پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ آموزش خرید رمز ارز در ایران
چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ آموزش خرید رمز ارز در ایران

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ راهنمای خرید رمزارز

بازار ارزهای دیجیتال و مقوله خرید ارز دیجیتال به یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین عناوین در بین طرفداران و علاقه‌مندارن به این حوزه تبدیل شده است. اما در زمان خرید ارز دیجیتال این نکته را باید در نظر داشت که همانند دیگر بازارهای مالی، این بازار هم با فراز و نشیب‌هایی همراه است و به همان اندازه که می‌تواند سودآوری داشته باشد پرریسک و خطرناک هم هست.

برای خیلی از کسانی که تا بحال وارد فضای ارزهای دیجیتال نشده‌اند و در آن سرمایه گذاری نکرده‌اند این سوال پیش می‌آید که چرا باید وارد این بازار شد؟ اصلا دلیل قانع کننده برای ورود و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال چیست؟

چرا وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟

افرادی هستند که بدون داشتن جوابی برای این سوال‌ها و صرفا به خاطر جو حاکم تصمیم به ورود به این بازار و خرید ارز دیجیتال می‌گیرند. اما باید این نکته را در ذهن داشته باشید که برای موفقیت و کسب سود و داشتن تجارب موفق در معاملات خود نه تنها در بازار رمز ارزها بلکه هر بازار مالی نیازمند دانش و تخصص خاص خودش است.

به همین دلیل هم پیش از ورود به این بازارها لازم است در خصوص اصول اولیه آن دانش کافی را به دست بیاورید خصوصا اینکه جدای از محبوبیت بالای دنیای ارز دیجیتال در بین دیگر بازارهای مالی در سراسر دنیا، بدلیل نوسانات بسیار زیاد این بازار، ریسک مالی و به تبع آن خطر از دست دادن سرمایه هم به مراتب بیشتر از سایر بازارها است.

چرا وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال چه نکاتی باید بدانیم؟

دنیای بی حد و مرز ارزهای دیجیتال تکنیک‌ها و روش‌های خاص خودش را دارد. لازمه ورود به این بازار، سرمایه‌گذاری، خرید ارز دیجیتال، ترید یا معامله رمزارزها و هر آنچه که در این بازار اتفاق می‌افتد داشتن دانش و آگاهی لازم از نکات ریز و درشت آن است. در ادامه شما را با مهمترین اصول و نکاتی که لازم است قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید آشنا خواهیم کرد.

قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال چه نکاتی باید بدانیم؟
  • سرمایه‌گذاری متنوع: در سبد دارایی خود تنوع ایجاد کنید و تنها بر روی یک ارز دیجیتال خاص سرمایه‌گذاری نکنید تا در صورت ریزش و سقوط آن، کل سرمایه تان از بین نرود.
  • استراتژی مشخص: حتما هدف و استراتژی خودتان را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید. اینکه آیا می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلند‌مدت داشته باشید یا به‌دنبال کسب سود در زمان کم هستید. سعی کنید متناسب با نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت خود، بهترین رمز ارزها را انتخاب کنید.
  • اجتناب از عملکرد احساسی: فراموش نکنید در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود هیچ‌گاه از روی احساسات تصمیم نگیرید و عمل نکنید. اگر می‌خواهید میزان سودآوری شما نسبت به ضررتان کمتر باشد باید در انجام معاملات آرامشتان را حفظ کنید و هوشمندانه عمل کنید.
  • استفاده از روش‌های تحلیل بازار: خیلی از افراد برای جلوگیری از تحمیل ضررهای سنگین و برای پیش‌بینی روند بازار ارزها از روش‌های تحلیلی استفاده می‌کنند.
مهمترین تحلیل ها در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار

از مهمترین و پراستفاده‌ترین این روش‌ها به دو نوع تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی (یا همان تحلیل فاندمنتال) می‌توان اشاره کرد.

تحلیل تکنیکال

این نوع تحلیل عموما برای پیش‌بینی روند کوتاه مدت استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال برعکس تحلیل بنیادی به فاکتورهایی که بر روی قیمت یک ارز یا پروژه تاثیرگذار هستند توجه نداشته و قیمت یک ارز دیجیتال را با توجه به تاریخچه حجم معاملات و روند قیمتی آن ارز پیش‌بینی می‌کند.

تحلیل تکنیکال

بیشتر بخوانید: تحلیل بیت کوین

تحلیل بنیادی

این نوع از تحلیل، روند بازار در بلند مدت را با عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به آن، روند قیمت آینده آن رمز ارز را پیش‌بینی می‌کند. این نوع تحلیل عموما برای پیش‌بینی روند کوتاه مدت استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال برعکس تحلیل بنیادی به فاکتورهایی که بر روی قیمت یک ارز یا پروژه تاثیرگذار هستند توجه نداشته و قیمت یک ارز دیجیتال را با توجه به تاریخچه حجم معاملات و روند قیمتی آن ارز پیش‌بینی می‌کند.

تحلیل فاندمنتال

بیشتر بخوانید: تحلیل تتر

ترید یا هولد؟

سوال دیگری که برای خیلی از تازه‌واردان به بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌آید این است که در این بازار معامله کردن (ترید) بهتر است یا ذخیره و نگهداری (هولد). در پاسخ به این افراد باید گفت استفاده از هر دو روش برای سرمایه‌گذاری مفید و خوب است اما اگر شما فردی با ریسک‌پذیری بالا هستید و هدف شما از سرمایه‌گذاری، حفظ سرمایه و کسب سود در بلند‌مدت است، بهترین و مناسبترین روش هولدکردن است.

در مقابل اگر شما فردی هستید که با ریسک نوسانات شدید قیمت بازار مشکلی ندارید روش تریدینگ یا معامله‌گری روشی مطلوب و کارآمد برای شما محسوب می‌شود.

در واقع ترید‌کردن یک روش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و معامله‌گران در این روش به دنبال بهترین فرصت‌ها برای خرید دارایی و فروش آن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن هستند. روشی که در زمانی کوتاه، سودهایی را نصیب تریدرها می‌کند و البته مقدار این سود هم خیلی کمتر از سودی است که در هولد‌کردن نصیب سرمایه‌گذار می‌شود.

بیشتر بخوانید: هولد بهتر است یا ترید؟

چگونه بهترین ارزهای دیجیتال را انتخاب کنیم؟

بعد از بررسی اصول و مبانی ابتدایی ورود به بازار ارزهای دیجیتال و نکاتی که همه افراد علاقه‌مند به این حوزه لازم است بدانند نوبت به چگونگی انتخاب بهترین رمز ارزها و معیارهایی که برای خرید ارز دیجیتال به آنها نیاز داریم می‌رسد.

چگونه بهترین ارزهای دیجیتال را انتخاب کنیم؟

اصولا برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار، بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند. سایت کوین‌مارکت‌کپ (Coinmarketcap)، در لحظه نگارش این مطلب ۵ رمزارز برتر بازار را به این ترتیب فهرست‌بندی کرده است:

‍۱- بیت‌کوین

۲- اتریوم

۳- بایننس‌کوین

۴- کاردانو

۵- ریپل

با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار ارز دیجیتال در بازار وجود دارد و هر روزه هم بر تعداد این رمز ارزها اضافه می‌شود، داشتن بهترین انتخاب برای خرید ارز دیجیتال به دانش افراد و قدرت تحلیل آنها بستگی دارد.

معیارها و نکات اصلی در انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال

با همه این تفاسیر، معیارها و نکات اصلی در انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

۱- وایت پیپر

۲- جامعه ارز دیجیتال

۳- تیم توسعه‌دهنده

۴- ارزش بازار (Market Capital)

۵- تعدا کل عرضه ( Total Supply)

۶- عرضه در گردش (Circulating Supply)

۷- نقشه راه

۸- سابقه عملکرد قیمت

۹- اعتبار و شهرت جهانی

۱۰- میزان کاربردی بودن

 مراحل خرید ارز دیجیتال

برای خرید ارز دیجیتال مراحل مختلفی وجود دارد اما مطمئن‌ترین این مراحل عبارتند از:

۱- صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال

همانطور که حتما می‌دانید یکی از معتبرترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده از صرافی‌ معتبر است. در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه‌دهنده پلتفرمی برای انجام تراکنش‌ها و معاملات کاربران هستند که در ازای این کار و بسته به نوع رمز ارز و شبکه‌ای که تراکنش بر بستر آن انجام می‌شود از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند.

  • خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی
  • خرید ارز دیجیتال از صرافی های ایرانی

خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال یکی از انواع پلتفرم‌هایی است که امکان تبادل طیف وسیعی از رمز ارزها را برای کاربران سراسر دنیا فراهم می‌کند. البته در نظر داشته باشید به دلیل تحریم‌های بین المللی بسیاری از صرافی‌های خارجی مثل بایننس امکان فعالیت کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند و علنا امکان دسترسی به امکانات این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

به همین دلیل خیلی از کاربران و فعالان این بازار ترجیح می‌دهند برای راحتی کار خود و همچنین حفظ امنیت حساب و دارایی و جلوگیری از مسدودشدن آن به صرافی‌های ایرانی روی بیاورند.

صرافی‌های خارجی

خرید ارز دیجیتال از صرافی ایرانی

در مقابل صرافی‌های خارجی که محدودیت‌هایی را برای کاربران کشورمان به وجود آورده‌اند صرافی های ایرانی این امکان را به افراد داده تا به راحتی و با اطمینان خاطر معاملات و تراکنش‌های رمز ارزی خود را انجام دهند.

صرافی اکسکوینو از جمله صرافی‌های معتبر داخلی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با دریافت مجوز از معاونت علمی و فرهنگی ریاست‌جمهوری آغاز کرد. این صرافی با برخورداری از طیف وسیع و متنوعی از رمز ارزها امکان مبادله بیش از ۲۰۰ رمز ارز را در دو محیط مبتدی و حرفه ای برای کاربران خود فراهم کرده است.

اکسکوینو همچنین در راستای جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران خود اقدام به راه‌اندازی مارکت منحصربفرد خود با نام اکسکوینومارکت کرده تا کاربران بتوانند در محیطی امن با کمترین کارمزد ودر سریعترین زمان به معامله ارزهای دیجیتال موردنظر خود بپردازند.

از دیگر مزایایی که کاربران اکسکوینو می‌توانند از آن استفاده کنند اپلیکیشن کیف پول اکسکوینو است که در هر دو نسخه اندروید و iOS در دسترس افراد قرار دارد و با استفاده از آن می‌توانند در هر زمان و از هر نقطه به راحتی و به سرعت به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند.

خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های ایرانی

۲- کیف پول‌های ارز دیجیتال

با استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌توانید رمز ارزهای محبوب و دلخواه خودتان را نگهداری و ذخیره کنید. همچنین این کیف پول‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا زمانی که قصد خرید ارز دیجیتال یا فروش آن را دارید آن را براحتی به حساب دیگری انتقال دهید یا از سایر حساب‌ها ارز دیجیتال دریافت کنید. به همین دلیل برای انتخاب یک کیف پول امن و معتبر باید دقت و نوجه لازم را به خرج دهید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که هر یک بسته به نیاز کاربران کارایی مختص به خود را دارند. در کل دو نوع کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال وجود دارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری که به آن کیف پول گرم هم گفته می‌شود به صورت آفلاین کار کرده و به همین دلیل گزینه‌ امن‌تری برای ذخیره ارزهای دیجیتال محسوب می شوند اما با توجه به هزینه بالایی که برای تهیه آنها وجود دارد با استقبال بالایی از سمت افراد همراه نیستند.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری

از طرفی دیگر، کیف پول‌های نرم‌افزاری یا سرد از سرعت بالاتری در خرید و فروش برخوردارند و به همین دلیل بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال از این دسته از کیف پول‌ها استفاده می‌کنند.

به طور کلی بهترین کیف پول‌های رمز ارزی باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

۱- راحتی و سهولت استفاده: استفاده راحت و آسان یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای بسیاری از افراد در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال حائز اهمیت است. منظور از راحتی در استفاده این است که هر کسی با هر سطح از دانش و اگاهی بتواند از آن کیف پول استفاده کند.

۲- رابط کاربری: منظور از این ویژگی این است که کاربر در زمان استفاده از کیف پول بتواند به‌راحتی گزینه موردنظر خود را پیدا کند و به اصطلاح محیط برنامه کاربرپسند باشد.

۳- هزینه: هزینه یکی از ویژگی‌هایی است که در انتخاب کیف پول در کنار دیگر ویژگی‌ها از اهمیت زیادی برای کاربران برخوردا است. همانطور که پیستر هم اشاره شد یکی از دلایلی که بیشتر افراد کیف پول‌های نرم‌افزاری را به نمونه سخت‌افزاری ترجیح می‌دهند همین هزینه تامین آن است.

۴- تعداد رمز ارزها: این واقعیت که تنوع در بازار ارزهای دیجیتال همواره وجود داشته و هر روزه به تعداد رمز ارزهای موجود اضافه می‌شود بر کسی پوشیده نیست. یکی از فاکتورهایی که افراد در زمان تهیه و استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال به ان توجه می‌کنند پشتیبانی آن کیف پول از تعداد وسیعی از رمز ارزها به جای محدود شدن آن به تعداد خاصی از این ارزها است. به همین دلیل هم از نظر این افراد کیف پولی بهتر است که از تعداد بالایی از رمز ارزها پشتیبانی کند.

در ادامه چند نمونه از کیف پول‌های کاربردی و مهم در بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است:

مهمترین کیف‌پول‌های نرم‌افزاری در سال ۲۰۲۲

  • کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

این کیف پول نرم‌افزاری محصول صرافی معروف بایننس است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این کیف پول در هر دو نسخه اندروید و iOS قابل نصب است و علاقه‌مندان به این کیف پول می‌توانند بیش از ۴۰ ارز دیجیتال را در ان ذخیره و نگهداری کنند.

کیف پول تراست ولت
  • کیف پول نرم‌افزاری متامسک (Metamask)

متامسک یکی از شناخته‌شده ترین کیف ول‌ها برای ذخیره رمز ارزهایی است که بر روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند.  این کیف پول نرم‌افزاری هم مانند تراست ولت از هر دو نسخه  اندروید و iOS  پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند از آن با افزودن یک افزونه بر روی مرورگرهای کروم (Chrome) و فایرفاکس (Firefox) هم استفاده کنند.

کیف پول متامسک علاوه بر پشتیبانی ازتوکن‌های ساخته شده بر روی شبکه اتریوم، این والت از توکن‌های ۷ شبکه دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

کیف پول نرم‌افزاری متامسک
  • کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک هم مانند تراست ولت از محبوبیت بالایی در بین کاربران برخورداراست. این کبف پول با پشتیبانی از بیش از ۵۰۰ رمز ارز مختلف و همچنین امکان دسترسی آن بر روی سیستم‌عامل‌های مک، iOS، ویندوز و اندروید از ویژگی‌های برتر این کیف پول است. برای دانلود و نصب اتمیک ولت نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و با رابط کاربری آسانی که دارد تمامی افراد با هر سطح دانشی می‌توانند از آن به خوبی و به راحتی استفاده کنند.

کیف پول نرم‌افزاری اتمیک
کیف پول نرم‌افزاری اتمیک
  • کیف پول نرم‌افزاری سیف‌پل

این کیف پول یکی از بهترین گزینه‌ها در بین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. سیف‌پل دارای هر دو نوع کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده و نسخه نرم‌افزاری آن بر روی هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS قابل نصب و راه‌اندازی است. سیف‌پل از زمان راه‌اندازی به حدی خوب عمل کرده که در همان ابتدا صرافی بایننس شروع به پشتیبانی از آن کرد.

شاید جالب باشد که بدانید دارندگان این کیف پول می‌توانند بخشی از دارایی خود را به حساب بایننس منتقل کرده و با آن معامله کنند. تنوع و تعداد ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول سیف‌پل از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود.

کیف پول نرم‌افزاری سیف‌پل

 مهمترین کیف پول‌‌های سخت‌افزاری در سال ۲۰۲۲

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

لجر یکی از محبوب‌ترین کیف پول های سخت افزاری است که بیشترین محبوبیت را در بین کاربران به خودش اختصاص داده است تا جایی که از نظر تعداد کاربر در رتبه نخست در میان باقی کیف پول‌های سخت‌افزاری قرار دارد.

کیف پول لجر که از نظر ظاهری شبیه به یک فلش است ادارای رابط کاربری آسان بوده و در صورت هرگونه خرابی و یا آسیب، می‌توانید با استفاده از کلیدهای خصوصی داده‌های خود را بازیابی کنید.

کیف پول سخت‌افزاری لجر
کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)

ار نمونه‌های دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری به کیف پول ترزور می‌توان اشاره کرد. این کیف پول که شباهت زیادی به نوع قبلی یعنی لجر دارد از امنیت بالایی برخوردار است. کیف پول ترزور امکان ذخیره و نگهداری چندین رمز ارز را برای کاربران فراهم کرده و با قابلیت بک‌آپ‌گیری که دارد اعتماد خیلی از افراد را به خود جلب کرد است.

  • کیف پول سخت‌افزاری کول ولت (Cool Wallet)

این کیف پول به‌دلیل طراحی آن که با استفاده از الگوریتم‌های خاصی صورت گرفته از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. کول ولت جزو پرهزینه‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بوده که توسط یک شرکت تایوانی در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد.

توجه داشته باشید افرادی که می‌خواهند از این کیف پول استفاده کنند باید دارای سطح متوسط از دانش بوده و تا در انجام تراکنش‌های روزانه خود به مشکل برنخورند.

کیف پول سخت‌افزاری کول ولت
کیف پول سخت‌افزاری کول ولت

خرید ارز دیجیتال از دستگاه‌های خودپرداز

دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین که به آن Bitcoin ATMs می گویند روش دیگری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند. این دستگا‌ه‌ها از نظر عملکردی مشابه دستگا‌ه‌های خودپرداز معمولی هستند با این تفاوت که با اتصال به اینترنت و در ازای دریافت پول نقد یا کارت بانکی اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند.

خودپردازهای ارز دیجیتال بدون اینکه به سیستم بانکی متصل شوند امکان خرید ارزهای دیجیتال را از طریق صرافی‌ها فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید با وجود اینکه در حال حاضر بیش از ۷،۰۰۰ دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و قوانمین سختگیرانه نهادهای نظارتی امکان استفاده از این دستگاه‌ها فعلا در داخل کشور فراهم نشده است.

خرید ارز دیجیتال از دستگاه‌های خودپرداز
خرید ارز دیجیتال از دستگاه‌های خودپرداز

خرید ارز دیجیتال از بازار فارکس

فارکس (Forex) شکل مخفف عبارت Foreign Exchange به معنی بازار تبادل ارزهای خارجی است. هدف از این بازار اتصال تمامی بازارهای ارز جهانی به یکدیگر است.

این بازار امکان خرید و فروش و مبادله انواع ارزها و همچنین باقی دارایی‌های مالی از جمله طلا، ارزهای دیجیتال، سهام بورس‌ها، نفت و غیره را برای فعالان آن فراهم کرده است. شایان ذکر است که انجام کلیه معاملات در این بازار به صورت جفت ارز انجام می‌شود.

با توجه به اینکه فارکس یک بازار بین المللی است و در ایران جزو بازارهای غیر قانونی به شمار می‌رود انجام معاملات در آن بسیار پر ریسک است و از این جهت توصیه می‌شود برای استفاده از این بازار حتما دانش و اطلاعات کافی از آن را قبل از ورود و شروع فعالیت به دست آورید.

خرید ارز دیجیتال از بازار فارکس
خرید ارز دیجیتال از بازار فارکس

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

در پایان لازم است خاطرنشان کنیم که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال و فعالیت در آن نکاتی وجود دارد که حتما باید آنها را رعایت کنید تا به جای سودآوری و لذت از انجام معاملات خود متحمل ضرر و زیان‌های سنگین نشوید.

در ادامه به بیان برخی از مهمترین این نکات می‌پردازیم:

  • بدون آموزش و دانش کافی وارد این بازار نشوید. بازار ارزهای دیجتال هم مثل بسیاری از بازارهای مالی دیگر نیاز به کسب دانش و آگاهی دارد. از آنجا که این صنعت به طور مستمر و روزمره در حال پیشرفت است بنابراین افراد نباید به دانش فعلی خود اکتفا کنند و برای همگام بودن ا این بازار می‌بایست همواره مطالعه منابع و مطالب جدید را مد نظر قرار داد.
  • احساسی عمل نکنید. یکی از اشتباهاتی که خیلی‌ها در این بازار مرتکب آن می‌شود انجام خرید و فروش‌های احساسی و از روی هیجان است. از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی است و نباید با کسب سود همواره با خوش‌بینی به انجام معاملات ادامه داد چراکه این بازار هم مثل همه بازارهای مالی با سود و ضرر همراه است.
    به این ترتیب در زمان‌هایی که متحمل ضرر و زیان می‌شوید باید بر خشم خودتان غلبه کنید و برای جبران این ضرر احساسی و از روی هیجان دست به خرید و فروش‌های غیرمنطقی نزنید.
  • با سرمایه کم وارد این بازار شوید. از آنجا که  فرد مبتدی و تازه کار در این بازار تجربه کافی در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال را ندارد و به پیچ و خم بازار مسلط نیست امکان اینکه دارایی و سرمایه او در معرض ریسک بالا قرار داشته باشد زیاد است.
    به همین دلیل منطقی است که با سرمایه کم وارد بازار شده و به فعالیت بپردازد.
    توجه داشته باشید فعالان و تریدهای حرفه‌ای ارزهای دیجیتال هم روزی جزو تازه واردهای این حوزه بودند و با گذشت زمان و کسب تجربه با سودهایی که در این راه به دست آوردند موفق به افزایش سرمایه شدند.
  • مواظب کلاهبرداری‌های رمز ارزی باشید و بدون بررسی سرمایه‌گذاری نکنید. با فراگیر شدن استفاده از ارزهای دیجیتال و اضافه‌شدن به علاقه‌مندان این حوزه طبیعی است که کلاه‌برداری‌های مرتبط با این حوزه هم افزایش پیدا می‌کنند. به همین دلیل لازم است که با آشنایی با روش‌های شایع این کلاهبرداری‌ها خطر گرفتار شدن در آن و از دست دادن سرمایه خود را به حداقل برسانید.
  • از کیف پول مطمئن استفاده کنید و مراقب کلیدهای خصوصی خود باشید. کاربران علاوه بر انتخاب یک کیف پول مطمئن و امن لازم است که از کلیدهای خصوصی کیف پول خود نیز به درستی محافظت کنند. منظور از کلید خصوصی مجموعه‌ای طولانی و منحصربه‌فرد از کاراکترهاست که به عنوان رمز ورود به کیف پول عمل می کنند. توجه داشته باشید این رمز مثل رمز ایمیل قابل بازیابی نیست و در صورت گم کردن و از دست دادن آن دارایی و سرمایه فرد از بین خواهد رفت.
  • حد ضرر برای معاملاتتان تعیین کنید. در زمان انجام معاملات روی ارزهای دیجیتال، انتخاب حد ضرر یا همان stoploss را فراموش نکنید. با توجه به اینکه هیچ قطعیتی در مورد این بازار وجود ندارد با تعیین حد ضرر این اطمینان را حاصل می‌کنید که در صورتی که در تحلیل خود دچار اشتباه شده‌اید بتوانید پیش از اینکه مقدار زیادی از دارایی خود را از دست بدهید جلوی آن را بگیرید و اقدام به فروش کنید.
  • در سبد دارایی خود تنوع داشته باشید. از سرمایه‌گذاری تنها در یک ارز دیجیتال بپرهیزید و به جای آن سرمایه خود را بر روی چندین رمز ارز قرار دهید. به اصطلاح همه تخم‌مرغ های خودتان را در یک سبد نگذارید. این کار باعث کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و از دست رفتن سرمایه می‌شود.

سوالات متداول

  1. قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال با چه نکات اصلی باید آشنا باشیم؟
    سرمایه‌گذاری متنوع – استراتژی مشخص – اجتناب از عملکرد احساسی – استفاده از روش‌های تحلیل بازار
  2. ترید‌کردن به چه گروهی از سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود؟
    روش تریدینگ یا معامله‌گری برای آن دسته از افرادی که با ریسک نوسانات شدید قیمت بازار مشکلی ندارند روشی مطلوب و کارآمد محسوب می‌شود. ترید‌کردن در واقع یک روش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و معامله‌گران در این روش به دنبال بهترین فرصت‌ها برای خرید دارایی و فروش آن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن هستند.
  3.  مراحل خرید ارز دیجیتال چیست؟
    برای خرید ارز دیجیتال مراحل مختلفی وجود دارد که مطمئن‌ترین آنها شامل: خرید از صرافی‌های معتبر، کیف پول‌های ارز دیجیتال، خرید از دستگاه‌های خودپرداز و در نهایت خرید ارز دیجیتال از بازار فارکس می‌شود.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.