آموزش ارز دیجیتال

رادیو اکسکوینو / بازار خرسی چیست؟

در این اپیزود از پادکست رادیواکسکوینو قراره به طور کامل با بازار خرسی آشنا بشیم و بررسی کنیم که چه عواملی می‌تونند باعث تغییر روند و خرسی شدن بازار بشن. پس قبل از هرچیز این پست رو سیو کنید که گمش نکنید و برای دوستان تریدرتون هم بفرستید.

این اپیزود رو اصلا از دست ندید!

اکسکوینویی‌ها سلام! من ساحل اختری هستم و با یکی دیگه از اپیزودهای جذاب و آموزنده رادیو اکسکوینو در خدمتتونم تا باهم بازار خرسی رو بشناسیم.

معمولا خیلیا از روندهای نزولی بازار به عنوان یک فرصت خاص برای خرید یاد می‌کنند؛ اما باید در نظر بگیریم که تمام روندهای نزولی هم با ریسک همراهند. برای اینکه بتونیم حتی توی شرایط نامساعد و با وجود کندل‌های قرمز هم معاملات موفق داشته باشیم لازمه که این بازار رو خوب بشناسیم.

بازار خرسی چیه؟

اگه قیمت یک کوین روندی نزولی داشته باشه و رکود در اوضاع اقتصادی دیده بشه، شرایط حاکم بر بازار رو با عبارت «بازار خرسی» یا Bear market توصیف می‌کنیم.

در این بازار، عرضه زیاد می‌شه و تقاضا به شدت کاهش پیدا می‌کنه که همین موضوع باعث می‌شه جو منفی بر بازار حاکم بشه. در نهایت، توی همچین بازاری میل سرمایه‌گذاران به خرید رمزارز هم کم می‌شه و احتمالا با کاهش بیشتر قیمت هم مواجه خواهیم شد. حتما می‌دونید که بازار گاوی، دقیقا در نقطه مقابل بازار خرسی قرار داره.

حالا بریم سراغ اینکه چه عواملی می‌تونند به شکل‌گیری یک روند نزولی منجر بشن:

  • رفتار سرمایه‌گذاران در بازار

بعضی افراد که تجربه کافی در بازار و سرمایه‌گذاری ندارند، تحمل ریسک هم ندارند و با کوچکترین ریزش، دچار اضطراب می‌شن. از اون جایی که این دسته شناخت کمی هم نسبت به بازار دارند، وقتی که یک روند نزولی یکم طولانی بشه، سریعاً می‌خوان ارزهاشونو بفروشن. این رفتارهای هیجانی معمولا در کاربرای تازه وارد دیده می‌شه و حجم معاملات رو تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌ده.

  • تاثیرات اجتماعی و سیاسی

شرایط اجتماعی موجود در جامعه، حرف‌ها و تصمیمات سیاسی و اقتصادی، اخبار مهم بین‌المللی و… از عواملی هستند که می‌تونند خیلی راحت روند بازار رو تغییر بدن. جهت‌گیری‌های سیاسی، تغییر در شرایط اقتصاد جهانی، جنگ، بیماری و هر خبر فاندامنتال مهم ممکنه به تغییر جهت بازار منجر بشه.

مطالعه بیشتر: ترید روزانه ارز دیجیتال چیست؟ + معرفی بهترین استراتژی‌ها و روش‌ها

ریشه واژه‌های گاو و خرس در بازار چیه؟

به طور دقیق مشخص نیست که این دو کلمه گاو و خرس از کجا آمده؛ اما چند داستان جالب در این باره وجود داره. یکی از رایج‌‎ترین این توضیحات به مدل جنگیدن این دو حیوان برمی‌گرده.

با توجه به اینکه گاو موقع حمله به دشمن، شاخ‌‌هاشو به‌طرف بالا می‌گیره، روند صعودی بازار رو با عبارت گاوی توصیف می‌کنند. این طوری می‌تونیم تصور کنیم که در بازار گاوی، گاو با شاخ‌هایش قیمت رو به سمت بالا هدایت می‌کنه. از طرف دیگه، خرس موقع مقابله با رقیبش، پنجه‌هاشو به سمت پایین می‌گیره و با اون می‌جنگه یا به بیان دیگه، در بازار خرسی، خرس با پنجه‌هایش قیمت رو به سمت پایین هدایت می‌کنه.

بازار خرسی چه خصوصیاتی داره؟

نسبت عرضه و تقاضا

در بازار خرسی، تقاضا خیلی کمه و عرضه به شدت افزایش پیدا می‌کنه؛ چون سرمایه‌گذارا از بازار قطع امید کرده‌اند. از طرف دیگر، خریدارا هم میلی به خرید ندارند. در چنین موقعیتیه که صف‌های فروش سنگین در بازار رو می‌بینیم. در بازار نزولی، حجم معاملات به‌شدت افت می‌کنه و به عبارتی، بازار دچار رکود می‌شه.

روانشناسی سرمایه‌گذار

روند بازار و جو روانی حاکم بر سرمایه‌گذاران، دو عاملی هستند که تاثیر متقابل بر همدیگه دارند. در بازار خرسی، جو منفی بر بازار حاکمه و همین موضوع، رمقی برای خرید کوین جدید باقی نمی‌ذاره. از طرف دیگر، اخبار منفی هم می‌تونه منجر به شکل‌گیری یک بازار نزولی قوی‌تر بشه.

پایان‌بندی

خوب به پایان این اپیزود رسیدیم. توی اپیزود بعدی که پنجشنبه منتشر می‌شه، قراره درباره بزرگترین و ضررده‌ترین اشتباهاتی که ممکنه در بازار خرسی مرتکب بشیم صحبت کنیم. پس منتظر رادیو اکسکوینوی بعدی باشید.

حالا نظر شما چیه؟ معمولا حال و روز شما توی بازارهای خرسی چطوره؟ توی کامنت یکی از تجربیات جالبتون تو بازار خرسی رو بنویسید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا