پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال ترون چیست و چه آینده ای دارد؟

محبوبیت ارز دیجیتال ترون Tron در بازار رمزارزها انکار‌ناپذیر است. اگرچه ترون با دیزنی فرنچایزز Disney franchises با همین نام ارتباطی ندارد اما ترون یک پلتفرم بلاک‌ چین غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد انقلابی در سرگرمی (مشابه همنام خود) و همچنین اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال است. به‌علاوه ترون یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار به حساب می‌آید که توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جلب می‌کند. در این مقاله سعی کردیم محتوای کاربردی جهت معرفی اجمالی، بررسی ویژگی‌ها و چگونگی کار با ترون و آنالیز تحولات قیمت این رمزارز، کیف پول‌ها و نحوه خرید ترون را برای طرفداران حوزه رمزارز تهیه کنیم، پس با ما همراه‌ باشید.

پروژه ترون چیست؟

ترون یک پلتفرم بلاک‌ چین غیرمتمرکز برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند با توان عملیاتی بالا ‌است. بی‌شک یکی از هوشمندانه‌ترین پروژه‌هایی که تا به حال در بازار رمزارزها معرفی شده، پروژه ترون است. در واقع تلاش ترون تشکیل یک سیستم تولید محتوای بین المللی رایگان با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین بوده است.

هدف ترون ایجاد یک پلتفرم سرگرمی محتوای دیجیتال رایگان و جهانی است که مزایای فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده را ارائه می‌دهد و در عین حال اشتراک گذاری آسان و مقرون به صرفه محتوای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کند به عبارت دیگر فراهم کردن فضایی برای کاربران که بتوانند محتوا یا اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را بدون وابسته بودن به سرویس‌های متمرکز ایجاد کنند از اهداف اصلی این پروژه است.

پروژه ترون چیست؟

جالب است بدانید که ترون بعنوان معروف‌ترین و بزرگترین بلاک‌چینی که کوین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برمبنای ایجاد یک اینترنت توزیع‌پذیر پایه‌گذاری شده، شناخته می‌شود. این شبکه‌ی مقیاس‌پذیر، قابلیت‌های گسترده‌ای دارد به طوری که می‌تواند از بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز و توزیع‌یافته را حمایت کند. در دوره‌ایی که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیس‌بوک، اپل و … کنترل و حجم سود زیادی از داده‌های اینترنت را تحت‌سلطه خود دارند، هدف پروژه ترون بازپس‌گرفتن قدرت از آن‌ها و بازگرداندن آن به کاربران خود است.

ترون همواره سعی کرده با بکارگیری مارکتینگ قدرتمند خود و همچنین ایجاد داده‌های تقلبی چه در مورد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کاربران آن در شبکه ترون و چه در مورد شبکه‌های اجتماعی خود، از دو رقیب جدی خود یعنی اتریوم Ethereum و ایاس EOS پیشی بگیرد و بارها، چالش‌های مختلفی را برای بحث و جدل با دو رقیب خود در توییتر Twitter و سایر شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون، ترونیکس Tronix نام دارد. کد رسمی که در پلتفرم‌های معاملاتی با نشانه اختصاری TRX نمایش داده می‌شود، به کوین ترون اشاره دارد. ترونیکس تاکنون در رده‌ی یازدهم در بین برترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار گرفته است. جالب است بدانید که ترونیکس در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و پس از اولین (initial coin offering / ICO) عرضه موفق کوین ترون ساخته شده است.

ارز دیجیتال ترون

در آن سال، عرضه اولیه کوین ترون توانست  حدود ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در ابتدا ترونیکس توکنی روی شبکه اتریوم بود و پس از فعال شدن بلاک‌ چین ترون در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸، روی شبکه اصلی ظاهر شد.

تاریخچه ترون

تاریخچه‌ی تولد “ارز دیجیتال ترون” بر بستر بلاک‌ چین با رمزارز بومی خود بوده است. تاریخ تاسیس این پروژه در سال ۲۰۱۷ در یک در سازمان غیرانتفاعی سنگاپور توسط یک جوان بنام سان یاچن Sun Yuchen که بیشتر به نام جاستین سان  Justin Sun شناخته می‌شود، تاسیس شد. قبل از ایجاد ترون، جاستین سان اپلیکیشن دوست‌یابی موبایل به نام پی وو Peiwo را تاسیس کرده‌بود.

تاریخچه ترون

همچنین در سال ۲۰۱۵ بعنوان نماینده‌ پلتفرم ارز دیجیتال ریپل Ripple فعالیت می‌کرد اما بعد از تاسیس ترون، سمت خود را در ریپل ترک کرد. از این رو پیشینه‌ تجاری جاستین سان مورد توجه سرمایه‌گذاران از جمله تانگ بینسن Tang Binsen بنیان‌گذار کلش‌آف‌کینگز clash of kings برای همکاری با او در پروژه ترون و دای وی Dai Wei  بنیان‌گذار پلتفرم اشتراک گذاری دوچرخه، اوفو Ofo ، قرار گرفت.

دفاتر اولیه پلتفرم ترون در سنگاپور و سانفرانسیسکو بود. شبکه‌ آزمایشی ارز دیجیتال ترون، بلاک‌ چین اکسپلور و کیف‌پول مبتنی بر وب ترون همگی در مارس ۲۰۱۸ راه‌اندازی شدند. طولی نکشید که این ارز و شبکه، فراتر از آسیا، شهرتی جهانی پیدا کرد. شبکه اصلی ارز دیجیتال ترون نیز کمی بعد از آن‌ها یعنی در می ۲۰۱۸ پیاده‌سازی شد.

ارز دیجیتال ترون، ترونیکس، در ابتدا مبتنی بر پلتفرم اتریوم بود اما پس از مدتی توسعه یافت و با راه‌اندازی شبکه اصلی ترون ، تبدیل به یک ارز دیجیتال مستقل مبتنی بر پروتکل ترون شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این شبکه، در اوت ۲۰۲۱ توانست بیش از ۵۰ میلیون حساب داشته‌ باشد.

تیم تشکیل دهنده ترون

تیم ترون شامل بیش از ۱۰۰ عضو است که در  توکیو، پکن، ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها فعال هستند که اکثریت این اعضا سابقه همکاری در شرکت‌های معروف به غول اینترنتی مانند علی‌بابا Alibaba، تنسنت Tencent و بایدو Baidu را داشته‌اند. بعلاوه، همانطور که اشاره شد، پروژه ارز دیجیتال ترون شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران بسیاری از جمله دای وی بنیان‌گذار شرکت اوفو را جذب کرد که وی اکنون یکی از سرمایه‌گذاران اصلی ارز دیجیتال ترون به حساب می‌آید.

تیم تشکیل دهنده ترون

اما تیم فنی و اجرایی ترون متشکل شده از جاستین سان مؤسس و بنیان‌گذار ترون و لوشن چن Lucien Chen بعنوان دومین شخصیت مهم در تیم ترون است. او که از کارمندان ارشد شرکت‌های بزرگی چون تنسنت و علی‌بابا بوده، حالا رهبری بخش فنی ترون را بر عهده دارد.

TRC20 و TRC10 چیست؟

ترون از استاندارد توکن‌های زیادی تشکیل شده که TRC10 از اولین استاندارد توکن‌ها در مین‌نت Mainnet ترون بوده است. توکن‌های TRC10 قبل‌تر‌ در بلاک‌ چین اتریوم بودند اما بعدا به ترون منتقل شدند و نتیجه‌ خوب این انتقال، پشتیبانی همه‌ کیف‌پول‌های دسکتاپ محبوب از TRC10 بود.

TRC20 و TRC10

ترون پس از راه‌اندازی اكوسيستم  داپ Dapp، قادر به پشتیبانی از قراردادهای اتریوم شد و  قابلیت انتقال از اتریوم به ترون را برای توسعه‌دهندگانیجاد کرد. این امر سبب پیدایش توکن‌های TRC20 شد. این توکن‌ از TRC10 کاربردی‌تر است و با توکن‌ ERC20 اتریوم کاملا سازگار است. TRC20بسیار پیچیده‌تر و تنظیم آن هم سخت‌تر است و هنوز به اندازه TRC10 پشتیبانی نشده اما بسیار قدرتمند است.

رابطه بین ترون و اتریوم

جالب است بدانید برخی از ویژگی‌های شبکه ترون مانند قراردادهای هوشمند و غیره نشات گرفته از این حقیقت است که این پروژه ابتدا روی شبکه اتریوم آغاز به‌کار کرد. نشانه‌هایی وجود دارد که ترونیکس و اتریوم در حال تبدیل شدن به رقیبی برای تجارت معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند.

رابطه بین ترون و اتریوم

البته با وجود جاستین سان و تیم بزرگی از متخصصان مختلف در پروژه‌ی‌ ترون و مارکتینگ قوی، راه‌اندازی ماشین مجازی ترون و برنامه‌ای که برای ایجاد توکن پایدار مبتنی بر شبکه ترون با همکاری تتر دارد و همچنین با وجود خرید سهام بیت‌تورنت و ایجاد توکن مبتنی بر ترون برای آن، که حالا قدرت بیشتری گرفته و باید دید عملکرد آن در آینده در مقایسه با اتریوم به چه صورت خواهد بود.

 در این راستا، کویندسک Coindesk در گزارش سالانه ۲۰۲۱ خود اعلام کرد که معامله‌گران ارزهای دیجیتال به شکل وسیعی به سمت بلاک‌ چین‌هایی که کارمزد تراکنش‌هایشان ارزان‌تر است و بعلاوه همان سرعت و تنظیمات خاص شبکه اتریوم را نیز ارائه می‌کنند، می‌روند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال ترون

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز و متخصص در محتوای دیجیتال است که نسبت به سیستم‌های متمرکز مزایای زیادی دارد. بعنوان مثال در پلتفرم متمرکز سازندگان متحمل پرداخت از سود خود به طرف اپراتور می‌شوند اما در ترون با ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز که از فناوری بلاک‌ چین استفاده می‌کند، این مشکل با حذف اپراتورهای خاص و امکان پاداش مستقیم به سازندگان، رفع می‌شود.

از دیگر مزایای ترون این است که شما می‌توانید برنامه‌های توزیع‌شده داپ را در بلاک‌ چین توسعه داده و استفاده کنید و یک نکته جالب در ترون این است که کاربران سکه، حق دریافت سهمی از سود را دارند. دیگر مزایا شامل تراکنش‌های ارزان با حجم بالا و پیشتیبانی گسترده است.

مزایا و معایب

با درنظر گرفتن مزایای فراوان و روند رو به رشد پروژه ارز دیجیتال ترون، تقریبا تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت، عرضه وسیع آن است که با هدف پایین نگه‌ داشتن قیمت ارز دیجیتال و پشتیبانی گسترده آن انجام شده‌ است اما اثرات معکوسی را نیز سبب شده به همین دلیل بسیاری از کاربران مخالف این ویژگی “قیمت پایین و عرضه بالا” هستند.

سو استفاده و کلاه‌برداری از ترون

شاید این سوال خیلی از کاربران این پلتفرم باشد که آیا ارز دیجیتال ترون، کلاهبرداری است یا  آیا می‌توان از آن سواستفاده کرد؟ شما می‌توانید جواب خود را با این مثال بیابید. احتمالا تجربه استفاده از وب‌سایت‌هایی مثل دیوار یا شیپور را داشته باشید. پلتفرم‌هایی که مردم در آنها اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند.

سواستفاده و کلاه‌برداری از ترون

احتمال این وجود دارد که در بین تمامی آگهی‌های موجود، افرادی باشند که به قصد کلاهبرداری آگهی خود را در این سایت‌ها منتشر کنند. توجه داشته باشید که این نرم افزار تنها یک رابط است پس هدف این افراد به توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها مرتبط نیست.

این موضوع در خصوص ارز دیجیتال ترون هم صادق است چراکه ممکن است افرادی به قصد کلاه‌برداری اما با استفاده از اعتبار ارز دیجیتال ترون، بر روی شبکه ترون پروژه ایجاد کنند. پس تنها راه جلوگیری از به دام‌افتادن در تله‌ی کلاه‌برداران، عملکرد هوشیارانه و آگاهانه‌ی کاربر است.

کیف پول‌های ترون

ارز دیجیتال ترون هم‌اکنون روی شبکه اصلی فعالیت می‌کند بنابراین مثل گذشته نمی‌توان از کیف پول‌های اتریوم برای ذخیره ترون استفاده کرد بلکه باید از کیف پول‌های مخصوص ترون استفاده شود. وبسایت رسمی ترون چندین کیف‌پول مختلف برای ذخیره ترونیکس معرفی کرده‌است که شامل ترون‌ لینک TronLink، آیم توکن imToken، لجر نانو اس Ledger Wallet Hardware، تراست والت Trust Wallet و غیره برای اطلاعات کامل‌تر از تمامی کیف‌پول‌های مطمئن و تاییدشده توسط پلتفرم‌ ترون به وبسایت رسمی آن مراجه کنید. اما در این مقاله قصد داریم به صورت رندم Random به‌ معرفی دو ‌مورد از محبوب‌ترین آن‌ها بپردازیم.

کیف پول های ترون

نکته قابل‌توجه این است که که کیف پول‌های سخت‌افزاری، بهترین گزینه برای ذخیره ترون هستند اما از آنجایی که باید این کیف پول‌ها را خریداری کرد ما تنها به معرفی نرم‌افزارهای رایگان و قابل دانلود می‌پردازیم.

ترون‌لینک یکی از کیف‌پول‌های معتبر ومعرفی‌شده در وب‌سایت ترون است. این کیف‌پول را می‌توان بر روی گوشی‌ موبایل و دو سیستم‌ عامل اندروید android و آی او اس iOS نصب کرد. همچنین با دانلود افزونه این کیف پول، روی مرورگر گوگل‌کروم Google Chrome هم قابلیت نصب وجود دارد.

کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet

کیف پول اتمیک والت

اتمیک‌ والت یکی دیگر از کیف‌پول‌های امن و معتبر برای ذخیره‌ ترون است. این کیف‌پول به جز ترون از چندین رمزارز و توکن دیگر هم پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزار این کیف‌پول قابلیت نصب بر روی موبایل یا کامپیوتر شخصی را دارد.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت اکسکوینو excoino که یکی از پلتفرم‌های معاملات آنلاین و کیف پول امن رمزارزها است آسان و مطمئن در باامنیت بالا خرید ارز دیجیتال ترون خود را انجام داده و در کیف پول خود ذخیره کنید. اکسکوینو اولین شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده کیف‌پول امن رمزارزها در ایران است که با بیشترین و متنوع‌ترین تعداد کیف پول در شبکه بلاک‌چینی، بستری امن و کاملا رایگان جهت انجام معاملات رمزارزها، در صنعت ارز‌های دیجیتال برای کاربران ایرانی خود ایجاد کرده‌است.

ارز دیجیتال ترون را از کجا بخریم؟

به دلیل تحریم‌های ایران و عدم‌دسترسی به صرافی‌های آمریکایی، سنگاپوری و غیره، یکی از بهترین و متداول‌ترین روش خرید ترون، مخصوصا برای کاربران ایرانی، صرافی ارز دیجیتال فعال و معتبر در ایران مانند اکسکوینو است. در این روش ارزهای دیجیتال در بستر اینترنت معامله می‌شود و امکان تهیه‌ این ارز از صرافی‌های فیزیکی امکان‌پذیر نیست حتی اگر هم بخواهید از صرافی‌های فیزیکی تهیه کنید در آخر مجبور به کار با اینترنت می‌شوید.

ترون را از کجا بخریم؟

چگونه خرید خود را انجام دهید؟ برای خرید ارز دیجیتال ترون با واحد پول کشور ایران ”ریال” ابتدا باید به صرافی‌های داخلی مراجعه کنید و اقدام به تبدیل ریال به دلار  یا دیگر رمزارزها کنید. پس از انجام این کار باید به صرافی‌های خارجی مراجعه کنید و اقدام به خرید ارز دیجیتال ترون کنید. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت اکسکوینو  مراجعه کرده یا با کارشناسان متخصص این پلتفرم تماس حاصل فرمایید تا از تجریه خریدهای آگاهانه امن و آسان برخوردار شوید.

آیا استخراج ترون امکان‌پذیر است؟

فراموش نکنید که ترون غیرقابل استخراج است اما قابلیت خرید و فروش را دارد که  این امر در صرافی‌ها امکان‌پذیر است.

استخراج ترون

همچنین می‌توان در کیف‌پول‌هایی که از رمزارز ترون پشتیبانی می‌کنند، آن را ذخیره کرد. علاوه بر این در بعضی وب‌سایت‌ها با مشاهده تبلیغات و یا بازی کردن در آن‌ها امکان دریافت ترون بعنوان پاداش وجود دارد.

آینده ترون

آینده پروژه ترون کاملا شفاف و روشن است. ترون قصد دارد مسیری را  جهت حذف واسطه‌ها در ارتباط بین ارائه‌دهندگان محتوا و خریداران آن ایجاد کند. بعلاوه، محبوبیت این بلاک‌ چین انکار‌نشدنی است و ارز دیجیتال ترون در بازار رمزارزهای دیجیتال به شدت موفق است.

نکته جالب توجه این است که ارز دیجیتال ترون معمولا برنامه زمانی را برای برنامه‌ها و به روزرسانی‌های خود به ویژه برنامه‌های بلندمدت، ارائه نمی‌دهد و غالبا، کمی قبل از انجام تغییرات یا به روزرسانی‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، آن را اعلام می‌کند، که دلیل آن می‌تواند این امر باشد که تیم ترون همواره قصد دارد چندین خبر مختلف را در یک بازه‌ زمانی کوتاه باهم منتشر کند تا انتشار این اخبار به یکباره باهم تاثیر بیشتری در رشد قیمت ترونیکس داشته باشد.

پیش‌بینی بلند‌مدت قیمت ترون

ترونیکس از ارزهای دیجیتال پر سود برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید. در سپتامبر ۲۰۱۷ ترون با قیمت ۰.۰۰۲ دلار به صرافی‌ها عرضه شد و در ژانویه ۲۰۱۸، در زمان اوج‌گیری شدید آلت‌کوین‌ها Altcoin قیمت هر واحد ترون به ۰.۰۲۸ دلار رسید، این به معنای رشد بیش از ۱۰,۰۰۰ درصدی در کمتر از شش ماه نسبت به قیمت اولیه است. در ادامه نظر شما به چند پیش‌بینی بلندمدت و جذاب توسط سه سایت‌ معتبر و تحلیلگر جلب می‌کنیم.

پیش‌بینی بلند‌مدت قیمت ترون
  • سایت کریپتوینوز cryptonewsz: پیش‌بینی بلندمدت و تحلیل تکنیکال قیمت ترونیکس نیز نشان می‌دهد که ارز دیجیتال ترون با تثبیت قیمت ۰.۵۴ دلار تا سال ۲۰۲۳ و ۰.۷۶۳ دلار تا سال ۲۰۲۵، موجب شگفتی طرفداران خود خواهد شد.
  • سایت کریپتوبالز کلاب cryptobullsclub.com :  این وب‌سایت در آخرین تحلیل خود در مورد آینده ترون،  اعلام کرد که نسبت به آینده ترون بسیار خوشبینانه می‌نگرد.کریپتوبالز کلاب معتقد است که در سال ۲۰۲۵ توکن ترونیکس تا ۳.۹ دلار نیز افزایش خواهد یافت! البته با مقایسه سایر نظرات تخصصی میتوان گفت که این دیدگاه، ایده‌آل‌گرایانه است.
  • سایت پرایسپردیکشن priceprediction.net : میتوان گفت واقعگرایانه ترین پیش‌بینی و تحلیل متعلق به این وب‌سایت است از آنجاکه برای پایان سال ۲۰۲۲، قیمت معقول ۰.۱۶ دلار را پیش‌بینی کرده است. پرایسپردیکشن معتقد است که قیمت ترون برای سال ۲۰۲۵،‌ به ۰.۴۱ دلار خواهد رسید که در مقایسه با پیش‌بینی عجیب کریپتوبالز کلاب، کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

سخن نهایی

فراموش نکنید که عرضه ترونیکس محدود است به طوریکه تعداد کل واحدهای ترونیکس حدود ۹۹ میلیارد است ، درنتیجه تعداد مشخصی از آن تولید خواهد شد. جمعیت رمزارزها در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده زیاد داشته به‌نحوی‌که در اخیر چندسال تعداد آن‌ها به بیش از 3000 نمونه رسیده‌است.

بدیهی‌ است از میان انبوه ارزهای دیجیتال انتخاب یکی از آن‌ها راحت نیست و نیاز به بررسی‌های زیادی دارد. ما با این مقاله سعی داشتیم با معرفی ترون به عنوان یکی از معتبرترین و محبوبترین ارزهای دیجیتال، با توجه به سخت‌افزارهایی که در اختیار دارد و آینده رو به پیشرفت خود، به شما دید وسیع‌تر وآگاهی بیشتر برای انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تر، بدهیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.