آموزش ارز دیجیتال

پولبک یا اصلاح قیمت چیست؟ استراتژی ترید با پولبک را یاد بگیرید

تصور کنید یک روز از خواب بیدار می‌شوید و این خبر به گوشتان می‌رسد که قیمت روغن به‌شدت در حال افزایش است. قطعاً شما هم مثل همه مردم، سعی می‌کنید که تا جای ممکن روغن مایع یا جامد بخرید و در کابینت خانه‌تان ذخیره کنید. ازطرفی ممکن است افرایش قیمت برای مدتی نامعلوم ادامه داشته باشد؛ یک‌ هفته، یک ماه یا شاید هم بیشتر. حالا سوال اینجاست که درست در لحظه‌ای که قیمت روغن به اوج خودش می‌رسد چه اتفاقی در بازار میفتد؟ آیا بازهم مردم به خرید کردن تمایل نشان می‌دهند؟ باید بگوییم که اکثر مردم در این لحظۀ به‌خصوص دست از خرید می‌کشند و رفتار متفاوتی را در پیش می‌گیرند. با این حساب قیمت روغن هم بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کند و روندی نزولی را در پیش می‌گیرد تا حدی که امکان دارد به قیمت قبلی خودش برگردد.

در دنیای کریپتوکارنسی هم ماجرا به همین‌صورت است؛ فرض کنید که قیمت ارز دیجیتال کاردانو بالا برود، در این زمان مردم برای خرید این رمزارز به‌سمت بازار هجوم می‌آورند. در ادامه با افزایش تقاضا، قیمت کاردانو دوباره افزایش پیدا می‌کند. درست زمانی که نمودار کاردانو به اوج خود می‌رسد، تقاضا برای این رمزارز کم‌ و کم‌تر می‌‌شود. با پایین آمدن حجم خرید، چارت قیمتی کاردانو هم روند نزولی پیدا می‌کند و دوباره به عدد قیمت قبلی برمی‌گردد.

توجه داشته باشید که این کاملاً طبیعی است که بعضی از تریدرها در این فراز و فرودها ضرر کنند و نتوانند خیلی دقیق و حرفه‌ای نقطه ورود به بازار را از روی نمودار مشخص کنند. ما این مطلب برای این دسته از تریدرها نوشتیم، شما قرار است بعد از خواندن این مطلب چارت ارزهای دیجیتال را بهتر از قبل بررسی کنید.

پولبک (Pullback) چیست؟

پولبک زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک سهم یا دارایی، بعد از عبور از سطوح مقاومت و حمایتی یا خط روند، حرکتی خلاف روند فعلی در پیش بگیرد، این حرکت به اصلاح قیمت هم معروف است.
فلسفه پولبک به این‌صورت است که شما باید منتظر بمانید تا مثلاً قیمت یک ارز دیجیتال که در بازه زمانی قبلی روند صعودی داشته، به عقب برگردد تا با شرایط بهتری وارد بازار شوید. به‌طور کلی وقتی بازار به‌سمت بالا حرکت می‌کند و پیش‌بینی شما هم این است که به حرکتش ادامه می‌دهد، باید منتظر فرصت مناسب باشید تا به‌موقع خرید کنید. پولبک چنین فرصت‌هایی را در اختیار شما می‌گذارد.

در ادامه برای اینکه بیشتر متوجه تعریف پولبک شوید، انواع آن را روی نمودار بررسی می‌کنیم.

انواع پولبک در ارز دیجیتال

پولبک به دو صورت ممکن است اتفاق بیفتد:

  • در روند صعودی
  • در روند نزولی

اگر موافق باشید اول سراغ روند صعودی برویم.

پولبک در روند صعودی

همانطور که در عکس بالا ملاحظه می‌کنید، در جایی که انتظار می‌رود نمودار همچنان رفتار صعودی داشته باشد پولبک‌ ها در دو نقطه‌ای که علامت زدیم ظاهر می‌شوند. در این نقاط، نمودار برخلاف روند قبلی خود پیش می‌رود تا جایی که مجدداً به سطح حمایتی برمی‌گردد. این نوع پولبک‌ ها به این دلیل اتفاق می‌افتند که سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند که سود خود را قفل کنند یا برای لحظه‌ای اعتماد تریدرها به دارایی موجود از دست می‌رود. در چنین سناریوهایی، بسیاری از مردم، فروش را انتخاب می‌کنند که باعث توقف یا کاهش ارزش دارایی می‌شود. بااین‌حال، تا زمانی که دارایی در یک روند صعودی باشد و خط روند را نشکند، امید هست که ارزش آن دوباره افزایش پیدا کند. البته در نمودار بالا بعد از دوتا پولبکی که علامت زدیم نمودار خط روند را می‌شکند و شکلی نزولی به خودش می‌گیرد.

پولبک در روند نزولی

حالا بیایید به نمودار زیر نگاه کنیم.

قبل از اینکه نمودار بالا را بررسی کنیم، باید بگوییم که اگر هنوز با خط روند کشیدن آشنا نیستید، اول مطلب خط روند چیست را بخوانید. ازآنجایی که این مبحث خیلی طولانی است و سرِ دراز دارد، خیلی نمی‌توانیم درباره‌اش اینجا توضیح بدهیم. اما به‌طور کلی خط روند قله‌ها یا دره‌های یک نمودار را به‌هم وصل می‌کند و به ‌این‌صورت است که جهت نمودار را مشخص می‌کند. همانطور که می‌بینید خطی که در بالا کشیدیم قله‌ها را بهم وصل کرده و شیب منفی دارد، پس ترند نمودار نزولی است.

در نقاطی که علامت زدیم نمودار سعی کرده برخلاف روند پیش برود و مجددا در سه نقطه به خط روند برگشته است. به این نقاط پولبک می‌گوییم.

خب حالا که پولبک را در نمودار تشخیص دادیم، چطور می‌توانیم از آن برای درآمد کسب کردن استفاده کنیم؟

استراتژی‌ پولبک در ارز دیجیتال

همانطور که بالاتر هم گفتیم پولبک ها فرصت‌های بزرگی هستند که شما می‌توانید در لحظه، با گرفتن پوزیشن شورت از آن‌ها سود ببرید. اما استفاده از این فرصت‌ها چندان هم ساده نیست و شما باید استراتژی مناسبی برای شکار آن‌ها داشته باشید. چه استراتژی‌هایی؟

استراتژی 1: فیبوناچی

دنباله فیبوناچی را در مدرسه یادتان می‌آید؟ فیبوناچی یک‌سری اعداد مشخص است که از الگوی خاصی پیروی می‌کنند. حالا کاربردش در ارز دیجیتال چیست؟ شما می‌توانید با استفاده از این اندیکاتور در تریدینگ ویو یا سایت‌های مشابه، سطوح مقاومتی و حمایتی را به‌صورت خودکار مشخص کنید و بر اساس آنها وارد بازار شوید. به عکس زیر نگاه کنید.

از جایی که در بالا با کادر قرمز مشخص کردیم می‌توانید اندیکاتور موردنظرتان را برای تحلیل تکنیکال انتخاب کنید. ما Fibonacci Retracement را انتخاب کردیم. همانطور که می‌بینید خطوط حمایتی و مقاومتی در بازه‌های مختلف زمانی ظاهر شدند. بهتر است بدانید که خیلی از افراد مجذوب عملکرد سطوح فیبوناچی در بازارهای مالی هستند و از این پدیده به‌عنوان معامله‌گر پولبک هم استفاده می‌کنند.
البته ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو قابل تنظیم است و شما می‌توانید بر اساس نیازتان تغییراتی را روی آن انجام دهید.

استراتژی 2: میانگین متحرک

بدون شک «میانگین‌ متحرک» یکی از محبوب‌ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال است و می‌شود از آن‌ به طریقه‌های مختلفی استفاده کرد، مخصوصاً معاملات پولبک. مثل ابزار فیبوناچی که بالا توضیح دادیم، می‌توانید از میانگین متحرک ساده و نمایی هم به‌صورت خودکار از همان قسمت اندیکاتورها با نام Exponential Moving Average و Simple Moving Average استفاده کنید.

خطوط میانگین متحرک برای تشخیص روند نمودار می‌توانند خیلی کمک‌کننده باشند یا حتی شما می‌توانید از آنها به‌جای سطوح حمایت و مقاومت هم استفاده کنید و به این شکل لحظه ورود به بازار را تخمین بزنید.

استراتژی 3: خط روند

اگر یادتان باشد در تحلیل پولبک در روند نزولی ما از خط روند برای بررسی زمان ورود و خروج از بازار استفاده کردیم.

درواقع یکی از استراتژی‌هایی که شما می‌توانید در بازار ارز دیجیتال داشته باشید ترسیم خط روند است. توجه داشته باشید که خط روند برای اینکه اعتبار بیشتری داشته باشد به 3 نقطه تماس نیاز دارد. شما همیشه می‌توانید 2 نقطه تصادفی را به‌هم متصل کنید، اما زمانی که سومین نقطه را پیدا می‌کنید، واقعاً به یک خط روند می‌رسید.

بنابراین، پولبک خط روند در نقطه تماس سوم، چهارم یا پنجم قابل اعتمادتر است و شما می‌توانید در این قسمت‌ها وارد معامله شوید. توجه داشته باشید خطوط روند می‌توانند از روش‌های دیگر پولبک بهتر کار کند، اما به‌عنوان یک روش مستقل ممکن است فرصت‌های زیادی را در مارکت بسوزاند.

استراتژی 4: شکست

یکی دیگر از روش‌هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن پولبک را حدس بزنید، شکست خط روند است؛ به عکس زیر نگاه کنید تا روی نمودار بیشتر توضیح بدهیم.

خب، در نمودار بالا در قسمتی که با مستطیل قرمز علامت زدیم نمودار، خط روند را می‌شکند و در نقاط بعدی مجدداً با چندتا پولبک به خط روند برمی‌گردد. لازم است بدانید که این استراتژی زمانی جواب می‌دهد که شما بتوانید خط روند را به‌درستی بکشید و کندل‌شناسی را به‌خوبی بلد باشید تا پولبک‌ ها را به‌موقع پیش‌بینی کنید.

سخن پایانی

همان‌طوری که تا اینجا دیدید، روش‌های مختلفی برای حدس زدن قیمت ارز دیجیتال و خصوصاً رسیدن به پولبک‌ های بعدی وجود دارد. این نکته را هم بدانید که شما حتی می‌توانید ابزارهای مختلف را باهم ترکیب کنید تا سیگنال‌های قوی‌تری دریافت کنید و تصمیم‌های بهتری بگیرید. اگر دوست دارید که در مورد اندیکاتورهایی که در این مطلب معرفی کردیم یا شاخص‌های دیگر تحلیل تکنیکال اطلاعات بیشتری داشته باشید، بلاگ ما را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا