کِرو پروتکل

اپیزود 185 – آینده دیفای در انتظار کِرو پروتکل

با توجه به این موج قدرتمندی که دیفای (DeFi) ایجاد کرده؛ شما کدوم توکن‌های این حوزه رو در سبد سرمایه‌گذاریتون قرار دادید؟

اگه هنوز نمی‌دونید که چطور می‌شه روی این انقلاب مالی سرمایه‌گذاری کرد؛ پادکست امروز ما رو از دست ندید که درباره اکوسیستم کرو فایننس (Curve.fi) صحبت کردیم!

این پادکست رو از دست ندید :

ارز دیجیتال کرو دائو توکن که با نماد اختصاری CRV نمایش داده می‌شه، یه توکن مبتنی بر اتریومه و به اکوسیستم کرو فایننس (Curve.fi)، صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین، این امکان را میده تا به عنوان یه بازارساز خودکار عمل کنه. در واقعCRV  یه توکن منحصربه‌فرد هست که از پتانسیل بازار مالی غیرمتمرکز بهره برده. در این پادکست قصد داریم با این توکن و جزئیات مربوط به اون بیشتر آشنا بشیم.

اکسکوینویی‌ها سلام، عصر 19 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 185 از رادیو اکسکوینو

کرو فایننس (Curve Finance) یه صرافی غیر متمرکز یا دکسه (DEX) که فرایند مبادله توکن‌های مختلف  ERC-20 رو تسهیل کرده و برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خصوصا استیبل کوین ها در حوزه دیفای مورد استفاده قرار می‌گیره. توکن این پروتکل رمز ارز CRV نام داره.

این صرافی از زمان آغاز به کارش یعنی ژانویه ۲۰۲۰، به‌سرعت به یه بازیگر اصلی در سیستم مالی غیر متمرکز تبدیل شد. ارائه ابزاری مناسب برای کاربران برای کسب بازدهی از ارزهای دیجیتال و ترید برخی از رمز ارزها و آلت‌کوین‌ها به صورت غیر متمرکز، این پروتکل روا به سرعت به یکی از بزرگترین پروتکل‌ها در حوزه امور مالی غیر متمرکز یا همان دیفای تبدیل کرد.

قدرت رأی دادن در پروتکل یرن فایننس

میخائیل ایگوروف (Michael Egorov)، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی کرو فایننس، یک دانشمند روسیه که سابقه فعالیت در شرکت‌های فعال حوزه کریپتو رو در کارنامه خودش داره. در سال ۲۰۱۵، ایگوروف یه شرکت رمز ارزی فعال رو با نام NuCypher تاسیس کرد که در زمینه ایجاد زیرساخت و پروتکل فعالیت داشت. او در مقام مدیر فناوری ارشد این شرکت مشغول به کار شد. علاوه‌براین، ایگوروف بنیانگذار یه بانک و شبکه وام‌دهی غیرمتمرکز به نام LoanChain هم بوده.

در آگوست ۲۰۲۰، ایگوروف در واکنش به قدرت رأی دادن در پروتکل یرن فایننس (yEarn.Finance)، تعداد زیادی از توکن‌های CRV را قفل کرد و در این مرحله، ۷۱ درصد از قدرت حکمرانی در شبکه رو به خودش اختصاص داد.

وجه تمایز کرو فایننس

سوالی که اینجا ممکنه برای خیلیا پیش بیاد اینه که به جز‌ تمرکز روی استیبل‌کوین‌های دلار آمریکا مثل تتر (USDT)، دای (DAI) و یو‌اس‌دی‌سی (USDC) و توکن‌های بیت‌کوین مبتنی بر اتریوم مثل RenBTC و Wrapped Bitcoin، چه عاملی کرو فایننس رو از یه صرافی DEX و رمز ارز CRV را از دیگر رمز ارزهای حوزه دیفای متمایز می‌کنه؟ هرچند پاسخ به این سوال تا حدودی پیچیده است، اما باید بگیم این تفاوت در نحوه معاملات و تامین نقدینگی خلاصه می‌شه.

بر خلاف صرافی‌های غیر متمرکز سنتی که برای مطابقت سفارشات خرید به سفارشات فروش احتیاج دارن، کرو فایننس برای تقویت نقدینگی بازارهای خودش از الگوریتم یا الگوریتم‌های سازنده بازار استفاده می‌کنه. این امر Curve Finance  را به یه پروتکل بازارساز خودکار که به اختصار به اون AMM میگن تبدیل می‌کنه.

به عبارت ساده، CRV یه صرافی مختص به استیبل‌کوین‌هاست که به شما امکان تجارت این توکن‌ها را می‌ده.. استیبل‌کوین‌ها به رمزارز‌هایی اطلاق می‌شه که دارای قیمت نسبتاً پایداری هستن و معمولاً از طریق اتصال به کالا، ارز یا تنظیم عرضه توسط الگوریتم هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرن.

یکی از ویژگی‌ها و شاخصه های منحصربفرد CRV اینه که کارمزد و تغییرات ارزشی کمی داره. کرو فایننس همچنین به شکل نان-کاستادیال (non-custodial) عرضه می‌شه یعنی هیچ شخصی حتی طراحان این پروژه به دارایی‌های شما دسترسی نداره و تنها خود شما هستین که مدیریت بودجه خودتون رو به دست می گیرین.

برای خرید ارز دیجیتال CRV کاری که کاربرا در ابتدا باید انجام بدن اینه که یکی از استیبل‌کوین‌ها رو در اون صرافی تهیه کنن و بعدش اون رو در صرافی‌ها به رمزارز CRV تبدیل کنن. هرچند همونطور که میدونین خیلی از صرافی‌های خارجی به طور کل فعالیت کاربرای ایرانی رو محدود کردن و به اونها اجازه فعالیت و کار در پلتفرم این صرافی ها را نمیدن.

صرافی اکسکوینو برای رفاه حال کربرانش و سهولت در انجام معاملات و فعالیت‌های رمز ارزیشون همیشه در تلاشه تا امکانات و شرایط رو طوری مهیا کنه تا شما کاربرای عزیزمون بتونید در محیطی امن و بدون هیچ نگرانی و استرسی به فعالیت و ترید بپردازین. خبر خوب اینکه اکسکوینو به تازگی رمز ارز CRV رو به فهرست ارزهای خودش اضافه کرده و شما از همین الان می‌تونید از طریق اپلیکیشن و یا پلتفرم اکسکوینو به خرید و فروش و معامله این رمز ارز بپردازین.

ساز و کار کرو فایننس

نکته مهمی که در اینجا میخوایم به اون اشاره کنیم امنیت و ایمنی شبکه کرو دائوو هست. ایمنی شبکه کرو دائو به‌ لطف ممیزی منظم قراردادهای هوشمند که برای ایجاد استخرهای نقدینگی کاربرد داره تامین می‌شه. قراردادهای هوشمند درحالی‌که توسط پروتکل Curve.fi اداره شده، در شبکه اتریوم میزبانی می‌شن.

توکن کرو دائو روی شبکه اتریوم اجرا می‌شه که در حال حاضر از ساز و کار اثبات کار یا همون (Proof of Work) به اثبات سهام یا(Proof of Stake)  در حال انتقاله. در عین حالPoS  یه پروتکل مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف‌تر از PoW به شمار میره.

پروتکل کرو فایننس جزو پروژه‌های موفق در حوزه دیفای به شمار می‌ره و حتی شاید بشه اون رو رقیبی برای یونی‌سواپ (Uniswap) در نظر گرفت. اماکرو فایننس برای رسیدن به جایگاه یونی‌سواپ و تبدیل‌شدن به یه صرافی غیرمتمرکز محبوب، راه طولانی رو در پیش داره.

این پروژه در حال حاضر جزو ۱۰ پروژه اول دیفای از منظر دارایی ذخیره شده محسوب می‌شه. اما این نکته رو باید در نظر داشته باشین که فعالیت در این پروتکل مثل سایر پروتکل‌های دیفای دارای خطرات و ریسک‌های مختص به خودش هست و به همین دلیل توصیه می‌کنیم چنانچه قصد استفاده و فعالیت در این پروژه را دارین، قبل از هرگونه اقدام تحقیق و بررسی بیشتری انجام بدین و با تمامی خطرها و ریسک‌های اون آشنا بشید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.