شبکه lightning چیست؟

شبکه lightning چیست؟

شبکه lightning و بیت کوین

 شبکه lightninig چیست؟

شبکه‏‌ی لایتنینگ lightning، عبارت و اصطلاحی است که در این روزها، بسیار داغ بوده و با ورود خود در بازار ارزهای دیجیتال توانسته است که آن را با تغییراتی اساسی و در جهت مثبت رو به رو نماید. شرایط فعلی و معمول شبکه‏‌ی ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید. مثلاً در مورد بیت کوین، برای انتقال یک دارائی از کیف پولی به کیف پول دیگر، لازم است که این درخواست وارد شبکه شده و توسط تولیدکنندگان (ماینرها)، از طریق انجام محاسباتی مخصوص به تأیید رسیده و سپس عملی گردد.

این موضوع خود، هم زمان زیادی را نیاز دارد و هم این که نیاز است هزینه‌‏ای بابت انجام تراکنش پرداخت شود. در واقع این هزینه همان هزینه‏‌ی مربوط به فعالیت ماینرهاست. حال در این شرایط شاید بهتر باشد که با ایجاد تغییراتی، روند انتقال دارائی از یک کیف پول به کیف پول دیگر را اندکی بهبود بخشید.

شبکه‏ lightning دقیقاً در تلاش است تا این ناکارآمدی را رفع نماید.  به عنوان مثال، شبکه lightning پیاده‌‏سازی شده بر روی بیت کوین را در نظر بگیرید. این شبکه درست در بالای بلاک چین بیت کوین پیاده‌‏سازی شده‌‏است.

 نحوه‏‌ی عملکرد شبکه lightning

شبکه lightning که بالای بلاک چین بیت کوین قرار گرفته است، قادر است که کانال‏‌های ارتباطی مجزا از شبکه‏‌ی بلاک چین بیت کوین را به وجود آورد. در واقع این ارتباط تماماً مستقل از شبکه‏‌ی بلاک چین بیت کوین بوده و بین افرادی که تقاضای این کار را دارند، بر قرار می‌‏شود.  شبکه‏‌ی lightning، یک ارتباط بسیار امن و کم هزینه‏‌ تر را برای طرفین ارتباط برقرار می‏‌کند. چرا که طرفین ارتباط کاملاً به همدیگر اعتماد دارند.

در واقع دو طرف توافق و تعامل کرده و ارتباط خود را از طریق شبکه‌‏ی lightning به انجام می‏‌رسانند. برای انجام این ارتباط لازم است که هر دو طرف در یک کیف پول چند امضایی توافق کرده باشند. به طوری که در طی زمان ارتباط، مقادیر بیت کوین در این حساب جا به جا می‌‏شود و سهم هر یک از طرفین از این مقادیر بیت کوین نسبت به گذشت زمان تغییر می‌‏کند. در نهایت نیز در زمان اتمام تراکنش با توجه به مقادیری که در کیف پول به هر کس تعلق دارد، این موضوع به شبکه‌‏ی بلاک چین بیت کوین گزارش داده می‌‏شود تا مقادیر تغییر یافته در شبکه اعمال گردند.

 مثالی از شبکه lightning

مثلاً شرایطی را در نظر بگیرید که فردی سرویس پخش ویدئو را در اختیار یک فرد دیگر قرار می‌‏دهد. حال بین این دو نفر توافق شده که به ازای تماشای هر دقیقه از ویدئو، مبلغی به کیف پول ارائه دهنده‏‌ی خدمت واریز شود.

در این بین باید گفت که استفاده از شبکه‏‌ی lightning به عنوان بهترین انتخاب ممکن برای طرفین ارتباط است. چرا که هم طرفین ارتباط به هم اعتماد کامل دارند و هم با استفاده از کیف پول مشترک، جا به جایی مقادیر بیت کوین، در لحظه صورت می‌‏گیرد. حال بعد از اتمام تماشای ویدئو مقادیر جدید تعلق گرفته شده به کیف پول هر فرد، به شبکه‏‌ی بلاک چین گزارش شده و تغییرات صورت گرفته در آن اعمال می‏‌گردد.

 در حال حاضر در کجا از این شبکه استفاده می‌‏شود؟

برای اولین بار از شبکه ‏ی lightning در مورد بیت کوین استفاده شد. ولی در حال حاضر ارزهای دیجیتال دیگری نیز از وجود این تکنولوژی بهره می‏‌‌برند. از جمله‏‌ی این ارزهای دیجیتال، می‌‏توان به لایت کوین، استلار، زدکش ، اتریوم و ریپل … اشاره نمود.

منبع : coindesk

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.