تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ربات تریدر یا ربات معامله گر چیست؟ همه‌چیز درباره Trader Bot

یکی از اتفاقات جالب بازار ارز دیجیتال، ربات تریدر و قابلیت‌های آن است. همان‌طور که می‌دانید، حضور در بازار خرید ارز دیجیتال و انجام ترید، یک کار پرریسک است و هر خطا در این راه، می‌تواند موجب ضررهای فراوانی شود. تریدرهای حرفه‌ای معمولا برای کم کردن درصد خطا و سود بیش‌تر، از ربات تریدر یا همان ربات معامله‌گر برای انجام معاملات مختلف خود استفاده می‌کنند. 

بازار ارزهای دیجیتال به‌طور کلی یک بازار پر نوسان است و به همین دلیل، ممکن است تریدرها، نتوانند در لحظه مناسب، واکنش مناسبی نشان دهند؛ در همین نقطه ربات‌های تریدر به کمک معامله‌گران می‌آیند و کار را به مراتب آسان‌تر و پربازده‌تر می‌کنند!

ربات تریدر چیست؟

ربات‌های معامله‌گر، مدت زیادی نیست که به بازار ارز دیجیتال راه پیدا کردند اما در همین مدت کم توانستند ۸۰ درصد سهام کلی بازار را به خود اختصاص دهند. از Trader Bot پیش از این در بازار سهام و فارکس هم استفاده می‌شد.

بازار سنتی مالی برخلاف بازار کریپتوکارنسی، ساعت فعالیت مشخصی دارد و دچار نوسانات و هیجانات زیادی نمی‌شود. به همین ترتیب معامله‌گران بازارهای سنتی، می‌توانند در ساعات مشخص و با حد نوسان مشخص، فعالیت خود را مدیریت کنند و انجام دهند. 

یکی از کاربردهای مهم ربات تریدر، توانایی فعالیت شبانه‌روزی این ربات است که باعث می‌شود ریزش و صعودهای حساس بازار را از دست ندهید و معاملات خود را به راحتی مدیریت کنید.

این ربات‌ها درواقع یک سیستم معاملاتی خودکار هستند که از مجموعه‌ای از نرم‌افزارها تشکیل شدند. ربات تریدر به فعالان بازار ارز دیجیتال کمک می‌کند تا فرصت‌های مناسب معاملاتی را از دست ندهند و مانند یک دستیار هوشمند و خوب، به‌صورت ۲۴ ساعته عملیات خرید و فروش را انجام می‌دهد.

ربات‌های معامله‌گر، دستورالعمل‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود را اجرا می‌کنند. برخی از آن‌ها برای معاملات ساده‌تر و برخی دیگر برای معاملات پیچیده‌تر طراحی شدند و می‌توانند بازار را از ابعاد بیش‌تری بررسی و تحلیل کنند. 

نحوه کار ربات تریدر (Trader Bot)

درواقع ربات‌های معامله‌گر، با دسترسی به داده‌های صرافی کاربران،‌ عملیات را انجام می‌دهند. شما باید با دادن کلید عمومی API و کلید خصوصی خود به ربات تریدر، دسترسی‌های لازم را برای شروع معاملات فراهم کنید. شما می‌توانید هر زمانی که علاقه داشتید، با حذف API خود از صرافی، دسترسی ربات‌ها را به حساب خود لغو کنید.

خوب است بدانید که هیچ ربات تریدری، به‌طور کلی و حتی با داشتن API شما، نیاز و اجازه برداشت دارایی از حساب شما را ندارد؛ اگر یک ربات به چنین دسترسی از طرف شما نیاز داشت، یک ربات مشکوک محسوب می‌شود و بهتر است که برای حفظ دارایی خود، با این دسته از ربات‌ها کار نکنید.

ربات‌ها پس از دریافت اطلاعات بازار، شروع به تحلیل و بررسی برای دریافت سیگنال‌های سودمند، از استراتژی‌های معاملاتی می‌کنند. برای مثال ممکن است یک ربات تریدر، با بررسی نمودار قیمت اتریوم/تتر به این نتیجه برسد که قیمت به کف رسیده و حالا زمان مناسبی برای خرید اتریوم است؛‌ بعد از رسید به این نتیجه، ربات به‌سرعت و بلافاصله، یک معامله لانگ برای این ارز دیجیتال باز می‌کند.

درواقع این ربات‌های انواع مختلفی دارند که افراد با نیازهای متفاوت می‌توانند برای مدیریت معاملات خود از آن‌ها استفاده کنند.

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع ربات تریدر

همان‌طور که گفته شد، انواع مختلفی از ربات‌های تریدر وجود دارد که طیف متنوعی از عملیات متعدد را اجرا می‌کنند. در این قسمت از مطلب، درباره انواع ربات‌های تریدر پرکاربرد بیش‌تر می‌خوانید تا بتوانید ربات مناسب برای مدیریت معاملات خود را انتخاب کنید. 

ربات معامله بر اساس روند بازار

همان‌طور که از نام این ربات مشخص است، این ربات ابزار مناسبی برای معاملات ترند Trend محسوب می‌شود. این نوع ربات، حرکت قیمت انواع دارایی یا یک دارایی خاص را، قبل از سفارش خرید و فروش درنظر می‌گیرد و پس از آن، اگر روند قیمت صعودی باشد، ربات موقعیت خرید را باز می‌کند و با روند قیمت نزولی، سفارش فروش باز می‌کند.

ربات آربیتراژ

این ربات‌ها تفاوت قیمت ارز دیجیتال بین صرافی‌های مختلف را می‌سنجد و عملیات خود را انجام می‌دهد. برای مثال اگر بیت کوین در یک صرافی با قیمت پایین‌تر و در صرافی دیگر با قیمت بالاتر معامله شود، ربات آربیتراژ، بیت کوین را از صرافی ارزان‌تر خریداری می‌کند و در صرافی گران‌تر می‌فروشد تا سود کند.

ربات وام‌دهی

ربات‌های وام‌دهی برای کسب سود مناسب، دارایی کریپتویی شما را با نرخ بهره بالاتر به دیگر تریدرها قرض می‌دهند. با کمک این ربات‌ها، فرآیند وام‌دهی به‌صورت خودکار انجام می‌شود و درنهایت شما زمان کم‌تری برای پیدا کردن نرخ بهره‌های مختلف صرف می‌کنید.

ربات بازارساز

ربات بازارساز به‌صورت هم‌زمان سفارش خرید و فروش را در صرافی‌ها قرار می‌دهد. به‌طور مثال اگر یک ارز با قیمت ۲ دلار معامله شود، ربات دو سفارش خرید با قیمت‌های ۱.۹۹ دلار و ۲.۰۱ دلار ثبت می‌کند؛ اگر هردو سفارش تایید شوند، کاربر ۰.۰۲ دلار سود می‌کند.

ربات‌های بازارساز یکی بهترین انواع ربات تریدر شناخته شده است.

ربات تحلیل تکنیکال

این نوع از ربات تریدر، از اندیکاتورها و سیگنال‌های مختلف، برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی آینده و کسب بهترین و امن‌ترین سود استفاده می‌کند. ربات تحلیل تکنیکال یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ربات‌ها برای تریدرها است.

ربات معاملات الگوریتمی

این ربات‌ها از الگوریتم‌ها برای شناسایی فرصت‌های بازار و انجام معاملات براساس آن استفاده می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند تا فقط در زمان دریافت یک سیگنال مشخص دستورات را پیاده‌سازی کنند. این نوع ربات به شما کمک می‌کند تا از نوسانات صرافی‌های ارز دیجیتال جلوتر حرکت کنید.

ربات اتوماسیون پرتفو

این دسته از ربات‌های تریدر، به‌جای انجام معاملات فعال، روی ایجاد و حفظ پرتفو کاربر تمرکز می‌کنند. این ربات‌های برای خودکار کردن فرآیندهای متداول و خسته‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان نوسانات بازار، ربات اتوماسیون، به‌صورت خودکار با فروش دارایی‌هایی با عملکرد ضعیف، سبد مالی کاربر را متعادل‌سازی می‌کند.

انواع ربات تریدر

مزایای استفاده از ربات معامله گر

استفاده از ربات‌‌های تریدر، مزایایی را برای معامله‌گران به‌همراه دارد که در ادامه با این مزیت‌ها آشنا خواهید شد.

راحت شدن روند معاملات ارز دیجیتال

استفاده از ربات تریدر کار سختی نیست و نیاز به داشتن دانش برنامه‌نویسی ندارد. تنها چیزهایی که نیاز دارید و باید در اختیار ربات قرار بدهید، لیستی از دارایی‌ها، شرایط ورودی/خروجی مدنظر و تعداد دفعاتی است که ربات باید با استراتژی‌های شما معاملات را  انجام دهد.

شما می توانید استراتژی ترید مدنظر خود را روی ربات اعمال کنید تا دیگر نیازی به حضور مداوم و زیرنظر گرفتن بازار نداشته باشید و این کار باعث می‌شود روند معاملات شما راحت‌تر پیش برود.

مدیریت ریسک معاملات

ربات‌های معامله‌گر به شما اجازه می‌دهند که قوانینی را برای معاملات خود تنظیم کنید. اگر یکی از این قوانین نقض شود، ربات همه سفارش‌ها را لغو می‌کند و معاملات متوقف می‌شود. این کار باعث می‌شود تا تریدرها، تمام سرمایه خود را با ضررهای متعدد از دست ندهند. 

از طرف دیگر، ربات‌ها بدون دخالت هیجانات انسانی اطلاعات را پردازش می‌کنند و استراتژی تولید می‌کنند. بنابراین تصمیم‌گیری احساسی در روند فعالیت ربات جایی ندارد و معاملات با ریسک ضرر پایین‌تری انجام می‌شوند.

حضور ۲۴ ساعته در بازار

با وجود ربات تریدر، شما دیگر نیازی به حضور و بررسی دائم بازار ندارید. ممکن است هر فردی به دلیل ضعف اینترنت، ساعت‌های نامتعارف و… بسیاری از موقعیت‌های مناسب بازار برای انجام معاملات را از دست بدهد؛ اگر از ربات‌های معامله‌گر استفاده کنید، دیگر هیچ موقعیتی را از دست نمی‌دهید و می‌توانید سود بیش‌تری به دست بیاورید.

همچنین شما به‌عنوان یک انسان، ممکن است بر اثر خستگی، در تحلیل بازار اشتباه کنید. ربات‌ها خسته نمی‌شوند و همیشه تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه می‌کنند.

سرعت بالای انجام معاملات رمز ارز

همان‌طور که می‌دانید، دقایق و ثانیه‌ها در بازار ارز دیجیتال ارزش زیادی دارند و ممکن است فقط در چند ثانیه، شما سود خوبی به‌دست بیاورید یا متحمل ضرر بزرگی شوید. با ربات‌های تریدر، سفارش‌های شما در سریع‌ترین زمان ممکن، حتی بدون حضور شما، ثبت می‌شوند.

شفافیت مکانیزم

بیش‌تر ربات‌های معامله‌گر، منابع متن بازی دارند و هرکسی می‌تواند کدهای به‌کار رفته برای ساخت ربات و نحوه کار آن را بررسی کند که در نرم‌افزارها معمولا شما به این گزینه دسترسی ندارید. با این امکان، شما دقیقا متوجه می‌شوید که ربات چه کاری انجام می‌دهد و نقطه مرموزی باقی نمی‌ماند.

ربات تریدر چیست؟

آیا ربات تریدر قابل اعتماد است؟

خوب است بدانید که استفاده از ربات‌های معامله‌گر، تضمین سود قطعی نیست و هم‌چنان ممکن است در معاملات خود متضرر شوید. بهتر است قبل از متصل کردن یک ربات به سرمایه اصلی خود، با مبالغ کم‌تر کار را شروع کنید تا هم از نحوه عملکرد ربات به‌صورت کامل مطلع شوید و هم نحوه سودرسانی و ضرر را بسنجید. 

برای دور ماندن از خطرات احتمالی، سعی کنید از ربات‌های مشهور و تست شده و مطمئن استفاده کنید و فهرست تاریخچه معاملاتی آن را بررسی کنید. می‌توانید از ابزارهایی مانند Strategy Tester هم برای بررسی این ربات‌ها استفاده کنید.

تریدرهای حرفه‌ای، باور دارند که برای داشتن درآمد ثابت از راه ترید، نباید تمامی مسئولیت‌ها و معاملات را به ربات‌ها متحول کرد؛ چرا که ربات‌ها توانسته‌اند با هوش مصنوعی، به تحلیل‌های دقیقی دسترسی پیدا کنند اما هنوز هوش و خرد انسانی برای سود و فعالیت مداوم در بازار ارز دیجیتال، در مقام بالاتری قرار دارد.

از ربات معامله گر استفاده کنیم یا نه؟

با توجه به نکات گفته شده و تجربیات تریدرهای حرفه‌ای، بهترین راه این است که از ربات تریدر، به‌عنوان یک دستیار برای تحلیل بازار و انجام معاملات استفاده کنید و کار اصلی را به‌عهده این ربات‌ها نگذارید.

این ربات‌ها زمانی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند که با الگوریتم صحیحی برنامه‌ریزی شده باشند و هوش مصنوعی ربات‌ها درکنار درک و خرد انسان، می‌تواند بهترین ترکیب برای انجام معاملات پربازده و جلوگیری از ضررهای بزرگ باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا