شبکه کاردانو مجهز به قابلیت قراردادهای هوشمند شد

شبکه کاردانو مجهز به قابلیت قراردادهای هوشمند شد

سرانجام پس از مدتها انتظار بروزرسانی هاردفورک آلونزو (Alonzo) در شبکه اصلی کاردانو به مرحله اجرا در آمد. این به‌روزرسانی پس از سال‌ها تحقیق و تولید مقالات بررسی‌شده درخصوص ساختار، شبکه، پتانسیل‌، ایده‌ها، اهداف و دیگر موارد مربوط به شبکه کاردانو دقیقا مطابق با برنامه‌های تیم توسعه‌دهنده آن در ساعات ابتدایی امروز با موفقیت انجام شد. به‌این ترتیب شبکه کاردانو از این پس مجهز به قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند برای تقویت هرچه بیشتر اکوسیستم خود است.


هاردفورک آلونزو یک رویداد مهم برای کاردانو به‌شمار می‌رود که با پشت سر گذاشتن آن شبکه اصلی کاردانو می‌تواند از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. این بدان معناست که سایر تیم‌ها و پروژ‌های مختلف از این پس قادر خواهند بود تا پروتکل‌های خود را مستقیماً در شبکه کاردانو طراحی و پیاده‌سازی کنند.

قراردادهای هوشمند کاردانو


پیشتر از این، تیم توسعه‌دهنده کاردانو با انتشار جزئیاتی در مورد بستر پلوتوس (Plutus) به این مسئله اشاره کرده بود که پس از بروزرسانی رویداد آلونزو، از این بستر برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده خواهد شد. پلوتوس یکی از موارد مهمی است که هنگام صحبت درباره قراردادهای هوشمند کاردانو باید به آن توجه داشت.


پلوتوس در واقع یک زبان برنامه‌نویسی بومی است. چارچوب نرم‌افزاری یا همان فریم ورک است که قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را به بلاک‌چین کاردانو اضافه کرده است. از هسته پلوتوس برای تعریف پارامترهای نسخه پیشرفته مدل خروجی خرج‌نشده تراکنش‌‌ها یا همان «UTXO» استفاده می‌شود. UTXO یک مدل حسابداری برای تعریف ارزش و مدیرت تراکنش‌ها در شبکه ارزهای دیجیتال است. به گفته تیم توسعه‌دهنده کاردانو این مدل نسبت به مدل‌های مختلف حسابداری از مزایای فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این چارچوب امکان دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های فعال در شبکه کاردانو را فراهم می‌کند و از قابلیت تبادل اطلاعات با مرورگرهای اینترنتی به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند.


راه‌اندازی نسخه آلونزو خیلی هم بدون دردسر نبود. همانطور که اخیراً شنیدیم، ساختار پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو با مشکل «هم‌زمانی» مواجه شده بود. این مشکل اساسا بدان معناست که دیگر چندین کاربر به‌طور هم‌زمان نمی‌توانند با یک برنامه یا پروتکل ارتباط برقرار کنند. اگرچه به دنبال این اتفاق چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و شرکت توسعه‌دهنده کاردانو (Input Output)، به طور دقیق و کامل مدل قراردادهای هوشمند این شبکه را توضیح داده و دلایل خود را برای مهم‌نبودن این مسئله مطرح کردند.

علاوه‌براین، شرکت اینپوت آوتپوت چند روز پیش مطلبی را در وبلاگ خود منتشر کرد که در آن رویکرد EUTXO (نسخه پیشرفته مدل خروجی خرج‌نشده برای اجرای قراردادهای هوشمند) کاردانو، مسائل مربوط به افزایش امنیت، عدم دریافت کارمزد برای تراکنش‌های ناموفق و قابلیت پیش‌بینی دقیق هزینه تراکنش‌ها را توضیح داده بود.
سخن پایانی این‌که هاردفورک آلونزو که امروز انجام شد کاردانو را وارد عصر جدیدی کرده و حال باید دید این به‌روزرسانی چه تأثیری بر اکوسیستم این رمز ارز بزرگ خواهد داشت.


منبع: cryptopotato

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.