تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
اخبار بیت کوین

خروجی خرج‌نشده تراکنش چیست؟ – پادکست

? امروز در جدیدترین اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو به یکی از اصطلاحات تخصصی دنیای بیت‌کوین پرداخته‌ایم.

اگر شما هم دوست دارید درباره مکانیزم عملکرد بیت‌کوین بیشتر بدانید؛ این اپیزود جذاب درباره UTXO یا خروجی خرج نشده تراکنش را از دست ندهید.

پادکست امروز را بشنوید:

شاید یکی از اصطلاحاتی که در دنیای کریپتو خیلی پیچیده به نظر میرسه خروجی خرج‌نشده تراکنش یا همون یو‌تی‌ایکس‌او باشه.

اکسکوینویی ها سلام. عصر چهارشنبه 12 آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و امروز میخوام درباره یه اصطلاح تخصصی به اسم خروجی خرج‌نشده تراکنش در خدمتتون هستم.

تا قبل از بیت‌کوین چیزی به اسم خروجی خرج‌نشده تراکنش بی‌معنی بود. شما هیچ فرهنگ لغت و یا دانشنامه تخصصی حسابداری را پیدا نمی‌کنید که چیزی به اسم خروجی خرج‌نشده تراکنش یا یو‌تی‌ایکس‌او درش تعریف شده باشه.

خروجی خرج‌نشده تراکنش یه مدل پرداخت و حسابداری در دنیای کریپتو هست که در بلاک‌چین‌های بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین و کومودو و خیلی‌های دیگه استفاده میشه. اما مدل پرداخت در بلاک‌چین‌های دیگه مثل اتریوم و پولکادات فرق میکنه.

یعنی لزوما همه رمز‌ارزها با مدل یو‌تی‌ایکس‌او سروکار ندارن. مدل دیگه‌ایی هست که بهش میگن مدل تراز حساب. در این مدل، چیزی به اسم باقیمانده هر تراکنش معنی نداره. شما یا تراکنش دریافت دارید و یا تراکنش پرداخت.

بعد از تراکنش پرداخت، مقداری از تراز حساب شما کسر میشه و به شما اطلاع داده میشه. در تراکنش دریافت هم مقداری به حساب شما اضافه میشه و دوباره شما یه رسید افزایش موجودی دارید.

اما مدل پرداخت یو‌تی‌ایکس‌او یا  خروجی خرج‌نشده تراکنش چطور کار میکنه؟ برای تعریف خروجی خرج‌نشده تراکنش باید اول بدونیم که یه کیف پول بیت‌کوین ممکنه حاوی چند خروجی خرج‌نشده تراکنش باشه.

مثلا وقتی شما مجموعا صد بیت‌کوین در کیف پولتون دارید، ممکنه این صد بیت‌کوین یا یه یو‌تی‌ایکس‌او باشه، و یا چند تا. مثلا این صد بیت‌کوین می تونه از چهار خروجی خرج‌نشده تراکنش ۲۵ بیت‌کوینی، و یا دو خروجی خرج‌نشده تراکنش ۵۰ بیت‌کوینی تشکیل شده باشه. این ترکیب میتونه هر شکلی باشه. مثلا ۱۷، ۳۸، ۵ و ۴۰.

اگه شما همین مثال آخرو در نظر بگیرید. فرض کنید برای یه خرید میخواید ۳۵ بیت‌کوین خرج کنید. خب هیچ‌کدوم از این یو‌تی‌ایکس‌او‌ها مساوی با سی‌و پنج نیست. شما در این موقعیت باید یا یوتی‌ایکس‌اوی ۴۰ بیت‌کوینی یا ۳۸ بیت‌کوینی خودتون را خرج کنید.

در دنیای واقعی شما برای یه خرید ۷ هزار تومنی ممکنه ده هزار تومن بدید ولی اون اسکناس دیگه به شما برنمگیرده. بلکه یه اسکناس جدید به عنوان بقیه پول دریافت میکنید. شما در واقع هیچوقت شما نصف یه اسکناس و یا یک چهارم اسکناس را به عنوان بقیه پول دریافت نمی‌کنید.

حالا در این مثال ما، شما یه یو‌تی‌ایکس‌اوی ۴۰ بیت‌کوینی میدید و باید ۵ بیت‌کوین بقیه پول دریافت کنید. این یوتی‌ایکس‌اوی ۴۰ بیت‌کوینی وارد یه تراکنش میشه. و در خروجی این تراکنش دو یو‌تی‌ایکس‌اوی جدید ساخته میشه. یه یو‌تی‌ایکس‌اوی ۳۵ بیت‌کوینی به کسی که فروشنده است پرداخت میشه. و یه یو‌تی‌ایکس‌اوی کمتر از ۵ بیت‌کوین به عنوان بقیه تولید میشه و به والت شما برمیگرده.

حالا چرا کمتر از ۵ بیت کوین؟ چون مقداری از این بیت‌کوین صرف کارمزد تراکنش میشه.

یو‌تی‌ایکس‌او‌ها عوامل اصلی تشکیل‌دهنده شروع و پایان هر تراکنشی در بلاک‌چین ‌هایی مثل بیت‌کوین هستن.

هر چند تکمیل هر تراکنش به معنی کسر مقداری بیت‌کوین از یو‌تی‌ایکس‌او اولیه هست، اما مقدار هزینه شده در دفترکل ثبت میشه.

با این حساب، همه بیت‌کوین‌هایی که وجود دارن نتیجه دو اتفاق هستن. یا بیت‌کوین موجود تا به حال هزینه نشده و حاصل پاداش استخراج یه بلوک هست و یا بیت‌کوین موجود در یک تراکنش استفاده شده و حاصل تولید یه یو‌تی‌ایکس‌اوی جدید هست.

خب مزیت روش پرداخت یو‌تی‌ایکس‌او چیه؟ مزیتش اینه که امنیت بالایی داره و از دابل اسپندینگ یا دوبار خرج‌کرد یه دارایی جلوگیری میکنه.

 اما در پایان بحثم، یه نکته مهم را یادآوری کنم و اون اینکه مفهوم یو‌تی‌ایکس‌او حاوی جزئیات و پیچیدگی‌های بیشتری هم هست و میشه بسیار مفصل تر از اینها در موردش صحبت کرد. اما ما در این اپیزود تا جایی که ممکن بود این بحث را ساده‌سازی کردیم تا به شما برای درک کلیات این موضوع کمک کنیم. ولی اگه میخواید بیشتر بدونید و به موضوعات تخصصی بلاک‌چین علاقه مند هستید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید.

خب دوستان خیلی ممنون که این پادکست رو هم تا آخر با ما همراه بودید، امیدواریم که نکاتی که گفته شد براتون آموزنده و مفید بوده باشید.

همچنین شما میتونید برای شنیدن پادکست های ما به کانال ما در کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا