به توجه به شرکتی که سهام آن را خریده‌اید ندارید و فقط نگاه‌تان به چارت است؛ اما زمانی که قصد سرمایه‌گذاری در یک شرکت را دارید، باید به طور کامل فعالیت‌های آن را رصد کنید و مطمئن شوید که شرکت موردنظر شما، چه فعالیتی و چه چشم‌اندازی دارد.

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست و چگونه است؟

روش‌های سرمایه‌گذاری

برای دانستن تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری و برای سرمایه‌گذاری در تمامی بازارهای مالی، دو روش کلی و مشهور وجود دارد که در ادامه بیش‌تر با این دو روش آشنا می‌شوید.

۱- سرمایه‌گذاری فعال

سرمایه‌گذاری فعال یا Active Investing، یک استراتژی است که جهت خرید و فروش فعال دارایی‌های موجود در یک سبد، برای شکست دادن شاخص معیار، در گذر زمان استفاده می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری به سطح بالایی از دانش برای تجزیه و تحلیل بازار نیاز دارد، چرا که فرد باید بتواند بهترین زمان خرید و فروش را تعیین کند. این استراتژی سه مزیت مهم دارد: انعطاف‌پذیری در بازارهای بی‌ثبات، مدیریت مالیات و گزینه‌های معاملاتی گسترده.

۲- سرمایه‌گذاری غیرفعال

این استراتژی برای خرید و نگهداری‌های بلندمدت استفاده می‌شود. در این رویکرد شما مسیری را انتخاب می‌کنید که ریسک کم‌تری دارد و بازده آن بلندمدت است. این هدف بلندمدت، نیازی به توجه مداوم و فعالیت روزانه ندارد. از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری غیرفعال می‌توان به هزینه‌های کم‌تر، ریسک کم‌تر، شفافیت و میانگین بازدهی بالاتر اشاره کرد.

روش‌های ترید

ترید ارز دیجیتال روش‌های بیش‌تری دارد که همین نکته می‌تواند به‌عنوان تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری شمرده شود.

بیشتر بخوانید : تریدر کیست ؟ و چطور تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شویم؟

۱۰ روش برتر ترید ارزهای دیجیتال:

۱- اسکالپینگ: کسب سود کم از معاملات متعدد در نوسانات لحظه‌ای بازار

۲- معاملات معکوس: تشخیص روند معکوس یک ارز دیجیتال و اقدام به معامله

۳- مومنتوم: ورود به بازار و خروج از آن در زمان رسیدن به قیمت موردنظر

۴- فیدینگ: پیش‌بینی روند بازار و همسو شدن با آن

۵- نوسان‌گیری روزانه: ورود به معاملات در هنگام نوسان یک ارز و کسب سود

۶- خرید در قیمت پایین و هولد: خرید در زمان افت قیمت و فروش در مدت طولانی‌تر

۷- محدوده نوسان: بررسی و تحلیل سطح مقاومت و حمایت و کندل استیک‌ها برای خرید و فروش

۸- معاملات الگوریتمی: استفاده از ربات و کامپیوتر برای پیاده‌سازی استراتژی های کم‌ریسک و پیشرفته

۹- نقاط طلایی و تقاطع مرگ: ورود به بازار در زمان تشخیص نقطه طلایی و تقاطع مرگ

۱۰- آربیتراژ: بررسی قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف و دریافت سود از اختلاف قیمت‌ها

شما می‌توانید در پروسه ترید کردن، از ترید با هوش مصنوعی و یا ربات تریدر نیز کمک بگیرید تا معاملات خود را با دقت بالاتری انجام دهید و بتوانید بیش‌تر سود کنید. این دیگر تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری است.

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

ترید بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟

پاسخ این سوال کاملا به تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری، خود شما، شخصیت‌تان، چشم‌اندازی که دارید و توانایی‌های‌تان باز می‌گردد. ترید و سرمایه‌گذاری هردو می‌توانند برای شما سودآور باشند اما به‌شرطی که در حیطه توانایی‌های شما بگنجند.

به‌عنوان اولین قدم، اهداف خود را به‌صورت دقیق بررسی کنید و ببینید که سود کوتاه‌مدت برای شما بهتر است یا سودی که در بلندمدت به‌دست می‌آورید. بعد از آن به‌سراغ بررسی دقیق میزان سرمایه برای شروع، توانایی‌های‌تان و نوع شخصیت خود بپردازید و انواع تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری را بررسی کنید تا بتوانید به بهترین پاسخ برسید.

درنهایت هر راهی را که انتخاب کنید، نیازمند تمرکز، کسب دانش، وقت گذاشتن و دقت است. حالا با دانستن تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری شما راحت‌تر است.

همچنین ببینید

برنامه معاملاتی

برنامه معاملاتی چیست و چطور تنظیم می‌شود؟ / پادکست

شنونده‌های عزیز رادیو اکسکوینو سلام! عصر تابستونیتون بخیر! من الهام جمشیدیان هستم و قراره امروز …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.