تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
اخبار بیت کوین

شاخص ترس و طمع چیست؟ – پادکست

شاخص ترس و طمع (fear and greed index) در دنیای رمزارزها روشی ساده جهت جمع‌آوری طیف گسترده‌ای از مقیاس‌های فاندامنتال و احساسات حاکم بر بازار است. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به معرفی این شاخص پرکاربرد پرداخته‌ایم.

این اپیزود مفید و جذاب را از دست ندهید!

پادکست امروز را بشنوید:

واقعا ترس کاربران میتونه پاندمی بشه و قیمت یه رمز ارز را از عرش به فرش بکشونه. یا برعکس …  طمع در بازار انقدر افزایش پیدا کنه که یه رمز ارز به شکل حبابی بالا بره؟ چطور میشه این ترس و طمع را اندازه‌گیری کرد؟

اکسکوینویی ها سلام. عصر جمعه هفتم آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و در اپیزود 89 م از مجموعه پادکست های رادیو اکسکوینو به سراغ بررسی شاخص ترس و طمع میریم.

شاخص ترس و طمع چیه؟ این شاخص توسط سی‌ان‌ان مانی طراحی شد تا دو احساس اساسی در بازار رو اندازه بگیره. در واقع ترس و طمع دو حس غالبی هستن که روی سرمایه‌گذارا بیشترین تاثیر رو دارن. این شاخص در ظرف‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه سنجیده میشه.

در تئوری، این شاخص میتونه متر و معیاری باشه برای بررسی اینکه آیا قیمت‌ها واقعی هستن یا نه. یعنی رو این اصل بنا شده که ترس زیاد قیمت‌ها را پایین میکشه و طمع زیاد تاثیر عکس داره. به عبارت دیگه، قیمت‌هایی که در هنگام بالا رفتن طمع در بازار میبینیم حبابی هستن و اون رمز ارز یا سهم ارزشی پایین تر از اون داره.

سی ان ان با بررسی ۷ فاکتور متفاوت به احساسات سرمایه‌گذارا از یک صفر تا صد نمره میده.

وبسایت آلترنتیو دات می شاخص ترس و طمع را برای بازار‌ کریپتو ارائه میده.

بعضی از سرمایه‌گذارا از این شاخص برای سنجش بازار استفاده می‌کنن. ولی در عین حال برخی هم بدبینن و این شاخص را ابزار درستی برای سرمایه‌گذاری نمیدونن.

استدلال اونا اینه که این شاخص کاربرا را تشویق به نوسان‌گیری میکنه و منجر به یه استراتژی خرید و هولد نمیشه.

هفت فاکتوری که سی ان‌ان بررسی میکنه اینا هستن:

اول شتاب قیمت سهام هست که اندازه گیری شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ در برابر میانگین حرکتی ۱۲۵ روزه است.

دوم قدرت قیمت سهام هست که از تقسیم تعداد سهم‌هایی که بالاترین رقم ۵۲ هفته گذشته را داشتند به تعداد سهم‌هایی که پایین‌ترین قیمت ۵۲ هفته‌گذشته را داشتن به دست میاد.

سوم عرض قیمت سهام هست که از تقسیم حجم معاملات سهم‌های در حال رشد به حجم معاملات سهم‌های در حال کاهش به دست میاد.

چهارم از بررسی قرارداد‌های اختیار فروش در برابر قرارداد‌های اختیار خرید به دست میاد. یعنی هرچقدر قرارداد‌های اختیار فروش از قرارداد‌های اختیار خرید جا بمونن شاخص طمع بالاتر میره و بالعکس هرچه قرارداد‌های اختیار فروش از قرارداد‌های اختیار خرید جلو بزنن نشان دهنده افزایش ترس هست.

معیار پنجم با بررسی تقاضا برای خرید اوراق قرضه پرریسک تر به دست میاد.

فاکتور ششمی که بررسی میشه نوسانات بازار نام داره که سی‌ان‌ان اون را با اندازه‌گیری شاخص نوسانات بورس اختیار معامله شیکاگو در یک میانگین حرکتی ۵۰ روزه به دست میاره.

و فاکتور هفتم تقاضا برای پناهگاه امن هست. که به معنی تفاوت سود بازگشتی از سهام در برابر اوراق بهادار را نشون میده.

هر کدوم از این هفت فاکتور از بین صفر تا صد نمره میگیرن و این شاخص با گرفتن یک میانگین با وزن برابر از هر کدوم از این اندیکاتورها محاسبه میشه. عدد ۵۰ نشانه خنثی بودنه و هر چه این رقم به بالاتر از ۵۰ بره یعنی طمع در حال افزایش هست.

وبسایت آلترنتیو دات می که شاخص ترس و طمع برای بازار کریپتو را ارائه میده معتقده رفتارها در بازار کریپتو از همون منطقی تبعیت میکنن که در بازارهای سنتی حاکمه.

وقتی بازار بولیش هست همه دچار حس فومو و یا ترس از جاموندن میشن. همینطور معمولا مردم در یک واکنش به اعداد قرمز اقدام به فروش کوین‌هاشون میکنن.

 مثل شاخص سی‌ان‌ان، اگه شاخص ترس و طمع کریپتو ترس شدید را نشون بده، اون وقت این نشون میده که سرمایه‌گذارا به شدت ترسیدن اما در عین حال این یه فرصت برای خرید هست. اما به یاد داشته باشید طمع بیش از حد هم میتونه نشون بده که به زودی شاهد یه اصلاح خواهیم بود.

اقتصاددانای رفتاری برای دهه‌ها روی تاثیر ترس و طمع بر رفتار و تصمیمات سرمایه‌گذارا کار کردن و دلایل محکمی در حمایت از این شاخص ارائه شده از سوی سی‌ان‌ان دارن.

تاریخ نشون میده شاخص ترس و طمع یه اندیکاتور قابل اتکا در بازارهای سهام بوده و به خوبی تونسته نقاط عطف را در بازار نشون بده. بنابر اطلاعات اَتیک کپیتال، این شاخص در ۱۷ سپتامبر۲۰۰۸ و همزمان با سقوط اس‌اند‌پی ۵۰۰ به کمترین رقم خود در سه سال به عدد ۱۲ سقوط کرد.

 در مقابل، این شاخص در سپتامبر ۲۰۱۲ همزمان با رشد سهام‌های جهانی و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای اجرای دور سوم «تسهیل کَمّی» به رقم ۹۰ صعود کرد.

تعداد کارشناسایی که شاخص ترس و طمع را، به شرط اینکه تنها ابزار اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری نباشه، یک اندیکاتور کاربردی میدونن به حدی هست که ما را برای استفاده از اون قانع کنه.

 یعنی میشه به سرمایه‌گذارا توصیه کرد که همیشه یه نیم نگاهی به این شاخص داشته باشن تا در مواقع غوغای ترس بتونن در کف خرید کنن و با اوج گیری طمع منتظر یه اصلاح در قیمت‌ها باشن.

البته افراد بدبینی هم هستن که ارزش شاخص ترس و طمع را به عنوان یه ابزار مشروع تحقیق برای سرمایه‌گذاری زیر سئوال میبرن و بیشتر اونا به شکل یه دماسنج برای نوسان‌گیرا میشناسن. استدلال این گروه اینه که خریدو هولد هست که در بازار بلندمدت جواب میده و همچین ابزارهایی فقط سرمایه‌گذارا را تشویق به ترید مکرر و ورود و خروج مداوم میکنه.

 اینا میگن، تاریخ نشون داده هولدرها بیشتر از نوسان گیرا سود میکنن و این ابزار سرمایه‌گذارا را گول میزنه و اونا را به سمت نوسان‌گیری سوق میده.

 در حال حاضر سی‌ان‌ان مانی این شاخص را برای بازارهای سهام و آلترنتیو دات می برای بازار کریپتو ارائه میدن. البته آلترنتیو دات می فعلا این شاخص رو فقط برای بیت‌کوین ارائه میده و قراره آلتکوین‌های مهم بازار بعدا اضافه بشن.

فاکتورهای آلترنتیو دات می از ۲۵ درصد نوسان، ۲۵ درصد حجم و شتاب بازار، ۱۵ درصد رسانه‌های اجتماعی، ۱۵ درصد نظرسنجی‌ها، ۱۰ درصد سلطه بازار و  ده درصد روندها تشکیل شده.

اما شما مثل همیشه باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید و نباید عجولانه به سراغ شاخصها و اندیکاتورها برید. به یاد داشته باشید که اولا هنوز در مورد اثرگذاری این شاخص در سنجش کریپتو مطالب زیادی گفته نشده.

دوما در هر بازاری که این شاخص قراره استفاده بشه نباید تنها عامل تصمیم ساز باشه. و سوما اینکه چون در کریپتو نوسانات خیلی شدیدتر هست و این شاخص هم پیرو هست، شاید نشه چندان ازش استفاده کرد.

دوستان عزیز امیدوارم با این اپیزود، اطلاعات خوبی در مورد شاخص ترس و طمع به دست آورده باشید و البته اگه خواستید میتونید متن این مقاله را در وبلاگمون به آدرس اکسکوینو دات کام اسلش بلاگ هم مطالعه کنید.

اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو را میتونید هر شب در حوالی ساعت ۲۰ از پلتفرم‌های اینستاگرام، تلگرام، ناملیک و کست باکس دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا