سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

افت ۵۰ درصدی مصرف برق در شبکه اتریوم

براساس گزارش گاردین Guardian، مصرف برق در برخی از بزرگترین شبکه‌های بلاک چینی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است زیرا کاهش قیمت توکن‌ها، استخراج‌کنندگان را مجبور به تعطیلی کرده است.

افت‌های اخیر در بازار یادآور بی‌رحمانه‌ای بود که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها چقدر می‌تواند بی‌ثبات باشد اما این فقط سرمایه‌گذاران نیستند که احساس فشار می‌کنند زیرا ماینرها که باید هزینه‌های جاری خود را با درآمد حاصل از فروش ارزهای خود تامین کنند هم با مشکلاتی مواجه هستند.

کاهش قیمت رمزارزها فشار زیادی بر دارندگان دستگاه‌های استخراج با بازدهی پایین وارد می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند که یا دستگاه‌ها را خاموش کنند یا با زیان کار مواجه شوند.

بر اساس برآوردهای مصرف سالانه برق که «توسط الکس د فریس»، اقتصاددان ارز دیجیتال در وبسایت دیجی‌کومونیست دات‌کام digiconomist.net انجام شده است، مصرف انرژی سالانه بیت‌کوین از حدود ۲۰۴ تراوات ساعت TWH در ۱۱ ژوئن به حدود ۱۳۲ تراوات ساعت در 23 ژوئن کاهش یافته است. هرچند میزان برق مصرفی بیت‌کوین کاهش یافته اما همچنان بسیار بالاست و تقریبا با میزان برق مصرفی کشور آرژانتین در طول یک سال برابری می‌کند.

نمودار مصرف انرژی بیت‌کوین
نمودار مصرف انرژی بیت‌کوین

میزان مصرف انرژی شبکه بیت‌‌کوین به ارزش آن بستگی دارد. در واقع هرچه ارزش آن بیشتر باشد، برای ماینرها انگیزه بیشتری وجود دارد تا عملیات خود را افزایش دهند. به عنوان مثال در نوامبر سال ۲۰۲۱ قیمت بیت‌کوین به اوج خود در حدود ۶۹ هزار دلار رسید. به دنبال این افزایش قیمت، الکس‌ د وریس Alex de Vries تخمین زده بود که مصرف برق سالانه بلاک چین بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تراوات ساعت متغیر است.

ارزش بیت کوین در چند هفته گذشته حتی به زیر ۲۰ هزار دلار رسید. الکس‌ د وریس در این رابطه می‌گوید:

«ما در حال رسیدن به سطوح قیمتی هستیم که برای ماینرها چالش برانگیزتر می‌شود. در این شرایط، نه تنها گزینه‌های آن‌ها برای رشد بیشتر محدود می‌شود بلکه بر عملکرد روزانه آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.»

نمودار مصرف انرژی اتریوم
نمودار مصرف انرژی اتریوم

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بیت‌کوین مصرف انرژی زیادی ندارد و اتریوم نیز به همان میزان انرژی مصرف می‌کند. قیمت این توکن نیز در هفته‌های اخیر کاهش یافته است و به دنبال آن، میزان مصرف برق اتریوم نیز از ۹۴ تراوات ساعت به ۴۶ تراوات ساعت رسیده است.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.