پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
شرکت های اسکم

شرکت‌های اسکم کلاهبرداری را بیشتر بشناسیم!

یک ارز دیجیتال خوب دارای ویژگی‌های خاصی است. از جمله چشم انداز فنی شفاف، تیم توسعه فعال و یک جامعه پر تکاپو و مشتاق.

ارزهای نامناسب برای سرمایه گذاری هم ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ عدم شفافیت در صورت‌حساب‌های مالی، مزیت‌های فنی پروژه را زیر سوال می‌برد که نحوه رسیدگی به آن ها را شرح نمی‌دهد و همچنین روی مسائلی که به سریع‌ترین روش ممکن قصد پولدار شدن دارند تاکید می‌کنند.

شاید بدترین نوع ارزهای دیجیتال ، سکه‌های MLM باشند. به هر حال نشانه‌های بیشتر کلاهبرداری ها چیستند؟

1. تیم تشکیل دهنده پروژه

مشخص است که موفقیت یک پروژه مستقیما به اعتبار تیم پروژه بستگی دارد. اگر شما پول خود را به شرکتی واگذار می‌کنید آیا نمی‌خواهید بدانید که این شرکت چه پیشینه‌ای دارد؟ یا این که آیا سرمایه شما بیشتر خواهد شد؟

بیایید به بررسی یکی از موفق ترین پروژه‌هایی که تا کنون وجود داشته‌ است، بپردازیم.

پروژه اومیسه گو OmiseGo یکی از موفق‌ترین پروژه‌هایی است که نه تنها از یک تیم بسیار قدرتمند و خارق‌العاده تشکیل شده است، بلکه از وجود افراد قدرتمندی مثل ویتالیک بوترین و ژوزف پون به عنوان مشاور در کنار خود بهره می‌برد.

پس هیچ جای شکی نیست که افراد زیادی با خاطر آسوده سرمایه‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و از یک معامله سالم و مطمئن بهره می‌برند.

لطفا به ترکیب باور نکردنی این تیم نگاه کنید، بله درست می‌بینید، شما تصویر رایان گاسلینگ را بین اعضای این تیم می‌بینید. گاهی اوقات به این سرعت نمی‌توانیم پی ببریم که آیا یک شرکت و پروژه برای سرمایه‌گذاری مطمئن به نظر می‌رسد یا خیر. در چنین مواردی ناچار هستید کمی بیشتر تلاش کنید!

شرکت اسکم یا کلاهبردار

به جستجوی نام افراد تشکیل دهنده تیم مورد نظر بپردازید. از اینترنت کمک بگیرید، با یک سرچ کوتاه و سریع درباره افراد تشکیل دهنده پروژه، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

چه سوالاتی باید از خودتان بپرسید؟

آیا آن‌ها قبلا همکاری موفقیت آمیزی در رابطه با عرضه اولیه خود داشته‌اند؟

آیا آن‌ها با شرکت‌های معتبری همکاری داشته‌اند؟

آیا آن‌ها توسط افراد شناخته شده و معتبر معرفی شده‌اند؟

اشکالی ندارد اگر در حین تحقیق خود دچار سردرگمی شوید، به راه خود ادامه دهید و افراد تشکیل دهنده این تیم را بررسی کنید، اگر در این مرحله از انجام این کار صرف نظر کنید، بعدها ناچار به طی همین مراحل خواهید شد.

در مرحله بعد، تصویر افراد تیم پروژه مورد نظر را در اینترنت سرچ کنید. انجام این کار دو فایده به همراه دارد:

  • از این طریق شما اطمینان حاصل می‌کنید که آن‌ها عکس‌های اتفاقی از افراد شناخته شده را در سایت تیم خود وارد نکرده‌اند.
  • ثانیا یک فرد ممکن است از یک عکس در وب سایت‌ها و پروژه‌های دیگر هم استفاده کند. بنابراین، شما از این طریق متوجه می‌شوید که اصلا چنین شخصی وجود خارجی دارد یا خیر.

2. شباهت الگوهای هرمی

طبق داده‌های ویکیپدیا، الگوی هرمی (همچنین به عنوان کلاهبرداران هرمی شناخته می‌شوند) یک مدل کسب و کار است که به افراد خود در مقابل معرفی و ملحق کردن افراد دیگر به هرم، خدمات ارائه می‌کند.

این بدان معناست که پرداخت پاداش از طرف شرکت، در ازای جذب افراد دیگر ممکن می‌شود.

نتیجه فعالیت این نوع شرکت‌ها این است که تعداد اعضایشان آن‌قدر رشد خواهد کرد تا محدودیت جمعیت مشتاقان عضو نشده موجب شود یافتن عضو جدید کم و بیش ناممکن شود.

در چنین وضعیتی جمعیت بسیار بالایی از اعضا، که گاهی تا نود درصد تعداد کل هم می‌رسد، در لایه‌های پایینی قرار دارند و پولشان را از دست داده‌اند و در عوض شرکت و درصد کمی از افراد به پول رسیده‌اند.

الگوهای هرمی ناپایدار و در اکثر موارد غیر قانونی هستند. پس از سرمایه گذاری در این شرکت‌ها خودداری کنید.

شرکت اسکم در ارز دیجیتال

اگر یک پروژه در عرضه اولیه سکه خود (ICO) وعده بازگشت سرمایه را به سرمایه‌گذاران داد، شک نکنید کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

هر شرکت سرمایه گذار در دنیای ارز دیجیتال به شما خواهد گفت که هیچ ضمانتی در سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال (و در کل هر ارز دیگر) وجود ندارد. بیایید با هم به بررسی یکی از بدترین نمونه‌های این زمینه به نام Bitconnect  بپردازیم.

شرکت کلاهبردار در ارز دیجیتال

اگر جایی چنین چیزی مشاهده کردید از سرمایه گذاری در آن زمینه صرف نظر کنید. به همین سادگی!

شرکت اسکم یا کلاهبردار

مطمئنا شما نمی‌خواهید چنین سرنوشتی برای توکن خود رقم بزنید.

مخازن غیرفعال گیت هاب

مخزن گیت هاب فعال می‌تواند به عنوان یک شاخص برای جدیت پروژه در نظر گرفته شود. در این قسمت نمونه یک مخزن فعال گیت هاب را مشاهده می‌کنید.

کلاهبرداری یا فیشینگ در ارز دیجیتال

وجود 1,014 کامیت در این گیت هاب نشان می‌دهد که توسعه دهندگان برای پیشرفت این پروژه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.

می‌توانید مورد بالا را با Savedroid مقایسه کنید که در پی یک بازاریابی احمقانه باعث از بین رفتن دارایی تمام سرمایه‌گذارانش شد.

ارز دیجیتال و فیشینگ

معروف‌ترین کلاهبرداری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

۱) بیت کانکت Bitconnet

بیت کانکت معروفترین و بزرگترین پروژه کلاهبرداری در تاریخ ارزهای دیجیتال است که تیم پروژه در عرضه اولیه خود حدود ۳.۴۵ میلیارد دلار را به سرقت برد.

در ابتدا معرفی پروژه تیم اعلام کرد که بیت کانکت یک ارز دیجیتال منبع باز است که برای سرمایه‌گذاران سودی حداقل ۴۰ درصدی را در پیش خواهد داشت.

با این حال، متأسفانه این پروژه یک طرح پانزی بود که سرمایه‌ای باورنکردنی به مبلغ ۳.۴۵ میلیارد دلار از سرمایه گذاران خود به سرقت برد.

۲) پین کوین Pincoin

یکی دیگر از کلاهبرداری‌های بزرگی در دنیای ارزهای دیجیتال که سرمایه‌گذاران را متحیر کرد، پین‌کوین بود. این ارز دیجیتال ویتنامی در بخش جذب سرمایه و فروش توکن خود حدود ۸۷۰ میلیون دلار از ۳۲ هزار نفر جمع‌آوری کرد.

تیم به جای بازپرداخت سرمایه کاربران به آن‌ها یک توکن جدید به نام آی‌فنiFan  پاداش داد و سپس به سرعت تیم پشتیبان پین‌کوین با تمام پول سرمایه‌گذاری شده،‌ ناپدید شدند.

۳) ای‌سی چینACChain

ای‌سی چین یک توکن با عرضه اولیه بسیار امیدوارکننده بود که در شنژن چین ایجاد شد و توانست در این مرحله ۸۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند اما به سرعت مشخص شد که همه چیز با آنچه که به نظر می‌رسد متفاوت است.

تصویری از مقر ای‌سی چین به بیرون درز کرد و معلوم شد که تمام ساختمان شرکت این پروژه چیزی بیش از یک اتاق خالی نیست. در این مرحله تیم پروژه سکوتی ناگهانی را در پیش گرفت و بدون هیچ اثری ناپدید شد.

۴) سیودروید Savedroid

در نگاه اول سیودروید یکی از جسورانه‌ترین کلاهبرداری‌های در بخش عرضه اولیه در تمام دوران‌ها به نظر می‌رسد. بنیانگذار پروژه یاسین هنکر تصویری از خود را در یک ساحل در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «بیرون و دور» (Over and Out) منتشر کرد که نشان می‌داد او با ۶۶ میلیون دلار پول سرمایه‌گذاران فرار کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این اتفاق چیزی به جز یک شیرین کاری تبلیغاتی نبوده است اما اعتماد سرمایه‌گذاران به واسطه این اتفاق به تیم پروژه به شدت متزلزل شد که در نهایت منجر به شکایت‌های متعدد شد.

۵) پلکس کوین PlexCoin

عرضه اولیه این پروژه به این دلیل قابل توجه بود که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تعطیل و دستور بازپرداخت بیشتر ۲۰ میلیون دلاری را که از مردم کلاهبرداری شده بود، صادر شد.

عرضه اولیه این ارز دیجیتال در ابتدا بازدهی باورنکردنی ۱۳۵۴ درصدی را به مردم وعده داد که واقعا پیشنهاد وسوسه انگیزی برای مردم بود.

منبع: blockgeek

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.