ارز دیجیتال چس CHESS چیست؟ آیا این ارز ارزش سرمایه‌ گذاری دارد؟

اینک دیفای DeFi مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشته است و وارد مرحله جدیدی شده است. این پدیده اکنون شروع به جذب سرمایه‌گذارانی کرده است که ظرفیت و تمایل آن‌ها برای ریسک با هم تفاوت دارد. پلتفرم ترنچس Tranchess این نیاز‌ها را به شیوه‌ای جدید و با رویکرد مدیریت دارایی توکنی یکپارچه هدف قرار داده است.

این پلتفرم مجموعه کاملی از امکانات دیفای را به همراه کشت سود yield farming، وام‌دهی با نرخ سود ثابت و معامله اهرم‌دار بر روی بلاک‌چین بایننس‌ اسمارت‌چین Binance Smart Chain ارائه می‌دهد. ارز دیجیتال چس CHESS توکن حاکمیتی بومی پلتفرم مذکور است که بر روی بایننس‌اسمارت‌چین صادر شده است.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

پلتفرم ترنچس چیست؟

پلتفرم ترنچس یک پلتفرم دیفای است که سرویس‌های مختلفی مانند وام‌دهی را ارائه می‌دهد. ترنچس در حال حاضر سه محصول اصلی را ارائه می‌دهد. اولین محصول کویین QUEEN نام دارد که یک ردیاب بیت‌کوین با عملکرد بهبود‌یافته است.

دومین محصول بیشاپ BISHOP نام دارد که توکنی مشابه استیبل‌کوین Stablecoin است. محصول سوم نیز روک ROOK نام دارد که یک ردیاب بیت‌کوین با لوریج 2 است. در واقع اینها همان مهره‌های بازی شطرنج هستند و معنی چس هم شطرنج است. کویین همان وزیر، بیشاپ همان فیل و رک همان رخ یا قلعه است.

همان طور که گفته شد، ارز دیجیتال بومی این پلتفرم چس نام دارد که یک توکن حاکمیتی است. افرادی که این توکن حاکمیتی را در کیف پول‌های خود نگه می‌دارند، پنجاه درصد کارمزد‌های پروتکل شبکه در حال حاضر به آن‌ها تعلق می‌گیرد. تیم این پروژه قصد دارد در آینده ارز دیجیتال چس را بر روی بلاک‌چین‌های بیشتری ارائه دهد و دارایی‌های زیربنایی مختلفی را نیز اضافه کند.

پلتفرم ترنچس چیست؟
پلتفرم ترنچس چیست؟

ترنچس توانسته است از زمان راه‌اندازی خود تاکنون سرمایه زیادی را جذب کرده و خود را به یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های بایننس‌ اسمارت‌چین تبدیل کند. این رشد برجسته نشان‌دهنده سازگاری و تناسب این پروژه با بازار است و همچنین نشان می‌دهد که اینک سرمایه‌گذاران به راه‌حل‌های توکنی جدید و نوآورانه علاقه‌مند شده‌اند.

ارز دیجیتال چس

ارز دیجیتال چس در واقع ارز بومی پلتفرم ترنچس است که نقشی حاکمیتی دارد. عرضه کلی این ارز 300 میلیون توکن خواهد بود و هنوز برنامه دقیق واگذاری این ارز مشخص نیست. در وایت‌پیپر Whitepaper این پروژه اشاره شده است که توزیع این توکن‌ها تقریبا 4 سال به طول خواهد انجامید. کاربرانی که ارز دیجیتال چس را در کیف پول‌های خود نگه می‌دارند، توان شرکت در رای‌گیری‌ها را خواهند داشت و در پنجاه درصد درآمد پروتکل نیز شریک خواهند بود.

ارز دیجیتال چس
ارز دیجیتال چس

قیمت ارز دیجیتال چس در لحظه این نوشتار و بنا به گزارش وبسایت کوین‌مارکت‌کپ coinmarketcap حدود 0.25 دلار آمریکا است و در 24 ساعت گذشته حدود 5 درصد رشد را تجربه کرده است. حجم بازار این ارز دیجیتال بنا به گزارش وبسایت مذکور در حدود 20 میلیون دلار است و این حجم بازار نشان می‌دهد که ارز مذکور پتانسیل زیادی برای رشد دارد.

اهداف پلتفرم ترنچس

ترنچس اهداف خود را به طور کلی مشخص کرده است و هنوز جزئیات دقیق این اهداف بیرون داده نشده است. این پروژه قصد دارد که در آینده به ردیابی دارایی‌های زیربنایی بیشتری بپردازد و ساختار‌های تامین وجه مختلفی را از طریق اوراق مشتقه ترکیبی نوین اضافه کند.

پلتفرم ترنچس همچنین قصد دارد که کاربرد‌های بیشتری را برای ارز دیجیتال بومی خود در آینده امکان‌پذیر کند. ترنچس همچنین می‌خواهد که ظهور خود را در بلاک‌چین‌های مختلف توسعه دهد و یک فناوری کاملا پیشرفته ایجاد کند. تیم بازاریابی این پلتفرم نیز قصد دارد که در آینده همکاری نزدیکی با دیگر پروتکل‌های موجود در اکوسیستم دیفای داشته باشد.

تاریخچه پروژه ترنچس 

پروژه ترنچس در سال 2021 با پشتیبانی بایننس، تری‌اروز‌کپیتال Three Arrows Capital و اسپارتان Spartan راه‌اندازی شد. این پروژه تنها در عرض 24 ساعت توانست 80 درصد رشد را تجربه کند. دلیل این رشد سریع برای کسی مشخص نیست اما گمانه‌زنی می‌شود که فشار خرید عامل این رشد بوده باشد.

اگرچه این پروژه بسیاری از ارزش روز‌های آغازین خود را از دست داده است، اما احتمالا با توجه به رویکرد جدیدی که در ارتباط با ردیابی دارایی‌های زیربنایی ارائه داده است، در آینده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و همچنان قدرت رقابتی خود را حفظ کند.

تیم پروژه ارز دیجیتال چس

دنی چانگ Danny Chong هم‌بنیان‌گذار و مغز متفکر پروژه ترنچس است. ایده این پروژه در سال 2020 شکل گرفت و حاصل تجربه اعضای تیم این پروژه در شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و مایکرو‌سافت بود. تیم این پروژه تجربه بالایی در زمینه امنیت سایبری ترید و همچنین پروتکل‌های دیفای دارد.

دانش اعضای تیم ترنچس در زمینه کد‌نویسی قرارداد‌های هوشمند را نیز نباید دست‌کم گرفت زیرا این دانش در سال‌های آینده برای اموری مانند ارتقای شبکه و نگهداری از دارایی‌های موجود بسیار مفید خواهد بود. دنی خود در شرکت‌های معتبری مانند BNP Paribas کار کرده است و سمت‌های مختلفی را در زمینه ترید، فروش و مدیریت تجربه کرده است.

تیم این پروژه قصد دارد که ظرفیت‌های دیفای را افزایش داده و امکان حضور کاربران امور مالی سنتی را در فضای امور مالی غیر‌متمرکز فراهم آورد. این تیم همچنین می‌خواهد به مرور زمان مجموعه کاملی از محصولات را ارائه دهد که متناسب با ظرفیت‌های مختلف کاربران باشند.

چه چیزی پروژه ترنچس را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟

این پروژه از قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌کند که این باعث شفافیت و خودکار‌سازی در تمامی فرآیند‌ها می‌شود. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد که با ردیابی بیت‌کوین به کسب سود بیشتری بپردازند. کاربران می‌توانند با استفاده از این پروتکل توکن‌های خود را قرض بدهند و اینجا نیز مقداری سود کسب کنند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از این پروتکل از لوریج بهره ببرند که در اینجا چیزی بنام لکویید‌شدن اجباری وجود ندارد.

کاربران این پلتفرم همچنین می‌توانند از طریق استیکینگ Staking در سود‌های این پروژه سهیم شوند. پس کاربران پلتفرم ترنچس می‌توانند در کنار بالا رفتن ارزش دارایی‌های خود از روش‌های متنوع دیگری نیز کسب درآمد کنند که این‌ها همگی نوعی نوآوری و ابتکار را در فضای این پلتفرم به نمایش می‌گذارد.

کاربرد‌های ارز دیجیتال چس

همان طور که قبلا هم اشاره شد، از ارز دیجیتال چس برای شرکت در رای‌گیری‌ها و سهیم شدن در درآمد پروتکل استفاده می‌شود. ارز دیجیتال چس یک توکن حاکمیتی است و کاربران می‌توانند با استفاده از آن در بازپرداخت‌های پروتکل کسب سود کنند. کاربران برای بهره‌مندی از این مزیت‌ها لازم است که توکن‌های خود را از یک هفته تا چهار سال قفل کنند.

کاربران در ازای قفل کردن توکن‌های چس خود، مقداری توکن veCHESS دریافت می‌کنند که مقدار آن به صورت خطی از صفر تا یک افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر یک توکن چس را به مدت یکسال قفل کنید، مقدار 0.25 veCHESS دریافت خواهید کرد و اگر یک توکن چس را به مدت چهار سال قفل کنید، مقداری برابر با یک توکن veCHESS دریافت خواهید کرد.

ویژگی‌های پروژه ترنچس

ترنچس محصولات مختلفی را در یک پلتفرم ساده و کاربر‌پسند ادغام کرده است. پروتکل ترنچس بسیار منحصر‌به‌فرد است و به سختی می‌توان رقیبی را برای آن پیدا کرد. اینک بازار ردیاب‌های بیت‌کوین سریعا در حال رشد است و محصول کوین پلتفرم ترنچس توانسته در این بازار بسیار موفق عمل کند و رشد خوبی داشته باشد.

در حال حاضر تقاضا برای سود ثابت بسیار افزایش پیدا کرده است و کاربران زیادی به دنبال موقعیت‌هایی هستند که این نوع سود‌ها را ارائه می‌دهند. ترنچس نیز توانسته است با استفاده از مکانیسم‌های مختلف چنین امکانی را برای کاربران خود فراهم کند. البته توجه داشته باشید که کسب سود ثابت همواره با ریسک‌های زیادی همراه است و این احتمال هست که چنین پروژه‌هایی در آینده نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند.

پلتفرم مذکور توکن‌های لوریجی را نیز ارائه می‌دهد که این توکن‌ها تجربه کاربری بهتری را برای افراد فراهم می‌کنند. اگرچه صرافی‌های متمرکز مدت زیادی است که چنین توکن‌هایی را ارائه داده‌اند، اما ظهور این قبیل توکن‌ها در فضای دیفای کاملا جدید است و مدت زیادی از عمر آن‌ها نمی‌گذرد.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال چس

کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین مکان برای نگهداری ارز‌های دیجیتال هستند. اما متاسفانه قیمت این کیف پول‌ها بالا است و بسیاری از کاربران قادر به تهیه آن‌ها نیستند. به همین علت است که عده زیادی از کاربران مایل به استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال چس
کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال چس

از جمله کیف پول‌های نرم‌افزاری مناسب برای ذخیره ارز دیجیتال چس می‌توان به متا‌مسک MetaMask، سیف‌پال SafePal، توکن‌پاکت TokenPocket و اشور‌والت Assure Wallet اشاره کرد.

خرید ارز دیجیتال چس

صرافی‌های زیادی ارز دیجیتال چس را لیست کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به صرافی‌های متمرکز بایننس، فمکس Phemex، پولونیکس Poloniex و صرافی‌های غیر‌متمرکزی مانند پن‌کیک‌سواپ PancakeSwap اشاره کرد. با مراجعه به وبسایت کوین‌مارکت‌کپ می‌توانید لیست تمامی این صرافی‌های خارجی را مشاهده کنید.

خرید ارز دیجیتال چس
خرید ارز دیجیتال چس

صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی بسیار خطرناک هستند و همواره مشکلاتی مانند مانند هک و تحریم کاربران کشورمان را تهدید می‌کند. خوشبختانه صرافی‌های ایرانی معتبر زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها خرید کرد و خود را از بسیاری از خطرات موجود در امان نگه داشت. اکسکوینو یکی از این صرافی‌های معتبر است که سابقه خوبی در بازار ارز‌های دیجیتال کشورمان دارد.

آینده ارز دیجیتال چس

تحلیل‌گران زیادی با استفاده از داده‌ها و اصول بنیادین اقدام به ارزیابی آینده ارز دیجیتال چس کرده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها معتقدند که این ارز آینده خوبی خواهد داشت. اگرچه تحلیل‌گران زیادی آینده این ارز دیجیتال را خوب می‌دانند، اما منتقدانی هم در این فضا وجود دارند که چنین نظری ندارند.

آینده ارز دیجیتال چس
آینده ارز دیجیتال چس

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در فضای ارز‌های دیجیتال بسیار پرریسک است و نباید تنها با توجه به نظرات دیگران سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری در این فضا نیازمند دانش عمیق و تحقیقات زیاد است. این مقاله تنها جنبه آموزشی دارد و به هیچ وجه نباید آن را توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری تلقی کرد.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال چس در بلند‌مدت

پیش‌بینی قیمت آینده یک دارایی همواره جذاب بوده است. وبسایت‌های زیادی با استفاده از داده‌ها و اصول بنیادین اقدام به پیش‌بینی قیمت آینده ارز‌های دیجیتال می‌کنند. ارز دیجیتال چس هم از این قاعده مستثنی نیست و وبسایت‌های زیادی اقدام به بررسی قیمت آینده آن کرده‌اند.

وبسایت دیجیتال‌کوین‌ پرایس digitalcoinprice پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت این کوین در سال 2024 حدود 0.38 دلار خواهد بود. این وبسایت همچنین پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت این توکن در سال 2025 حدود 0.50 دلار و سرانجام در سال 2028 حدود 0.8 دلار خواهد بود. 

وبسایت تک‌نیوز‌لیدر technewsleader در این میان پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌تری را مطرح کرده است. این وبسایت پیش‌بینی کرده است که قیمت ارز دیجیتال چس در سال 2025 به حدود 1.32 دلار و در سال 2028 به بالای 4 دلار برسد.

وبسایت مشهور پرایس‌ پردیکشن نیز اقدام به پیش‌بینی آینده این ارز دیجیتال کرده است و رویکرد متعادل‌تری را نسبت به وبسایت‌های قبل در پیش گرفته است. پیش‌بینی‌های این وبسایت خبر از قیمت میانگین 0.98 دلار در سال 2025 و قیمت متوسط 2.8 دلار در سال 2028 می‌دهد.

توجه داشته باشید که قیمت ارز‌های دیجیتال را هرگز نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد زیرا عوامل زیادی بر قیمت این ارز‌ها تاثیر می‌گذارند. در گذشته شاهد پیش‌بینی‌های زیادی بوده‌ایم که درست از آب درنیامده‌اند. پس تنها با توجه به این پیش‌بینی‌ها اقدام به خرید نکنید و به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال همواره به تحقیق و دانش زیادی نیاز دارد.

کلام آخر

ترنچس محصولات بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهد و این پلتفرم را می‌توان یکی از نوآوری‌های فضای دیفای به شمار آورد. افزایش سرمایه این پلتفرم و تعداد توکن‌های قفل‌شده آن نشان می‌دهد که رشد ترنچس بسیار بیشتر از حد تصور بوده است و این رشد همچنین به این مسئله اشاره دارد که محصولات ترنچس در انطباق کامل با وضعیت حال حاضر بازار هستند.

اگرچه رقیبانی برای این پلتفرم محبوب وجود دارد، اما باید بگوییم که ترنچس با سوددهی بالا و تجربه کاربری یکپارچه خود توانسته است به تمایزی خاص در میان پروژه‌های دیفای دست یابد. با توجه به اینکه حجم بازار این پروژه زیاد نیست و این پروژه برنامه‌های زیادی را برای آینده در دست اجرا دارد، می‌توان گفت که ترنچس از پتانسیل بلایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. البته تنها زمان به ما خواهد گفت که آیا این پروژه به اهداف خود می‌رسد و یا مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.