تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال کرومیا (CHR) چیست و چه آینده ای دارد؟

کرومیا، یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که فرایند ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز  (Dapps) را برای کاربران تسهیل می‌کند. کرومیا به منظور رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بازی‌ها و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و قصد دارد نقاط ضعف بلاک‌چین‌های فعلی را را برطرف سازد. از مشهورترین برنامه‌هایی که از راهکارهای کرومیا برای بهینه‌سازی خدمات خود استفاده کرده‌اند، می‌توان به بازی بلاک‌چینی همسایه من آلیس (My Neighbor Alice) اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم با این پلتفرم، کاربردها و ویژگی‌های آن، توکن بومی شبکه (CHR) و… بپردازیم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

پروژه کرومیا چیست؟

اهداف پروژه

طراحی و ویژگی‌های پلتفرم کرومیا

نحوه کار کرومیا

مزایای CHR

ارز دیجیتال کرومیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکنومیک ارز کرومیا

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال کرومیا

از کجا می‌توان ارز CHR خرید؟

معرفی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال کرومیا

سوالات متداول

پروژه کرومیا چیست؟

Chromia یک پلتفرم بلاک چین جدید برای برنامه‌های غیرمتمرکز است که در پاسخ به کاستی‌های پلتفرم‌های موجود طراحی شده و به گونه‌ای طراحی شده است که نسل جدیدی از dapp‌ها را قادر می‌سازد تا فراتر از آنچه در حال حاضر ممکن است قابلیت مقیاس‌پذیری داشته باشند. کرومیا، یک اکوسیستم همه‌کاره است که تقریباً برای همه dapp ها کاربرد داشته و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. کرومیا می‌تواند ضمن پشتیبانی از تمام بازی‌های موجود، اطمینان حاصل کند که تمام برنامه‌ها طبق قوانین موجود توسعه یافته و امکان کلاه‌برداری و تقلب در آن‌ها وجود ندارد.

کرومیا که قبلا به نام کروماپولیس (Chromapolis)شناخته می‌شد، از بلاکچین رابطه‌ای (Relational Blockchain) استفاده می‌کند و اولین بلاکچین رابطه‌ای خود را به نام پُست‌چین (Postchain) عرضه کرده است. این پلتفرم همه‌کاره در ماه مه سال 2019 راه‌اندازی تا بتواند ایراد‌های موجود در سیستم dapps را برطرف کند.

ارز دیجیتال کرومیا چیست
Chromia یک پلتفرم بلاک چین جدید برای برنامه‌های غیرمتمرکز است

اهداف پروژه

در حالی‌که شبکه‌هایی مانند اتریوم به طور تئوری، امکان پیاده‌سازی هر نوع برنامه‌ای را فراهم می‌کنند، اما در عمل و طبق تجربیات توسعه‌دهندگان کرومیا، محدودیت‌هایی همچون تجربه کاربری بد، کارمزد زیاد، امنیت پایین و … را دارند که تمام این ویژگی‌ها مانع قدرتمندتر شدن  اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌شوند. توسعه‌دهندگان این اکوسیستم معتقدند برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، لازم است تا در معماری بلاکچین و مدل برنامه‌نویسی باید با در نظر گرفتن نیازهای Dappها، تجدیدنظر شود. اولویت‌های پلتفرم کرومیا در طراحی مدل خود:

● مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای میلیون‌ها کاربر

● بهبود تجربه کاربری dapps برای دستیابی به کیفیت برابر با برنامه‌های متمرکز

● فراهم آوردن بستری برای ساخت برنامه‌های امن برای توسعه دهندگان

طراحی و ویژگی‌های پلتفرم کرومیا

توسعه‌دهندگان تیم کرومیا معتقدند که که بلاک‌چین نقش یک پایگاه داده مشترک را در اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز ایفا می‌کند:. یعنی داده‌های برنامه را ذخیره می‌کند و اطمینان می‌دهد که اضافه کردن، به روز‌رسانی و… به طور مجاز و مطابق با قوانین برنامه پیش می‌رود. به همین دلیل، Chromia طراحی و بهینه شده تا نقش یک پایگاه داده مشترک را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. در حال حاضر اکثر برنامه‌های غیرمتمرکزی که در این پلتفرم پیاده‌سازی می‌شوند در حوزه امور مالی، بازی، املاک و سلامت هستند؛ اما کرومیا قصد دارد به مباحثی مثل اینترنت اشیا، خدمات سازمانی و زنجیره‌های تامین وارد شود.

آشنایی با ویژگی‌های CHR
Chromia طراحی و بهینه شده تا نقش یک پایگاه داده مشترک را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

ویژگی‌ها:

  • داده‌های بلاک‌چین و وضعیت برنامه در یک پایگاه داده رابطه‌ای ذخیره می‌شوند. این مدل از نظر انعطاف‌پذیری، تطبیق‌پذیری و سازگاری بهترین است.
  • پشتیبان‌های برنامه‌های غیرمتمرکز کرومیا به زبان تخصصی برنامه‌نویسی رابطه‌ای نوشته شده‌اند که عمیقاً با مدل رابطه‌ای ادغام شده. این مدل، بهره‌وری و سرعت برنامه‌نویس را افزایش داده و سازگاری برنامه را تضمین می‌کند.
  • هر برنامه، بلاکچین(های) خود را دارد. از آنجایی که هر بلاک‌چین توسط مجموعه‌ای از گره‌ها (نودها) اداره می‌شود، امکان افزایش توان عملیاتی کل با افزایش تعداد گره‌ها وجود دارد.
  • Dappها می‌توانند خیلی سریع اطلاعات مورد نیاز خود را مستقیماً از نودهایی که برنامه را اجرا می‌کنند، بازیابی کنند. منطق بلاک‌چین Dapp می‌تواند کوئری‌های پیچیده را بدون ضعف در عملکرد، انجام دهد.
  • پرسش‌های داده و به‌روزرسانی‌ها به یک پایگاه داده رابطه‌ای بسیار بهینه‌شده واگذار می‌شوند و به dapps اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی درخواست و به‌روزرسانی را انجام دهند.
  • با استفاده از الگوریتم اجماع PBFT3، تراکنش‌ها را می‌توان در عرض چند ثانیه تأیید کرد.
  • کرومیا به توسعه دهندگان dapps انعطاف‌پذیری و کنترل بالایی می‌دهد.
  • تخصیص منابع به dappها به جای قراردادها به توسعه دهندگان این آزادی را می دهد که سیاست های هزینه و استفاده از منابع خود را ایجاد کنند.
  • بلاکچین لایه یک یا یک راهکار لایه ۲ سریع
  • از Chromia می‌توان به‌عنوان یک بلاک‌چین عمومی، خصوصی یا هیبریدی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال تلوس Telos

نحوه کار کرومیا

کرومیا، یک بلاک‌چین متن‌باز و شفاف بوده که به اندازه بلاک‌چین‌های عمومی شفاف و غیرمتمرکز است و از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعلی و نسل جدید برنامه‌های موجود را ارتقا می‌دهد. بلاک‌چین کرومیا یک لایه مستقل و یک راهکار لایه 2 سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) بوده که ضمن ارائه قابلیت تنظیم کارمزدها، مدیریت بهتر داده‌ها را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

هر بلاک‌چین در کرومیا در اختیار مجموعه‌ای از نودهای اعتبارسنج (Validator) قرار می‌گیرد که زیرمجموعه‌ای از تمام نودهای متعلق به کرومیا هستند. این نودهای زیرمجموعه، الگوریتم اجماعی تحت عنوان تحمل خطای بیزانس یا Byzantine Fault Tolerance (به‌اختصار BFT) را اجرا می‌کنند.

کرومیا دارای یک معماری شبکه منحصربه‌فرد تحت عنوان بلاکچین رابطه‌ای و یک زبان برنامه‌نویسی سفارشی به‌نام Rell است. Rell  زبان رابطه‌ای یا Relational language ، زبانی بر پایه SQL است که پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از  قابلیت تغییرناپذیری و امنیت بلاک‌چین‌ها بهره‌مند شوند؛ همچنین به‌طور همزمان، داده‌ها را با استفاده از کارایی پایگاه داده ارتباطی مدیریت و ذخیره‌سازی کنند.

مزایای پلتفرم کرومیا
سرعت و امنیت بالا و سازگاری با اکوسیستم دیفای از مزایای پلتفرم کرومیا هستند

مزایای CHR

تمام برنامه‌های غیرمتمرکزی که در بلاک‌چین کروما ساخته شده‌اند، به‌طور مستقل در زنجیره جانبی (Sidechain) کار می‌کنند. این مکانیسم عملیاتی مستقل، بهره‌وری و کارآمدی هر برنامه را افزایش می‌دهد. همان طور که گفتیم، فرایند پرداخت کارمزد در این پلتفرم قابل تنظیم است. یعنی توسعه‌دهندگان یک اپلیکیشن می‌توانند انتخاب کنند که کاربران فی تراکنش‌ها را با توکن بومی کرومیا (CHR) بپردازند یا با استفاده از امکان استیکینگ یا سپرده‌گذاری، به طور نامحدود و بدون کارمزد فعالیت کنند.

