پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
تریدر کیست

تریدر کیست و چطور تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شویم؟

ازآنجایی که ترید شغل پردرآمدی به حساب می‌آید در این مطلب تصمیم گرفتیم به شما بگوییم که ویژگی‌های یک تریدر چیست و چطور می‌توانید تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شوید. فقط قبل از آن بهتر است یک تعریف کوتاهی از خودِ کلمه ترید داشته باشیم.

ترید چیست؟

ترید به‌طور کلی به معنی معامله است. این معامله در بازار رمزارزها مربوط به ارزهای دیجیتال می‌شود، در بازار بورس مربوط به سهام شرکت‌های مختلف است و در بازار فارکس به ارزهای فیات ارتباط پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره ترید کردن بدانید و از انواع آن باخبر شوید پیشنهاد ما این است که مطلب ترید چیست را حتماً در کنار این مقاله بخوانید.

خب برویم سراغ تعریف تریدر و اینکه دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد.

تریدر کیست؟

تریدر کسی است که یک دارایی را در قیمت پایینی بخرد و بعد در قیمت بالاتری بفروشد. البته خودتان بهتر از ما می‌دانید که تریدرها همیشه هم روی سود نیستند اما فلسفه تریدر بودن همین است که گفتیم. حالا تریدرها چه دارایی‌هایی را معامله می‌کنند؟

سهام، اوراق قرضه، ارزها و کالاهای مختلف؛ اما در بازار ارز دیجیتال ما به کسی تریدر می‌گوییم که در بازه‌های زمانی مختلف یا تایم‌فریم‌های متفاوت رمزارزهای مختلفی را خرید و فروش می‌کند.

اما تریدرها انواع و اقسام متفاوتی دارند که در ادامه همه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تریدر کیست

معرفی انواع تریدر

تریدرها بر اساس بازه زمانی یا تایم‌فرمی که برای ترید انتخاب می‌کنند یا روش معامله‌شان به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند.

پیشنهاد برای مطالعه : تفاوت ترید و سرمایه گذاری ارز دیجیتال

تریدر اسکالپر

اسکالپر ترجیحش این است که در بازه‌های زمانی چند دقیقه‌ای معامله کند و روی هر فراز و فرود نمودار سود بگیرد. تریدر اسکالپر ترجیحش این است که به‌دنبال سودهای کوچک خصوصاً در روندهای رنج بروند به‌جای اینکه منتظر یک پامپ ناگهانی بنشینند.

تریدر سویینگ

در سویینگ تریدینگ درست مثل اسکالپ تریدینگ ترجیح شما این است که در بازه‌های زمانی کوتاه سود بگیرند. فقط فرق اسکالپینگ و سویینگ در تایم‌فریم انتخابی است. به این‌صورت که ما در اسکالپینگ روی چند دقیقه وارد معامله می‌شویم ولی در سویینگ ممکن است سرمایه‌مان را به امید سود چند روز یا چند هفته قفل کنیم.

تریدر  آربیتراژ

همان‌طوری که احتمالاً تا در بازارهای مختلف شنیده‌اید، آربیتراژ یعنی اینکه ما یک دارایی یا کالایی را از مارکت خاصی با قیمت پایینی بخریم و بعد آن را در مارکت دیگری و با قیمت بالاتری بخریم. در مورد ارز دیجیتال هم داستان به همین‌صورت است، شما یک ارز دیجیتال را از صرافی خاصی با قیمت پایینی می‌خرید و بعد آن را در صرافی دیگری و با قیمت بالاتری می‌فروشید. البته توجه داشته باشید که تریدر آربیتراژ در لحظه معامله‌هایش را انجام می‌دهد وگرنه ممکن است ضرر کند. اگر می‌خواهید بیشتر از آربیتراژ سر در بیاورید مطلب آربیتراژ چیست را در بلاگ ما بخوانید.

تریدر پوزیشن

تریدر پوزیشن دیگر به‌دنبال اهداف کوتاه‌مدت نیست و حاضر است تا چندین ماه صبر کند تا نمودار به لحظه اوج خودش برسد، آن‌وقت است که سرمایه‌اش را از بازار خارج می‌کند.

شما هر نوع تریدری که باشید تا زمانی که ندانید چطور هوشمندانه در بازار ارز دیجیتال معامله کنید، نمی‌توانید سرمایه‌تان را چند برابر کنید و به‌اصطلاح پول روی پول بگذارید.

در ادامه مطلب ویژگی‌هایی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند شما را به یک تریدر حرفه ای تبدیل کند.

تریدر حرفه ای کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید در این بازار سرکش و ناآرام ارز دیجیتال، هرروز سودتان بیشتر از ضررتان باشد، باید یک‌سری از ویژگی‌ها را در خودتان تقویت کنید تا به‌مرور به یک تریدر موفق تبدیل شوید. در ادامه این ویژگی‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

اصول تریدینگ را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنید و در بیشتر اوقات برنده میدان باشید، باید بتوانید نمودارها را به‌درستی تحلیل کنید. شما باید بر اساس پوزیشنی که انتخاب می‌کنید باید بتوانید در موارد زیر به تخصص لازم برسید و دانش کافی داشته باشید:

  • انواع الگوهای پرایس اکشن را یاد بگیرید
  • انواع کندل‌های چارت قیمتی را خوب بشناسید
  • طرز کار اندیکاتورهای مختلف را یاد بگیرید
  • آموزش خط روند کشیدن را در بلاگ ما بخوانید
  • با استراتژی‌های مختلف معاملاتی در بازار ارز دیجیتال آشنا باشید
  • در مورد روانشناسی بازار مطالعه کنید، پیشنهاد ما: کتاب Trading in the Zone نوشته Mark Douglas
  • مدیریت ریسک را یاد بگیرید

مدیریت ریسک یعنی اینکه شما چالش‌ها و ریسک‌های معامله در بازار ارز دیجیتال را بشناسید و برای هرکدام از آنها برنامه و استراتژی ویژه‌ای داشته باشید. مدیریت ریسک به تریدرهای حرفه‌ای کمک می‌کند تا در لحظات سرنوشت‌ساز احساسی تصمیم نگیرند و بتوانند به‌موقع به بازار ورود کنند و به‌موقع از بازار خارج شوند.

محدودیت‌ها و پتانسیل خودتان را بشناسید

بهتر است که موقع ترید کردن با خودتان صادق باشید و استراتژی‌هایتان را بر اساس بودجه و پولی که دارید بچینید. به‌طور کلی هر تریدر می‌تواند بر اساس تایم‌فریمی که انتخاب می‌کند، مبلغی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و نوع رمزارزی که انتخاب کرده است می‌تواند روش متفاوتی برای معامله داشته باشد.

مثلاً استراتژی شما زمانی که بیت کوین معامله می‌کنید و زمانی که شیبا معامله می‌کنید باید باهم متفاوت باشد. چراکه چارت قیمتی شیبا نسبت به بیت کوین نوسان‌های بزرگتری را در دو لحظه زمانی مختلف تجربه می‌کند و برای معاملات اسکالپ مناسب نیست.

ویژگی های یک تریدر حرفه ای

معاملات قبلی را نقد و بررسی کنید

همیشه بعد از هر فراز و فرود نمودار، فارغ از اینکه سود کردید یا ضرر، چارت قیمتی را بررسی کنید تا علاوه‌بر پیدا کردن الگوهای معاملاتی بتوانید میزان کارآمدی استراتژی‌های مختلف را چک کنید و در صورت لزوم در دفعه بعدی روش دیگری را به‌کار بگیرید.

استراتژی خودتان را داشته باشید

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم شما باید تمام تریدهای قدیمی خودتان را مرور کنید، به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که با کدام استراتژی بهتر عمل کردید و از کدام راه سود بیشتری به‌دست آوردید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از تریدرها استراتژی من‌درآوردی خودشان را دارند و طبق الگوهای رایج عمل نمی‌کنند. ازآنجایی که هر آدمی در مدیریت ریسک متفاوت عمل می‌کند، احساساتش می‌تواند روی نحوه معاملاتش تاثیر بگذارد، بنابراین شما هم می‌توانید استراتژی مختص به خودتان را داشته باشید؛ فقط کافیست حواستان هم به بازار باشد و هم به رفتارهای هیجانی خودتان.

خب بعد از اینکه فهمیدیم چطور می‌توانیم تریدر حرفه ای شویم نوبت به این سوال می‌رسد که درآمد یک تریدر کاربلد چقدر است؟

درآمد یک تریدر حرفه ای چقدر است؟

درآمد یک تریدر همان‌طوری که می‌دانید عدد ثابت و مشخصی نیست. بسته به میزان سرمایه‌گذاری و مهارتی که در ترید کردن دارید شما می‌توانید چیزی بین 2 تا 5درصد ماهیانه سود کنید. توجه داشته باشید که این بازه یک بازه تقریبی است که می‌تواند در مورد شخصِ شما عددش کمتر یا حتی بیشتر شود.

حالا در ادامه بیشتر با تریدرهای موفق آشنا می‌شویم.

با تریدرهای موفق آشنا شوید

افرادی که قرار است در این بخش از مقاله به شما معرفی کنیم، مطرح‌ترین و موفق‌ترین تریدرهای جهان هستند که توانستند به حدی در بازار موفق عمل کنند که بعضی از آنها حتی حاضر شدند شغل خودشان را رها کنند و تمام‌ وقت‌شان را به ترید کردن اختصاص بدهند.

AL.Brooks

ال بروکس که خالق استراتژی پرایس‌اکشن است، 30 سال پیش شغل خودش را به‌عنوان یک چشم‌پزشک رها کرد و ترجیح داد که به‌عنوان یک تریدر فعالیت کند. آل بروکس در یکی از مصاحبه‌هایش گفته: «در 10 سال اول همه سرمایه‌ام را از دست دادم اما به‌مرور توانستم چیزهای زیادی درباره بازار و ترید کردن یاد بگیرم.»

در حال حاضر آل بروکس دوره‌هایی در زمینه آموزش تکنیک‌های پرایس اکشن ارائه می‌دهد که اگر دوست دارید می‌توانید کلیک کنید و درباره محتوای این دوره‌ها بخوانید.

Changpeng Zhao

چانگ پنگ ژائو یا به‌طور مختصر cz مدیر صرافی بایننس است که به‌واسطه رشته تحصیلی‌اش که علوم کامپیوتر بود با ارز دیجیتال و بلاک‌چین آشنا شد. Cz برای اولین‌بار حین بازی پوکر با دوستش ارز دیجیتال بیت کوین را شناخت و بعدازآن به‌دنبال راهی گشت تا بتواند ارزهای دیجیتال مختلف را به هم‌دیگر تبدیل کند. توجه داشته باشید که تا آن زمان تمام پلتفرم‌های ارز دیجیتال فقط امکان تبدیل کوین‌ها را به ارزهایی مثل دلار و یورو داشتند. درنهایت نتیجه تلاش‌های cz تاسیس صرافی بایننس بود، اما به‌طور مشخص در ابتدا کارش را با ترید ارز دیجیتال شروع کرد.

Willy Woo

ویلی وو یکی از مطرح‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تریدرهای حوزه ارز دیجیتال است که اولین‌بار در بحران مالی سال 2008 وارد حوزه سرمایه‌گذاری طلا شد. بعدازآن از طریق همکارش با بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال آشنا شد و در سال 2013 تحقیقات خودش را درباره نحوه عملکرد این رمزارز شروع کرد. ویلی وو یکی از برجسته‌ترین تحلیل‌گرهای آن‌چین محسوب می‌شود که با بیش از 1 میلیون دنبال‌کننده در X یکی از محبوب‌ترین خبرنامه‌های پولی را در Substack دارد.

ویلی وو تریدر حرفه ای

Dan Morehead

دن مورهد بنیان‌گذار و مدیرعامل مدیریت سرمایه پنترا (Pantera Capital Management) است که یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. این شرکت در مجموع روی ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین تمرکز دارد و عمده فعالیت‌هایش را در این خصوص انجام می‌دهد. قبل از پنترا، دن مورهد در شرکت‌های مالی و مطرح دیگری در سمت‌های اجرایی و مدیریتی فعالیت می‌کرد و در حال حاضر هم فقط روی بلاک‌چین و رمزارزهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند.

Brian Jung

برایان یونگ یکی از بهترین تریدرهای ارز دیجیتال است که در کانال یوتیوب خودش ویدیوهای آموزشی برای معامله‌گرهای مبتدی و حرفه‌ای می‌گذارد. ویدیوهای برایان یونگ به موضوعاتی مثل تحلیل کلی بازار، تحلیل آلتکوین‌ها به‌صورت موردی، بررسی بحران‌های اقتصادی و … اشاره دارد.

ختم کلام! یا هرچیزی که برای تریدر شدن لازم دارید

خب! حالا که با تریدرهای موفق هم آشنا شدید، چندتا نکته نهایی این مقاله را هم بخوانید و بعد صفحه را ببندید. به‌طور کلی توجه داشته باشید که به‌دست آوردن سود از بازار از طریق رویکردهای مختلفی مثل تحلیل‌های فاندامنتال، تکنیکال و کمی به‌دست می‌آید. با استفاده از این تحلیل‌هاست که شما می‌توانید روندها و فرصت‌های مختلف بازار را شناسایی کنید. پس یاد گرفتن این تکینک‌ها را جدی بگیرید، برای آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌توانید از مطالب بلاگ ما هم استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را بشناسید تا بتوانید به خوبی آنها را مدیریت کنید. بعدازآن لطفاً درباره نحوه مدیریت ریسک‌های مالی هم به اندازه کافی مطالعه داشته باشید تا درگیر رفتارهای احساسی سایر تریدرها نشوید و بتوانید منطقی و با یک استراتژی مشخص در بازار فعالیت داشته باشید. امیدواریم به‌زودی اسم شما را هم در لیست موفق‌ترین تریدرها ببینیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.