صندوق قابل معامله بیت کوین

صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین، مدت‌ها است که به یکی از داغ‌ترین موضوعات در میان فعالان بازار رمز ارزها تبدیل شده است. در واقع، این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث می‌شود معامله‌گران از انعطاف، محافظت و امنیت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در  معاملات خود بهره مند شوند. در ادامه مطلب، با ما همراه باشید تا به بررسی مفهوم و مزایای صندوق قابل معامله بیت کوین بپردازیم. 

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) چیست؟ ‍‍

صندوق قابل معامله، نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است و یک سبد (پرتفوی) از اوراق بهادار مختلف را شامل می‌شود. این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از محبوبیت بالایی میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار اوراق بهادار برخوردار هستند. در حال حاضر، از صندوق‌های قابل معامله، در انواع بی‌شماری از استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی که صندوق قابل معامله (ETF) آن‌ها را ممکن می‌سازد، عبارت‌اند از:

– درآمدزایی

– سفته بازی (انجام معاملات پر ریسک به منظور کسب سود در کوتاه مدت)

– رشد قیمت‌ها  

– تعدیل ریسک در سبد دارایی افراد. 

مهم ترین ویژگی یک صندوق قابل معامله در بورس آن است که می‌تواند به طور همزمان، همه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. اغلب این صندوق‌ها، ترکیبی از چند نوع سهام، کامودیتی‌ها ( فولاد، مس، آهن، نفت، آلومینیوم، گندم و …) و اوراق قرضه را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. 

حالا که با مفهوم کلی صندوق قابل سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شدید، بهتر است به بررسی صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین بپردازیم. 

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین چیست؟

صندوق قابل معامله بیت کوین، یک صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها است که تعداد زیادی بیت کوین در آن وجود دارد. قیمت سهامی‌ که در این صندوق وجود دارند، با توجه به نوسان قیمت بیت کوین، بالا و پایین می‌شود و افراد می‌توانند به‌سادگی در بازارهای سهام، اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنند؛ به این ترتیب، بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) می‌توانند نگرانی‌های خود در مورد عدم نظارت و فرایندهای بدون قانون در حوزه رمز ارزها را کنار بگذارند. در حقیقت، ETF بیت کوین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد از نوسانات قیمتی بیت کوین کسب سود کنند، بدون اینکه به طور مستقیم درگیر معامله در بازار رمز ارزها شوند.

ایده راه‌اندازی ETF بیت کوین، مدت‌ها است که در میان فعالان بازارهای مالی مطرح شده است. در طی این سال‌ها، چندین شرکت، در خواست خود را برای تشکیل این صندوق، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه داده‌اند؛ اما تا کنون، هیچ یک از این درخواست‌ها در آمریکا تایید نشده‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هنوز در مورد صدور مجوز برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله بیت کوین تردید دارد؛ با این حال، چند صندوق قابل معامله بیت کوین به طور قانونی در کشور کانادا فعال هستند. 

مزایای صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین 

صندوق قابل معامله بیت کوین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در بازارهای سنتی اوراق بهادار به خرید و فروش بپردازند. این امکان، یک اهرم قابل توجه برای موسسات سرمایه‌گذاری بزرگی است که در حال حاضر نمی‌توانند به دلیل فضای بدون قانون و نظارت رمز ارزها، به این حوزه وارد شوند؛ بنابراین، بسیاری از کارشناسان بازارهای سرمایه بر این باورند که صدور مجوز ETF بیت کوین توسط سازمان کمیسیون و بورس آمریکا، می‌تواند موجب صعود ارزش بازار رمز ارزها شود. 

علاوه بر این، صندوق قابل معامله بیت کوین می‌تواند گزینه‌های بیشتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران قادر نیستند از امکان شورت کردن (Shorting) معاملات استفاده کنند. شورت کردن معامله یک روش معاملاتی است و زمانی انجام می‌شود که سرمایه‌گذار پیش بینی می‌کند قیمت یک دارایی در آینده کاهش خواهد یافت. فرض کنید قصد شورت کردن بیت کوین را دارید. ابتدا بیت‌کوین را با قیمت 100 دلار از یک صرافی قرض می‌گیرید و آن را می‌فروشید. زمانی که قیمت طبق پیش‌بینی کاهش پیدا کرد و به 90 دلار رسید، مقدار و تعداد بیت‌کوین‌های قرض گرفته شده را با قیمت پایین‌تر می‌خرید و به صرافی باز ‌می‌گردانید. با این کار شما سود 10 درصدی را کسب کرده‌اید.

در واقع، راه‌اندازی صندوق قابل معامله برای بیت کوین، می‌تواند ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های سنتی را در اختیار سرمایه‌گذاران بازار رمز ارزها قرار دهد.

از سوی دیگر، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، سال‌ها است که در بازارهای سرمایه حضور دارند؛ در حالی که بیت کوین، یک مفهوم جدید برای افراد است. نبود درک درست از بیت کوین و غیر شفاف بودن آن، موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها، همچنان یک حوزه پر ریسک برای افراد محسوب شود. ورود بیت کوین به این صندوق‌ها می‌تواند موحب جلب اعتماد سرمایه‌گذاران سنتی به بازار رمز ارزها شود. 

ETF بیت کوین چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

تحلیلگران بازار رمز ارزها، پیش بینی می‌کنند که ورود بیت کوین به صندوق‌های قابل معامله می‌تواند موجب صعود قابل توجه ارزش بازار این رمز ارز شود. با توجه به اینکه هر زمان که درخواستی برای تشکیل صندوق قابل معامله بیت کوین به کمیسیون بورس آمریکا ارائه می‌شود، قیمت بیت کوین نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، انتظار می‌رود این پیش بینی معتبر باشد. مواضعی که سیاست مداران در طول ماه‌های اخیر نسبت به بازار رمز ارزها اتخاذ کرده‌اند، منصفانه و منطقی تر از گذشته بوده است. در حال حاضر، بخش قابل توجهی از فعالان حوزه رمز ارزها، در انتظار مجوز تشکیل نخستین صندوق قابل معامله بیت کوین در بازارهای آمریکا هستند.‍ ‍

2 نظرات

  1. ممنون بخاطر گردآواری این مطلب
    امکانش هست در خصوص تغیرات سایت صرافی اکسکوینو و طریقه سفارش گذاری که ارزش افزوده جدید شماست یه مطلب آموزشی تهیه کنید و آیا سفارش گذاری در اینجا شبیه به صرافی کراکن و بایننس و … هست یا تفاوت های دیگه ایی داره؟
    ممنون از شما

    • پوریا فیروزنژاد

      Milanbit عزیز،
      شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام اکسکوینو به آدرس excoino_com@، ویدئو آموزشی امکان سفارش‌گذاری و جدیدترین پست‌های آموزشی دیگر را مشاهده کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.