6 اشتباه روان شناسی در بازار خرسی

6 اشتباه روان شناسی در بازار خرسی / پادکست

هر تریدری ممکنه اشتباه کنه که این، یک موضوع طبیعیه. اما حتما می‌دونید اون تریدرهایی که اشتباهات احتمالی رو از قبل پیش‌بینی کردند، کمتر از این قضیه آسیب می‌بینند و همیشه یک قدم از بقیه معامله‌گرا جلوترند. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم که امروز 6 مورد از رایج‌ترین اشتباهات روان شناسی که ممکنه تو بازار خرسی فعلی مرتکب بشید رو بررسی کنیم. پس با رادیو اکسکوینو همراه باشید!

این اپیزود جذاب را از دست ندهید!

اکسکوینویی‌ها سلام! من ساحل اختری هستم و اینجا رادیو اکسکوینوعه. اگه تو بازار رمزارز فعالیت می‌کنید یا دوست دارید که به این حوزه وارد بشید، حتما این اپیزود از رادیو اکسکوینو رو گوش بدید تا با زیان‌ده‌ترین اشتباهات روان شناسی در بازار خرسی آشنا بشید. قبل از اینکه شروع کنیم، این پست رو حتما برای دوستان تریدرتون بفرستید تا اون‌ها هم دیگه این 6 اشتباه رو تکرار نکنند!

خب بریم سراغ اشتباه اول!

1- ارزیابی شرایط بر اساس تجربیات بازار صعودی

اشتباه اول اینه که بازار رو بر اساس معیارهای یک بازار صعودی ارزیابی کنید. توی یک نظرسنجی، بیشتر از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان، اولین رمزارز خودشون رو در سال ۲۰۲۱ و طی یکی از بزرگترین روندهای صعودی بازار خریده‌اند. در نتیجه، درک آن‌ها نسبت به ارزش هر رمزارز از تجربه آن‌ها در روندهای صعودی نشات می‌گیره.

در صورتی که اگه به اواخر سال ۲۰۱۷ نگاه کنیم، رمزارزهایی مثل آیوتا، دش، بیت‌کوین‌کش رو می‌بینیم که موفق شدند به اوج قیمتی خودشون برسند اما در سقوط‌های بعدی نزدیک به ۹۵ درصد از همون اوج تاریخی فاصله گرفتند و متاسفانه هیچوقت نتونستند این سقوط رو جبران کنند. پس سعی کنید درک درست و منطقی از بازار داشته باشید و در نظر بگیرید که سود و زیان دو طرف سکه معامله‌گریه!

حالا بریم سراغ اشتباه روان شناسی بعدی!

2-   انتظار ۱۰۰ برابر شدن قیمت‌ها

در چنین شرایطی، انتظار رشدهای نجومی، کمی غیرمنطقیه. هرچقدر زودتر این موضوع رو قبول کنید، امکان اینکه در موج بعدی توی دام فومو بیوفتید کمتره. داشتن انتظارات غیرمعقول، می‌تونه به ضعف در مدیریت بودجه هم منجر بشه. علاوه بر این، جدا از دیدگاه سرمایه‌گذاری، انتظارات فضایی از یک کوین داشتن، از لحاظ روانی هم تاثیرات مخربی روی شما می‌ذاره. داشتن تصورات غیرمنطقی نسبت به سودآوری یک ارز دیجیتال خاص، آن هم در بحبوحه بازار نزولی، فقط شما رو افسرده و ناامید می‌کنه.

یک راهکار دیگه اینه که کمتر روی قیمت تمرکز کنید. وقتی تمام جوانب رو سنجیده باشید و مطابق با استراتژی معاملاتی خودتون تصمیم گرفته باشید، دیگه تفاوتی نداره که قیمت چقدره. اینکه هر ساعت قیمت رو چک کنید، نه تنها در موفقیت شما تاثیر نداره بلکه آرامشتان رو هم به‌هم می‌زنه.

همین جاست که ممکنه مرتکب اشتباه بعدی بشیم!

اشتباهات رایج در بازار خرسی

3-  مقایسه این بازار خرسی با روندهای نزولی قبل

با وجود اینکه بین این روند نزولی با روندهای نزولی قبلی، ویژگی‌های مشترکی دیده می‌شه، اما شرایط کلان جهانی در حال حاضر، تفاوت زیادی با دوره‌های قبلی داره. دو بازار خرسی ارز دیجیتال در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ اتفاق افتاده‌اند. در آن زمان، شرایط کلان بازار در حالت نسبتا پایداری قرار داشت، نرخ تورم پایین بود، در اروپا جنگی نبود و هنوز ویروس کرونایی دنیا رو به هم نریخته بود. اما امروز اوضاع خیلی فرق کرده.

فدرال رزرو در حال حرکت به سمت افزایش شدید نرخ بهره است که همین موضوع تاثیرات منفی زیادی در بازارهای سرمایه برجا گذاشته. در نتیجه، بازار رمزارزها متاثر از عوامل متعددیه که باید سعی کنید همه آن‌ها رو در نظر داشته باشید.

بریم سراغ اشتباه بعدی که به توکن‌های غیرمثلی یا NFTها مربوط می‌شه!

4-  خوش‌بینی بیش از حد نسبت به فضای NFT

نکته جالب اینه که با وجود ریزش شدید در بازار رمزارزها، به نظر می‌رسه که بازار ان‌اف‌تی همچنان داغه. با وجود پروژه‌های در حال سقوط، همچنان کسانی هستند که حاضرند به هر قیمتی دراین فضا باقی بمونند. پیشنهاد می‌کنیم که در برابر چنین موضوعی احتیاط کنید! این توصیه چند دلیل داره:

در آخرین بازار نزولی ارز دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی قلمرویی نسبتا ناشناخته بودند.

فقط به این دلیل که حجم معاملات در بازار NFT هنوز به اندازه حجم معاملات در فضای ارزهای دیجیتال با کاهش مواجه نشده، به این معنی نیست که هیچوقت چنین سقوطی پیش نخواهد اومد.

بازار خرسی معمولا با تخلیه نقدینگی همراهه و با توجه به ماهیت منحصربه‌فرد توکن‌های غیرمثلی، تأثیر کاهش نقدینگی احتمالاً برای بازار NFT بیشتر خواهد بود.

پیدا کردن کسی که بیت‌کوین شما رو به قیمت بازار بخره بسیار ساده‌تر از فروش یک اثر هنری کمیاب و عجیب و غریبه. البته به نظر می‌رسه که NFT‌ها احتمالا در درازمدت پتانسیل شگفت‌انگیزی داشته باشند و موارد کاربرد آن‌ها بسیار گسترده‌تر از یک بازار مالیه که همین موضوع به آن‌ها اعتبار بیشتری می‌ده. اما فراموش نکنید که دارایی‌های قدرتمند زنده می‌مانند و ۹۵ درصد باقی‌مانده از بین خواهند رفت.

مطالعه بیشتر: انواع NFTها

5-   تلاش برای پیش‌بینی تمام حرکات بازار

اگه فقط یک چیز از آخرین بازار صعودی یاد گرفته باشیم، اینه که پیش‌بینی قیمت رو نباید با اطمینان ۱۰۰ درصدی انجام داد. حتما می‌دونید که پیش‌بینی عملکرد میان‌مدت تا بلندمدت یک دارایی نوظهور مثل ارزهای دیجیتال چقدر می‌تونه سخت باشه. پیش‌بینی‌های مبتنی بر شاخص‌های فنی اصلی بهترین دید رو نسبت به قیمت بالقوه یک ارز دیجیتال به ما می‌ده؛ اما این‌ها همه در حد حدس هستند.

فقط لازمه بدونید که نباید پیش‌بینی‌های کسی رو به طور کورکورانه و با تعصب دنبال کنید! در عوض، شما باید طیف وسیعی از تحلیلگران مختلف رو دنبال کنید و از مجموعه وسیعی از منابع، اطلاعات کسب کنید. این شکلی، می‌تونید دیدگاه گسترده‌تری در مورد نحوه عملکرد احتمالی بازارها داشته باشید. همه این‌ها رو می‌شه به راحتی در عبارت خودت تحقیق کن یا همان Do Your Own Research خلاصه کرد.

اینجاست که باید درباره آخرین اشتباه روان شناسی که ممکنه در بازار نزولی مرتکب شوید، صحبت کنیم.

6- تسلیم شدن

تسلیم شدن، یکی از رایج‌ترین تله‌هاییه که در بازار نزولی قبلی هم شاهدش بودیم. ما به کسایی که با وعده سودهای بزرگ به فضای کریپتو وارد می‌شوند، توریست بازار می‌گیم. توریست‌های بازار فقط در روزهای خوب و کندل‌های سبز هستند و در روزهای بد، همه چیز رو رها می‌کنند. اما اون‌ها نمی‌دونند که بازارهای نزولی بهترین فرصت برای کسب سودهای بلندمدته. اما چطور؟ در بازارهای نزولی، مردم و پروژه‌ها، فارغ از هیاهو و FOMO که معمولا در بازارهای گاوی شاهدش هستیم، بیشترین زمان رو صرف یادگیری و ساختن می‌کنند.

مطالعه بیشتر: رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای رمز ارز‌ها

در بازار خرسی سال ۲۰۱۸، بسیاری دست از معامله کشیدند، کوین‌هاشون رو فروختند و به طور کامل با بازار رمزارزها خداحافظی کردند. با انجام این کار، آنها شگفت‌انگیزترین فرصت رو برای آشنایی با برخی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های رمزنگاری که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد، از دست دادند. مثلا مفهوم DeFi یک موضوع تازه بود که در آن زمان، خیلی‌ها ازش روی برگردونند. اما همونطور که در دو سال گذشته دیدیم، دیفای دنیای رمزارزها رو به طور اساسی متحول کرد

ممنونم که تا انتهای رادیو اکسکوینوی امروز همراه ما بودید. در نهایت باید بگیم که همین کندل‌های قرمز هستند که فرصتی رو برای تمرکز روی اصول اساسی و سرمایه‌گذاری در اختیار ما قرار می‌دهند و کمک می‌کنند بازار سالم بمونه. یادتون نره که اگه بتونید شایعات و حواشی رو حذف کنید و روی موارد اساسی متمرکز بشید، می‌تونید در راه رسیدن به دستاوردهای بلندمدت قدم بردارید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.