کاربردهای متاورس

کاربردهای متاورس چیست و چه کمکی به انسان میکند ؟

صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین نیز مانند سایر صنایع دیگر به مرور زمان شاخه‌های اصلی خود را پیدا کرده و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برای ارائه خدمات بهتر با یکدیگر در حال رقابت هستند. یکی از این حوزه‌ها دنیای متاورس است که از سال ۲۰۲۱ به دنیای کریپتو و بلاک‌چین قدم گذاشته است. در این مطلب می‌خواهیم کاربردهای این دنیای نوین و چشم انداز آینده آن را بررسی کنیم. همراه باشید.

متاورس، دریچه‌ای به آینده، تحقق رویاهای کودکی و امکان تجربه دنیایی که بشر بخاطر محدودیت‌های فیزیکی هرگز امکان رسیدن به آن را نداشت.

همه‌گیری کرونا تغییرات تاریخی بزرگی بر زندگی بشر اعمال کرد. بسیاری از مشاغل تعطیل شدند، بسیاری از مشاغل رونق پیدا کردند و حتی در مواردی مشاغل جدیدی ایجاد شدند و همین امر موجب نمود پیدا کردن بیشتر کاربردهای متاورس شد.

متاورس چیست؟

می‌توان گفت نسل بعدی فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، دنیاهای دیجیتالی است که انسان‌ها در آن می‌توانند حضور حقیقی اما غیر فیزیکی داشته باشند، به فعالیت‌های مختلفی بپردازند و با سایر مردم جهان ارتباط و تعامل داشته باشند. این نوعی دگردیسی است که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و تعامل‌ها در آن بصورت آزادتر و غنی‌تر صورت خواهد گرفت.

Metaverse استفاده کاربردی از فناوری وب۳ و بلاک‌چین است، جایی که فناوری ارتباطات به ما اجازه می‌دهد تا بیشترین آزادی عمل را در دنیای خارج از دنیای واقعی داشته باشیم.

متاورس بسیار شبیه به زندگی واقعی در خیلی جهات خواهد شد و برخی از فعالیت‌ها در دنیای واقعی با فعالیت در متاورس جایگزین خواهند شد. برای مثال، راه‌اندازی دفاتر کسب و کارها و اجرای جلسات غیر حضوری در این فضا. مشابه چیزی که اکنون در وبینارها شاهد آن هستیم.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۵ درصد از افراد روزی ۱ ساعت از زمان خود را در متاورس سپری خواهند کرد و این در حالی است که در حال حاضر بطور میانگین ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه از زمان روزانه مردم در صفحات اجتماعی سپری می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، تا سال ۲۰۲۴ بازار متاورس حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برای شرکت‌های فعال در این حوزه سودآوری خواهد داشت.

زندگی، خرید و فروش و کار کردن در Metaverse، اصلی‌ترین فعالیت‌های انسان در این دنیا خواهد بود.

مشاغل بسیار متنوع، جدید و عجیب از جمله بانکداری، فروشندگی، میزبانی، راهنمایی، آموزش و پاسخگویی به بازدید کنندگان در این دنیای متفاوت متولد خواهد شد که درآمد اکثر آنان از پلتفرم‌های غیر متمرکز و به صورت ارز دیجیتال خواهد بود.

کاربرد متاورس برای شرکت‌ها و کسب و کارها
کاربرد متاورس برای کسب و کارها

ورود شرکت‌ها و سازمان‌ها

پس از همه‌گیری کرونا، بسیاری از مشاغل ناچار به یافتن راه‌حلی برای دورکاری پرسنل خود شدند. مایکروسافت یکی نخستین از شرکت‌های بزرگی بود که به صنعت متاورس ورود کرد تا کارمندان این شرکت بتوانند از منزل وظایف محول شده خود را بدون حضور فیزیکی در شرکت انجام دهند.

دیسنترالند یکی از معروف‌ترین دنیاهای متاورسی، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای توسعه پلتفرم خود هزینه کرده است، خیلی پیش‌تر از آن که فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر دهد و وارد صنعت متاورس شود.

کشورها و دولت‌های پیشرو در متاورس

کره جنوبی، از نخسیتن کشورهایی است که به این دنیای نوظهور ورود کرد. هدف اول این کشور صنعت توریست است که به لطف عینک‌های وی‌آر تحقق خواهد یافت و مردم جهان با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر و امنیت بیشتر قادر خواهند بود تا از خدمات توریستی کره جنوبی بهرمند شوند.

باربادوس: تاسیس سفارت‌خانه در تمامی کشورها برای یک کشور کوچکی مثل باربادوس صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین باربادوس تصمیم می‌گیرد تا سفارتخانه خود را در متاورس تاسیس کند تا تمام مردم جهان از هر نقطه ای بتوانند پروسه اخذ ویزای این کشور را به سادگی طی کنند.

همچینین، شنیده‌ها حاکی از آن است که کشور هندوستان نیز برنامه‌هایی برای ورود به این صنعت دارد.

این تازه ابتدای راه است و افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها هر روز کاربردها و استفاده‌های بیشتری از Metaverse را درک و ایجاد می‌کنند تا این دنیای نوظهور رفته رفته پس از جمع آوری ایده‌های تمام مردم جهان شکل بگیرد. بهرحال این هم نوعی غیرمتمرکز بودن این صنعت را نشان می‌دهد.

کاربردهای اصلی متاورس در آینده
کاربردهای متاورس در آینده

کاربردهای اصلی متاورس در آینده

از مهم‌ترین کاربردهای اصلی متاورس در آینده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • فعالیت‌های تجاری مانند راه‌اندازی دفاتر رسمی کشورها و دولت‌ها برای ارائه خدمات تجاری خود به تمامی مردم جهان بدون نیاز به حضور فیزیکی و صرف هزینه‌ها
    • سهولت در ارائه خدمات دولت الکترونیک: برخی از خدمات دولتی نیازمند حضور فیزیکی افراد جهت احراز هویت آنان است. بسیاری از این خدمات در صورت ارائه در متاورس و احراز در آن امکان‌پذیر است که منجر به کاهش هزینه‌ها، تردد و تشریفات اداری خواهد شد.
    • سرگرمی و فراغت، از جمله بازی‌های دسته جمعی و گشت و گذار در فضاهای مجازی سه بعدی
    • آموزش، که جنبه‌های بسیار زیادی دارد. بسیاری از آموزش‌ها در دنیای واقعی هزینه بالایی دارند و گاهی اجرای آن غیر ممکن است، در حالی که در دنیای متاورس این مهم به سادگی امکان‌پذیر است.
    • بهبود تجربه مشتری هنگام خرید محصول یا خدمات. برای مثال، تجربه اقامت در یک شهر یا یک هتل، که مشتریان می‌توانند پیش از رزرو، بصورت سه بعدی و شفاف محیط مورد نظر خود را بررسی کنند.
    • جلسات کاری یکی از ابتدایی‌ترین کاربردهای متاورس به شمار می‌رود، حضور افراد در یک محیط با وجود فاصله‌های جغرافیایی و محدودیت‌های رفت و آمدی. برای مثال، جلساتی که میان سران شهرها یا کشورهای مختلف برگزار می‌شود.
    • تبلیغات و برندیگ: اماکن عمومی در متاورس بهترین جا برای برندیگ و تبلیغات به شمار می‌روند و مهم‌تر از آن امکان اجرای تبلیغات به شکلی که در دنیای حقیقی امکان آن وجود ندارد، مانند نمایش یک بیلبورد متحرک که با ورود به آن می‌توان تبلیغات بازرگانی را در یک محیط ۳۶۰ درجه و سه بعدی مشاهده کرد.
    • لوکیش‌های دیجیتال برای برگزاری جلسات، راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، کنسرت‌ها، دفاتر رسمی شرکت‌های بزرگ جهت کسب اعتماد مشتری و غیره
    • فروش محصولات و خدمات، از لوازم برقی خانگی گرفته تا پوشاک، نرم افزار، NFT و غیره
    • اشتغال زایی: بویژه شغل‌های جدید و نوظهور، مانند اوپراتوری، پشتیبانی و فروشندگی در متاورس
    • فیلم و تاتر: ساخت فیلم در محیط سه بعدی متاورس این امکان را به تماشاگر می‌دهد تا تماشاگر خود را در محیط فیلم قرار دهد، در میان بازیگران حرکت کند و وقایع را از هر نقطه‌ای که دوست داشته باشد تماشا کند.

تماشا و حضور در چنین فیلم‌هایی از هر نقطه از جهان، بدون محدودیت و به هر زبان امکان‌پذیر است!

گالری آثار هنری و NFT در متاورس
گالری آثار هنری در محیط متاورس
  • گالری آثار هنری بویژه آثار ثبت شده بصورت NFT

همانطور که از نام متاورس مشخص است، دنیایی در حال شکل گیری است که قطع به یقین بسیار فراتر و کاربردی‌تر از تصور ما در دنیای امروز است و از این پس می‌توانیم به لطف آزادی عملی که متاورس در اخیتار بشر می‌گذارد، تمامی ایده‌های خود را خلق کنیم و با محدودیت‌ها برای همیشه خداحافظی کنیم

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

یک دیدگاه

  1. باسلام واحترام وباتشکرجهت ارائه مطالب خوبتان،شکی در خوب و ایده آل بودن این دنیا نیست،ولی مثل بلاک چین که قرار بود جهانی،مردمی وبدون دخالت هیچ دولتی باشد میبینیم که چطور ایرانیها را تحریم میکنن که مجبور بشن از VPN و راه های دیگه استفاده کنن این دنیای متاورس هم به همون سرنوشت دچار میشه متاسفانه، با تشکرفراوان

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.