پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟ راهنمای جامع برای تازه‌کارها

از گذشته‌ی دور تا به امروز، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های افزایش یا حفظ سرمایه، نگهداری یا اصطلاحا هولد کردن Hold دارایی‌های مالی و ارزشمند بوده است. از مهم‌ترین توصیه‌های افراد خبره در دنیای تجارت و سرمایه هم بهره‌گیری از همین روش است. ناگفته پیداست که در زمان درست نیز باید آن دارایی‌ها را فروخت یا تبدیل کرد.

این روش در دنیای فروش و خرید ارز دیجیتال نیز از روش‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت است. البته هولد کردن در میان کاربران رمزارز، به هودل HODL شهرت دارد.

در این مقاله به بررسی مفهوم این استراتژی، علت این نام‌گذاری و مزایا و معایب آن می‌پردازیم و در انتها خواهیم دریافت که برای سوددهی کدام یک از روش‌های هولد کردن، استیک کردن و ترید کردن بهتر خواهد بود؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست با دسترسی سریع

هولد کردن چیست؟

به زبان ساده، نگه داشتن و نفروختن بیت کوین یا هر رمزارزی، هولد کردن است. هولد کردن در نگاه کلی، برای دو هدف به کار می‌رود. هدف اول، سرمایه‌گذاری بلندمدت و هدف دیگر، جلوگیری از ضرر و زیان در بازارهای ریزشی یا مستعد نوسان است.‌ گفتنی است که فعالان بازار ارزهای دیجیتال از واژه‌ی «هودل» برای این روش استفاده می‌کنند. اما این استراتژی و واژه «هودل کردن» از کجا آمده است؟

هولد کردن چیست

هولدر کیست؟

هر کسی که رمزارزی را برای مدت طولانی (دستکم یک‌سال) نگه دارد، هولدر یا نگهدار نامیده می‌شود. هولدرها چه کسانی هستند؟ دو دسته کلی هولدر میان فعالان بازار رمزارزها دیده می‌شود. گروه اول، معمولا شامل افرادی است که قصد معامله و خرید و فروش ندارند و با سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهند از سود دنیای رمزارزها بهره‌مند شوند.

گروه دوم افراد همیشه نگران هستند که معمولا درگیر FOMO: Fear of Missing Out (به معنی ترس از دست دادن) یا FUD: Fear, Uncertainty, Doubt به معنی ترس، عدم قطعیت و شک می‌شوند. بیشتر افراد دسته‌ دوم، تازه‌کار هستند. خبره‌ها و کاربلدهای بازار کریپتو، به این افراد و هر کسی که تمام‌وقت کارش کریپتو نیست، معمولا توصیه هولد کردن می‌کنند.

هولدر کیست

البته گفتنی است که رویکرد دیگری برای هولدر کردن وجود دارد. افرادی هستند که اعتقاد راسخی به رمزارزها دارند. آن‌ها معتقدند باید رمزارزها را نگهداری کرد، زیرا پول‌های رایج و معمول دنیا، روزی کنار خواهند رفت و معاملات جهان بر پایه‌ی این رمزارزها خواهد بود.

این اعتقاد درباره‌ی بیت‌کوین از سوی ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین (کسانی‌که فقط بیت‌کوین را به عنوان رمزارز قبول کرده‌اند و بیشتر‌شان از اولین سرمایه‌گذاران هستند) به شدت ترویج می‌شود.

اصطلاح HODL از کجا آمده است؟

 سال ۲۰۱۳ قیمت بیت‌کوین در ماه ژانویه از حدود ۱۵ دلار به بیش از ۱۰۰۰ دلار در دسامبر همان سال رسید: یعنی ارزش بیت کوین ظرف ۱۱ ماه بیش از ۷۰ برابر شد. در این زمان طلایی، همه نگاه‌ها در سراسر جهان به سمت بیت‌ کوین و رمزارزها جلب شد.

در همین دوران بود که کاربری با نام گیم‌کیووبای GameKyuubi در فروم (انجمن گفتگوی آنلاین) بیت‌کوین‌تاک ‌Bitcointalk پستی منتشر کرد.

HODL درست است یا HOLD؟

این نوشته‌ با عنوان I AM HODLING در انجمن ثبت شد که در آن به نگهداشتن و هولد کردن بیت کوین توصیه می‌شد. در این پست واژه‌ی هولد Hold به‌طور سهوی، غلط و به صورت هودل Hodl نوشته شده بود. بعضی وقت‌ها می‌گویند این واژه را باید مخفف عبارت: «برای زندگی عزیز نگه دارید (یا ادامه دهید) Hold on for dear life» دانست. به هر حال، این واژه برای نگهداری و نفروختن رمزارزها جا افتاد.

آیا هولد ارز دیجیتال سودآور است؟

مثالی که پیش‌تر یادآوری کردیم، نشان داد که هولد کردن می‌تواند سودآور باشد ولی بیایید بازه‌ زمانی گسترده‌تری را در نظر بگیریم. ژانویه ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۳ ارزش بیت‌کوین نسبت به دلار بیش از ۵۰۰ برابر شد. به نظر می‌رسد که هودل کردن واقعا سودآور خواهد بود. این امر زمانی بیشتر قابل درک می‌شود که بدانیم اوایل سال ۲۰۱۴ ارزش بیت‌کوین و رمزارزها ریزش شدیدی را تجربه کرد و برای مدت‌ها شرایط رکودی بر این بازار حاکم شد.

با این حال، ارزش بیت‌کوین باز هم بیش از ۱۷ برابر مقدار سال ۲۰۱۱ آن بود. این فرایند و شرایط، برای بسیاری از رمزارزهای مشهور مثل اتریوم هم رخ داده است. با این همه، همیشه سکه روی دیگری هم دارد.

سود هولد ارز دیجیتال

در حقیقت باید بدانیم که رمزارزهای مشهور و با پشتوانه‌ی قوی، به خوبی چنین شرایطی دارند. می‌توان از آن‌ها انتظار داشت در بلندمدت سود خوبی را به ارمغان بیاورند.

سایر پول‌های مجازی همیشه ریسک قابل توجهی برای هولد کردن دارند. این موضوع به قدری جدی است که به نظر افراد محافظه‌کار دنیای ارز دیجیتال تنها بیت‌کوین ـ به عنوان قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین رمزارز ـ به‌درد هولد کردن می‌خورد. چراکه بسیاری از رمزارزها با وجود رشد عالی به ناگهان سقوط کردند و حتی حذف شدند. نمونه‌ی مشهوری اخیرا خبرساز شد.

در اواسط سال جاری (۲۰۲۲) ارز دیجیتال لونا LUNA که بسیار آینده‌دار تصور می‌شد، کاملا سقوط کرد و از بسیاری از صرافی‌ها حذف شد. با این‌که در مدت کوتاهی مجدد شروع به‌کار کرد ولی سرمایه‌ی بسیاری به باد رفت. این درحالی بود که لونا در دو سال پیش از سقوط، هزاران درصد رشد داشت و بسیاری را در جهان پولدار کرده بود.

هودل ارز دیجیتال

از همین‌رو، علیرغم اینکه برای هولد کردن معمولا باید به خبرهای متعدد و ضد و نقیض بازار کم‌توجه بود، با این حال، هشیار بودن و پیگیری خبرهای مهم و خاص هم باید در دستور کار ما باشد. ضمن این‌که باید دوره‌ای را برای خروج از بازار به کمک تحلیل‌های معتبر تعیین کرد؛ زیرا از یک سو، هودل کردن کاری ابدی نیست و از سوی دیگر، هیچ تضمینی نیست که در زمان نیاز ما، رمزارز یا توکنی که هولد کرده‌ایم، بازده و سود کافی و مدنظرمان را برایمان تأمین کرده باشد.

هودل بهتر است یا ترید ؟

این پرسش که هودل یا ترید، کدام روش بهتر است؟ مهم و اساسی است. اما این موضوع به نگرش افراد به بازار رمزارز برمی‌گردد. اگر کسی نگران است یا فقط قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد یا حوصله‌ی حضور در بازار کریپتو را ندارد و با استرس آن نمی‌تواند کنار بیاید، هولد کردن و نگهداری رمزارزهای مطمئن برایش مناسب است.

رمزارزهایی مطمئن هستند که سهم مهمی از بازار را از آن خود کرده است یا به عبارتی مارکت کپ زیادی دارند. بیت‌کوین و اتریوم مثال مناسبی برای این ارزها هستند. البته این افراد باید بدانند که ممکن است در زمانی که قصد بهره‌برداری از سرمایه‌ی خود را داشته باشند، بازار رمزارز در حضیض باشد. همچنین ممکن است، یک توکن یا پول دیجیتالی -هر چقدر هم مطمئن به نظر می‌رسد- کلا حذف شود. پس این ریسک‌ها در هودل کردن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هولد بهتر است با ترید؟

هولد کردن سود بیشتری دارد یا ترید کردن؟

همچنین، یکی از ضررهای هودل کردن، رشد محدود رمزارزهاست. چرا که تا به امروز دنیای رمزارزها هم شاهد رشدها و هم شاید ریزش‌های شدیدی بوده است. همچنین این بازار کمی جاافتاده‌تر شده، هیجانات آن هم کاسته شده و این‌چنین از دوره‌ی سودهای چند ده یا چند صد برابری برای هودلرها گذشته است.

بیشتر بخوانید: قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

هودل کردن، البته به طور عمومی، یک ایراد بزرگ دارد، شما باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید و همچنین به آن بی‌نیاز باشید. چرا که نمی‌توان انتظار داشت مبلغی اندک، شما را در کوتاه‌مدت به سود زیاد برساند. این موضوع سرمایه‌گذاری و هودل کردن را دشوار می‌کند. با همه‌ی این حرف‌ها، از هولد کردن می‌توان سود کمتر ولی مطمئن را در میان مدت و بلندمدت انتظار داشت.

بیشتر بخوانید: ترید چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اما اگر افرادی می‌خواهند به عنوان شغل یا فعالیتی جدی به رمزارزها و توکن‌ها نگاه کنند، سرمایه‌گذاری بلندمدت شاید مناسب نباشد. در هر تجارت یا فعالیت مالی جدی، خواباندن پول و سرمایه مساوی ضرر است. بنابراین، باید ترید کردن و معامله در این بازار را آموخت و با ریسک‌هایش آشنا شد.

این روش خطرات زیادی دارد و ممکن است شما سرمایه‌ی خود را از دست دهید. ولی این حسن را دارد که با سرمایه‌ی اندک می‌توان وارد بازار شد و رشد کرد. معمولا، ترید کردن با ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده یا با آینده‌ای کمتر مطمئن انجام می‌شود.

با هولد کردن رمزارز در بلند می‌توانید سود کنید.

در واقع، با بررسی آمارهای منتشر شده از بازار می‌توان دریافت که افراد موفق در بازارهای مالی، به کمک ترید به موفق و افزایش ثروت رسیده‌اند. زیرا که به طور پویا و دائم از فرصت‌های بازار می‌توان بهره برد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های ترید ارز دیجیتال کدامند؟

با این حال افراد قدیمی‌تر بازار، راهکار و دیدگاه بینابین را بیشتر می‌پسندند و آن را توصیه می‌کنند. یعنی بخش قابل توجهی از سرمایه‌ی بلندمدت هولد شود با خرید رمزارز، توکن یا حتی استیبل کوین،‌ بخش کوچک‌تری به ترید کردن اختصاص یابد. به این شکل هم از مزایای دو روش بهره می‌بریم و هم ریسک‌ معاملات خود را کاهش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: ترید روزانه ارز دیجیتال چیست؟

چه موقع باید به هولد ارز دیجیتال بپردازیم؟

تشخیص زمان درست هولد کردن برای هر شخص متفاوت است، همان‌طور که پیش‌تر درباره‌ی هولد یا ترید کردن توضیح دادیم؛ اما بزنگاه‌هایی هستند که بهترین راه، نگهداری کردن رمزارزها و دست کشیدن از معامله است.

زمانی‌ که بازار رمزارزها پرنوسان‌ می‌شود، بهترین رویکرد انتقال سرمایه از بخش معاملاتی به بخش هولد است. این هولد کردن نه فقط برای چند روز یا چند هفته انجام می‌شود بلکه باید دید تا کی بازار آرامش می‌یابد و شروع به رفتار قابل پیش‌بینی می‌کند.

چه موقع باید به هولد ارز دیجیتال بپردازیم؟

همچنین زمانی‌که در بازار رمزارزها، ریزش‌ها به نظر تمام شده است و می‌توان به رشد یا رفتار منطقی بازار امیدوار بود هم می‌توان مقداری رمزارز را در سبد هولد گذاشت و اطمینان داشت یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای زمانی طولانی آغاز کرده‌ایم.

خلاصه‌ی این نکات را می‌توان به صورت یک فرمول ساده ارائه داد: وقتی تحلیل تکنیکال دشوار می‌شود یا آشنایی با آن کم است و تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال برای رمزارزی روشن و امیدبخش به‌نظر می‌رسد، می‌توان Hodl کرد.

