پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟ – پادکست

هاوینگ (Halving) با ماهیت بیت‌کوین و استخراج گره خورده است؛ به طوری که این رویداد جذاب و هیجان‌انگیز هر 4 سال یکبار، کل بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به معرفی هاوینگ، زمان‌بندی این رویداد و هرآنچه که به آن مربوط است؛ پرداخته‌ایم.
با رادیو اکسکوینو به‌روز باش!

پادکست امروز را بشنوید:

شاید تا به حال شنیده باشید که پاداش استخراج بیت‌کوین در هر چهار سال نصف میشه و اصطلاحا به این اتفاق هوینگ میگن. اما واقعا فایده و لزوم این کار چیه؟ برای دونستن جواب این سوال با این اپیزود ما همراه باشید

اکسکوینویی ها سلام. عصر شنبه هشتم آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 90م از مجموعه پادکست های رادیو اکسکوینو

برای توضیح هوینگ نیاز داریم کمی به گذشته برگردیم و به مسائل بنیادی تری بپردازیم. تقریبا ۱۲ سال پیش، زمانی که در ژانویه  سال ۲۰۰۹ بیت کوین برای اولین بار عرضه شد، تقریبا هیچ ارزشی نداشت و کسی حاضر نبود حتی یک سنت هم بابت یک بیت‌کوین پرداخت کنه.

در اون موقع کسایی که بیت‌کوین را ماین میکردن به ازای هر بلاکی که پردازش میشد ۵۰ بیت‌کوین دریافت می‌کردن. اما این ۵۰ بیت‌کوین هم هیچ ارزشی نداشت. پس چرا این کارو میکردن؟ در اون موقع تنها جذابیت موضوع علاقه به ایده داشتن یک پول جدید و رمز نگاری شده با استفاده از بلاک‌چین بود و تقریبا هیچ انگیزه مالی وجود نداشت. اون‌ها هواداران این ایده بودن و میخواستن رشدش را ببینن.

تا ۱۵ ماه بعد از خلق بیت‌کوین، همچنان این، اولین رمز ارز جهان بی ارزش بود و هیچ صرافی و یا بازاری برای خرید و فروشش وجود نداشت. بیشتر خرید و فروش‌ها از طریق فوروم‌ها و صرفا جهت سرگرمی انجام میشد.

در مارس ۲۰۱۰ کاربری به نام «اسموک تو ماچ» ۱۰ هزار بیت کوین را به قیمت مجموعا ۵۰ دلار به حراج گذاشت اما هیچ کس حاضر نبود این پول را پرداخت کنه و کسی اون ۱۰ هزار بیت‌کوین را نخرید.

 دو ماه بعد در ۲۲ ماه می ۲۰۱۰، اولین تراکنش بیت‌کوین برای یک خرید در دنیای واقعی اتفاق افتاد و لازلو هانیچ با پرداخت ۱۰ هزار بیت‌کوین دو پیتزا خرید.

این دوره بی ارزشی بیت کوین ادامه داشت تا اینکه در فوریه ۲۰۱۱ قیمت بیت‌کوین برای اولین بار به یک دلار رسید که معنیش این بود ماینرها برای استخراج هر بلاک تقریبا ۵۰ دلار دریافت میکردن.

طی تقریبا چهار سال، ماینرها بابت هر بلاک ۵۰ بیت‌کوین دریافت میکردن و با رسیدن به بلاک ۲۱۰ هزارم، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بیت‌کوین به دست اومده بود. یعنی نیمی از عرضه کل بیت‌کوین تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ استخراج شده بود.

 اینجا بود که طبق قوانینی که ساتوشی ناکاموتو تعریف کرده بود اولین هوینگ بیت‌کوین اتفاق افتاد و دیگه به ازای هر بلوک ۵۰ بیت‌کوین هدیه داده نمیشد. بلکه پاداش بلوک نصف شد و به ۲۵ بیت‌کوین تنزل پیدا کرد.

خب باید به یاد داشته باشیم که ساتوشی ناکاموتو در تعیین قوانین پروتکل بیت کوین، روی دو قانون بیش از همه تأکید داشت:

اول اینکه عرضه کل بیت کوین متناهی و محدود به ۲۱ میلیون واحد باشه.

 و دوم اینکه تعداد بیت کوین‌های تولیدشده به ازای هر بلاک، پس از هر ۲۱۰ هزار بلاک، ۵۰ درصد کاهش پیدا کنه.

یک سال بعد از اولین هوینگ بیت‌کوین، قیمت هر بیت‌کوین در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳ به هزار و ۲۴۲ دلار رسید.

باز هم ممکنه بپرسید خب واقعا فایده این کار چیه؟ اگه هوینگ رخ نداده بود، ماینر‌ها میتونستن در سال ۲۰۱۳ ، پنجاه تا هزار و ۲۴۲ دلار یعنی بیش از ۶۲ هزار دلار پاداش برای استخراج هر بلوک دریافت کنن.

در واقع هوینگ سازوکاری هست که ناکاموتو برای مبارزه با تورم بیت‌کوین طراحی کرده.

حالا اینجا باز این سوال مطرح میشه که تورم بیت کوین چیه؟ در تورم عرضه بیش از حد پول ، موجب از دست رفتن ارزش پول و کاهش قدرت خرید میشه. در واقع یه انتقاد همیشگی از ارزهای فیات اینه که بانک های مرکزی بدون هیچ محدودیتی در عرضه کل، پول چاپ میکنن و مدام ارزش پولی که دست مردم هست را کاهش میدن.

اما در بیت کوین دو نکته ضد تورمی وجود داره. اول اینکه تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که منتشر خواهند شد محدود هست و دوم این که این عرضه مدام آهسته تر میشه. عرضه کمتر و آهسته تر به افزایش تقاضا و افزایش ارزش بیت‌کوین منجر میشه و انگیزه ماینرها برای استخراج بلوک‌های جدید همچنان حفظ میشه. ایرادی نداره که پاداش بلوک نصف میشه، چون ارزش بیت‌کوین مدام داره بالا میره و حتی پاداش کمتر هم باز ارزش بیشتری داره.

برای مثال: اگه یادتون باشه پاداش استخراج بلوک پیش از اولین هوینگ تا مدت‌ها حتی ارزشی برابر با  ۵۰ دلار هم نداشت. در حالیکه الان با پاداش ۶ و بیست و پنج درصد بیت‌کوین به ازای استخراج هر بلوک، پاداش استخراج هر بلوک بیش از ۳۸۵ هزار دلار هست. این یعنی، نه تنها هوینگ به معنای نصف کردن سود ماینرها نبوده، بلکه اونها را ثروتمند کرده.

تازه‌ترین هوینگ بیت‌کوین در ۱۱ ماه می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش استخراج هر بلوک به  ۶ و بیست و پنج درصد بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. در یازده می ۲۰۲۰ ارزش هر بیت‌کوین معادل ۸ هزار و ۷۸۷ دلار آمریکا بود. ده ماه بعد در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، قیمت بیت‌کوین از ۶۴ هزار دلار عبور کرد که یه رشد ۶۳۴ درصدی نسبت به رقم پیش از هوینگ را نشون میده.

طبق محاسبات، انتظار میره هوینگ های بعدی در سالهای ۲۰۲۴، ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ اتفاق بیوفتن و این روند تا زمان پایان عرضه بیت‌کوین ادامه خواهد داشت.

طبق تخمین قدرت ماینینگ و هوینگ‌ها، تعداد نهایی بیت کوین‌ها در سال ۲۱۴۰ به حدود ۲۱ میلیون  واحد خواهد رسید.

طبق خط ۱۵۷۴ کد مربوط به هوینگ بیت‌کوین،  و از آنجا که کلا ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود داره، می‌توان گفت که بعد از وقوع شصت‌وچهارمین هوینگ بیت‌کوین، دیگر هیچ بیت‌کوینی در زنجیره بلوکی وجود نخواهد داشت که آن را استخراج کنن

 و این یعنی ادامه کمیاب بودن بیت‌کوین و حفظ و افزایش ارزش اون. این همون چیزیه که ناکاموتو با قوانینی که تعبیه کرد برای بیت‌کوین میخواست. امیدوارم که بعد از گوش دادن به این اپیزود با مفهوم هوینگ آشنا شده باشید.

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو ضمن تشکر از همراهی شما تا این بخش از پادکست، به اطلاعتون میرسونم که شما میتونید برای شنیدن پادکست های ما به کانال ما در کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.