ارز دیجیتال

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال 2023

از زمانی که مفهوم خرید ارز دیجیتال با به میدان آمدن بیت کوین در میان طرفداران فناوری و حوزه‌های مالی نوآور پر رنگ شد،‌ این بازار با رشد خوبی موجه شده است. دارایی‌هایی که فراتر از یک ابزار پرداخت ساده همانند ارزهای ملی فیات هستند و می‌توان در کسری از ثانیه و بدون توجه به مرزهای بین‌المللی از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده کرد.

علاوه بر کاربردهای خلاقانه و کارآمد ارزهای دیجیتال میزان سود سرسام‌آوری که در چند سال گذشته به سرمایه‌گذاران خود داده، موضوعی است که افراد زیادی را به این بازار کشانده است. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا باید وارد بازار خرید و فروش ارز دیجیتال شویم و بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در این بازار چیست.

دلایل مهم سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

سرمایه گذاری ارز دیجیتال امروزه موضوع صحبت بسیاری ارز فعالان بازار های مالی در سراسر دنیاست، فناوری جدیدی که با هدف تحول سیستم‌های قدیمی به بازار عرضه می‌شود همیشه با مخالفان و موافقان زیادی مواجه می‌شود و این دیدگاه‌های متناقض باعث سردرگمی افراد تازه‌کار برای ورود به آن حوزه می‌شود. دنیای ارز دیجیتال نیز از این موضوع مستثنی نیست، با توجه به سن کم این بازار و استقبال زیاد مردم از این حوزه تا به امروز شاهد رشدهای عظیم چندهزار درصدی بودیم که بسیار وسوسه‌انگیز است.

دلایل مهم سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

دلایل زیادی برای ورود به این بازر وجود دارد که به صورت موردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک فناوری انقلابی برای زیر و رو کردن سیستم مالی سنتی است
  • با وجود سن کم بازار از نقدینگی خوب برخوردار است
  • از رمزارزها می‌توان برای در امان ماندن در برابر تورم استفاده کرد
  • بازگشت سرمایه در بازار رمزارزها نسبت به بازارهای دیگر بسیار بالا بوده است
  • باعث ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری می‌شود
  • با وجود بیش از ۲۰ هزار ارز دیجیتال حق انتخاب در سرمایه‌گذاری بسیار بالا است
  • شفافیت و امنیت بالا
  • استفاده از این نوع دارایی نسبت به دیگر دارایی‌های سرمایه‌گذاری بسیار آسان است
  • این نوع دارایی‌ها به مرزهای سیاسی محدود نمی‌شوند و می‌توانید در هرجایی از آن‌ها استفاده کنید

مهمترین فاکتورهای انتخاب ارز دیجیتال مناسب!

همانطور که گفته شد بیش از ۲۰ هزار ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها وجود دارد که انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال نه فقط برای افراد تازه‌کار بلکه برای افرادی که سال‌ها در بازار‌های مالی فعالیت می‌کنند نیز دشوار است. موارد زیادی برای انتخاب یک ارز دیجیتال باید بررسی شوند تا بتوان دریافت آیا این رمزارز یا ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر. به صورت کلی استراتژی تحلیل و روش‌های ترید ارز دیجیتال مختلف است که به طور معمول از ۳ روش استفاده می‌شود؛ تحلیل فنی یا تکنیکال، ‌تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل درون‌ زنجیره‌ای یا آن‌چین.

تحلیل فاندامنتال

مهم‌ترین تحلیلی که باید برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید طبیعتا تحلیل فاندامنتال است که به شما اطلاعات کافی و دقیق از یک پروژه می‌دهد تا بتوانید به راحتی آینده و عملکرد آتی ارز دیجیتال آن را در نظر بگیرید.

عواملی چون اقتصاد توکن یا توکنومیک پروژه،‌ تیم بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و شرکا، ‌کاربردها و اهداف پروژه، ‌نقشه راه و موارد این چنینی پارامترهای مهمی هستند که در تحلیل فاندامنتال و چرایی انتخاب یک ارز دیجیتال بسیار مهم است. به طور کلی بعضی از رمزارزهای برتر به دلیل شهرت و عملکردی که در سال‌های اخیر از خود نشان داده‌اند، توجه کاربران زیادی را به خریدشان به عنوان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت جلب کرده‌اند.

بیت‌کوین BTC، اتریوم ETH، بایننس کوین BNB، کاردانو ADA، ریپل XRP، ‌سولانا SOL، دوج‌کوین DOGE و شیبا اینو SHIB در زمره این رمزارزهای محبوب میان سرمایه‌گذاران تازه‌کار و حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

در ادامه به بررسی این دلایل مهم برای خرید و سرمایه‌گذاری در این رمزارزها می‌پردازیم.

دلایل خرید بیت کوین

پاسخ به این سوال شاید باعث شود نیمی از راه برای ورود به دنیای رمزارزها طی شود. اغلب افرادی کسی که وارد بازار رمزارزها می‌شوند اولین چیزی که اسم آن را می‌شنوند، بیت‌کوین است؛ پادشاه رمزارزها. سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین دلایل زیادی دارد که نیاز است برای تحلیل این دلایل خود این رمز‌ارز را درک کنید.

خب از آن‌جایی که همه ما از کارت‌های بانکی و خدمات خرید آنلاین استفاده کردیم پس با مفهوم پول دیجیتالی برای ما پیچیده نخواهد بود. بیت کوین نیز یک دارایی دیجیتالی است که عملکردی مانند ارزهای معمولی و سنتی دارد اما تفاوت‌های قابل توجهی در ساختار و طیف وسیع کاربردهای آن دیده می‌شود.

دلایل خرید بیت کوین

بیت کوین اولین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۰۸ به دست شخصی (یا اشخاصی) ناشناس به بازار ارائه شد تا سیستم پرداخت و امور مالی سنتی را متحول کند. ابزاری برای پرداخت که به صورت همتا به همتا استفاده می‌شود و نیار به واسطه‌های مالی سنتی مانند بانک‌ها را از بین می‌برد تا هر تراکنش با سرعت زیاد و کارمزد بسیار کم در ابعاد بین‌المللی انجام شود. همانطور که از اسم این نوع دارایی‌ها مشخص است، بیت‌کوین اصلا نسخه فیزیکی ندارد و فقط در یک کد رمزنگاری شده خلاصه شده است.

خاصیت ضدتورمی بیت کوین

یکی از نکاتی که باعث استقبال زیاد از این دارایی شده است خاصیت ضد تورمی آن است. همانطور که می‌دانید ارز‌های سنتی فیات هیچ محدودیتی در چاپ و عرضه به بازار ندارند که به همین دلیل دولت‌های متولی هر ارز می‌توانند به هر اندازه که می‌خواهند از آن ارز چاپ و عرضه کنند که تورم و اافزایش نقدینگی در دست مردم را در پی خواهد داشت.

ضد تورمی بودن بیت کوین

بیت‌کوین بر خلاف این رقیب سنتی سیاست متفاوتی را در پیش گرفته است. عرضه کل بیت‌کوین به عدد ۲۱ میلیون واحد محدود شده است و طبق کدهایی که در ساختار این ارز در نظر گرفته شده است تا سال ۲۱۴۰ استخراج بیت کوین به اتمام می‌رسد. یعنی یک عرضه محدود و کنترل شده که باعث کمیاب شدن آن و در نتیجه افزایش ارزش آن به مرور زمان می‌شود.

ناشناس بودن و شفافیت کامل

مورد بعدی که می‌توان به عنوان یکی از مزایای بیت‌کوین نام برد ناشناس بودن کاربران در کنار شفافیت کامل تراکنش‌هاست. شاید برای درک این مفهوم شما در اینجا به تناقض بر بخورید. به طور کلی به لطف فناوری بلاک چین تمامی اطلاعات ثبت شده در شبکه به شکل همیشگی ثبت می‌شوند که هر کسی می‌تواند به آن اطلاعات دست یابد که باعث شفافیت کامل تراکنش‌ها می‌شود.

شفافیت بیت‌کوین

با وجود این شفافیت هیچ کاربری ملزم به ثبت اسم یا نشانی از خود نسیت پس می‌تواند بدون اینکه هویت خود را افشا کند به انجام هر تراکنشی بپردازد.

غیرمتمرکز بودن

مفهوم مهمی که باید درباره بیت کوین به آن توجه کرد غیرمتمرکز بودن است. مفهومی که به سیبستم کنترل‌کننده آن اشاره دارد. غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین به این معنی است که توسط هیچ دولت یا بانک یا نهاد مرکزی خاصی کنترل و مدیریت نمی‌شود. پس دیگر هیچ کاربری به مرزهای و تصمیمات سیاسی محدود نمی‌شود و نگرانی بابت از دست دادن دارایی‌های خود نخواهد داشت.

بیت کوین غیرمتمرکز

از آن‌جایی که هویت کاربران در این شبکه ناشناس می‌ماند پس اعمال مالیات نیز برای این دارایی امکان‌پذیر نخواهد بود. ترکیب این دو امر باعث استقلال و کنترل کامل هر شخص بر دارایی خود خواهد چرا که شبکه و قیمت بیت‌کوین به سیاست‌های هیچ دولتی ربط ندارد و نمی‌توان آن را کنترل کرد.

بازگشت سرمایه فوق‌العاده

از روزی که بیت‌کوین به بازار عرضه شده تا بالاترین قیمت بیت کوین که به خود دیده است بیش از ۱۱۰ میلیون برابر شده است؛ از کف قیمتی ۰.۰۰۰۶ دلاری دسامبر ۲۰۰۹ تا ۶۷۰۰۰ دلار نوامبر ۲۰۲۱. هیچ دارایی در تاریخ در کنار اهداف فوق‌العاده خود به این اندازه سوددهی نداشته و نتوانسته در سال‌های مختلف سود‌های کلانی را به سرمایه‌گذاران خود برساند. البته فراموش نکنید که بیت‌کوین با هدف سودرسانی یا کلاسی از دارایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد نشده است.

بازگشت سرمایه فوق‌العاده بیت کوین

در میان تمام رمزارزهای موجود در بازار بیت‌کوین به دلیل ارزش بازار بالا و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری را دارد. هنوز هم فرصت‌های زیادی برای ورود به این بازار باقی مانده است چرا که بازار رمزارزها یک بازار نوپا در برابر بازارهای سنتی مالی مثل فارکس و بورس سهام است.

سرعت بالا و کارمزد کم

نسبت به سیستم‌های مالی سنتی بانکی تراکنش‌های بیت‌کوین با سرعت بسیار بالاتر و با کارمزد ناچیزی تکمیل می‌شوند. به عنوان مثال برای انتقال مقداری ارزش با استفاده سیستم بانکی سنتی پس از کارهای اداری بسیار زیاد و کارمزد بالا در بهترین حالت بین ۳ الی ۵ روز کاری دارایی شما به مقصد برون مرزی مورد نظر می‌رسد اما در بیت‌کوین کمتر از ده دقیقه و با کارمزدی کم (این میزان کارمزد متغیر و به شلوغی شبکه آن بستگی دارد) تکمیل می‌شود و به مقصد می‌رسد.

امنیت بسیار بالا

برعکس اسکناس‌های سنتی که نمی‌توان مالکیت آن‌ها را اثبات کرد هر میزان از ارزش در بلاک چین بیت‌کوین ثبت می‌شود. کدهای بازیابی هر کیف پولی که بیت‌کوین در آن ذخیره می‌شود حکم سند مالکیت آن دارایی را دارد پس بدون دسترسی فیزیکی به آن کد عملا سرقت بیت‌کوین امکان‌پذیر نخواهد بود.

امنیت بالای بیت کوین

قابلیت نقدشوندگی فوری

حتی زمان خرید یک خودرو قابلیت فروش سریع آن یکی از عوامل مهم انتخاب است. قابلیت نقدشوندگی ارتباط مستقیمی با نقدینگی در جریان یک دارایی دارد. عاملی که سرعت خرید یا فروش یک دارایی را مشخص می‌کند. بیت‌کوین نیز این قاعده مسثنی نیست. با توجه به اینکه بیشترین درصد از حجم بازار را به خود اختصاص داده است از نقدینگی بالایی برخوردار است و در هر زمان و هر جایی می‌توان به راحتی آن را فروخت و به ارز‌های فیات تبدیل کرد.

البته نکاتی مانند نوسانی بودن بازار، نبودن قوانین دولتی مشخص و برگشت ناپذیر بودن (یعنی اگر به آدرس اشتباهی ارسال شود نمی‌توان آن دارایی را برگرداند) از معایب این دارایی هستند که حتما باید قبل از خرید بیت‌کوین به آن توجه کرد.

دلایل خرید اتریوم ETH

بعد از عرضه بیت‌کوین به بازار، رمزارزهای زیادی ایجاد شدند ولی هیچ‌کدوم به طور واقعی به عنوان یک جایگزین کامل برای بیت‌کوین با یک بسته کامل از عملکردها و کاربردهای فراتر از آن راه‌اندازی و ساخته نشده بود. رسیدن به یک کامپیوتر جهانی. جایی که هر کاربر بدون دخالت شخص ثالثی به محتوایی تولیدی خودش دست یابد.

تاریخچه اتریوم

ایده اتریوم در سال ۲۰۱۳ که ویتالیک بوترین پیشنهاد توسعه بیت‌کوین را داد به ذهنش خطور کرد. نخبه‌ای ۱۹ ساله که با ایجاد بلاک چین اتریوم بعد از حدود ۲۵ سال به مفهوم قراردادهای هوشمند جامه عمل پوشاند و تبدیل به تنها رمزارزی (ETH) شد که بعد از سال‌ها هم‌چنان در رده دوم از نظر ارزش کل بازار ایستاده است.

بررسی تاریخچه اتریوم

اتریوم یک بلاک چین منبع باز پیشرفته است که از خدمات زیادی مانند قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، دارایی‌های توکنیزه شده و امور مالی غیرمتمرکز DeFi علاوه بر انجام تراکنش‌های مالی پشتیبانی می‌کند. یکی از عواملی که خیلی از افراد برای سرمایه‌گذاری زیر نظر می‌گیرند تیم پروژه و شهرت آن‌هاست.

از آن‌جایی که تیم اتریوم کاملا شناخته شده و معروف است، وجود ویتالیک بوترین به عنوان یک نابغه برنامه‌نویسی و چارلز هاسکینسون به عنوان بنیان‌گذاران این پروژه می‌تواند اطمینان خاطر خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

در کنار بیت‌کوین، اتریوم نیز از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است و از آن‌جایی که رمزارزهای زیادی بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند،‌ در هر زمان به هر دارایی که مد نظر باشد، می‌توان آن را تبدیل کرد. همچنین با استفاده از یک استراتژی تورمی واضح امکان دستکاری در ساختار توکنی این دارایی بسیار کم است.

خیلی از افراد فعال در بازارهای مالی نوسانات قیمتی شدید را یک ایراد بزرگ برای این بازار می‌دانند اما با وجود دو طرفه بودن بازار بسیاری از افراد چه از ریزش و چه از رشد بازار سودهای زیادی می‌برند. باز هم وجود قراردادهای هوشمند در ساختار این ارز دیجیتال یکی از بزرگترین مزایایی است که می‌توان برای سرمایه‌گذاری و خرید اتریوم به آن اشاره کرد.

قرار داد هوشمند

با استفاده از قابلیت پشتیبانی قراردادهای هوشمند کاربران از واسطه‌های سنتی مانند وکلا و دلال‌ها اجتناب می‌کنند و می‌توانند بدون دخالت شخص ثالثی به انجام شدن قرارداد مذکگور اطمینان داشته باشند. در آخر نباید از طیف گسترده‌ای از کابردها و ایجاد پروتکل‌های مختلف امور مالی غیرمتمرکز که با اتکا به بلاک چین اتریوم پا به دنیا امورمالی گذاشته‌اند، فراموش کرد.

با رشد روزافزون پروژه‌های مبتنی بر اتریوم و خلق دارایی‌های جدیدی مثل توکن‌های غیرمثلی NFT و بسیاری از برنامه‌های جدید دیگر ارزش کلی این شبکه افزایش خواهد یافت و طبیعتا ارز دیجیتال بومی این شبکه یعنی اتر نیز با ارزش‌تر می‌شود.

دیفای  NFT

البته بلاک چین اتریوم معایبی هم دارد. مشکلاتی از قبیل عدم مقیاس‌پذیری، کارمزد بالای تراکنش‌ها و عدم تغییر مکانیزم اجماع اثبات کار به اثبات سهام از معایب مهم شبکه اتریوم هستند که گاهی واقعا گریبان‌گیر این شبکه شده‌اند.

دلایل خرید کاردانو ADA

ارز دیجیتال کاردانو یکی از بحث برانگیزترین رمزارزهای موجود در بازار است که در سال‌های اخیر بر خلاف توسعه‌های فنی بسیار عالی عملکرد قیمتی چشم‌گیری نسبت به رقبا نداشته است. یک بلاک چین منبع باز با ارز دیجیتال بومی با نماد ADA که حکم سوخت برای شبکه کاردانو را دارد. بنیان‌گذار این ارز دیجیتال چارلز هاسکینسون یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است به همین دلیل کاردانو از خیلی جهات به اتریوم شباهت دارد.

دلایل خرید کاردانو ADA

اگر بیت‌کوین را نسل اول رمزارزها بدانیم اتریوم به عنوان نسل دوم این حوزه شناخته می‌شد اما باز هم مشکلاتی چون کند بودن سرعت تایید تراکنش‌ها، بالا بودن کارمزدها و مشکلاتی چون عدم قیاس‌پذیری رمزارزهای نسل سوم مثل کاردانو را وارد بازار کرد. نسلی که با هدف رفع اشکال رمزارزهای نسل دوم ایجاد شدند.

یکی از انتقادات عمده به بیت کوین و سایر رمزارزهای محبوبی که قابلیت استخراج دارند این است که آن‌ها بر اساس مکانیسم‌های اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند که به دلیلی استفاده از سخت‌افزارهای پرمصرف، مقادیر زیادی انرژی هدر می‌دهند.

کاردانو بر خلاف اتریوم و بیت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند که هم بلاک چین آن را پایدارتر و هم مقیاس پذیرتر می‌کند در نتیجه آن را به یکی از رمزارزهای سبز و دوست‌دار محیط زیست تبدیل می‌کند.

ارز دیجیتال کاردانو

در کنار ویژگی‌های بالا تایید سریع‌تر و بسیار ارزان‌تر تراکنش‌ها نیز پیامد این تغییر مکانیزم است؛ تغییری که باعث تایید تراکنش‌های کاردانو تا ۲۵۰ تراکنش‌ بر ثانیه می‌شود. شبکه بلاک چین کاردانو توسط افراد و کارشناسان زیادی در حال بررسی و توسعه است که به هیمن واسطه نسبت به باقی رقبا بروزرسانی‌های بهتر و مرتب‌تری را دریافت می‌کند؛ امری که باعث تضمین بقا و تکامل بلاک‌چین آن فراتر از نهاد کنترل‌کننده این پروژه می‌شود.

البته کاردانو خالی از عیب نیست. با وجود تلاش برای توسعه و رفع مشکل‌های بلاک چین این پروژه کاردانو همچنان راه زیادی برای رسیدن به رقبای معتبرتری مثل اتریوم یا حتی بیت‌کوین دارد. البته با از راه رسیدن به‌روزرسانی‌ها اتریوم و انتقال به مکانیزم اجماع اثبات سهام مزایای کاردانو نسبت به اتریوم نفی خواهد شد. علاوه بر این نیز در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از ADA های موجود در شبکه استیک شده‌اند که نقدینگی آن را تا حدودی کم و دور از دسترس می‌کند.

حامیان کاردانو معتقدند که با توجه به سیستم نوآورانه آن و ساختاز سبز آن، قابلیت تبدیل شدن به یکی از رمزارزهای پیشرو صنعت تبدیل شود. با اینکه کاردانو توسط منابع آکادمیک و مالی زیادی پشتیبانی می‌شود اما همچنان در دسته سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرار می‌گیرد.

دلایل خرید شیبا اینو SHIB

شیبا یک رمزارز نو پا در بازار ارزهای دیجیتال است که نام آن از نژاد سگ ژاپنی به نام شیبا اینو گرفته شده است. سازنده این ارز دیجیتال نیز مانند بیت‌کوین فردی ناشناس به نام ریوشی Ryoshi است. طبق گفته ریوشی ایده ساخت این ارز دیجیتال از دوج‌کوین Dogecoin الهام گرفته شده است، رمزارزی که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی برای مسخره کردن سایر رمزارزها ایجاد شد.

ارز دیجیتال شیبا

خب اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال بود‌ه‌اید حتما توصیه‌هایی مبنی بر خرید توکن SHIB به شما شده است. توکنی که در یک سال گذشته رشد بسیار چشم‌گیری داشته و جامعه پر اشتیاقی را برای خود ساخته است. یکی از مزایایی که می‌تواند انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بر روی شیبا باشد، حمایت اشخاص مهم فعال در این صنعت و سلبریتی‌های مشهور در رسانه‌های از توکن شیبا است.

تا به الان حمایت این چنینی از یک ارز دیجیتال همراه با رشد‌های چندین درصدی بوده که می‌تواند نشانه امیدوارکننده‌ای برای شیبا نیز باشد. پس از رشد اخیر قیمت هر واحد شیبا ارزش کلی بازار این ارز دیجیتال رشد زیادی داشته و به همین واسطه رتبه این ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ در زمان نوشته شدن این مقاله به رده هفدهم رسیده است.

این میزان حجم بازار نشان‌دهنده نقدینگی بالای این توکن است که می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای خرید یا نقدشونگی این دارایی باشد.

یکی از عوامل مهمی که خیلی از کاربران برای خرید ارز دیجیتال به آن توجه می‌کنند فهرست شدن آن دارایی در صرافی‌ها مختلف است. از آن‌جایی که شیبا اینو در صرافی‌های معتبر زیادی مانند بایننس فهرست شده، پس می‌توان آن را بدون دغدغه از دسترس بودن خرید یا فروخت.

البته یکی از پارامترهای مهمی که صرافی‌های بزرگی مانند بایننس آن را برای فهرست کردن یک دارایی بررسی می‌کنند، ‌اعتبار پروژه و تیم سازنده آن ارز دیجیتال است که می‌تواند خیالی راحت به سرمایه‌گذاران دهد.

یکی از مسائلی که می‌تواند بر روی قیمت یک دارایی اثر بگذارد جامعه و کاربران حامی یک ارز دیجیتال هستند و شیبا اینو به واسطه جامعه فعال و حامی خود تا به حال عملکرد خوبی از خود داشته و حتی زمان‌هایی که بازار روند مثبتی نداشته این جامعه فعال قیمت این دارایی را ثابت نگه داشته‌اند یا حتی باعث رشد آن شده‌اند.

دلایل خرید ارز دیجیتال شیبا

برنامه‌های کاربردی و جذاب بر خلاف ارز دیجیتال رقیب یعنی دو‌ج‌کوین یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث سرمایه‌گذاری بر روی شیبا اینو شود. برای مثال به همین تازگی تیم شیبا از دنیای متاورس خود پرده‌برداری کردند که خود می‌تواند یک عامل جذاب برای رشد آتی این توکن باشد.

بیشتر محبوبیتی که در چند مدت اخیر بدست آورده بر اساس هایپی بوده که در این مدت حول این ارز دیجیتال شکل گرفته است. فومو FOMO یکی از عواملی است که به دلیل رشد زیاد این ارز دیجیتال باعث سرمایه‌گذاری افراد زیاد در شیبا اینو شده است. نداشتن توکنومیک قوی و عرضه کل حدودا ۵۹۰ میلیارد واحدی از دیگر معایبی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

حتی چند وقت پیش خبری مبنی بر پذیرش شیبا در نمایندگی‌های پورشه منتشر شد. شاید از دید خیلی از افراد این خبر یک خبر خوب باشد اما بیشتر می‌توان آن را یک حربه مارکتینگی دانست.

دلایل خرید شیبا اینو SHIB

فرض کنید برای خرید یک مدل از پورشه ماکان باید حدودا ۲ درصد از کل عرضه این توکن را به نمایندگی پورشه داد! پس اینجا شاید متوجه بی‌ارزش بودن این خبر شوید. در آخر نیز فراموش نکنید که قیمت شیبا نوسانات بسیار زیادی دارد و نسبت به سقف قیمتی خود ریزش زیادی داشته است.

دلایل خرید تتر

ارز دیجیتال تتر یکی از قدیمی‌ترین رمزارزهای موجود در بازار است که ساختاری کاملا متفاوت نسبت به رمزارزهای گفته شده در این مقاله دارد. تتر Tether یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت است که در حال حاضر در رده سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار ایستاده است. هر تتر به واسطه ساز و کاری که برای آن در نظر گرفته شده است ارزشی برابر با یک دلار آمریکا دارد.

ارز دیجیتال تتر

یو‌اس‌دی‌تی USDT یا تتر لیمیتد Tether Limited در ژانویه ۲۰۱۲ طراحی شد. در آن زمان وایت پیپر پروژه از این ارز به عنوان مسترکوین Mastercoin یاد کرد و در نهایت در ژانویه ۲۰۱۵ توسط صرافی بیت‌فینکس Bitfinex با اسم تتر به بازار عرضه شد.

به طور سنتی ما همیشه با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو به دنبال رسیدن به یک ثبات هستیم. اگرچه ارزش ذاتی این دارایی‌ها در چند سال گذشته بسیار افول داشته است اما ثبات پارامتری است که در ذهن انسان نقش پررنگی دارد. معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال نیز برای مقابله با نوسانات قیمتی در این بازار به ثبات نیاز دارند.

خب شاید اینجا برای شما این سوال پیش بیاید که چرا باید بر روی یک ارز دیجیتال که قیمت ثابتی دارد سرمایه‌گذاری کرد؟ از چندین دلیل مهم مخصوصا برای کاربران ایرانی می‌توان نام برد. هیچ شخصی در هیچ کجای دنیا دوست ندارد تمام سودی که بدست‌ آورده است را از دست دهد پس می‌تواند دارایی خود را به یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت مانند تتر تبدیل کند تا در موقعیتی بهتر دوباره وارد بازار شود. پس حفظ ارزش و سیو سود یکی از مهم‌ترین دلایلی است که تتر را به گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

ارز دیجیتال تتر

یکی دیگر از دلایلی که تتر را به عنوان یک دارایی خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند همان ارزش ثابت آن به عنوان یک ابزار پرداخت است. فرض کنید به یک سفر برون مرزی رفته‌اید و به دلیل نوسانات قمیتی رمزارزهای دیگر مانند بیت‌کوین و اتریوم و … نمی‌توانید از آن‌ها برای خریدهای روزمره استفاده کرد. اینجاست که تتر به کمک شما می‌آید.

علاوه بر این راه‌اندازی بر بستر ۱۲ بلاک چین مختلف باعث شده تا بتوان با دستی باز این ارز دیجیتال را با کارمزدی بسیار ناچیز به مقصد مورد نظر انتقال داد.

در همه بررسی‌های قبلی همین مقاله از نقدینگی بالا به عنوان یک عامل مهم برای انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری نام بردیم. تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال بازار علاوه بر نقدینگی بسیار زیادی که در کل صرافی‌ها دارد در میان مردم نیز مقبولیت بالایی دارد که آن را به یک دارایی کاملا نقد تبدیل می‌کند. در هیچ صرافی مشکل تبدیل کردن ارز دیجیتال تتر به ارزهای فیات را نخواهید داشت.

ارز دیجیتال تتر

در ابتدای این بخش به یکی از مزیت‌های مهم تتر برای کاربران ایرانی اشاره شد. از آن‌جایی که ارزش هر دلار در ایران در چند سال گذشته روند صعودی داشته سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال شاید بتواند سرمایه کاربران را در برابر تورم در امان نگه دارد. البته با رشد قیمت دلار حتی اگر بازار رمزارزها نزولی باشد امکان سود کردن به صورت ریالی وجود دارد.

البته فکر نکنید که تتر از مزایا پر شده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. تا به امروز این ارز دیجیتال با مشکلات زیادی رو به بوده است که باعث وارد شدن نقدهای زیادی به بزرگترین استیبل کوین بازار شده است. یکی از بزرگترین نقدهایی که به تتر وارد شده است دستکاری‌های بوده که صرافی بیت‌فینکس به وسیله تتر در بازار کرده است.در واقع مدیر عامل تتر با مدیرعامل صرافی بیت‌فینکس یکی است که بعضی از افراد را به این فکر انداخته که آیا ممکن است دستکاری در بازار وجود داشته یا خیر.

خرید ارز دیجیتال تتر

شواهد زیادی در سال‌های پیشین نشان‌دهنده این دستکاری بوده اما در حال حاضر به واسطه شفافیت‌ها و ممیزی‌هایی که بنیاد تتر ارائه می‌دهد این ایارادات تا حدودی رفع شده است. طبق گفته تیم پروژه هر واحد تتر با یک اسکناس یک دلاری فیزیکی پشتیبانی می‌شود اما بسیاری از کارشناسان و بازرسان این ادعا را رد کرده‌اند. سقوط ارزش تتر در اکتبر ۲۰۱۸ با نشان دادن ضعف ساختاری تتر این فرضیه را تا حدودی اثبات کرد.

یکی دیگر از معایبی که تتر دارد متمرکز بودن آن و تبعیت از قوانین بین‌المللی در راستای ریگولاتوری هر چه بیشتر است. چندی پیش بنیاد تتر اعلام کرد که آماده آزمایش سیستمی است تا از اهدافFATF  پیروی کند. این سیستم که توسط نوتابن Notabene ارائه می‌شود به بنیاد تتر اجازه می‌دهد تا به طور خودکار اطلاعات کاربران خود را با گروه FATF و VASP به اشتراک بگذارد. هدف از این اشتراک‌گذاری اطلاعات تسهیل و پیگیری پرونده‌های پولشویی یا تامین مالی تروریسم است.

ارز دیجیتال تتر

به دلیل مشکلات و تحریم‌های بین‌المللی، کاربران ایرانی همیشه در تیررس بن شدن و بلوکه شدن دارایی‌های خود هستند. در کدهای ارز تتر قابلیتی برای رهگیری آی‌پی IP و بلوکه کردن دارایی یک آی‌پی خاص وجود دارد که طبیعتا با ریسک بالایی همراه است. بنیاد تتر می‌تواند به راحتی تمام تترهای موجود در کیف پول را بلوکه کند و کیف پول هدف را در لیست سیاه قرار دهد تا صرافی‌های دیگری که از قوانین FATF پیروی می‌کنند نیز از واریز یا برداشت به / از آن کیف پول جلوگیری کنند.

سخن نهایی

به طور کلی می‌توان عوامل زیادی را نام برد که هر یک مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خواهد بود. با به روی کار آمدن فناوری انقلابی بلاک چین و استقبال از آن، نمی‌توان از نقش پررنگ این فناوری در آینده چشم‌پوشی کرد؛ فناوری که قلب تپنده هر رمزارزی خواهد بود.

در کنار استفاده و پذیرش انبوه از ارزهای دیجیتال در میان مردم عادی، ‌دولت‌های مختلف به دلایل زیادی در حال خرید و قانون‌گذاری دنیای ارزهای دیجیتال هستند. دور زدن تحریم‌ها،‌ سوددهی بالا نسبت به باقی دارایی‌های سنتی و حتی انجام مراودات تجاری با سرعت بالاتر از دلایل مهم علاقه دولت‌ها به ارزهای دیجیتال است.

رمزارزها جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم مالی ما در سال‌های اخیر خواهند بود و حتی نمی‌توان از تاثیر این کلاس از دارایی بر اقتصاد جهانی حال حاضر چشم‌پوشی کرد. مانند اینترنت که نوع ارتباطات و تعاملات انسانی را به طور کامل متحول کرد و به بخشی لاینفک از زندگی ما تبدیل شده، ارزهای دیجیتال نیز در آینده نزدیک به طور کامل سیستم مالی را در بر می‌گیرند و نمی‌توان از حضور آن‌ها در زندگی روزمره‌مان چشم‌پوشی کنیم. این مقاله صرفا با اهداف آموزشی تهیه و ترجمه شده است و هیچ‌گونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. تیم اکسکوینو و نویسنده این مقاله هیچگونه مسئولیتی نسبت به ضررها و سودهای حاصله از این مقاله نخواهند داشت.

سوالات متداول

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی از پول است که هیچگونه فرم فیزیکی ندارد و تراکنش‌های مربوط به آن با استفاده از رایانه یا کیف‌پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه‌های خاص صورت می‌گیرد.

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

رمزارز به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در ساختار خود از رمزنگاری و فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.

آیا آینده ارزهای دیجیتال خوب است؟

به طور دقیق نمی‌توان درباره هیچ نوع از دارایی‌های سرمایه‌گذاری صحبت کرد اما با وجود نوسانی و سوداگرانه بودن ذات این بازار تا به حال روند مثبت و سوددهی در بازار وجود داشته است و خیلی از کارشناسان نیز از آینده بهتر این دارایی‌ها صحبت می‌کنند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

2 نظرات

  1. بیت کوین که سقوط کرده و متضرر شدیم. باز هم بریم بخریم..؟

    • رضا سلطانی

      اصلاح جزئی از بازارهای مالیه و این روند دائمی نخواهد بود

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.