مزایا و معایب هودل چیست؟

به‌طور خلاصه و مفید، مزایای هودل کردن عبارت‌اند از:

  • هولد کردن ریسک‌ کمتری نسبت به ترید کردن دارد
  • از روندها و هیجانات کوتاه مدت بازار در امانید
  • برای در امان ماندن از تورم و حفظ ارزش دارایی سرمایه راه‌های بسیار کم‌خطری است
  • از آن‌جایی که دیدی بلندمدت بری سرمایه‌گذاری دارید می‌توانید با خیال راحت به سرمایه‌گذاری بپردازید
مزایا و معایب هولد کردن

و هم معایب آن عبارت‌اند از:

  • سود محدود و کمتر از ترید
  • در کوتاه مدت نمی‌توان روی سود یا اصل سرمایه‌ حساب کرد
  • اگر حجم سرمایه بالا باشد، نقدشوندگی آن مشکل است
  • باید متکی به سرمایه‌ای باشد که نیازی به آن ندارید

در بخش «هودل بهتر است یا ترید؟» جزئیات بیشتری را مرور کردیم.

قوانین و نکات هولد چیست؟

نکات زیادی وجود دارد که به هنگام هولد کردن باید به آن توجه کنید. در ادامه مهم‌ترین این نکات را بررسی می‌کنیم.

۱- ارزها یا توکن‌های مطمئن را برای هولد کردن انتخاب کنید. برای انتخاب رمزارز مناسب باید به صورت بنیادی یا همان فاندامنتال آن دارایی را بررسی کنید. برای مثال تیم پروژه، محل ثبت و مجوزها، ابعاد حقوقی و تکنولوژیکی (نوآوری‌های فنی، امنیت، استخراج و… ) آن را دریابید.

اگر رمز‌ارزی یا توکنی برای دنیای خاص یا برای کاربرد یا معاملات مشخصی طراحی شده است، آن‌ها را نیز بررسی نمایید. باید شفافیت کامل از سوی تیم پشتیبان در این موارد دیده شود. اگر ابهامی باشد، احتمال خطر بالا می‌رود. برای نمونه، توکنی که در کمتر از یک روز با فروش ۷۰ درصد تعداد موجود کشف قیمت می‌شود و در کمتر از یک هفته چند صد درصد رشد می‌کند، مشکوک است.

قوانین و نکات مهم برای هولد کردن دارایی دیجیتال

بعد از این مرحله، به بزرگی بازار آن رمزارز مشخص و میزان پشتیبانی صرافی‌ها و کیف پول‌های دیجیتالی از آن نگاه کنید. این‌گونه اطمینان خود را بیشتر خواهید کرد.

۲- همه‌ی سرمایه خود را با یک ارز یا توکن هولد نکنید. چون ممکن در اتفاقی پیش‌بینی نشده همان رمزارز ارزش ذاتی خود را از دست بدهد یا سقوط عجیبی داشته باشد. ضمن این‌‌که به این شکل راحت‌تر می‌توانید در صورت نیاز ارزی جایگزین ارز دیگر کنید و قدرت مانور بیشتری دارید.

۳- توکن‌ها و رمزارزهای تازه وارد یا دارای سهم خیلی کوچک از معاملات برای هولد نیست. چون احتمال کلاهبرداری، شکست پروژه، نوسان‌های شدید و مواردی از این دست خیلی بیشتر است.

۴- تحلیل‌های فاندامنتال مرتبا باید پیگیری شود و از روش‌های مختلفی نیز راستی‌آزمایی شود.

۵- زمانی‌که هولد کردن را آغاز می‌کنید، مدت زمان و سقفی برای کف و سقف قیمت معین کنید. این موضوع در مدیریت ریسک مؤثر است. برای مثال اگر کوین یا توکنی از حدی بیشتر سقوط قیمت داشت، باید از قبل استراتژی‌ای برای فروش آن داشته باشید تا کمتر متحمل زیان شوید. البته این مثال برای ارزهایی مثل بیت‌کوین چندان صدق نمی‌کند. چون قدرت و دینامیک بازار معاملات بیت کوین بالاست.

۶- پس از تعیین زمان و بازه‌ی قیمتی، به نوسان‌ها، خبرهای جعلی و… چندان توجه نکنید. مگر مواردی که اتفاقات عجیب و اورژانسی رخ می‌دهد. در هولد کردن افراد دنبال ثبات هستند.

۷- برای امنیت نگهداری رمزارزهای‌تان روش مطمئن بیابید.

امنیت رمز ارزها در زمان HODL

زمانی‌که قصد دارید رمزارزی را هولد کنید. باید برای محل مناسبی برای نگهداری آن نیز در نظر بگیرید. برای ذخیره‌سازی رمزارزهای خود می‌توان از کیف‌ پول‌های دیجیتالی یا صرافی‌های آنلاین استفاده کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

امنیت رمز ارزها در زمان HODL

در میان صرافی‌های ایرانی، اکسکوینو، در کنار امنیت بالا و با پشتیبانی ۲۴ ساعته یک کیف پول اختصاصی برای هر مشتری ارائه می‌دهد تا خود را به بهترین گزینه در بازار ایران تبدیل کرده است.

همچنین می‌توان به روش‌های مطمئن‌تر و کمی سخت‌تر روی آورد. در این‌جا، روش‌های ذخیره‌سازی آفلاین یا سرد Cold-storing به کار می‌رود. می‌توانید کیف پول کاغذی یا ولت کاغذی Paperwallet استفاده کنید که البته از بین رفتن یک کاغذ یا دزدیده شدن آن خطر بزرگی است ولی دسترسی هکرها به آن تقریبا غیرممکن می‌شود.

کیف پول‌های کاغذی از دسترسی هکرها در امان هستند

همچنین می‌توانید از کیف پول‌های سخت افزاری آفلاین، ذخیره‌ی کدها و کلیدهای خصوصی در لپ‌تاپ یا هارد دیسک و موارد شبیه این‌ها بهره ببرید. در اینجا هم احتمال خراب شدن یا نابودی فیزیکی این سخت‌افزارها وجود دارد ولی در صورت نگهداری مناسب، امن‌ترین راه Hodl خواهد بود. برای مبالغ بالای سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیاری از خبره‌ها این راه‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

ارزهای مناسب هودل کردن چیست؟

اگر قرار باشد چند ارز دیجیتال را نام ببریم، بیت‌کوین، اتریوم، کاردانو، بیت‌کوین کلاسیک، دوج‌کوین و… می‌توانند برای هولد کردن مناسب باشند. به بیان ساده‌تر ارزهای پایدار، معتبر و مشهور بازار پول‌های دیجیتال مناسب این کار هستند. نکات مربوط به انتخاب ارز مورد نظر در بخش «قوانین و نکات هولد چیست؟» در همین مقاله اشاره شد.

در اینجا یک نکته‌ی دیگر را نیز اضافه می‌کنیم، ارزی را انتخاب کنید که امنیت آن بالا باشد و روش‌های نگهداری ذخیره‌سازی امن آن ساده‌تر در دسترس باشد. برای نمونه برای ذخیره‌سازی‌های سرد اتریوم و بیت‌کوین وب‌سایت‌ها و سخت‌افزارهای ويژه‌ی بسیاری در دسترس است پس کار ساده می‌شود.

ارزهای مناسب هودل کردن چیست

یک مثال از وضعیت نامناسب بزنیم؛ اگر توکن خاص یک متاورس به مدد اعتبار بالای آن دنیای مجازی و افزایش منطقی ارزشش برای هولد کردن مناسب به نظر می‌رسد ولی تنها راه نگهداری از آن فقط ذخیره در همان بستر فراهم است، ارز چندان مناسبی برای هودل نخواهد بود.

تفاوت‌های هولد و استیک کردن دیجیتال چیست؟

ممکن نام استیک کردن یا استیکینگ Stacking ارز دیجیتال را شنیده باشید. در ظاهر پس‌انداز و نگهداری یک رمزارز در بلندمدت است و شبیه هولد کردن به نظر می‌رسد. اما در استیک کردن، قرارداد پیش روی شماست که رمزارز خاصی را برای مدت معینی نگهداری می‌کنید و در ازای آن سود یا جایزه به شما تعلق می‌گیرد. در این‌جا، دارایی به نوعی قفل می‌شود.

بااین‌حال، در پایان به تعداد توکن‌ها یا کوین‌هایتان اضافه شده است. از اهداف مشارکت در استیکینگ، تمرکززدایی و کمک به رشد و بهره‌گیری رمزارز یا توکن است. در هولد کردن، پول شما در اختیارتان است. چیزی جز سود ناشی از رشد ارزش ذاتی ارز دیجیتال نصیب‌تان نمی‌شود.

استیک کردن یا هولد کردن؟

در هولد کردن همه چیز زیر نظر خودتان است و مدیریت ریسک و مسئولیت‌ها برعهده شماست؛ هر فراز و فرود نیز از تصمیمات شخصی برآمده است. در استیک کردن اما، افراد باید به پروژه‌ای اعتماد کنند و مدیریت امور در دست آن‌ها نیست. ممکن است تمام کوین‌ها دزدیده یا چندین برابر انتظار نصیبت افراد شود. در واقع، ریسک‌های هولد کردن به مراتب کمتر از استیک کردن به‌نظر می‌آید. در هر صورت باید هشیار بود.

جایگزین هودل کردن

روش‌های متعددی، جایگزین هودل کردن است. تریدینگ و استیکینگ را در همین مقاله اشاره کردیم. روش‌هایی مشابه استیک کردن وجود دارد که شما مختارید پولتان هر موقع خواستید بردارید ولی کارمزد بپردازید یا سود کمتری ببرید. چنین روش‌هایی نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در دنیای رمزارز به کار رود.

کار دیگری برخی از طرفداران دوآتشه رمزارزها به ويژه بیت‌کوینرها آن را ترویج می‌کنند و به جای هولد یا ترید کردن پیشنهاد می‌دهند، خرید و فروش کالا و صرف بیت‌کوین برای خدمات است. گفته می‌شود به صورت ارزهای دیجیتال به پول رایج معمول تبدیل می‌شود و ارزش می‌یابد.

تریدینگ و استیکینگ از روش‌های جاگزین هولد برای سوددهی هستند.

از منظر علم اقتصاد، چندان این امر معقول نیست، چون شخصی افراد تأمین نمی‌شود و به نوعی فداکارانه به حساب می‌آید. اکنون پروژه‌هایی معقول‌تری برای این منظور در حال راه‌اندازی است که در صورت خرید با رمزارزهایی پاداش‌ها به کاربر به صورت مختلف از جمله برگشت بخشی از پول Cash-back پیشنهاد شده ولی هنوز به‌خوبی دیده و جا‌افتاده نشده است.

راه دیگری اخیرا پیشنهاد شده و پروژه‌هایی برمبنای این فکر به راه افتاده است با نام BUIDL شناخته می‌شود که به مانند هودل ساخته شده است. منظور آن است که از رمزارزها به دست می‌آید، به جای نگهداری یا معامله، برای راه‌اندازی و توسعه‌ی پروژه‌های دیگر کریپتویی اختصاص یابد. به عبارتی سرمایه‌گذاری کریپتو برای کریپتو صورت گیرد. این عمل نیز از نظر اقتصادی مثل سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر است و باید با قواعد چنین اموری وارد آن شد.

 کلام آخر

دنیای ارزها و توکن‌های دیجیتالی رفته‌رفته گستردگی و مقبولیت بیشتر پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان هرچه بیشتر به این حوزه خوش‌بین بود که برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مناسب خواهد بود. اما آنچه که باید به آن توجه داشت این است که پروژه‌های بسیار و متعدد بی‌پشتوانه موجب می‌شود راه‌های کلاهبرداری و سودجویی باز باشد؛ یافتن پروژه‌ی مطمئن سخت و دشوار خواهد بود. از این جهت، باید گفت که افزایش دانش و یادگیری تکنیک‌های بازار ارزهای دیجیتال برای هودل کردن ضرورت دارد. در این مقاله چیستی هولد کردن و نکات مربوط به آن مرور کردیم تا به کمک بتوانیم هودلر موفق باشیم.

سوالات متداول

هودل کردن چیست؟

به زبان ساده و خلاصه، نگهداشتن ارزها و توکن‌های دیجیتال، برای زمانی طولانی و رسیدن به سود از طریق رشد ارزش آن‌ها هولد یا هودل کردن نام می‌گیرد. این عمل جایگزینی برای ترید کردن و رسیدن به سود با ریسک مدیریت‌شده است.

چگونه هولد کردن سودده خواهد بود؟

بیش از یک دهه است که دنیای رمزارزها روز به روز گسترش می‌یابد. در این مدت این بازار در مجموع صعودی بوده است. پس می‌توان گفت هولد کردن در مجموع بسیار سودآور است. اما شناختن ارزهای مناسب و آینده‌دار الزامی است. با کمک تحلیل‌های بنیادی و شناخت عمیق پروژه‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری بلندمدت دست زد.

هودل تنها راه به دست آوردن سود و درامد از رمزارز است؟

خیر، راه‌هایی مثل ترید کردن و استیکینگ نیز وجود دارد که می‌توان درامد و سود بیشتری در مقایسه با هولد کردن به دست آورد ولی ریسک‌های بیشتری نیز دارند. ولی باید دانست که در هر روشی مدیریت ریسک و استراتژی مهم است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.