چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
ترید چیست؟

ترید چیست و چگونه انجام می‌شود؟ راهنمای جامع برای تازه‌کارها

امروزه کمتر کسی است که با مفهوم ترید از طریق تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، دوستان یا اطرافیان خود آشنا نشده باشد. مفهومی که بیشتر در بازارهای مالی برای کسب سود و درآمد بیشتر به کار برده می‌شود. در اصل ترید همان خرید و فروش دارایی‌های مختلف برای کسب سود است.

در انتهای این مقاله شما به صورت کامل با معنا و کاربرد انواع ترید و ترید روزانه، تاریخچه، انواع روش‌های آن، بازارهایی که در آن می‌توانید ترید کنید،‌ تاثیرات آن بر اقتصاد و از همه مهم‌تر نکاتی که شما را به یک تریدر خوب و بدون اشتباه تبدیل می‌کند، آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

ترید چیست؟

ترید Trade اصطلاحی در بازارهای مالی و تجاری است که به مبادله داوطلبانه کالاها یا خدمات بین کاربران یا عوامل مختلف اقتصادی اشاره دارد. ترید به صورت لغوی به معنای بازرگانی یا تجارت است اما در بازارهای مالی مفهومی کمی متفاوت دارد.

ترید در اقتصاد کلان معمولا به تجارت بین‌المللی و سیستم صادرات و وارادات کشورهای مختلف و در بازارهای مالی به خرید و فروش دارایی‌های طبقه‌های مختلف در میان دو طرف آن هم به صورت توافقی اشاره دارد.

ترید
trade

به طور جزئی‌تر در بازار رمزارزها ترید به خرید ارز دیجیتال مختلف و فروش در ازای یکدیگر یا ارزهای رایج مثل دلار، یورو یا حتی ریال اشاره دارد. در بازار بورس به خرید و فروش اواراق بهادار یا سهام شرکت‌ها در ازای ارزهای دولتی و در بازار فارکس Forex به خرید و فروش ارزهای فیات در برابر یکدیگر دلالت دارد.

فراموش نکنید که ترید یک عامل دو طرفه است و از آنجایی که طرفین تعهدی برای انجام قطعی یک ترید ندارند، آن معامله فقط در زمانی تکمیل می‌شود که هر دو طرف آن را برای منافع خود مفید بدانند.

تاریخچه ترید

مفهوم ترید قرن‌هاست که در میان مردم وجود دارد و در طی این سال‌ها بنا به شرایط حاکم دستخوش تغییرات زیادی در ساختار خود شده است. از سیستم مبادله کالا به کالای باستانی گرفته تا تبادل دو رمزارز در بازار مدرن مالی، همگی ترید به حساب می‌آیند.

ترید یا مفهوم معاملات در دوران ماقبل تاریخ در ارتباطات انسانی سرچشمه می‌گیرد و آن را می‌توان یکی از اولین مفاهیم اجتماعی دانست. معاملات یکی از اصلی‌ترین مفاهیم میان مردم ماقبل تاریخ بو د که قبل از ایجاد ارزهای مدرن، کالاها و خدمات را در ازای کالا یا خدمت دیگری مبادله می‌کردند. پیتر واتسون قدمت ترید یا معاملات میان انسان‌ها را به ۱۵۰ هزار سال پیش نسبت می‌دهد.

تاریخچه ترید

با تکامل انسان و پیشرفت فناوری‌هایی که از آن استفاده می‌کند مفهوم ترید نیز تکامل پیدا کرده است.

از مبادله کالا با کالا از ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد گرفته تا ایجاد مسیر‌های تجاری تاریخی که اقتصاد کشورهای زمان خود را شکوفا می‌کردند. شاید جاده ابریشم معروف‌ترین مسیر تجاری باستانی باشد که جلوگاه تاریخی مفهوم ترید را به نمایش می‌گذارد. مسیری که از چین به امپراتوری روم باستان کشیده شده بود.

از ۱۵۰ هزار سال پیش تا به امروز مفهوم ترید تکامل یافته است و به شکل کنونی امروزی رسیده‌ایم. تریدی که از مبادله کالا به کالا به سکه‌های ضربی حکومت لیدی و سپس به کاغذهای بهادار چینی و بعد به ارزهای فیات و در نهایت به رمزارزها رسیده است.

تریدر کیست و به چه کسی گفته می‌شود؟

به راستی تریدر کیست؟ تریدر Trader یا همان معامله‌گر در بازارهای مالی به شخصی گفته می‌شود که دارایی‌های مختلفی از جمله سهام، اوراق قرضه، کالاها، ارزها و حتی رمزارزها را در مراحل متعدد می‌خرد و به فروش می‌رساند. به هر شخصی که عمل ترید را انجام دهد تریدر گفته می‌شود.

به طور معمول در بازارهای مالی یک تریدر برای خود یا شخص ثالثی ترید می‌کند. تریدرهایی که برای افراد ثالث (مشتریان خود) ترید می‌کنند به اصطلاح کارگزار یا سبد گردان نامیده می‌شوند.

تریدر کیست

یک تریدر می‌تواند با پول و اعتبار یک شرکت مالی معامله کند و در سود حاصله شریک شود. از طرف دیگر یک تریدر می‌تواند برای خودش نیز کار کند، به این معنی که با پول و اعتبار خود به معامله در بازارهای مالی می‌پردازد تا تمام سود را برای خود نگه دارد.

مطالب مرتبط: هولدر باشیم یا تریدر؟

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری چیست؟

قبل از اینکه به تعریف تفاوت این دو امر در بازارهای مالی بپردازیم باید بدانیم مفهوم سرمایه‌گذاری چیست.

سرمایه‌گذاری یا Investment یک رویکرد مالی بلندمدت است که هدف آن ایجاد ثروت تدریجی در یک بازه زمانی طولانی با استفاده از طرح‌های مختلف مانند استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، خرید بلندمدت سبد سهام، اوراق قرضه و مواردی از این دست است.

برخلاف ترید، سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی طولانی مدت از مزایای زیادی چون بهره یا سود سهام، تقسیم سهام، فرار از تورم و … بهره‌مند است. علاوه بر این یک سرمایه‌گذار از نوسانات کوتاه مدت یا اصلاحات بازار در امان است و نگرانی در این باره نخواهد داشت چرا که دیدگاه نسبت به قیمت در بازه‌های طولانی همیشه صعودی است.

ترید در برابر سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاران بر خلاف تریدرها بیشتر نگران عوامل بنیادی بازار هستند و نه روندهای صعودی یا نزولی کوتاه مدت که به صورت مستمر در حال تغییرند. این عوامل بنیادی در هر بازار متفاوت است. برای مثال در بازار بورس می‌توان آن را نسبت قیمت به درآمد P/E یا تصمیمات ساختاری شرکت مدنظر در نظر گرفت و در بازار رمزارزها می‌توان به همکاری‌ها یا تغییر توکنومیک یک رمزارز اشاره کرد.

تفاوت‌های زیادی میان و سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توان رویکرد و زمان را مهم‌ترین اختلاف دانست.

مطلب مرتبط: تفاوت ترید و سرمایه گذاری ارز دیجیتال

رویکرد

تفاوت اساسی بین سرمایه‌گذاری و ترید در نوع رویکرد درگیر در هر دو روش است. در سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار از تحلیل بنیادی برای خرید آن دارایی استفاده می‌کند ولی در ترید بیشتر تحلیل تکنیکال به کار برده می‌شود.

تریدرها بر اساس شرایط بازار محبورند عملکردی پویا داشته باشند و بر اساس روند بازار دست به معامله بزنند اما سرمایه‌گذاران یک دارایی را از هر نظر بررسی می‌کنند و پس از تحقق شرایط مورد نظر در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن دارایی را برای مدت طولانی و با ریسک کمتری نگه می‌دارند.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

زمان و ریسک

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید یک سرمایه‌گذار در مدت طولانی‌تری به سود می‌رسد که این زمان ضامن ریسک کمتر شخص می‌شود. در سرمایه‌گذاری فرد سود کمتری نسبت به زمان صرف کرده خود بدست می‌آورد اما ریسک کمتری را متحمل می‌شود.

ترید از این منظر کاملا بر خلاف سرمایه‌گذاری عمل می‌کند. یک تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه مدت با ریسک بسیار بالا برای رسیدن به سود زیاد دست به معامله می‌زند.

از آن‌جایی که نوسانات جزئی از بازارهای مالی هستند یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث ضررهای زیادی برای یک تریدر شود به همین دلیل ریسک ترید بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری است.

در یک کلام می‌توان گفن تفاوت عمده بین تریدرها و سرمایه‌گذاران در زمان نگهداری دارایی‌های خود است.

اهمیت ترید بین‌المللی و تاثیرات آن

ترید به صورت کلی برای سودآوری در ابعاد مختلفی انجام می‌شود؛ از ترید شخصی گرفته تا تعاملات تجاری در سطوح جهانی. ترید در ابعاد بین‌المللی مزایای مهمی دارد که به رشد اقتصادی در اثر تبادل فرهنگی، کالاها و خدمات میان ملل مختلف کمک شایانی می‌کند.

یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی در نیمه آخر قرن بیستم تجارت در این سطح بوده است.

هر کشوری که در زمینه تجارت بین‌المللی موفق عمل کند، اقتصادی شکوفا و جامعه‌ای مرفه خواهد داشت که می‌تواند نقش به سزایی در قدرت کنترل اقتصاد جهانی داشته باشد.

در اصل رشد تجارت بین‌المللی یک کشور می‌تواند یکی از عوامل اصلی کاهش فقر در سطج جامعه باشد.

ترید بین المللی

در ادامه چندین مزیت ترید بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

1) تنوع بیشتر کالاهای مصرفی

به واسطه ورود کالاهی متنوع از این طریق به بازارهای محلی کاربران به طیف وسیعی از محصولات دسترسی خواهند داشت که نه تنها کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد بلکه به رشد کشور نیز کمک می‌کند.

2) استفاده بهتر از منابع

به واسطه واردات مناسب یک کشور می‌تواند تولیدات بهتری داشته باشد و به واسطه این امر به سوددهی بهتری برسد. این امر از اسراف بیهوده منابع جلوگیری می‌کند و به حفظ محیط زیست نیز کمکی شایانی می‌کند.

3) افزایش بهره‌وری تولید

تجارت بین‌المللی به دلیل اینکه کشورها سعی در استفاده از روش‌های بهتر برای تولید دارند تا با کاهش هزینه در این بازار رقابتی بمانند، باعث بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات تولیدی می‌شود.

4) اشتغال بیشتر

با گسترش بازار کالاهای موجود در یک کشور، طبیعتا مشاغل بی‌شماری ایجاد می‌شود که خود به خود اقتصاد و صنعت یک کشور را پویا می‌کند.

5) هزینه‌های کمتر

تجارت در سطح بین‌المللی به یک کشور امکان می‌دهد تا به کالاها یا مواردی که درون آن کشور در دسترس نیستند با هزینه کمتری نسبت به تولید در داخل همان کشور دسترسی داشته باشند.

۶) استفاده از تولید مازاد

این امر باعث می‌شود تا کشورهای مختلف بتوانند محصولات مازاد خود را به کشورهای دیگر بفروشند و بدین واسطه ارزآوری داشته باشند.

۷) صلح جهانی

روابط تجاری میان کشورها در راستای تامین نیازهای هر دو طرف باعث تقویت صلح و تفاهم میان کشورها می‌شود و احتمال جنگ به دلیل وابستگی‌های اقتصادی را پایین می‌آورد.

ابزارهای مورد نیاز برای ترید

برای شروع ترید هر شخص به یک سری از ابزارهای مختلف نیاز دارد تا بتواند این فرایند را به خوبی برای رسیدن به سود شروع کند. به طور کلی دو روش مهم برای تحلیل دارایی‌های مالی وجود دارد که یک تریدر بنا به نیاز خود می‌تواند یکی از آن دو را انتخاب کند؛ تحلیل فاندمنتال Fundamental Analysis و تحلیل تکنیکال Technical Analysis.

انتخاب هر کدام از این دو روش به سیاست‌ها و علایق شخصی فرد بستگی دارد که نشان می‌دهد او دقیقا در این بازارها به دنبال چه چیزی می‌گردد.

مطلب مرتبط: تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل بنیادی یا فاندمنتال

تحلیل بنیادی اولین روش برای اندازه‌گیری ارزش ذاتی یک دارایی با بررسی عوامل اقتصادی و مالی مرتبط به آن است. در تحلیل بنیادی هر چیزی را که بر ارزش دارایی مد نظر تاثیر می‌گذارد، از عوامل کلان اقتصادی مانند وضعیت اقتصاد و شرایط صنعت گرفته تا عوامل اقتصاد خرد مانند همکاری‌های شرکت مدنظر را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

به صورت کلی یک تریدر با تحلیل یک دارایی به دنبال یافتن قیمت واقعی آن در بازار است. تحلیل فاندامنتال نیز با بررسی عوامل زیرساختی ارزش واقعی یک کلاس دارایی را مشخص می‌کند.

تحلیل بنیادی

نکته مهمی که در تحلیل فاندامنتال باید در نظر بگیرید این است که عوامل زیرساختی که برای هر بازار باید بررسی کنید، متفاوت است. یعنی عواملی که در بازار سهام آمریکا باید بررسی شود با عواملی که باید برای تعیین ارزش ذاتی یک رمزارز بررسی شود، کاملا تفاوت دارد.

تحلیل بنیادی از داده‌های عمومی برای ارزیابی ارزش آن سهام یا هر نوع دارایی بهادار دیگر استفاده می‌کند. به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار ابتدا به بررسی عوامل اقتصادی مانند نرخ بهره و وضعیت کلی اقتصاد کشور می‌پردازد و سپس به سراغ بررسی اطلاعات شرکت صاحب سهم می‌رود.

تحلیل تکنیکال یا فنی

پس از تحلیل بنیادی تحلیل تکنیکال دومین روشی است که می‌توانید رفتار قیمت و ارزش یک دارایی را با آن بسنجید.

تحلیل تکنیکال در اصل روشی برای ارزیابی و شناسایی فرصت‌های معاملاتی به واسطه تحلیل روندهای آماری مانند حرکت قیمت و حجم است. برخلاف تحلیل بنیادی، که ارزش واقعی دارایی را بر اساس نتایج تجاری مانند فروش و درآمد ارزیابی می‌کند، تحلیل تکنیکال بر مطالعه قیمت و حجم تمرکز دارد.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکی که امروزه می ‌شناسیم اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ توسط چارلز داو Carles Dow و نظریه داو Dow Theory معرفی شد. چندین محقق قابل توجه از جمله ویلیام پی همیلتون William P. Hamilton، رابرت ریا Robert Rhea، ادسون گولد Edson Gould و جان مگی John Magee به مفاهیم نظریه داو کمک شایانی کردند تا به یک شکل منسجم برسد. تحلیل تکنیکال امروزی از صدها تئوری تکامل یافته است و صدها الگو و سیگنال را در بر می‌گیرد که طی سال‌ها توسعه یافته‌اند.

از تحلیل تکنیکال در هر بازار مالی می‌توان استفاده کرد اما اغلب برای تریدهای کوتاه مدت‌تر نسبت به تحلیل بنیادی استفاده می‌شود تا بتوان نقاط دقیق ورود و خروج به یک معامله را یافت.

در تحلیل تکنیکال حرکت قیمت به واسطه ابزارها و روش‌های مختلفی بررسی و به واسطه عرضه و تقاضا حاضر در بازار رفتار آن پیش‌بینی می‌شود. در واقع برخی از کارشناسان تحلیل تکنیکال را صرفا مطالعه نیروهای عرضه و تقاضا می‌دانند که حرکت قیمت را مشخص می‌کنند.

۴ روش مختلف ترید در بازارهای مالی

اگر فقط به ترید در بازارهای مالی بنگریم روش‌های مختلفی را برای به تکمیل رساندن یک معامله می‌یابیم. بسته به نوع روحیات و اهداف تریدر ممکن است انتخاب این روش برای شما کمی متفاوت باشد. در ادامه ۴ روش ترید روزانه، سوینگ تریدینگ، ترید با روند و اسکالپ را بررسی خواهیم کرد.

ترید روزانه Day Trading

ترید روزانه ارز دیجیتال یا دی تریدینگ معمولا روشی است که در آن تریدر به خرید و فروش یک ارز در یک روز معاملاتی می‌پردازد. این روش در همه بازارهای موجود کارایی دارد اما تریدرهای حرفه‌ای‌ بیشتر از این روش در بازار رمزارزها و بازار فارکس به دلیل ۲۴ ساعته بودن یک روز کاری استفاده می‌کنند.

در ترید روزانه تریدر یک دارایی را حداکثر تا یک روز کاری نگه می‌دارد و سپس اقدام به فروش آن می‌کند اما تریدرهای دیگر بسته به موقعیت خود یک دارایی را از چند روز تا چند ماه نگه می‌دارند.

ترید روزانه

تریدر برای ترید روزانه به سطح دانش بالایی نیاز دارید چرا که معمولا در این روش از اهرم‌های بالا برای کسب سود بیشتر استفاده می‌شود که طبیعتا ریسک بالایی را به همراه دارد.

یک نکته مهم درباره ترید روزانه این است که سویینگ، ترید با روند و حتی اسکالپ هم می‌تواند جزئی از آن باشد. (این مورد حدودی است).

مزایا

  • برای ترید روزانه به چیز خاصی بجز دسترسی به یک صرافی یا بروکر نیاز ندارید.
  • از آن‌جایی که بازاری چون بازار رمزارزها در تمام طول سال به صورت شبانه‌روزی باز است به شما فرصت خوبی برای کسب درآمد می‌دهد.
  • اگر دوست ندارید کارمند باشید به عنوان شغل می‌تواند مناسب باشد.

معایب

  • ترید روزانه به دانش بسیاری نیاز دارد.
  • به واسطه باز بودن ۲۴ ساعته بازار ریسک از دست دادن سرمایه در زمانی که پای نمودار نیستید بسیار زیاد است.
  • ترید روزانه ملزم به صرف زمان زیادی پای نمودارها و رایانه است.

سویینگ ترید Swing Trade

سویینگ ترید یا معامله نوسانی سبکی از ترید است که تریدر درصدد کسب سودهای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در مدت چند روز تا چند هفته از بازار است. تریدرها در این روش از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن بهترین فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند.

به طور معمول، سویینگ تریدرهای نسبت به تریدرهای روزانه زمان بیشتری یک پوزیشن معاملاتی را باز نگه می‌دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد.

سویینگ تریدینگ

معاملات نوسانی یا سویینگ ترید هم می‌تواند در یک روز کاری باز و بسته شود و هم ممکن است زمان زیادی (هفته‌ها) باز بماند.

هدف از سویینگ ترید، کسب سود از بخشی از یک روند بالقوه در نمودار قیمت دارایی مورد نظر است.

مزایا

  • نسبت به معاملات روزانه زمان کمتری را باید پای نمودار صرف کرد
  • پتانسیل کسب سود کوتاه مدت به واسطه بخشی از نوسانات بازار
  • تریدرها فقط با اتکا به تحلیل تکنینکال می‌توانند فرآیند معامله را تکمیل کنند

معایب

  • تغییر ناگهانی روند بازار می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی شود
  • تریدرها اکثر روندهای بلند مدت را به خاطر زیر نظر گرفتن روندهای کوتاه مدت از دست می‌دهند

ترید با روند Trend Trading

ترید با روند یا معامله همراه با روند یک سبک معاملاتی است که در آن تریدر با تحلیل روند قیمت یک دارایی به دنبال کسب سود از آن روند است. روند به حرکت قیمت در یک جهت کلی مانند حرکت رو به بالا یا پایین گفته می‌شود.

تریدرهایی که از ترید با روند استفاده می‌کنند زمانی دست به معامله می‌زنند که دارایی یک روند مشخص رو به بالا یا پایین داشته باشد. البته در بازارهای سنتی مانند بورس ایران از آن‌جایی که بازار یک‌طرفه است فقط زمانی که بازار صعودی باشد می‌توان از این روش استفاده کرد.

یک تریدر که از ترید با روند استفاده می‌کند همیشه در جهت روند قیمت معامله می‌کند. برای مثال زمانی که روند بازار صعودی است در یک اصلاح کوچک پوزیشن شورت باز نمی‌کند.

ترید با روند

در استراتژی‌های معامله با روند تعیین حد ضرر و حد سود بسیار ضروری است چرا که با تغییر ناگهانی روند ممکن است تریدر متحمل ضررهای سنگینی شود. از این روش در هر سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت استفاده می‌شود.

برای معامله کردن از طریق پیروی از روند تریدرها باید قیمت را با ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال به صورت مداوم بررسی کنند.

استراتژی‌هایی که می‌توان برای ترید با روند در پیش گرفت بسیار متنوع است که هر کدام از شاخص‌ها و ابزارهای تحلیل متفاوتی استفاده می‌کنند. تنها چیزی که در همه استراتژی‌ها یکسان است تعیین حد ضرر برای همه معاملات است.

بیشتر تریدرها در این روش معاملاتی از ترکیب همه استراتژی‌های تحلیل تکنیکال برای یافتن روند و بهره بردن از حرکات آن استفاده می‌کنند. این روش به دلیل نداشتن پیچیدگی خاص می‌توان گزینه خوبی برای افراد تازه‌کار باشد.

مزایا

  • امکان رهیابی روند و کسب سود از کل حرکت قیمت بسیار بالاست
  • نیازی به دقیق بودن نقطه ورود و خروج ندارید
  • زمان زیادی را برعکس دو روش بالا از شما نمی‌گیرد
  • به دلیل کم بودن تعداد معاملات کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید
  • ریسک کمتری نسبت به باقی روش‌ها دارد

معایب

  • به دلیل وجود شکست‌های اشتباه False Breakout متعدد در روند ممکن است به اشتباه وارد یک معامله ضررده شوید
  • از منظر بسیاری از کارشناسان این روش از نسبت معاملات سودده به ضررده پایینی برخوردار است
  • اگر یک روند را از دست دهید تا روند بعدی باید منتظر و بیکار بنشینید
  • پیدا کردن و همگام شدن با یک روند به صورت دقیق کمی دشوار است

معاملات اسکالپ Scalp Trading

اسکالپ تریدینگ یا اسکلپینگ یک سبک معاملاتی است که با روش‌های بالا کمی تفاوت دارد. در این روش تریدر به کسب سود از تغییرات کوچک قیمت و فروش سریع دارایی اتکا می‌کند. به کسب سود‌های کوچک و متعدد در ترید، اسکالپ یا اسکلپینگ گفته می‌شود.

اسکالپ یکی از روش‌های به شدت سخت برای ترید است که در آن فرد معامله‌گر حتما باید یک استراتژی خروج مطمئن از معامله داشته باشد. از آن‌جایی که در اسکالپ تریدر به سودهای بسیار کم بسنده می‌شود، یک ضرر بزرگ می‌تواند تمام سودهای معاملات قبلی را از بین ببرد.

برای موفقیت در ترید اسکالپ علاوه بر داشتن ابزارهای مناسب، صبر و دانش بالا در زمینه تحلیل تکنیکال بسیار حیاتی است.

ترید اسکالپ
اسکلپینگ

همانطور که گفته شد ترید اسکالپ در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌شود و تریدر یک معامله را برای بازه طولانی باز نگه نمی‌دارد.

برای اینکه سود بالایی در اسکالپ داشته باشید انتخاب جفت ارزهایی که نوسانات بالایی دارند، می‌تواند برای شما کارساز باشد. البته این نوسانات همانند یک تیغ دو لبه عمل می‌کنند و ممکن است باعث ضرر هنگفتی برای شما شوند.

یک مفهوم مهم که در اسکالپ ترید تاثیر زیادی دارد، اسپرد Spread یا اختلاف قیمت میان خریداران و فروشندگان دارایی مدنظر است. معمولا اسکالپرها از این اختلافات نیز برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند. با وجود اینکه اسپرد بالا به ضرر اکثر تریدرهاست، اسکالپرها به دنیال افزایش اسپرد هستند تا سود بیشتری کسب کنند.

مزایا

  • در صورت اجرای دقیق و موفق بسیار سودآور است
  • وجود فرصت‌های معاملاتی بسیار زیاد
  • تغییرات کلی در روند بازار در این روش تاثیر خاصی ندارد
  • در هر سه حالت صعودی، نزولی و رنج سودده است
  • می‌توان با ایجاد ربات‌های تریدر با استراتژی مورد نظر به اسکالپ پرداخت

معایب

  • به دلیل تعدد معاملات کارمزد زیادی باید بپردازید
  • برای کسب سود بیشتر باید از اهرم‌های بالا استفاده کنید که ریسک معامله را بالا می‌برد
  • زمان و تمرکز زیادی نیاز دارد
  • برای کسب سود قابل توجه باید روزانه معاملات زیادی را انجام داد

انواع دوره زمانی برای ترید

تا به اینجا حتما متوجه شده‌اید که برای ترید باید یک بازه زمانی مشخص را انتخاب کنید. بازه زمانی یا تایم فریم دو معنی و کاربرد متفاوت نسبت به یکدیگر در این مفهوم دارد.

در معنی اول تایم فریم به بازه‌ای گفته می‌شود که هر کندل از نمودار نشان‌دهنده آن است. نمودار ارزش هر دارایی از ۲ جز زمان و قیمت تشکیل می‌شود که در راستای ایکس X زمان و در راستای ایگرگ Y قیمت به نمایش گذاشته می‌شود. اگر هر کندل نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک ماه باشد در اصل شما در حال مشاهده تایم فریم ماهیانه هستید و اگر نشان‌دهنده ۱ ساعت باشد تایم فریم نمودار شما ۱ ساعته خواهد بود. در اکثر بسترهای تحلیلی مثل تریدینگ ویو Trading View یا متاتریدر MetaTrader از بازه ۱ دقیقه‌ای تا ۱ ماهه در دسترس کاربران قرار دارد.

تایم فریم

بازه زمانی معاملاتی در معنای دوم به بازه زمانی اشاره دارد که یک تریدر یک موقعیت معاملاتی را باز نگه می‌دارد و سپس اقدام به فروش و کسب سود می‌کند. به طور کلی ۳ بازه زمانی برای انجام معاملات می‌توان در نظر گرفت؛ کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد انتخاب تایم فریم (معنای اول) برای ترید در بازه زمانی (معنای دوم) بسیار مهم است. هر تریدر بنا به نیازها، احساسات، دانش و افق سرمایه‌گذاری خود یکی از سه بازه زمانی مدنظر را انتخاب می‌کند و نسبت به آن به ترید می‌پردازد.   

افق کوتاه مدت

با وجود پر سود بودن این روش، ریسک معاملات در بازه زمانی کوتاه مدت نیز بالاست.

در بازه زمانی کوتاه مدت تریدر به استراتژی‌هایی اتکا می‌کند که در آن در بازه‌های زمانی کوتاه مدت (از چند دقیقه تا چند روز) اتکا می‌کند و موقعیت‌های معاملاتی خود را زمان زیادی باز نگه نمی‌دارد. اسکالپ و معاملات روزانه در این دسته قرار می‌گیرند.

افق میان مدت

در ترید با بازه زمانی میان مدت یک ترید موقعیت‌های معاملاتی خود را بین چند روز تا چند هفته باز نگه می‌دارد. در این روش فرد معامله‌گر از تایم‌فریم‌های روزانه یا هفتگی برای تحلیل دارایی مدنظر خود استفاده می‌کند.

نکته مهم این است که افق میان مدت برای یک تریدر چند هفته در نظر گرفته می‌شود و برای یک سرمایه‌گذار این بازه به چندین ماه (یک تا سه سال) اطلاق می‌شود.

افق سرمایه گذاری و ترید

افق بلند مدت

افق بلندمدت بیشتر برای سرمایه‌گذاری به کار می‌رود و نه امر ترید. این افق به استراتژی‌ای اشاره دارد که در آن یک دارایی برای مدت طولانی (۵ سال یا بیشتر) حفظ می‌شود. نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که فرد در این نوع سرمایه‌گذاری به نوسانات دوره‌ای و اصلاحات بازار در بازه‌های میان مدت واکنشی نشان نمی‌دهد.

سرمایه‌گذاری بلند مدت از دید اشخاص و شرکت‌ها متفاوت است. از منظر یک تریدر عادی افق ۵ ساله بلند مدت به نظر می‌رسد و از منظر یک شرکت بزرگ یک افق ۲۰ ساله بلند مدت محسوب می‌شود.

مزایا و معایب ترید

ترید کردن در هر بازار مالی شرایط خاص خود را دارد. به طور مثال مزایای ترید در بازار رمزارزها با مزایای ترید در بازار فارکس تا حدودی متفاوت است اما می‌توان برای اکثر بازارها اشتراکاتی را چه از نظر نقاط قوت و چه از نظر نقاط ضعف در نظر گرفت.

مزایا و معایب ترید

در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب ترید را با هم بررسی خواهیم کرد. قبل از شروع ترید حتما موارد زیر را بررسی کنید و با توجه به خصوصیات خود تصمیم بگیرید که این کار را انجام دهید یا خیر.

مزایای ترید کردن

  • ترید کردن بر خلاف کارهای دیگر به مکان یا تجهیزات خاصی نیاز ندارد
  • در هر زمان از شبانه روز می‌توان از هر جای دنیا به ترید پرداخت
  • حتی با سرمایه‌های کم (۱۰ دلار) هم می‌توان ترید کرد
  • رییس خود هستید
  • بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی و فقط با کسب دانش تحلیل تکنیکال می‌توان ترید را شروع کرد
  • نسبت به مشاغل دیگر سوددهی بالایی دارد
  • درآمد دلاری دارد
  • با وجود تنوع زیاد دارایی‌ها و بازارها هر سلیقه‌ای می‌تواند از ترید کردن در بازارهای مالی بهره‌مند شود

معایب ترید کردن

  • با توجه به سبک ترید مورد نظر ممکن است زمان زیادی را پای رایانه صرف کنید که باعث آسیب‌های جسمی زیادی می‌شود
  • ترید از دید روانشناسان یک شغل بسیار پر استرس و پر تنش محسوب می‌شود
  • اگر بدون دانش کافی وارد این بازار شوید با ضررهای چشم‌گیری رو به رو خواهید شد
  • با توجه به رشد و بلوغ بازار نیاز به دانش بروز و یادگیری مستمر دارید
  • درآمد ثابتی برای شما نخواهد داشت
  • به عنوان شغل اول توصیه نمی‌شود چرا که هیچ تسهیلاتی برای شما فراهم نمی‌کند

اسپات ترید Spot trading چیست؟

اسپات ترید یا معاملات اسپات به روشی از معاملات گفته می‌شود که با عنوان تراکنش لحظه‌ای نیز شناخته می‌شود. در اسپات ترید کاربر به خرید یا فروش یک دارایی با تحویل فوری در زمان حاضر و قیمت مشخص می‌پردازد. در اسپات ترید نرخی یک دارایی مالی مبادله می‌شود بر اساس قیمت آن دارایی در لحظه معامله تعیین می‌شود

بازار اسپات Spot Market نیز یک بازار مالی است که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند تا به معامله دارایی‌های موجود به صورت آنی بپردازند.

اسپات ترید

بازارهای اسپات اعلب نیز به عنوان بازارهای نقدی نیز شناخته می‌شوند چرا که تریدرها مبلغ دارایی مورد نظر را از قبل پرداخت می‌کنند. برای مثال اکثر معاملات روزانه مانند خرید خوراکی از فروشگاه را می‌توان یک معامله اسپات دانست چرا که شما برای خرید یک دارایی قیمت در زمان خرید را می‌پردازید.

اکثر بازارهای اسپات کاملا یک طرفه هستند و تریدرها فقط با رشد قیمت سود کسب می‌کنند. (شورت کردن در بعضی از بازار‌های اسپات با یک محدودیت وجود دارد. به شرطی که تریدر پس از باز کردن موقعیت معاملاتی آن را تا پایان روز کاری ببند)

اکثر بازارهای مالی مانند بورس ایران، بازار رمزارزها، فارکس و … دارای بازار اسپات هستند.

مارجین ترید Margin Trade چیست؟

در بازارهای مالی چون بورس یا بازار رمزارزها معاملات مارجین یا حاشیه‌ای به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن کاربر دارایی بیشتری نسبت به توانایی مالی خود خریداری می‌کند.

در امور مالی، مارجین وثیقه‌ای است که سرمایه‌گذار باید برای پوشش اعتباری که از صرافی یا بروکر خود می‌گیرد، نزد آن‌ها سپرده‌گذاری کند. در اصل می‌توان مارجین ترید را نوعی وام گرفتن از شخصی ثالث برای فروش یک دارایی (در حالی که آن دارایی را ندارید) یا انعقاد یک قرارداد مشتقه در نظر گرفت.

در بعضی از بازارهای مالی تغییرات قیمت بسیار کم هستند و بدون مارجین سودی از عقد یک معامله عاید تریدر نخواهد شد به همین دلیل تریدر از بروکر یا صرافی خود مقداری دارایی به اصطلاح قرض می‌کند و زمانی که معامله را بست دارایی مقروض را به آن صرافی با کارمزد یا بهره مد نظر پس می‌دهد.

مارجین ترید

استفاده از مارجین برای خرید دارایی‌های مالی مانند استفاده از پول نقدی است که برای دریافت وام به عنوان وثیقه قرار می‌دهید. کاربر در اصل از سرمایه با اهرم استفاده می‌کند تا سود بیشتری کسب کند.

مارجین ترید به دلیل استفاده از دارایی بیش از سرمایه تریدر از بازده سوددهی و ریسک بالاتری برخوردار است.

برای نگهداری دارایی مقروض هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. هنگامی که دارایی خریداری شده در حساب مارجین خود را می‌فروشید تمام سرمایه به حساب کارگزار شما منتقل می‌شود تا بدهی خود را تسویه کنید.

در مارجین ترید محدودیتی به نام مارجین نگهداری Margin Maintenance وجود دارد که به حداقل موجودی حساب شما اشاره دارد. این حداقل موجودی است که باید قبل از اینکه کارگزار شما را مجبور به واریز وجوه بیشتر یا فروش سهام برای پرداخت وام خود کند، داشته باشید.

اگر موجودی حساب شما کمتر از مارجین نگهداری شود به اصلاح مارجین شما فراخوانده می‌شود یا مارجین کال Margin Call می‌شوید. طی این اتفاق شما باید پول سرمایه بیشتری به حساب خود واریز کنید یا پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای تسویه ببندید تا به سطح مارجین مورد نظر بازگردید.

اگر مارجین کال را برآورده نکنید، کارگزار می‌تواند معاملات شما را ببند تا موجودی حساب شما به حداقل میزان مورد نظر برگردد. کارگزار می‌تواند بدون تایید شما این کار را انجام دهد یا به اصطلاح باعث لیکویید شدن Liquid شدن شما شود.

مارجین ترید

به عنوان مثال، اگر مارجین مورد نیاز اولیه برای حساب مارجین خود ۲۰ درصد باشد شما باید برای خریداری هزار دلار از دارایی مد نظر از صرافی خود باید ۲۰۰ دلار مارجین داشته باشید و ۸۰۰ دلار را از شخص ثالث مورد قرارداد قرض کنید. ۲۰۰ دلار مارجین نگهداری شما است.

آربیتراژ ترید Arbitrage Trade چیست؟

آربیتراژ ترید به خرید و فروش همزمان یک دارایی در بازارهای مختلف به منظور کسب سود از تفاوت‌های جزئی در قیمت آن‌‌ها اشاره دارد. آربیتراژ ترید در نتیجه ناکارآمدی‌های یک بازار میسر می‌شود که علاوه بر کسب سود از آن ناکارآمدی (یا همان تفاوت قیمت در دو بازار)، به اصلاح آن نیز می‌پردازد.

گاهی اوقات ممکن است یک دارایی در یک صرافی با قیمتی کمی بالاتر نسبت به صرافی دیگر معامله شود. در اینجا می‌توان از آربیتراژ استفاده کرد. موقعیتی که یک سود بدون ریسک را برای تریدر آربیتراژ فراهم می‌کند.

در کنار سودی که آربیتراژ برای تریدرها دارد انحراف قیمت در دوره‌های زمانی طولانی را نیز اصلاح می‌کند.

فرض کنید رمزارز X در صرافی A با قیمت ۲۰ دلار معامله می‌شود، در حالی که در همان لحظه در صرافی B با قیمت ۲۰.۰۵ دلار معامله می‌شود. با ترید آربیتراژ معامله‌گر می تواند آن رمزارز را در صرافی A بخرد و در همان زمان صرافی B آن را بفروشد و به ازای هر واحد رمزارز ۵ سنت سود کسب کند.

آربیتراژ

تریدر تا زمانی که موجودی رمزارز X در صرافی A تمام نشود یا صرافی B یا A قیمت را هم‌سان نکنند می‌تواند به آربیتراژ ادامه دهد. معمولا این ناکارآمدی‌ها در بازار امروزی به سرعت رفع می‌شوند.

آربیتراژ کنندگان یا تریدرهای آربیتراژ معمولا به نمایندگی از موسسات مالی بزرگ کار می‌کنند و موقعیت‌هایی را در عرض چند ثانیه شناسایی و خرید و فروش را نهایی می‌کنند. در حال حاضر این عملیات با نرم‌افزارهای پیچیده کامپیوتری انجام می‌شود.

یکی از دلایلی که آربیتراژ را بسیار با اهمیت می‌کند، افزایش کارایی بازارهای مالی به واسطه رفع نواقصی چون یکسان نبودن قیمت در دو صرافی یا بازار مختلف است.

در چه بازاری ترید کنیم؟

با رشد روزافزون فناوری و نوآوری در دنیای ترید جهان تا امروز شاهد گسترش شدیدی در ابزارها و بازارهای قابل ترید بوده است. امری که شاید انتخاب یک بازار برای شروع کار را برای افراد تازه کار سخت کند.

فرض کنید فردی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی طلا را دارد با انتخاب‌های زیادی رو به رو می‌شود. می‌تواند در بازارهای سنتی مقداری طلای فیزیکی بخرد یا به سراغ قراردادهای آتی برود یا حتی بر روی یک صندوق قابل معامله ETF طلا سرمایه‌گذاری کند.

بازار ترید

این سناریو در همه کلاس‌های دارایی قابل مشاهده است که هم افراد تازه کار را کمی گیج می‌کند و هم این تنوع باعث می‌شود هر فرد با هر خصوصیاتی بتواند وارد بازارهای مالی شود و خود را با آن وفق دهد.

سبک ترید، منابع مالی، موقعیت مکانی و زمانی از روز که فرد می‌خواهد به ترید بپردازد، همگی در انتخاب بهترین بازار برای وی اثرگذار هستند. برای انتخاب بهترین بازار باید از انواع آن آگاه باشید تا بتوانید گزینه‌ای را انتخاب کنید که با آن بیشترین سازگاری را داشته باشید.

انواع بازارهای مالی برای ترید

بازارهای مالی امروزی از تنوع زیادی برخوردارند که در ادامه با هم به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

بازار بورس: بورس یا بازار سهام، بازاری است که در آن صرفا سهام شرکت‌های مختلف معامله می‌شوند.

بازار ETF: صندوق‌های قابل معامله عضو جدیدی از بازارهای مالی هستند که در همه صنایع استفاده می‌شوند. یک صندوق ممکن است از چندین سهام تشکیل شده است و معاملات آن مانند معاملات بازار بورس است.

بازار فارکس: بازار فارکس یا بازار مبادله ارزهای خارجی بازاری است که تریدرها به مبادله یک ارز با ارز دیگر می‌پردازند. در این بازار ارزها همیشه به صورت جفت ارزی معامله می‌شوند.

بازار اختیار معامله: بازار اختیار معامله یا Option Market بازاری است که به تریدرها اجازه می‌دهد تا به معامله مشتقات یک دارایی بپردازند. در این بازار فرد مالک یک دارایی نمی‌شود اما با عقد یک قرارداد به کسب سود از نوسانات قیمتی آن دارایی می‌پردازد.

بازار سی‌اف‌دی CFD: این بازار یکی از تخصصی‌ترین بازارهای مالی حاضر است که آن را می‌توان ترکیبی از بازار سهام، فارکس و اختیار معامله دانست. در این بازار تریدرها می‌توانند معاملات یک محصول مشتقه را بر اساس دارایی پایه انجام دهند.

بازار رمزارزها: در این بازار که متشکل از تمام رمزارزهای موجود بازار است تریدر به خرید و فروش رمزارزهای مختلف بر پایه یکدیگر یا ارزهای فیات می‌پردازد.

انواع بازار ترید

در حال حاضر بازارهای زیادی وجود دارد که فقط به واسطه اینترنت هر شخص با این بازارها فقط یک کلیک فاصله دارد. هر بازار مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد به همین دلیل انتخاب یک بازار به احساسات، عواطف و دانش هر فرد باز می‌گیردد و نمی‌توان گفت بهترین بازار کدام است.

بازار بورس

بازار بورس یا سهام به بازاری دولتی یا نیمه خصوصی گفته می‌شود که در آن افراد به قیمت‌گذاری، خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف یا کالاها، قرارداد آتی و اوراق بهادار تحت مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف شده می‌پردازند.

بازار بورس به خریداران و فروشندگان اوراق بهادار امکان ملاقات، تعامل و معامله با یکدیگر را می‌دهد. این بازارها امکان کشف قیمت سهام شرکت‌های مختلف را فراهم می‌کنند و در اصل نمایی از کل اقتصاد یک کشور هستند.

بازار سهام یک محیط تنظیم شده و کنترل شده است. در ایالات متحده آمریکا، تنظیم کننده‌های اصلی این بازارها کمیسیون بورس و اوراق بهادار SEC و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی FINRA و در ایران سازمان اوراق و بورس بهادار SEO است.

اولین بورس جهان در شهر آنورس بلژیک در سال ۱۴۶۰ ایجاد شد اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام شکل گرفت. البته اولین شرکتی که سهام آن به فروش رسید سهام شرکتی به نام مسکووی در سال ۱۵۵۳ در روسیه بود.

اولین بازار سهام رسمی در سال ۱۷۷۳ در قهوه خانه‌ای در لندن شروع به کار کرد که در آن معامله‌گران برای مبادله سهام گرد هم می‌آمدند.

اولین بورس اوراق بهادار در ایالات متحده در سال ۱۷۹۰ در فیلادلفیا شروع به فعالیت کرد.

بورس ایران

در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی فردی به نام ران لوترفلد اساسنامه‌ داخلی بورس ایران را تهیه کرد اما با توجه به دلیل جنگ جهانی دوم افتتاح بورس ایران ۲۵ سال به تاخیر افتاد. در سال ۱۳۴۱ وزارت بازرگانی درباره افتتاح بورس توافقنامه‌ای تنظیم کرد و نهایتا در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و بورس ایران راه‌اندازی شد.

بازارهای بورس ایران به طور کلی به چهار دسته بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم می‌شوند.

بازار فارکس

فارکس بازاری جهانی متشکل از جفت ارزهای مختلف است که در آن تریدرها به مبادله یک ارز نسبت به ارز دیگر (ارز کشورهای خارجی) می‌پردازند.

فارکس بزرگترین بازار جهان است و معاملات آن بر اقتصاد دنیا تاثیر می گذارد؛ از قیمت خوراک وارداتی دام گرفته تا بهره وام بانکی.

در ساده‌ترین حالت، فارکس را می‌توانید یک صرافی بزرگ در نظر بگیرید که یک ارز را در ازای ارز دیگری در آن معامله می‌کنید و نرخ ارزهای آن دائما بر اساس عرضه و تقاضا و قدرت اقتصادی هر کشور در نوسان است.

بازار فارکس

بازار فارکس یک بازار جهانی است که به صورت ۲۴ ساعته از دوشنبه تا جمعه هر هفته باز است. تمام معاملات فارکس در خارج از بورس OTC انجام می‌شود یا به زبانی ساده‌تر هیچ صرافی فیزیکی برای خرید ارزها در فارکس وجود ندارد و به جای آن، از یک شبکه جهانی از بانک‌ها و موسسات مالی بر که این بازار نظارت دارند، تشکیل شده است.

بیشتر فعالیت‌های تجاری بازار فارکس بین تریدرهای نهادی (افرادی که برای بانک‌ها، مدیران صندوق‌ها و شرکت‌های مالی چند ملیتی کار می‌کنند)، رخ می‌دهد. این تریدرها لزوما ارز را به صورت فیزیکی نمی‌خرند بلکه از نوسانات قمیتی آن برای کسب سود استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر با یک مثال پیش می‌رویم. یک تریدر فارکس در ازای یورو مقداری دلار آمریکا می‌خرد (به اصطلاح یورو را به ازای دلار فروخته است) چرا که بر اساس تحلیل او ارزش دلار تقویت می‌شود تا در آینده با فروش دلار بتواند یورو بیشتری بخرد.

در فارکس به همه ارزها یک کد سه حرفی مانند نماد سهام‌ها اختصاص داده می‌شود. در حالی که بیش از ۱۷۰ ارز در سراسر جهان وجود دارد دلار آمریکا در اکثر معاملات فارکس دخیل است. دومین ارز محبوب فارکس یورو با نماد EUR است. ارزهای ین ژاپن JPY، پوند بریتانیا GBP، دلار استرالیا AUD، دلار کانادا CAD، فرانک سوئیس CHF و دلار نیوزلند. NZD از ارزهای محبوب این بازار هستند

هفت جفت ارز زیر حدود ۷۵٪ از معاملات بازار فارکس را تشکیل می دهند:

  • EUR/USD
  • USD/JPY
  • GBP/USD
  • AUD/USD
  • USD/CAD
  • USD/CHF
  • NZD/USD

از آنجایی جریان مبادلات در فارکس بسیار سنگین است تاثیر تریدرهای خرد بر روی قیمت‌های این بازار آن‌چنان زیاد نیست. بازار فارکس کمک شایانی به ایجاد شفافیت در بازار برای سرمایه‌گذاران با دسترسی به معاملات بین بانکی می‌کند.

بازار رمزارزها

بازار رمزارزها را شاید بتوان جدیدترین بازار مالی دانست که عرصه جدید و پرنوسانی را برای تریدرها ایجاد کرده است.

با عرضه شدن بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به دنیا مفهوم جدیدی به کلاس ارزهای دنیای وارد شد؛ رمزارز.

برعکس بازار فارکس که در آن کاربران به مبادله ارزهای دولت‌های مختلف می‌پردازند در بازار رمزارزها، دارایی اصلی که مبادله می‌شود یک رمزارز در ازای رمزارز دیگر یا در برابر یک ارز فیات است. یکی دیگر از اختلافات این دو بازار اصل تمرکز است. بازار رمزارزها اساسا بازاری غیرمتمرکز است که ناظر یا نهادی متمرکز بر آن نظارت ندارد (البته در این بازار استثنا نیز وجود دارد).

بازار ارز دیجیتال
بازار رمزارز

برخلاف ارزهای سنتی، رمزارزها به صورت فیزیکی در دسترس نیستند و تنها به عنوان یک رکورد دیجیتالی مشترک از مالکیت در یک بلاک چین ثبت می‌شوند.

برای مبادله رمزارزها کاربران باید به کارگزاران یا صرافی‌های مخصوص این دسته از دارایی‌ها رجوع کنند که اصطلاحا صرافی رمزارزی نامیده می‌شوند.

صرافی‌ رمزارز یک سایت است که تریدرها می‌توانند به واسطه به مبادله رمزارزها بپردازند. با استناد به داده‌های سایت کوین‌مارکت‌کپ CoinMarketCap بیش از ۲۰ هزار رمزارز و ۴۹۹ صرافی (صرافی‌های خارجی) در دسترس تریدرهای رمزارزها وجود دارد.

بازار نفت و طلا

شاید طلا را بتوان قدیمی‌ترین دارایی دانست که همچنان بازاری فعال برای مبادله دارد. بازاری جهانی که ارزش طلا را به صورت یکسان برای سراسر جهان مشخص می‌کند. از آ‌ن‌جایی که این فلز گران‌بها تاثیرات زیادی بر روی اقتصاد کشورهای سراسر جهان می‌‌گذارد مبادلات انجام شده در بازار آن نیز حائز اهمیت است.

در حال حاضر طلا را می‌توان به صورت فیزیکی در بازارهای سنتی، فرابورس، صندوق‌های قابل معامله و حتی بازار فارکس معامله کرد.

بازار طلا

نفت نیز به عنوان سوخت جهانی برای روشن ماندن قلب تپنده صنعت دنیا بسیار با اهمیت است. دارایی که قیمت آن به واسطه عرضه و تقاضا جهانی و سازمان‌های متمرکزی چون اوپک، اوپک پلاس و … تعیین می‌شود و تغییرات کوچک در آن می‌تواند قیمت کوچک‌ترین کالا‌ها را در سراسر جهان تغییر دهد.

یازار نفت

تریدرها می‌توانند شاخص نفت را در بورس انرژی ایران یا بازار فارکس مبادله کنند.

ترید کردن را چگونه یاد بگیریم؟

امر ترید در حالی که چالش برانگیز و دشوار است اما سودآوری خوبی برای فعالان این حوزه دارد؛ فعالانی که به علم و دانش زیادی برای موفقیت در ترید نیازمندند.

قبل از اینکه ترید را بیاموزید باید بدانید از چه روش و با چه افق دیدی می‌خواهید وارد بازارهای مالی شوید.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستید باید با مقاهیم تحلیل بنیادی آشنا شوید. برای تحلیل بنیادی یا فاندامنتال آشنایی با پارامترهای اقتصاد کلان یا بررسی صورت‌حساب‌های مالی یا کاربردهای یک پروژه بسیار حائز اهمیت است.

فراموش نکنید که تحلیل بنیادی هر بازار مالی با بازار دیگر متفاوت است و باید پارامترهای متفاوتی را در هر بازار بررسی کنید.

آموزش ترید

رشته دانشگاهی به خصوصی برای تحلیل بنیادی در ایران وجود ندارد ولی در حال حاضر دوره‌های حضوری و غیرحضوری زیادی در سراسر ایران برگزار می‌شود که می‌تواند دانش شما در این زمینه را افزایش دهد.

اگر بیشتر به دنبال تریدهای کوتاه مدت و سودهای متعدد هستید، تحلیل تکنیکال تخصصی است که به درد شما خواهد خورد. برای آموزش تحلیل تکنیکال باید دوره‌های تحلیل نمودار به واسطه ابزارهای تحلیلی را بگذرانید. آموزش‌های تحلیل رمزارزها در پیج اکسکوینو آکادمی برای کاربران اکسکوینو به صورت رایگان در دسترس است.

مهم‌ترین نکته درباره ترید کردن صبر زیاد و کسب تجربه بالا است. این دو عامل در کنار هم شما را به سودآوری خواهد رساند.

نکات مهم برای ترید موفق

هر کسی که بخواهد یک تریدر موفق شود باید از یکسری قوانین از پیش تعیین شده و واضح پیروی کند. قوانینی که شاید به نظر ساده برسند اما رعایت آ‌ن‌ها در موفقیت شما در این مسیر خسته کننده بسیار مهم خواهد بود.

در ادامه ۱۰ نکته مهم را که باید در ترید کردن رعایت کنید، بررسی خواهیم کرد. زمانی اهمیت و قدرت این نکات را درک می‌کنید که وارد بازار شوید و از آن‌ها در معاملات خود استفاده کنید.

نکات مهم در ترید

۱) همیشه از یک تریدینگ پلن Trading Plan استفاده کنید

تریدینگ پلن یا طرح معاملاتی به استراتژی شما برای ورود، خروج و مدیریت سرمایه شما در معاملاتتان گفته می‌شود. تریدینگ پلن را می‌توان قوانین شما برای انجام معاملات دانست.

پس از اینکه ترید کردن را آموختید قبل از ورود به بازار، بنا به سلایق و تجربیات خود یک تریدینگ پلن طراحی کنید و آن را آزمایش کنید. اگر نتایج خوب بود می‌توانید از آن در بازار واقعی استفاده کنید اما فراموش نکنید هر اتفاقی در بازار افتاد به تحلیل و طرح معاملاتی خود ایمان داشته باشید و به آن پایبند باشید.

تریدینگ پلن

استفاده از یک طرح معاملاتی شما را با تجربه‌تر می‌کند و با گذشت زمان می‌توانید نواقص آن را رفع کنید.

۲) به ترید کردن مانند یک تجارت شخصی نگاه کنید

چه به صورت تمام وقت و چه به صورت نیمه وقت ترید می‌کنید باید به آن به چشم یک شغل واقعی یا تجارت نگاه کنید تا موفق شوید. اگر به عنوان یک سرگرمی به ترید بنگرید از آن‌جایی که هیچ تعهدی به آن ندارید در معاملات نیز شکست می‌خورید.

ترید و تجارت

ترید نیز مانند بقیه کسب و کارها شامل ضرر، مالیات، استرس، ریسک و … است که باید با آن به خوبی مقابله شود.

مانند یک کسب و کار کوچک که برای به حداکثر رساندن سوددهی و پتانسیل به تحقیق و استراتژی نیاز دارد برای ترید هم بروز بودن و مشی یک استراتژي بسیار مهم است.

۳) از فناوری به نفع خود استفاده کنید

دنیای ترید بسیار رقابتی است و برای افزایش بهره‌وری باید از تمام فناوری موجود استفاده کرد. در حال حاضر پلتفرم‌های تحلیلی ابزارهای زیاید را برای مشاهده و تحلیل بازارها به تریدرها ارائه می‌دهند که استفاده از ‌آن‌ها خالی از لطف نیست.

فناوری در ترید

علاوه بر ابزارهای تحلیلی اینترنت پر سرعت و ثابت،‌ گوشی‌های هوشمند و رایانه قوی برای زمانی که بازار شرایط خوبی ندارد، می‌تواند شما را در همه حال از بازار خبردار کند.

استفاده از فناوری‌های نوین و بروز بودن در دنیای ترید شما را یک گام از بقیه رقبا جلوتر نگه می‌دارد.

۴) از سرمایه خود محافظت کنید و فقط مقداری که توان از دست دادنش را دارید، وارد بازار کنید

ورود سرمایه مناسب به بازار و محافظت از آن شما را تا حدی در این بازار نگه می‌دارد. اکثر تریدرها به دلیل از دست دادن سرمایه خود این بازار را کاملا ترک می‌کنند. فراموش نکنید که بعد از دانشتان، سرمایه شما تنها ابزار مورد نیاز برای سودآوری در این بازار است.

منظور از محافظت از سرمایه این نیست که ضرر نکنید چرا که ضرر کردن جزئی از این بازار است. فراموش نکنید که باید سرمایه‌ای را که به آن نیاز ندارید وارد این بازار کنید.

حفاظت از ترید

نکته: بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند یک تریدر زمانی اجازه دارد سرمایه اضافی به بازار تزریق کند که توانسته باشد سرمایه اولیه خود را دو برابر کرده باشد.

۵) از بازار درس بگیرید

هر لحظه از ترید کردن و هر نوسان در بازار را به عنوان یک کلاس درس در نظر بگیرید و از آن چیزهای جدیدی بیاموزید. در دنیای ترید آموزش مستمر و آشنایی با جدیدترین استراتژی‌ها بسیار مهم است. فقط بررسی بازار به صورت روزمره و درک عملکرد آن می‌تواند همه پیچیدگی‌های آن را برای شما حل کند.

استراتژی خود در هر معامله را قبل و بعد از بستن معامله بنویسید تا نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی درک کنید. این امر در کنار تمرکز و مشاهده عمیق‌تر نمودارها به شما اجازه می‌دهد تا با دیدی متفاوت به بازار بنگرید.

۶) همیشه از حد ضرر استفاده کنید

تعیین حد ضرر را می‌توان مهم‌ترین عامل برای از دست ندادن تمام سرمایتان دانست. از آن‌جایی که بازارهای مالی مستعد نوسانات زیادی هستند حد ضرر می‌تواند در صورت تحلیل اشتباه یک دارایی از ضرر کردن بیشتر شما در یک معامله جلوگیری کند.

حد ضرر در معاملات

در کنار ضرر نکردن وجود حد ضرر تا حد زیادی استرس تریدر در معاملاتش را از بین می‌برد.

۷) بدانید چه زمانی ترید را متوقف کنید

اگر به این دو عامل برخورد کردید حتما باید ترید را تا زمان حل کردن آن‌ها متوقف کنید؛ تریدینگ پلن طرح ناکارآمد و تریدر مستهلک.

اگر با یک تریدینگ پلن ناکارآمد به ترید بپردازید حتما تمام سرمایه خود را در بازار از دست خواهید داد چرا که چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت. ممکن است برای مدتی استراتژی شما مناسب باشد اما با تغییر شرایط بازار به طرحی ناکارآمد تبدیل شود. در اینجا شما ملزم به ایجاد یک طرح جدید هستید.

ترید

تریدینگ پلن ناموفق مشکلی است که باید حل شود نه اینکه کاملا ترید را کنار گذاشت.

یک ترید متسهلک کسی است که به طرح معاملاتی خود پایبند نیست و ترید را جدی نمی‌گیرد. استرس و مشکلات زندگی، عادات بد رفتاری و عدم فعالیت بدنی همگی می‌توانند به این مشکل کمک کنند. معامله‌گری که در شرایط بهینه قرار ندارد باید استراحت کند و دست به ترید نزند.

۸) افق سرمایه‌گذاری خود در بازار را فراموش نکنید

هنگام ترید دیدگاه و اهداف خود از این امر را فراموش نکنید. ضرر در بازارهای مالی امری اجتناب‌پذیر است پس نباید شما را از کار باز دارد. تریدر موفق هدف و استراتژی خود را در هر ترید از یاد نمی‌برد و فقط بر روی آن متمرکز می‌شود.

اگر سود و ضرر را به عنوان بخشی از این کار بپذیرد، احساسات انسانی تاثیر کمتری بر عملکرد مغز و طبیعتا نتایج معاملاتان خواهد داشت.

تعیین اهداف واقع بینانه بخش مهمی از تعیین افق معاملاتی است. یک بازدهی معقول در مدت زمانی معقول را تصور کنید. هیچ کس نمی‌تواند یک شبه ره صد ساله را طی کند. اگر به دنبال این هستید مطمئن باشید حتما شکست خواهید خورد.

بزرگ‌ترین اشتباهات در ترید

هنگام ترید یا سرمایه‌گذاری، اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است و نمی‌توان از آن کاملا اجتناب کرد. هم تردیرها و هم سرمایه‌گذاران معمولا دچار اشتباهات مشابهی می‌شوند که در صورت شناخت و رفع آن‌ها به راحتی می‌توانند از ضررهای بی‌مورد جلوگیری کنند.

در ادامه بزرگ‌ترین اشتباهاتی را که هر شخص ممکن است در بازارهای مالی با آن رو به رو شود، مرور می‌کنیم.

۱. ترید بدون تریدینگ پلن

همانطور که در بخش نکات مهم گفتیم طراحی، ایجاد و پیروی از یک تریدینگ پلن اولین گامی است که شما در ترید کردن باید بردارید.

طرح معاملاتی 
تریدینگ پلن

۲. معامله بیش از حد و کم فاصله

اگر در بازار تازه کار هستید طبیعتا این پتانسیل کسب سود بی‌نهایت شما را وسوسه خواهد کرد اما فراموش نکنید که با افزایش تعداد معاملات باز، تمرکز شما بر روی وضعیت هر دارایی کاهش می‌یابد.

۳. تجارت احساسی

هیچ وقت از روی احساس ترید نکنید. تعصب داشتن بر روی یک دارایی یا روند دشمن اصلی شماست و باعث ضرر شما خواهد شد. اگر زمانی حس کردید روندی مثبت است اما شاخص‌ها و ابزارهای تحلیلی خلاف آن را نشان می‌دهند، دست به ترید نزنید.

احساسات در ترید

۴. حدس زدن

روندها و نقاط ورود و خروج را حدس نزنید! هیچ پیشگویی تا به امروز در بازارهای مالی موفق نشده است.

۵. عدم استفاده از حد ضرر

دوباره حد ضرر! عدم استفاده از حد ضرر مساوی است با لیکویید شدن و طبیعتا خروج بدون سود از بازارهای مالی.

حد ضرر در ترید

۶. باز کردن پوزیشن‌های سنگین

هیچ وقت بیشتر از ۱۵ درصد از سرمایه مخصوص به ترید خود را وارد یک معامله نکنید. اگر به هر دلیلی آن معامله با ضرر مواجه شود در این صورت شما فقط درصد کمی از سرمایه خود را از دست می‌دهید که قابل جبران است

۷. اهرم بیش از حد

استفاده از اهرم بالا در معاملات بخصوص زمانی که تازه کار هستید منجر به ضرردهی حتمی شما خواهد شد. فراموش نکنید در اهرم‌های بالای ۱۰، دارایی شما با تغییرات کوچک در بازار به سرعت از بین خواهد رفت.

۸. انتقام از بازار

اگر در یک معامله شکست خوردید به دنبال انتقام از بازار نباشید چرا که این بازار از شما بسیار قوی‌تر است. به جای تصمیم‌گیری از روی خشم، استراتژی‌ها و تحلیل‌های خود را بررسی کنید تا به مشکل تحلیل خود پی ببرید.

انتقام از بازار

۹. طمع بیش از حد

اگر در یک پوزیشن، قیمت به سطح مورد نظر رسید آن را بفروشید یا حداقل اصل سرمایه خود را از آن معامله خارج کنید. طمع بیش از حد باعث از بین رفتن دارایی‌هایتان خواهد شد.

۱۰. نداشتن یک دفترچه معاملاتی

شاید به نظرتان داشتن این دفترچه مسخره به نظر برسد اما بعد از ده‌ها ترید به راحتی می‌توانید عوامل سود و ضررتان را از این دفترچه بیابید.

۱۱. توانایی پذیرش ضرر

ضرر کردن را بپذیرید. تا به اینجا چندین بار یه این نکته اشاره شد که ضرر جزئی از بازارهای مالی است. هر تریدری روز خوب و بد دارد. اگر احساس می‌کنید امروز روز شما نیست سیستم خود را خاموش کنید و از زندگی لذت ببرید.

۱۲. دنبال کردن جو بازار

هم‌رنگ جماعت شدن در ترید اصلا کار درستی نیست! گاهی اوقات به دلیل جو حاکم بر بازار یا جوی که توسط جامعه طرفدار یک دارایی ایجاد می‌شود خریداران زیادی به سمت آن کشیده می‌شوند که در نتیجه باعث افزایش بی‌دلیل و بدون پشتوانه یک دارایی می‌شوند که بعد به سرعت کاهش می‌یابد. سعی کنید همیشه منطقی تصمیم بگیرید.

احساسات در بازار

۱۳. ترید هم‌زمان در چندین بازار

ترید کردن در بازارهای متعدد و بدون ارتباط مانند بورس ایران و بازار رمزارزها فقط باعث سردرگمی و کاهش تمرکز شما بر روی دارایی‌های خریداری شده می‌شود. سعی کنید بر روی یک بازار تمرکز کنید

هولد بهتر است یا ترید؟

حالا که با مفهوم ترید و کاربردهای آن آشنا شدید باید به یکی از اساسی‌ترین سوالات ممکن پاسخ دهیم. هولد بهتر است یا ترید. البته ناگفته نماند کلمه هودل HODL که مخفف عبارت نگه داشتن برای زندگی عزیز Hold On for Dear Life درست است و نه هولد.

هر سرمایه‌گذاری که وارد بازارهای مالی می‌شود امکان ندارد که فقط به یکی از این موارد بپردازد. اکثر افراد در طول دوران فعالیت‌های خود هم ترید می‌کنند و هم دارایی‌های خاصی را برای مدت طولانی و بدون توجه به شرایط بازار نگه می‌دارند.

ترید در باربر هولد

خب حالا باید بدانیم کدام یک سودآورتر است؟ برای اینکه پاسخ کمی قابل فهم‌تر باشد، در ادامه مزایا و معایب هر یک را به اختصار توضیح می‌دهیم.

مزایا و معایب ترید کردن

کنترل: در ترید کردن شما کنترل بیشتری بر روی دارایی‌ها خود دارید و بنا به سیاست‌های خود می‌توانید تصمیمات بهتری در سرمایه‌گذاریتان داشته باشید.

سود بیشتر: اگر تریدر خوبی باشید به واسطه سود مرکب می‌توانید سود خوبی از بازار بدست بیاورید. سود مرکب فقط به واسطه ترید کردن معنا پیدا می‌کند در حالی که در هولد کردن شما باید مدت یادی صبر کنید تا یک دارایی رشد قابل توجهی داشته باشد.

توانایی بیشتر برای پیش‌بینی رفتار بازار: هنگامی که ترید می‌کنید به واسطه ابزارهایی تحلیلی که در اختیار دارید عملکرد بازار را به خوبی درک می‌کنید و به همین واسطه از ضررهای احتمای جلوگیری می‌کنید

بزرگ‌ترین عیب ترید کردن را می‌توان ریسک بالای این نوع سرمایه‌گذاری دانست. با یک استراتژی اشتباه به سرعت تمامی سرمایه شما در یان بازار صفر می‌شود.

مزایا و معایب هولد کردن

به طور کلی اکثر مردم فکر می‌کنند که ترید کردن سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌کنند در حالی که بیش از ۹۰ درصد تریدرهایی که وارد بازار می‌شوند به سرعت با ضرر مواجه و از این بازارهای مالی خارج می‌شوند. هولد کردن این مشکل را حل می‌کند و در بازارهایی که روند مثبت و مناسبی دارد، سود خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این، هولد کردن ریسک‌هایی معمول ترید کردن مثل لیکویید شدن به واسطه نوسانات بازار را ندارد و فرد لزومی به پرداخت کارمزد ندارد.

اگر در کشوری زندگی می‌کنید که نرخ تورم بالایی دارد هولد کردن می‌تواند سرمایه شما را از این تورم نجات دهد.

البته هولد کردن معایبی نیز دارد. این نوع سرمایه‌گذاری تجربه‌ای مبنی بر خرید و فروش برای شما ایجاد نمی‌کند و طبیعتا نمی‌توانید سبد متنوعی برای خود ایجاد کنید و در نتیجه باعث افزایش ریسک می‌شود.

ترید در برابر هولد

کدام سود بیشتری دارد؟

اکثر معامله‌گران معتقدند که ترید، بازدهی بالاتری نسبت به هولد کردن دارد اگرچه فرد باید ریسک بسیار زیادی را متحمل شود.

هر دو روش مناسب هستند و نمی‌توان گفت کدام بهتر است. اگر فردی ریسک پذیر با مشغله کم هستید بلاشک ترید گزینه بهتری برای شما خواهد بود و اگر این گونه نیستید یا دانش ترید کردن ندارید هولدر شدن اتفاق خوبی برایتان خواهد بود.

ترید ارز دیجیتال را کجا انجام دهم؟

اگر تا اینجای این مقاله به ترید کردن علاقمند شدید و برایتان این سوال پیش آمده که در کجا می‌توان به خرید و فروش ارز دیجیتال یا به اصطلاح ترید ارز دیجیتال پرداخت، این بخش مناسب شما خواهد بود.

همانطور که در بخش بازارهای مناسب ترید گفتیم شما برای ترید در این حوزه به بسترهایی که صرافی ارز دیجیتال خوانده می‌شود، نیاز دارید.

طبق آمار سایت کوین‌مارکت‌کپ ۴۹۹ صرافی خارجی وجود دارد که در همه آن‌ها می‌توان به ترید ارز دیجیتال پرداخت. صرافی‌های متمرکز مطرحی چون بایننس Binance، اف‌تی‌ایکس FTX، کوین‌بیس CoinBase، کراکن Kraken، کوکوین KuCoin و … و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکزی چون دی‌وای دی‌ایکس dYdX، یونی‌سواپ ورژن ۳ Uniswap v3، کاین پروتکل Kine Protocol، پنکیک‌سواپ ورژن ۲ PancakeSwap V2، هانی‌سواپ HoneySwap و … در بازار رمزارزها برای ترید در دسترس هستند.

بازار رمزارزها

چند عامل مهم در انتخاب یک صرافی مناسب برای ترید بسیار مهم هستند. اول از همه بستری را انتخاب کنید که نقدینگی دارایی‌های آن مناسب باشد تا برای خرید و فروش معطل نشوید.

 مورد بعد کارمزد دریافتی صرافی برای هر معامله است. از آن‌جایی که در ترید شما تعداد بالایی معامله ثبت می‌کنید کارمزد بیشتر مساوی است با کاهش سود و حتی ضرر. به همین دلیل ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز اصولا به دلیل نیاز به پرداخت تراکنش شبکه (مخصوصا اگر دارایی بر بستر اتریوم باشد) به صرفه نیست.

تعداد رمزارزهایی که در یک صرافی وجود دارد نیز حائز اهمیت است و باعث ایجاد تنوع در معاملات شما و استفاده از نوسانات بیشتری می‌شود.

اکسکوینو مارکت

مورد آخر محدودیت‌های استفاده برای کاربران کشورهای خاص است. در حال حاضر به دلیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی زیاد بر علیه ملت ایران، هم‌وطنان ما اجازه استفاده از امکانات صرافی‌های معتبری مانند بایننس یا کوین‌بیس را ندارند. در حال حاضر صرافی اکسکوینو با داشتن بیش از ۲۰۰ رمزارز و بهره‌مندی از محیط حرفه‌ای اکسکوینومارکت که مخصوص تریدرهای مشتاق بازار رمزارزهاست بستر مناسبی برای ترید و مشاهده قیمت ارز دیجیتال ایجاد کرده است.

سخن نهایی

با وجود تورم و مشکلات اقتصادی، ترید به یکی از منابع ثانویه درآمد افراد تبدیل شده است. مفهومی که در دل خود دنیای عظیمی را جای داده است و با درک آن و کسب آگاهی در این زمینه می‌توان به سوددهی مناسبی در بازارهای مالی رسید.

فراموش نکنید ترید در هر بازار مالی به دانش و تجربه نیاز دارد. در این مقاله سعی کردیم تا این مفهوم را به خوبی بررسی کنیم و به سوالات فرضی شما تا حدودی پاسخ دهیم. اگر ابهامی یا سوالی در این زمینه دارید که در این مفاله به آن پاسخ ندادیم حتما در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ترید چیست؟

به امر خرید و فروش یا مبادله دو دارایی مالی با یکدیگر، ترید می‌گویند.

آیا ترید می‌تواند یک شغل خوب باشد؟

بسیاری از افراد ترید را به عنوان یک شغل در نظر می‌گیرند. از آن‌جایی که شرایط بازارها به صورت مستمر در حال تغییر است بسنده کردن به ترید می‌تواند خطراتی داشته باشد اما می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد مناسب برای شما عمل کند.

در چه بازه زمانی می‌توان ترید کرد؟

به صورت کلی در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌توان ترید کرد.

فرق تریدر و سرمایه‌گذار در چیست؟

افق مالی یک سرمایه‌گذار طولانی مدت است در حالی که تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر به معامله می‌کند.

روش‌های ترید چیست؟

به صورت کلی دو روش اصلی ترید وجود دارد؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

معاملات آتی چیست؟

بازار معاملات آتی یا فیوچرز توافق‌نامه‌ای قانونی، دارای حد و مرز معین، برای خرید یا فروش یک کلاس دارایی در آینده با قیمت توافقی در زمان عقد قرارداد است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.