طراحی بلاک‌چین کروما به گونه‌ای است که به هر اپلیکیشن اجازه ایجاد یک زنجیره جانبی را می‌دهد. از سوی دیگر، مقیاس‌پذیری را تا حد زیادی بهبود داده و توان عملیاتی را افزایش می‌دهد. سایر مزایای پلتفرم کرومیا شامل موارد زیر است:

  • سرعت و امنیت بالا
  • سازگاری با اکوسیستم دیفای
  • ارائه خدمات نامحدود و رایگان برای توسعه‌دهندگان

ارز دیجیتال کرومیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتال کرومیا (CHR) توکن بومی این شبکه است که برای تقویت پلتفرم و ایجاد یک رابطه سودمند متقابل بین توسعه‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران طراحی شده است. این توکن بر بستر شبکه اتریوم (طبق استاندارد ERC-20) و بایننس اسمارت چین (طبق استاندارد BEP-20) فعالیت می‌کند.

از توکن CHR می‌توان برای پرداخت هزینه استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. همچنین، توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند هزینه تایید تراکنش‌ها و میزبانی پلتفرم خود را با استفاده از ارز دیجیتال کرومیا پرداخت می‌کنند. البته، امکان سپرده‌گذاری توکن کرومیا نیز وجود دارد.

توکنومیک ارز کرومیا

عرضه حداکثر رمزارز کرومیا 1,000,000,000 و عرضه کل نیز 978,000,000 واحد است. از این مقدار حدود 567,369,439 واحد توکن کرومیا نیز در گردش است. ارزش کل بازار توکن Chromia در زمان نگارش این مقاله ۳۰۴,۶۳۶,۰۳۳ دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن ۳۸,۵۰۳,۸۳۷ دلار است. قیمت ارز دیجیتال کرومیا در زمان نوشتن این مقاله ۰.۵۳ دلار است. بالاترین قیمت ثبت شده برای این توکن، 1.5 دلار به تاریخ 20 نوامبر 2021 برمی‌گردد و در تاریخ 13 مارچ 2020 نیز با کمترین قیمت ۰.۰۰۸۷۴ دلار معامله شده است.

قیمت توکن کرومیا
بالاترین قیمت ثبت شده برای این توکن، 1.5 دلار به تاریخ 20 نوامبر 2021 برمی‌گردد

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال کرومیا

طبق پیش‌بینی‌های پنج ساله قیمت کوین کرومیا، CHR می‌تواند در آوریل 2027 به 2.54 دلار برسد. برخی کارشناسان معتقدند که قیمت ارز دیجیتال کرومیا تا پایان سال 2022 به طور متوسط ​​به 0.52 دلار رسیده و سپس تا پایان سال 2023، به 0.44 دلار کاهش خواهد یافت.

از کجا می‌توان ارز CHR خرید؟

رمزارز کرومیا را می‌توانید در صرافی‌های متمرکز بسیاری معامله کنید. امکان خرید ارز دیجیتال CHR در صرافی‌های بایننس، گیت، هیوبی، کوکوین، FTX و… فراهم شده است. همچنین می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال کرومیا از طریق صرافی اکسکوینو نیز اقدام کنید.

معرفی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال کرومیا

برای نگهداری ارز دیجیتال CHR می‌‎توانید از کیف‌پول‌های متامسک، تراست، اتمیک، بایننس‌چین‌ولت و کیف پول کلاسیک اکسکوینو استفاده کنید.

سوالات متداول

پلتفرم کرومیا چیست؟

کرومیا، یک پلتفرم بلاک‌چینی است که فرایند ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز  (Dapps) را برای کاربران آسان می‌کند.

ارز دیجیتال کرومیا چیست؟

ارز دیجیتال کرومیا (CHR) توکن بومی این شبکه است که برای تقویت پلتفرم به کار می‌رود.

از کجا می‌توان توکن CHR خرید؟

ارز دیجیتال CHR را می‌توانید در صرافی‌های بایننس، گیت، هیوبی، کوکوین، FTX و صرافی ایرانی اکسکوینو بخرید یا بفروشید.

این مقاله صرفا با اهداف آموزشی تهیه و ترجمه شده است و هیچگونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. تیم اکسکوینو و نویسنده این مقاله هیچگونه مسئولیتی نسبت به ضررها و سودهای حاصله از این مقاله نخواهند داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا