پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
بیت کوین از آغاز تا امروز

بیت کوین، از آغاز تا امروز

ارز دیجیتال بیت کوین یک پول دیجیتالی و غیر فیزیکی است. بیت‌کوین دقیقاً کارکردی مشابه با پول‌های رایج بین‌المللی دارد اما از آن جا که هیچ حکومت یا دولت مرکزی دخل و تصرفی بر روی این پول دیجیتال نداشته و هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند با اعمال نفود و ایجاد فشار بیت‌کوین را تحت کنترل خود در آورد، استفاده از این پول در بسیاری از کشورها جهت خرید و فروش و انجام معامله با چالش‌هایی روبرو است. اما به نظر می‌رسد جهان هر روز بیشتر خود را با این پدیده نوظهور مطابقت می‌دهد و آگاهی عمومی درباره آن رو به افزایش است.

بیت کوین یک ارز دیجیتال جهانی است که تحت تاثیر وضعیت یا ثبات مالی هیچ کشوری قرار ندارد. اما به طور کلی هرج و مرج جهانی برای قیمت بیت کوین سودمند است؛ چون این کریپتوکارنسی (cryptocurrency)، غیر سیاسی و به دور از کنترل یا نفوذ دولت خاصی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران، آن را یک دارایی امن به حساب آورند. به همین ترتیب در حال حاضر شاهد این هستیم که پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان سرمایه‌گذاران و حتی دولت‌های زیادی به بیت کوین روی آورده و از آن به عنوان سدی در برابر رکود اقتصادی استفاده می‌کنند.

ساده‌ترین تعریفی که می‌توانیم برای بیت کوین ارائه دهیم این است که بیت کوین هم نوعی پول است. درست مانند طلا و نقره که برای سال‌ها توسط انسان‌ها در تجارت استفاده می‌شدند و بعدها با پیشرفت بشر جای خود را به اسکناس دادند، بیت کوین نیز آمده تا جایگاه اسکناس را از آن‌ها بگیرد.

اما جالب است بدانید که این پول پر‌ادعا بر خلاف رقیب قدرتمند خود، روی هیچ کاغذی چاپ و یا روی هیچ سکه‌ای ضرب نمی‌شود؛ بلکه توسط کامپیوترهای قدرتمندی که توان محاسباتی بالایی برای حل مسائل ریاضی دارند تولید می‌شود. در حقیقت بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به وجود آورده و بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است.

بیت کوین همان پولی است که می‌توانید در خریدهای اینترنتی و سفارش‌های آنلاین از آن استفاده کنید یا به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش در نظر گرفته و روی آن سرمایه‌گذاری کنید. اما با این وجود، نمی‌توان منکر این موضوع شد که بیت کوین نوعی پول و وسیله‌ای برای تجارت بر بستر اینترنت است که شباهت زیادی به حواله‌ها و تراکنش‌های بانکی دارد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این ارز دیجیتال برای اینکه بتواند جای اسکناس‌ها را بگیرد باید برخی ویژگی‌های آن‌ها از جمله دسترسی آسان را هم داشته باشد که به نظر می‌رسد با گذشت زمان، مشکلاتی از این دست نیز رفع خواهند شد. برای آشنایی با جزئیات بیت کوین و روش کار با این پول خارق‌العاده، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیت کوین چیست؟

همان طور که اشاره شد، بیت کوین (Bitcoin) با نماد اختصاصی BTC ، اولین رمز ارز یا پول رمزنگاری شده در دنیا است که به صورت کاملاً دیجیتالی استفاده و توزیع می‌شود. رمز ارزها، در حقیقت ارزهایی هستند که به کمک رایانه‌های بسیار قدرتمند و از طریق محاسبات پیچیده ریاضی به همراه صرف مقدار زیادی انرژی، کد‌گذاری شده و در عملی به نام استخراج تولید می‌شوند. جالب است بدانید که شبکه رمز ارزها به صورت کاملاً غیر متمرکز و همتا به همتا اداره می‌شوند و هیچ نهاد یا شخصی آن‌ها را کنترل نمی‌کند، اما میلیون‌ها کاربری که در سراسر دنیا به ‌عنوان توسعه دهنده شبکه بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، بر درستی و صحت فرآیند تولید بیت کوین‌ها نظارت دارند.

بیت کوین، از آغاز تا امروز
بیت کوین چیست

بر خلاف ارز فیات که بر حسب صلاح دید مقامات دولتی و سیاست‌های مالی هر کشور چاپ و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، منابع ارز دیجیتال بیت کوین محدود بوده و تنها 21 میلیون واحد از این رمز ارز در جهان وجود خواهد داشت. این تعداد در فرایندی به نام استخراج یا ماینینگ توسط کاربرانی که ماینر نامیده شده و در توسعه شبکه نقش مهمی به عهده دارند تولید می‎شوند. برخی معتقدند سیستم فعلی مالی و پولی دنیا که اساس تبادلات مالی را تشکیل می‌دهد، یک اشتباه بوده و ناشی از ضعف و عدم وجود تکنولوژی‌های دیجیتال است. بیت کوین آینده پول است و پول آینده، بیت کوین یا چیزی شبیه به آن خواهد بود.

در دنیای امروزی، توجه به لزوم مبادلات خارج از مرزهای جغرافیایی و دسترسی به یک اقتصاد آزاد جهانی، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و این همان چیزی است که خالق ناشناس  بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، با ابداع این ارز دیجیتال به دنیای فناوری هدیه کرد. بر خلاف پول‌های امروزی، بیت کوین در کنترل هیچ فرد، گروه یا سازمان خاصی نیست و تمام افرادی که در شبکه این ارز دیجیتال حضور دارند قوانین شبکه را پذیرفته‌اند. این قوانین که به صورت کدهای برنامه نویسی است در اینترنت برای همه قابل مشاهده است.

خلق بیت کوین چگونه شکل گرفت و سازنده آن کیست؟

داستان خلق بیت کوین به سال 2008 و زمانی که یک ایمیل از سمت فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به آدام بک (Adam Back)، یکی از افراد فعال در حوزه رمزنگاری فرستاده شد، بازمی‌گردد. ناکاموتو در این ایمیل ایده‌ای برای توسعه یک ارز مجازی جدید ارائه داده بود. البته در آن زمان این اولین باری نبود که آدام بک با ایده ارائه یک ارز رمزنگاری شده که صرفاً در کامپیوترها وجود داشته باشند روبه‌رو می‌شد. به دلیل اینکه اکثر افرادی که در لیست ایمیل سایفر پانک‌ها حاضر بودند، چنین ایده‌ای در سر داشتند. این ایده که در آن زمان آزمایش یا اثبات نشده بود همان چیزی بود که بیت کوین نامیده شد و سه سال بعد زمانی که دیگر نامی از ساتوشی ناکاموتو در فضای وب نبود، ارزش کل بیت کوین‌های موجود در بازار به بیش از 54.5 میلیون دلار رسیده اما هویت ساتوشی همچنان ناشناخته باقی مانده بود. پس از اینکه ناکاموتو برنامه متن باز خود را نوشت، این برنامه بارها و بارها بازنویسی شد به طوری که در حال حاضر به سختی می‌توان گفت وی نویسنده کل این نرم‌افزار است ولی می‌توان برآورد کرد که یک سوم کدهای رایانه‌ای بیت کوین که در حال حاضر استفاده می‌شوند، توسط ساتوشی ناکاموتو نوشته شده است.

در حالی که احتمال می‌رفت ارز دیجیتال بیت کوین در روزهای اول پیدایش خود در گمنامی از بین رود، این ارز دیجیتال جایگاه خود را پیدا کرده و درست مانند تمام چیزهایی که بر بستر اینترنت شکل گرفته‌اند، متعلق به همه است و هیچ فردی نمی‌تواند خود را مالک آن بداند. پروژه‌هایی از این دست، در ابتدا ایده‌های شکاکانه‌ای هستند که بعدها به عنوان یک شاهکار از آن‌ها یاد می‌شود.

تا کنون تلاش‌های زیادی برای پیدا کردن ساتوشی صورت گرفته که هیچ کدام از آن‌ها نتیجه نداده است ولی برخی معتقدند با توجه به شواهد موجود، ناکاموتو باید یک نفر از این سه فرد به نام‌های نیل کینگ (Neal King)، ولادیمیر اوکسمن (Vladimir Oksman) یا چارلز بری (Charles Bry) باشد، به این دلیل که نام این افراد فعال در حوزه رمزنگاری درست سه روز قبل از اینکه ساتوشی ناکاموتو دامنه «Bitcoin.com» را ثبت کند، در یک اپلیکیشن رمزنگاری شده دیده شده است.

بیت کوین از آغاز تا امروز
ساتوشی ناکاموتو

اما ساتوشی پس از فرستادن ایمیل به آدام بک و دریافت نکردن پاسخ از وی ناامید نشد و ایده خود را دوباره از طریق ایمیل به افرادی که در حوزه رمزنگاری فعالیت می‌کردند، فرستاد. وی همچنین این ایده جذاب را روی وبسایت «P2FUNDATION» که در حوزه فناوری‌های همتا به همتا فعالیت می‌کرد، قرار داد. در این میان تنها شخصی که به ارزش این پروژه پی برد، کسی نبود به جز هال فینی (Hal Finney). وی در سال 2009  برای اولین بار یک بیت کوین از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد. همچنین دو نفر دیگر به نام گوین اندرسون (Gavin Andersen) و مارتی مالمی (Martti Malmi) جذب ایده این ارز دیجیتال شده و به ناکاموتو در ایجاد یک وبسایت و توسعه و بهبود کد بیت کوین کمک کردند. واژه رمز ارز یا کریپتو کارنسی برای اولین بار توسط آن‌ها برای توصیف این ارز مجازی که با فناوری رمزنگاری شده نوشته شده بود استفاده شد. در پاییز سال 2009 انجمنی از آزادی‌خواهان و برنامه‌نویسانی تشکیل شد که رویاهای عجیب و غریبی برای ساختن ارزی غیر متمرکز که واقعاً بتواند کار کند داشتند. توسعه‌دهندگان روی ایده اولیه کار کرده و آن را گسترش دادند. هر چه افراد بیشتری اقدام به دانلود نرم‌افزار و استخراج این ارز دیجیتال می‌کردند؛ بیت کوین استوارتر از قبل ظاهر می‌شد. اگرچه در این هنگام بیت کوین از نظر فنی خوب به نظر می‌رسید ولی با برخی کمبودها نیز مواجه بود. برای مثال در آغاز سال 2010، هنوز روش مناسبی برای خرید بیت کوین وجود نداشت.

در جولای سال 2010  مقاله‌ای در مورد بیت کوین در وبسایت اسلش‌دات (slashdot) منتشر شد که همین امر سبب رشد هفت برابری دانلود برنامه بیت کوین شد. در آن زمان با این که علاقه عمومی به این ارز دیجیتال رو به افزایش بود ولی هنوز راهی برای این که همه علاقه‌مندان بتوانند این ارز دیجیتال را داشته باشند وجود نداشت. تا این که در آوریل سال 2010 یکی از افراد علاقه‌مند به بیت کوین به نام لازلو هانیک (Laszlo Haneycz) برای پرداخت پول دو عدد پیتزا 10 هزار بیت کوین استخراج‌شده خود را خرج کرد.

هنگامی که تنها چند کامپیوتر در شبکه وجود داشت، گرفتن پاداش بیت کوین در ازای استخراج آن کار مشکلی نبود ولی رفته رفته حل کردن بلوک‌ها و دست یافتن به پاداش استخراج ‌آن‌ها سخت و سخت‌تر شد. به طوری که برای یک کامپیوتر شخصی، اتصال به شبکه و شانس برنده شدن یک بلوک، به برنده شدن در لاتاری بی‌شباهت نبود. در آن زمان بیت کوین بهای چندانی نداشت و معاملات آن به وسیله ایمیل در انجمن‌های اینترنتی شکل می‌گرفت. در همین حال جد مک‌کلاب (Jed McCaleb) که یکی از علاقه‌مندان بیت کوین بود، با استفاده از دامین یک وبسایت قدیمی موفق شد یک صرافی بیت کوین با نام مت گاکس (MT.Gox) به دنیا معرفی کند که در آن هر کسی بر اساس نرخ بازار و با استفاده از دلار آمریکا می‌توانست خرید و فروش بیت کوین را انجام دهد.

مک‌کلاب درتاریخ 6 مارس 2011 این صرافی را به مارک کارپلس (Mark Karpelés) در ژاپن فروخت و پس از آن، این صرافی در عرض سه سال بیشترین حجم مبادلات بیت کوین را به خود اختصاص داد. قیمت این ارز دیجیتال از این تاریخ به بعد با شیب ملایمی روند صعودی خود را تجربه کرد تا اینکه در 9 فوریه 2011 به 1 دلار رسید. در همین حین، عوامل متعددی بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر گذاشتند تا اینکه امروز (مرداد 1399) قیمت هر سکه از این رمز ارز قدرتمند به بیش از 10,000 دلار رسیده است.

پشتوانه بیت کوین

با نگاهی به تاریخچه پیدایش پول متوجه می‌شویم که تا تاریخ 15 آگوست سال 1971 پشتوانه بیشتر ارزها، فلزات ارزشمندی مثل طلا و نقره بودند که قبل از اختراع پول کاغذی نقش پول را داشته و به صورت مستقیم معامله می‌‌شدند. اما پس از جنگ جهانی دوم، بیشتر کشورهای جهان به واسطه قرارداد «Breeton Wood » طلا را پشتوانه ارز خود قرار دادند.

این قرارداد که در قالب توافقنامه، 40 سال به طول انجامید؛ موفق شد تا حدودی ارزش از دست رفته پول کشورهای در جریان جنگ جهانی را باز گرداند. اما مدتی بعد نشانه‌های ناکارآمدی این قرارداد هم خود را نشان داد و گسل‌های اقتصادی متعددی ایجاد شد. در همین حال استفاده از ارز فیات بدون پشتوانه در کشورهای مختلف جهان آغاز شد. بیت کوین هم درست مانند دلار و یورو امروزی می‌تواند نوعی ارز فیات محسوب شود چرا که قادر است مانند آن‌ها در بازار گردش کرده و ارزش خود را بر مبنای میزان عرضه و تقاضا تعیین کند. بنابراین می‌توان گفت که ارز فیات یک ارز شناور و بی پشتوانه است که ارزش خود را صرفاً از اعتبار دولتی می‌گیرد که آن را چاپ و توزیع می‌کند. اما بیت کوین دارای خصوصیاتی است که می‌تواند به صورت بالقوه ایرادات این ارزهای فیات را پوشش دهد.

در حقیقت ارزش بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی تعیین نمی‌شود. همان طور که قیمت طلا در بازارهای جهانی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در صورتی که قدرت عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها حرکت نزولی خود را تا زمان برابری میزان تقاضا و عرضه ادامه خواهند داد.

مزایا و معایب بیت کوین

شاید مهم‌ترین و بارزترین تفاوت بیت کوین با سایر ارزهای فیات، ویژگی غیر متمرکز بودن آن باشد. ارزهای فیات رایج، توسط یک سیستم متمرکز مدیریت می‌شوند و دولت‌ها کنترل مستقیم روی آن‌ها دارند که آثار زیان‌بار چنین کنترلی از قبیل تورم‌ و بی‌ارزش شدن پول، بر کسی پوشیده نیست. بانک‌ها به واسطه همین سیستم متمرکز می‌توانند بدون اطلاع شما حسابتان را ببندند و این دقیقاً همان چیزی است که بیت کوین را با سایر ارزهای فیات متمایز می‌سازد. مبادلات بیت کوین و یا حتی پس‌انداز آن کاملاً مستقل از هر گونه نهاد واسطه و به صورت همتا به همتا شکل می‌گیرد. شبکه این ارز رمز نگاری شده غیر متمرکز بوده و تمام کاربرانی که از گوشه و کنار دنیا به شبکه متصل می‌شوند توانایی کنترل آن را به صورت اشتراکی و جمعی خواهند داشت. در چنین فضای متن باز و غیر متمرکزی که هر شخصی می‌تواند به کد منبع شبکه آن دسترسی داشته باشد، هیچ پنهان کاری وجود نخواهد داشت و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند به دقت نحوه کار آن را مورد مطالعه قرار دهد.

ارز دیجیتال بیت کوین اعتماد جلب شده از سمت مردم را مدیون جو کاملاً شفاف، قانونمند و خودکار خود است که تحت نظارت میلیون‌ها کاربر اداره می‌شود. این ارز دیجیتال می‌تواند بدون هرگونه واسط، مقام رسمی، اقتصاددان و قانونگذاری کار کند.

از طرفی می‌توان گفت بیت کوین بازترین سامانه مالی شناخته شده تا به امروز است و بازار آن تعطیلی ندارد. معاملات این رمز ارز به صورت شبانه‌روزی طی 7 روز هفته و در هر نقطه از جهان  انجام می‌گیرد. حتی هنگامی که سیستم‌های بانکی جهانی هم بسته باشند، معاملات بیت کوین بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام می‌شوند.

بیت کوین از آغاز تا امروز
مزایا بیت کوین

هویت اشخاص در تراکنش‌های بیت کوین ناشناس باقی می‌ماند و افرادی که قصد انتقال یا دریافت این ارز دیجیتال را داشته باشند تنها با در دست داشتن آدرس کیف پول طرف مقابل می‌توانند تراکنش‌های خود را به ثبت برسانند. بیت کوین مفهوم جدیدی از پول برنامه‌نویسی بوده که به واسطه آن، بستر مناسبی برای نوآوری‌های مالی دیگری مثل قراردادهای هوشمند فراهم شده است.

بدیهی است که افزایش سرعت تبادلات مالی، زمینه را برای رشد تکنولوژی در تمام حوزه‌ها فراهم خواهد کرد و بیت کوین بر خلاف سیستم‌های مالی بین‌المللی کنونی، این توانایی را دارد که پرداخت‌ها، تبادلات، تراکنش‌ها و انتقالات را بلافاصله پس از درخواست و با هزینه بسیار پایین‌تر انجام دهد.

تعداد کل بیت کوین‌های قابل استخراج در دنیا 21 میلیون واحد است. به خاطر تکنیک‌های رمزنگاری استفاده شده در بیت کوین، این سکه غیر قابل جعل بوده و چیزی به نام بیت کوین تقلبی وجود ندارد.

اما در کنار مزایای بسیار زیاد بیت کوین در این قسمت به شناخته شده‌ترین ویژگی‌های بد و نقاط ضعف این ارز دیجیتال هم اشاره می‌کنیم:

نبود قوانین نظارتی کارآمد، عدم دسترسی آفلاین به دارایی‌ها،  وابستگی سرعت تراکنش‌ها و کارمزد شبکه به بهره وری استخراج و تراکم شبکه، تعداد کم و صد البته رو به افزایش فروشگاه‌هایی که بیت کوین را می‌پذیرند و برگشت‌ناپذیری تراکنش‌های بیت کوین از جمله نقاط ضعف این ارز دیجیتال هستند.

چرا بیت کوین؟

در دنیای امروز با توجه به لزوم مبادلات خارج از مرزهای جغرافیایی و پیوستن به اقتصاد آزاد جهانی، غیرمتمرکز بودن ارز بیت کوین و امکان اجرای آن روی پایگاه داده بلاک چین که قابل کنترل و اعمال نفوذ توسط مقام و قدرت بخصوصی نیست به یکی از جذابیت‌های این ارز رمز نگاری شده تبدیل شده است. ویژگی‌هایی مثل کمیابی، بخش‌پذیری، انتقال پذیری، پایداری، کاربردی و غیر قابل جعل بودن بیت کوین سبب شده است این ارز دیجیتال با وجود گذشت بیش از 10 سال از آغاز پیدایش خود همچنان بزرگ‌ترین و ارزشمندترین ارز رمز نگاری شده دنیا باشد.

کیف پول بیت کوین یا ولت WALLET چیست؟

از آنجایی که فرایند تولید بیت کوین تفاوت بسیار زیادی با ارزهای رایج سنتی دارد، طبیعتا برای نگهداری آن نیز به روش‌های دیجیتال نیاز خواهیم داشت. حقیقت این است که بیت کوین‌ها در آدرس الکترونیکی یکتایی که “کیف پول” نام دارد ذخیره می‌شوند و یک کیف پول نرم‌افزاری است که کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با بلاک چین را در خود نگه می‌دارد. از این کلیدها برای ارسال و دریافت داده‌های دیجیتالی در بلاک چین و ردیابی مانده ‌حساب ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود. هر فردی که قصد دارد از بیت کوین یا هر ازر دیجیتال دیگر استفاده کند، به یک کیف پول دیجیتال نیاز خواهد داشت. سامانه اکسکوینو از جمله سامانه‌هایی است که با ارائه خدمات مربوط به کیف پول به کاربران خود آن‌ها را در نگهداری ارزهای دیجیتال یاری می‌کند.

کیف پول بیت کوین از آغاز تا امروز
کیف پول بیت کوین

توصیه می‌شود در شرایط کنونی که کشور ایران از جانب بسیاری از کشورهای دنیا در معرض خطر تحریم قرار دارد، با توجه به امکان بلوکه شدن حساب‌های کاربری ایرانیان و یا احتمال اتخاذ هرگونه سیاستی در خصوص محدود کردن کاربران ایرانی در سایت ها و صرافی های خارجی، توصیه می‌شود کاربران ایرانی حتی الامکان ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول های شناخته شده و امن داخلی مانند کیف پول امن اکسکوینو نگه داری نمایند.

اما گذشته از انتخاب کیف پول داخلی یا خارجی لازم است بدانید که به صورت کلی کیف پول‌های مخصوص نگه داری ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را در سه دسته نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی جای داد.

استخراج بیت کوین چیست و ماینر کیست؟

تعریف کلی برای این موضوع این است که به فرایند تولید بیت‌کوین و همچنین پردازش تراکنش‌های این رمز ارز، استخراج یا ماینینگ (Mininig) گفته می‌شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و انتشار آن به عهده یک سازمان، شرکت یا دولت خاص نیست. شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سراسر جهان، وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تولید بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده دارند. هنگامی که فردی قصد ارسال بیت کوین به آدرس کیف پول شخص دیگری را داشته باشد، تراکنش انجام شده وی باید توسط شخصی تایید شده و تغییرات لازم در شبکه صورت بگیرد.

همین موقع استخراج کنندگان وارد میدان شده و توسط دستگاه‌های قدرتمند خود صحت این تراکنش‌ها را بررسی کرده، آن‌ها را تایید می‌کنند و موجودی کیف پول‌ها را در بلاک چین به روز رسانی می‌کنند. این عمل استخراج کنندگان به بالا بردن امنیت شبکه کمک می‌کند و در قبال این کار خود بخشی از کارمزد مربوط به انجام تراکنش‌ها را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. از طرفی ماینرها با استخراج هر بلاک از شبکه بیت کوین مقداری از این ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که این پاداش هر 4 سال یکبار طی فرایندی که هاوینگ نام دارد نصف شده و در حال حاضر(مرداد ماه 1399) برابر با 6.25 واحد بیت کوین است.

جالب است بدانید که طبق آخرین تحقیقات، چین نبض ۵۰ درصد از صنعت استخراج بیت کوین را در دست دارد و آمریکا و ایران نیز هر یک با در اختیار داشتن به ‌ترتیب ۱۴ و ۸ درصد از توان پردازشی صنعت استخراج در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

بلاک بیت کوین چیست ؟

هر تراکنش بیت کوین دارای یک فایل کم حجم حاوی اطلاعات مربوط به آن تراکنش است. ساتوشی ناکاموتو هر بلاک بیت کوین را طوری طراحی کرده است که به طور متوسط گنجایش ذخیره 1 مگا بایت اطلاعات را داشته باشد. این اطلاعات که مربوط به جزئیات تراکنش‌های اخیر است دائما در بلاک بیت کوین ثبت می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توانیم هر بلاک بیت کوین را به صفحه‌ای از یک دفتر کل تشبیه کرد که مجموع این بلاک‌ها در کنار هم زنجیره‌ای تشکیل داده و شبکه بیت کوین را می‌سازند.

از آنجایی که تراکنش‌های موجود در بلاک‌ها قبل از آنکه به عنوان بلاک جدید به بلاک چین بیت کوین اضافه شوند توسط ماینرها تایید می‌شوند، هر چه اندازه بلاک بزرگ‌تر شود به توان محاسباتی بیشتری نیاز داشته و استخراج آن‌ نیز بیشتر طول خواهد کشید. لازم به ذکر است بلاک‌هایی که شامل تعداد تراکنش‌های بیش از حجم خود می‌باشند توسط شبکه تایید نخواهد شد.

بلاک چین چیست؟

امروزه ما برای انجام تراکنش‌های مالی خود از واسطه‌هایی مثل بانک استفاده می‌کنیم. اما به لطف تکنولوژی بلاک چین می‌توانیم بدون نیاز به افراد یا نهاد واسطه تراکنش‌های مالی خود را به صورت همتا به همتا انجام داده و به صورت مستقیم با فروشنده یا خریداران در ارتباط باشیم. بلاک چین ها که “دفتر کل توزیع شده” نام گرفته‌اند، از شفافیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و با جزئیات کامل در اختیار اعضای شبکه قرار می‌گیرند. این شبکه در واقع زنجیره‌ای از رایانه‌هایی است که درستی تراکنش‌های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل‌تان را تایید کرده و سپس آن را به بلاک چین اضافه می‌کنند.

پس فناوری بلاکچین را می‌توان دیتابیسی دانست که نه توسط یک واحد مرکزی، بلکه از طریق جمعی از کاربران کنترل می‌شود. تمامی اطلاعات و داده هایی که در این سامانه وجود دارد رمزگذاری شده و امکان اعمال تغییرات یا حذف آنها وجود ندارد. رمزنگاری استفاده شده در بلاک چین امنیت تبادلات آن را تامین می‌کند و همین امر سبب شده تا این تکنولوژی در صنعت‌های مختلف استفاده شود. البته معروف‌ترین کاربرد شبکه بلاک چین مخصوص ارز دیجیتال بیت کوین است ولی پرونده‌های سلامت، اطلاعات مالی، معاملات تجاری، قراردادها و غیره می‌توانند به صورت دائمی و غیرقابل تغییر در سیستم بلاک چین ثبت شوند. ما در این تکنولوژی به معنای واقعی کلمه می‌توانیم یک نظام دموکرات را مشاهده کنیم. سه ویژگی اصلی عدم تمرکز، شفافیت و تغییر ناپذیری از عواملی هستند که موجب شده فناوری بلاک چین با استقبال گسترده روبرو شود.

بیت کوین از آغاز تا امروز
بلاک چین

همانطور که اشاره کردیم این شبکه از زنجیره‌ای از رایانه‌هایی تشکیل شده است که درستی تراکنش‌های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل‌تان را تایید کرده و سپس آن را به بلاک چین اضافه می‌کنند.

اطلاعات موجود در هر بلاک از بلاک چین شامل سه بخش است که در بخش اول اطلاعات مربوط به تراکنش های شما از جمله مقدار، تاریخ و زمان انجام تراکنش قرار دارد و بخش دوم اطلاعات شرکت‌کنندگان در معاملات که با “امضای دیجیتال” مشخص می‌شود را در بر دارد.  لازم به ذکر است که هر بلاک بیت کوین دارای شناسه منحصر به فردی است که هش (Hash) نامیده می‌شود و ما توسط این هش می‌توانیم آن را از سایر بلاک‌ها تشخیص دهیم.

چرا بلاک چین اهمیت دارد؟

فناوری بلاک چین و کاربردهایش بی نظیر و نامحدود است و تقریبا می‌تواند در هر چیزی که تراکنش پذیر باشد از جمله نقل و انتقال پول، کالا یا املاک کاربرد داشته باشد. بلاک چین بزرگترین مانع کلاهبردارن است، زیرا هر نوع معامله صورت گرفته با تمام جزییات آن در دفتر کل ثبت شده و همه طرفین معامله می‌توانند به این جزییات دسترسی داشته باشند.

خطرات نگهداری بیت کوین در صرافی‌های خارجی

قطعا یک صرافی معتبر، اولین گزینه‌ای است که می‌تواند در خرید بیت کوین به شما کمک کند و با توجه به تحریم حساب کاربری ایرانیان و عدم دسترسی آن‌ها به دارایی‌هایشان در کیف پول برخی صرافی‌های خارجی، بهترین انتخاب یک صرافی مطمئن و امن داخلی برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. با استفاده از خدمات صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال از جمله اکسکوینو شما می‌توانید به راحتی با ثبت نام و ورود به پلتفرمی امن با رابط کاربری آسان نسبت به خرید ارزهای دیجیتال با ارز رایج کشور و از طریق کارت‌های بانکی خود اقدام نمایید.

تراکنش های ناشناس در شبکه بیت کوین

تا به اینجای کار حدوداً متوجه شدیم که بیت کوین چیست ؟ استخراج آن چگونه است؟ خالق این رمزارز کیست؟ ارزش بیت کوین از کجا نشات می‌گیرد و یا عملکرد آن به چه صورت است؟ پس اگر قصد خرید این ارز دیجیتال را داشته باشیم باید چه کاری انجام دهیم؟ نگران نباشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا پایان این مقاله همراه ما باشید!

از چه روش هایی می‌توان بیت کوین تهیه کرد؟

اگر شما هم در سایت‌های مختلف خبر مربوط به دریافت بیت کوین رایگان را شنیده‌اید باید بگوییم که پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا می‌شود! متاسفانه هیچ راهی برای دریافت رایگان بیت کوین پیش روی شما قرار ندارد و تنها به سه روش می‌توانید آنچه طلای دیجیتال خوانده می‌شود را در کیف پول خود داشته باشید. اولین روش، دریافت آن‌ها در ازای ارائه کالا یا خدمات است. مانند هر کالای دیگری، یکی دیگر از روش های دریافت رمز ارزها، دریافت آن‌ها در ازای انجام یک کار، در ازای یک کالای دیگر یا شکل دیگری از دارایی است.  اما در شبکه ارزهای رمز نگاری شده، استخراج تنها روش به دست آوردن آن‌ها است. ماینرها یا استخراج‌کنندگان به وسیله سخت افزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند می‌توانند رمز ارزهایی که استخراج کرده‌اند را خرج کرده یا به دیگران بفروشند که امروزه با وجود قوانین سفت و سخت درباره استخراج و با توجه به افزایش نرخ هش شبکه، استخراج ارزهای دیجیتال کار ساده ای نیست. بنابراین راحت‌ترین روش برای به دست آوردن رمز ارزها چیزی نیست جز خرید آن از سامانه‌های مطمئن و امنی مانند اکسکوینو.

بیت کوین از آغاز تا امروز
خرید بیت کوین

آیا بیت کوین قانونی است؟

در حال حاضر دولت‌های مختلفی از جمله کشور عزیزمان قانون مشخصی درباره ارزهای دیجیتال اتخاذ نکرده‌‌اند. اما این مسئله بدین معنا نیست که این پول دیجیتال غیرقانونی است و استفاده یا خرید و فروش آن جرم تلقی می‌شود. هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده، ژاپن، مالزی و کره جنوبی صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال به صورت قانونی و رسمی در حال  فعالیت هستند.

برای مثال دستگاه قضایی چین قانون مشخصی درباره ارزهای دیجیتال وضع نکرده ولی از نظر اجرایی شهروندان این کشور می‌توانند از آن استفاده کنند. اما با رشد روز افزون صرافی‌های سراسر جهان، صنعت ماینینگ و کسب و کارهای مرتبط مطمئنا در آینده قوانین جامعی برای این حوزه تعیین خواهد شد.

علاوه بر این بیت کوین در واشنگتن به عنوان نوعی پول به رسمیت شناخته شد.  شهروندان واشنگتن که پیش از این قادر بودند توسط این ارز دیجیتال هزینه خرید کالا و دریافت خدمات را از هر کجای دنیا، بلافاصله و بی‌معطلی و بدون نیاز به هیچ بانک، صرافی یا سیستم پرداخت واسطه پرداخت کنند، از این پس از بیت کوین به عنوان پول رسمی استفاده خواهند کرد.

آیا امکان ممنوع شدن بیت کوین توسط دولت‌ها وجود دارد؟

ارز دیجیتال بیت کوین با حذف نهادهای واسطه مالی و فراهم کردن امکان انجام تبادلات مالی همتا به همتا در نقطه مقابل بانک‌ها و واسطه‌های مالی که بزرگ‌ترین پشتیبان آن‌ها دولت می‌باشد قرار گرفته است. طبیعی است که دولت‌ها با مانع‌تراشی در مراحل مختلفی از استخراج یا خرید و فروش آن می‌توانند مشکلاتی برای استفاده از بیت کوین پیش روی کاربران قرار دهند ولی در نهایت از قدرت کافی برای ایستادگی در برابر این پدیده نوظهور برخوردار نخواهند بود.

هیچ سازمان یا دولتی قادر به کنترل تراکنش‌های انجام شده داخل شبکه این ارز دیجیتال نخواهد بود. با افزایش قابلیت کاربردی بیت کوین و عدم نیاز به تبدیل آن به پول نقد، جلوگیری از استفاده از بیت کوین و ممنوعیت آن توسط دولت‌ها دیگر معنایی نخواهد داشت. در این صورت دولت‌ها تنها قادر خواهند بود تراکنش‌های انجام شده افراد را نظارت و کنترل کنند. بیت کوین مربوط به آینده و پولی از جنس آینده است که انقلابی نوین در سیستم‌های مالی ایجاد کرده و کنترل آن توسط هر سازمان دیگری مشکل به نظر می‌رسد.

آیا احتمال نابودی کامل بیت کوین وجود دارد؟

باید بگوییم که تا کنون بیش از صد بار اخبار مربوط به مرگ بیت کوین به گوش ما رسیده است که پس از آن حتی شاهد عملکرد بهتر این ارز دیجیتال نسبت به گذشته بوده‌ایم. جالب است بدانید که این رمز ارز تا زمانی که حتی یک نفر هم در شبکه‌اش باقی مانده و به استخراج ادامه دهد، زنده خواهد ماند. برای نابودی کامل بیت کوین ابتدا باید تمامی ارتباطات اینترنتی جهان از کار بیفتد که این موضوع در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد. حتی پس از یک خاموشی عظیم جهانی نیز به محض اتصال دوباره نودها بیت کوین کار خود را از سر خواهد گرفت. با وجود تعداد بسیار زیادی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که می‌توانند آزادانه کدها و بروزرسانی‌ها را مشاهده کنند، احتمال وجود یک اشکال نرم‌افزاری بزرگ در یکی از بروزرسانی‌های بیت کوین نیز بعید می‌رسد و تمام آپدیت‌های نرم افزار این رمز ارز بسیار محافظه‌کارانه و پس از اجرای آزمایش‌های متعدد انجام می‌شود.

اما  احتمال حمله 51 درصدی تنها موردی است که می‌تواند اعتبار بیت کوین را زیر سوال برده و سبب کاهش قیمت قابل توجه این ارز دیجیتال شود. ولی با توجه به هزینه بسیار بالای چنین حمله‌ای ماینرها دلیلی برای از بین بردن فعالیت اقتصادی خود ندارند.

تراکنش‌ها چگونه کار می‌کنند؟

تراکنش‌ها پس از معتبر شناخته شدن از جانب نودها، در فضایی به نام ممپول (Mempool) منتظر گرفتن تاییدیه از سمت ماینرها باقی می‌مانند. در این مرحله ماینرها در رقابتی که استخراج نام دارد و ملزم به مصرف انرژی و صرف توان پردازشی است، مشغول حل کردن معمای ریاضی بلاک می‌شوند. این معمای ریاضی از کنار هم گذاشتن تراکنش‌ها و عبور آن‌ها از فرایند‌های رمزنگاری به نام توابع هش، به وجود می‌آید. حل کردن این معماها کار دشواری است که با سخت‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. یافتن پاسخ این مسائل ریاضی در نهایت به تایید شدن تراکنش‌های قرار گرفته در آن بلاک منجر می‌شود. پس از اینکه ماینرها به این معمای ریاضی دست پیدا کردند، بلاک مورد نظر با یک ترتیب زمانی مشخص در کنار سایر بلاک‌هایی که قبلا حل شده‌اند، قرار گرفته و با تشکیل زنجیره‌ای به هم پیوسته از بلاک‌ها، بلاک چین را شکل می‌دهند.

بیت کوین از آغاز تا امروز
تراکنش‌های بیت کوین

برای انتقال بیت کوین به چقدر زمان نیاز داریم؟

بسته به میزان شلوغی و ترافیک تراکنش های ارسال شده در بلاک چین شبکه  و کارمزد تعیین شده برای  تراکنش، انجام و تایید یک تراکنش انتقال بیت کوین ممکن است به یک ساعت یا حتی یک روز زمان احتیاج داشته باشد.کارمزد پرداخت شده توسط شما به شبکه سبب خواهد شد که ماینرها تراکنش شما را سریع‌تر انتخاب و تایید کنند. در نتیجه تراکنش شما سریع‌تر ثبت شده و مقدار ارز مورد نظر شما زودتر انتقال خواهد یافت.

کارمزد تراکنش بیت‌کوین

همانطور که گفتیم، مقدار کارمزد تعیین شده توسط ارسال کننده بیت کوین مشخص‌کننده اولویت‌ تراکنش‌هایی است که در بلاک 1 مگابایتی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه ماینرها، تراکنش‌ها را برحسب کارمزد آن‌ها اولویت‌بندی می‌کنند، تراکنش‌هایی با کارمزد کمتر اولویت پایینی برای تایید پیدا می‌کنند.

اگر ارسال کننده بیت کوین کارمزد بسیار پایینی برای تراکنش خود انتخاب کند، تاخیر در تایید تراکنش از جانب ماینرها می‌تواند تا حدی باشد که تراکنش مورد نظر هرگز در بین تراکنش‌های موجود، اولویت پیدا نکند. پس از نظر تئوری یک تراکنش می‌تواند به دلیل کارمزد بسیار پایینی که دارد هیچ‌گاه تایید نشود.

کارمزد تراکنش‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟

کارمزد تراکنش‌های مربوط به بیت کوین در یک بازار آزاد تعیین می‌شود. این بدان معنی است که همه افراد از قدرت تعیین میزان کارمزد مربوط به تایید تراکنش خود برخوردارند. این موضوع در عین حال که مزیتی برای کاربران می‌باشد، می‌تواند از معایب آن نیز محسوب ‌شود به این دلیل که ممکن است تراکنش‌های با کارمزد کم هرگز توسط ماینرها انتخاب و یا تایید نشوند.

یک تراکنش بیت‌کوین بین 230 تا 250 بایت است و هر بلاک بیت‌کوین 1 مگابایت فضا دارد، با این حساب فقط 4194 تا 4559 تراکنش می‌توانند در یک بلاک جای بگیرند. به همین دلیل رقابت برای قرار گرفتن در یک بلاک بین تراکنش‌های انجام شده بسیار زیاد است و معامله‌گران باید همیشه به مقدار کارمزد تعیین شده توجه کافی داشته باشند تا تراکنش‌های آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تایید شود.

از طرفی استخراج هر بلاک نیز نیازمند صرف انرژی برق، هزینه‌های سخت افزاری و … است. بنابراین این مسئله که ماینرها فقط تراکنش‌های با کارمزد بالاتر را در بلاک جای می‌دهند کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

قیمت بیت کوین چند است و چگونه تعیین می‎شود؟

قیمت بیت کوین بر اساس خرید و فروش‌ها و میزان عرضه و تقاضای بازار ارزهای دیجیتال کم و زیاد می‌شود. قیمت این طلای دیجیتال در اکثر سایت های معتبر دنیا با دلار آمریکا سنجیده می‌شود؛ شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال  را همزمان با سایت های معتبر دنیا در اکسکوینو رصد نمایید. اکسکوینو همچنین امکان مشاهده  لحظه ای  قیمت خرید بیت کوین و قیمت فروش بیت کوین به ریال ، مبادله این ارز دیجیتال و کسب سود از نوسانات دوره‌ای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم نموده است.

بیت کوین از آغاز تا امروز
قیمت بیت کوین

ساتوشی چیست؟ آیا با سرمایه کم هم می‌توان اقدام به خرید بیت کوین نمود؟

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری و خرید بیت کوین هستید و قیمت بالای بیت کوین شما را از این امر منصرف ساخته است، جالب است بدانید که با توجه به قیمت بالای بیت کوین، این ارز دیجیتال را می‌توان  به 100 میلیون واحد کوچکتر (که به احترام خالق آن ساتوشی نام گرفت) تقسیم‌بندی نمود، در شبکه بیت کوین حداقل مقدار قابل انتقال 5430 ساتوشی است و در حال حاضر (هنگام نگارش این مطلب) امکان خرید حداقل 0.0004 بیت کوین برای کابران اکسکوینو فراهم شده است. بنابراین شما می‌توانید با حداقل میزان دارایی خود به جمع این خانواده بزرگ پیوسته و از نوسانات این ارز دیجیتال لذت ببرید.

سایر واحدهای رسمی شناخته شده برای بیت کوین چیست ؟

بیت کوین در سال ۲۰۱۵ شامل ISO 4217 که استانداردسازی ارزها را انجام می‌دهد قرار گرفت و نام‌های زیر به عنوان واحدهای رسمی آن درنظر گرفته شد:

بیت کوین BTC : ارزش براساس ساتوشی 100,000,000 /  ارزش بر اساس بیت کوین 1

میلی بیت کوین mBTC : ارزش براساس ساتوشی 100,000 /  ارزش بر اساس بیت کوین 0.001

میکرو بیت کوین BTCµ : ارزش براساس ساتوشی 100 / ارزش بر اساس بیت کوین 0.000001

ساتوشی Satoshi  : ارزش براساس ساتوشی 1 /  ارزش بر اساس بیتکوین 0.00000001

به عبارت دیگر : 1 بیت کوین  معادل  100,000,000 ساتوشی  ؛ 1,000,000 میکرو بیت کوین و 1,000 میلی بیت کوین است

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال و میزان تسلط بیت کوین بر این بازار

در حال حاضر (مرداد 1399) ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال رقمی معادل 283 میلیارد دلار است که ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان پادشاه رمز ارزهای دنیا با ارزش بازار 176 میلیارد دلاری خود به عنوان اولین و ارزشمندترین رمز ارز جهان مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

جک دورسی، مدیر عامل توییتر درباره این ارز دیجیتال گفت:

دنیا سرانجام به یک ارز واحد خواهد رسید و اینترنت نیز یک ارز را به رسمیت خواهد شناخت و من به شخصه عقیده دارم که چنین ارزی بیت کوین خواهد بود. بیت کوین چیزی است که روی اینترنت متولد شد، روی اینترنت توسعه داده شد، روی اینترنت آزمایش شد و حالا جزئی از وجود اینترنت است. اگر به اینترنت به عنوان یک کشور، بازار و ملت فکر کنیم، نیاز به یک ارز برای آن احساس خواهد شد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.