ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟
ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟

همه چیز درباره ارز دیجیتال پولکادات polkadot + نمودار قیمتی

ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) به‌عنوان شبکه‌ای آمده تا بلاکچین‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. در واقع توکن پولکادات که با نام اختصاری (DOT) نمایش داده می‌شود با هدف متصل‌کردن چندین شبکه بلاکچین به یکدیگر به وجود آمده تا آنها را قادر به تعامل با هم سازد و به همین دلیل بسیاری از افراد از شبکه پولکادات با نام شبکه چند زنجیره‌ای یاد می‌کنند.

این هدف می‌تواند سبب کاهش هزینه فرآیند استخراج رمز ارزها شود و توسعه‌دهندگان را قادر سازد که بر ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و قابلیت‌های قرارداد هوشمند تمرکز کنند.

گوین وود (Gavin Wood)، که یکی از بنیانگذاران این شبکه است هم دلیل اصلی ایجاد پولکادات را فراهم کردن بستری امن برای انتقال و به‌اشتراک‌گذاری ویژگی‌های منحصربفرد بلاک‌چین‌های دیگر عنوان می‌کند.

وی معتقد است پولکادات می‌تواند پاسخی برای ارتقای شبکه اتریوم ۲ باشد. بنیاد وب۳ (Web3)، سازمانی سوئیسی که پروژه پولکادات را تاسیس کرده هم این شبکه را نسل بعدی بلاک‌چین‌ها می‌داند.

 ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟
ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟

تاریخچه ارز پولکادات

پروژه پولکادات در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶، توسط یکی از چهره‌های مشهور دنیای ارزهای دیجیتال و توسعه‌دهنده معروف فناوری بلاک‌چین یعنی گوین وود (Gavin Wood) که پیشتر از اعضای توسعه‌دهنده و هم‌بنیانگذار شبکه اتریوم و در رده ویتالیک بوترین بود ابداع شد. از مهمترین کارهایی که وود برای شبکه اتریوم انجام داد ایجاد زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) برای این شبکه بود.

زمانی که وود تصمیم به کنار گذاشتن پروژه اتریوم و آغاز پروژه خود گرفت به راه‌اندازی پروژه بلاک‌چینی فکر می‌کرد که نقاط ضعف و معایب شبکه اتریوم را نداشته باشد که از مهمترین آن مقیاس‌پذیری و ایجاد ساختارهای بین زنجیره‌ای بود. وی در اکتبر ۲۰۱۶ اولین وایت پیپر (Whitepaper)‌ شبکه پولکادات را منتشر کرد.

از آن پس پولکادات در طول زمان به یکی از سریع‌ترین پروژه‌های رشد بلاک‌چین خصوصا در سال های ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ تبدیل شد.

 تاریخچه ارز دیجیتال Polkadot پولکادات
تاریخچه ارز دیجیتال Polkadot پولکادات

تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال Polkadot پولکادات

همانطور که پیشتر اشاره شد شبکه بلاک‌چین پولکادات توسط بنیاد وب۳ (Web3) مدیریت و اداره می‌شود که تلاش این بنیاد ایجاد یک وب کاملا غیرمتمرکز است. اگرچه وب۳ برای ساخت و ایجاد این پروتکل با شرکت پریتی تکنولوجیز (Parity Technologies) قرارداد همکاری بسته است.

این تیم که وظیفه توسعه و پشتیبانی از پولکادات را بر عهده دارد تجربه وسیعی در زمینه سیستم‌های دفترکل توزیع شده، پروتکل‌های بلاک‌چین (به ویژه اتریوم)، و فناوری کیف پول‌های ارز دیجیتال دارد.

اعضای اصلی تیم پولکادات متشکل از متخصصین معروف حوزه بلاک‌چین است که ۳ نفر از مهمترین آنها را در زیر به شما معرفی خواهیم کرد.

 تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال Polkadot پولکادات
تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال Polkadot پولکادات

دکتر گوین وود (Gavin Wood)

گوین وود از هم‌بنیانگذاران پروژه پولکادات است. او قبل از آغاز به کار در این پروژه، به عنوان هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد بخش تکنولوژی اتریوم مشغول به کار بود. از سوابق درخشان وود به نقش وس به‌عنوان سازنده برخی از بخش‌های اصلی صنعت بلاک‌چین می‌توان اشاره کرد که از جمله مهمترین آن‌ها زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) است.

رابرت هابرمایر (Robert Habermeier)

رابرت هامبرمایر بنیان‌گذار شبکه پولکادات است. او دارای سابقه تحقیق و توسعه در زمینه بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. هابرمایر قبل از پروژه پولکادات، برای مدت طولانی یکی از اعضای پروژه زبان برنامه‌نویسی راست (Rust) بود که تمرکز وی بر بکارگیری ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی در ایجاد راهکارهای موازی و کارآمد بوده.

پیتر چابن (Peter Czaban)

پیتر چابن یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران پروژه پولکادات است که پیش از شروع به کار در این پروژه از اعضای تیم تیل فلوشیپ (Thiel Fellowship) بود. چابن در حال حاضر در سمت مدیر فناوری بنیاد وب۳ هم مشغول به فعالیت است. وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی خود را از دانشگاه آکسفورد کسب نموده و سابقه حرفه‌ای او در صنایع مالی و تحلیل داده است.

پولکادات چگونه کار می‌کند؟

پولکادات شبکه‌های بلاکچین‌ را قادر می‌سازد تا براحتی به دیگر بلاکچین‌ها متصل شوند و با استفاده از پاراچین‌ها که ایده شبکه پولکادات و مختص به این شبکه است به فعالیت خود ادامه دهند.

پاراچین (Parachain) گونه‌ای از شبکه‌های بلاکچین است که از ساختاری خاص و متفاوت نسبت به بلاک‌چین برای مدیریت دیتا بهره‌مند شده که همراه با بلاک‌چین به طور موازی در اکوسیستم پولکادات اجرا می‌شود.

تفاوت پاراچین با بلاک‌چین در این است که با اتصال به زنجیره شبکه مرکزی (Relay Chain)، دیگر نیازی به تعریف نودهای مجزا ندارند. این زنجیره مرکزی شبکه پولکادات، مقیاس‌پذیری، امنیت، قابلیت همکاری و حاکمیتی پولکادات را برای پاراچین‌ها به ارمغان می‌آورد.

وظیفه و نقش اصلی پاراچین‌ها کمک به افزایش امنیت و اعتبارسنجی شبکه است. در زنجیره شبکه مرکزی پولکادات که زنجیره رله (Relay Chain) نام دارد، آدرس کلیه معاملات کنترل و بررسی شده و داده‌ها استانداردسازی می‌شوند تا اعضای شبکه این داده‌ها را داده مخرب شناسایی نکنند.

علاوه‌براین، جالب است بدانید بلاکچین‌های متصل به پولکادات از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) استفاده می‌کنند. این بلاک‌چین‌ها قادر به تصمیم‌گیری درباره به‌روزرسانی کدها و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خود بوده و توکن‌های انتخابی خود را اجرا می‌کنند.

 پولکادات چگونه کار می‌کند؟
پولکادات چگونه کار می‌کند؟

توکن پولکادات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن ارز دیجیتال پولکادات دات (DOT) نام دارد که کاربردهای اصلی آن در شبکه پولکادات به شرح زیر است:

  • حاکمیت شبکه (Governance): دارندگان توکن DOT به تمام امتیازاتی که ماینرها در پلتفرم‌های دیگر دسترسی دارند را در اختیار دارند. از جمله این امتیازات به بروزرسانی و برطرف‌کردن مشکلات پروتکل می‌توان اشاره کرد.
  • استیکینگ یا سپرده‌گذاری (Staking): بر اساس وجود یک نظریه بازی، با دارندگان توکن DOT در این شبکه مطابق با رفتار صحیح و یا غلط خود برخورد می‌شود. به این معنی که افرادی که درستکار باشند طبق این قانون مشمول دریافت پاداش شده و در مقابل افراد خرابکار توکن‌های سپرده‌گذاری‌شده یا به‌عبارتی استیک‌شده خود را از دست خواهند داد. این مکانیسم سبب افزایش امنیت شبکه پولکادات می‌شود.
  • وثیقه‌گذاری (Bonding): فرایند وثیقه‌گذاری یا باندینگ که نوعی اثبت سهام محسوب می‌شود پاراچین‌های جدید یا همان بلاک‌چین‌های جدید در پولکادات را با وثیقه‌گذاری توکن‌های DOT به شبکه اضافه کرده و پاراچین‌های منقضی‌شده یا غیرقابل‌استفاده را از طریق حذف توکن‌های وثیقه، از شبکه حذف می‌کند.

کیف پول‌های پولکادات

بر خلاف بسیاری از پروژه‌های نوپا، کیف پول‌های متعددی برای ذخیره و نگهداری از ارز پواکادات در بازار وجود دارد.

در میان تمامی کیف پول‌های خارجی موجود در بازار کیف پول اکسکوینو یکی از بروزترین کیف پول‌های موجود در بازار است. این کیف پول توسط یک تیم فنی متخصص داخلی ساخته شده و دارای یک اپلیکیشن موبایلی برای گوشی‌های اندرویدی است که با نصب آن می‌توانید در هر لحظه و هر جایی تراکنش‌های دلخواهتان را انجام دهید و به موجودی ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید.

 کیف پول‌های پولکادات
کیف پول‌های پولکادات

علاوه بر کیف پول اکسکوینو در ادامه به برخی کیف پول‌های دیگر که از رمز ارز پولکادات پشتیبانی می‌کنند می‌پردازیم:

کیف پول پریتی سینگر (Parity Signer)

این کیف پول یک اپلیکیشن متن‌باز موبایلی است که برای هر دو سیستم‌‌عامل‌ اندروید و iOS قابل استفاده است. در این کیف پول ار کیو‌آر کد (QR) برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود و با استفاده از آن به چندین کلید خصوصی دسترسی خواهید داشت.

کیف پول پولکا (Polka Wallet)

کیف پول پولکادا از جمله کیف پول‌های چند ارزی است که علاوه بر پولکادات از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می‌کند. این کیف پول که مختص اکوسیستم پولکادات ساخته شده نیز برای هر دو سیستم‌عامل  اندروید و iOS در دسترس است.

کیف پول تراست (Trust Wallet)

خیلی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال با نام کیف پول تراست آشنایی دارند و این کیف پول یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین ولت‌های موجود در بازار است.

این کیف پول نیز از رمز ارزهای متنوع زیادی پشتیبانی می‌کند و خیلی‌ها از آن به عنوان بهترین کیف پول پولکادات یاد کرده‌اند. تراست ولت روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابل اجرا و استفاده است.

Mathwall Wallet، Lunie، Ownbit Wallet و Safepal Wallet از دیگر کیف پول‌های خارجی هستند که از رمز ارز پولکادات پشتیبانی می‌کنند.

ارز دیجیتال پولکادات Polkadot و دیفای

اساس و پایه حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) بر ترکیب‌پذیری پروتکل‌ها، ارتباط بین شبکه‌ای و ادغام پروژه‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال بنا شده است. همین موضوعات دلیل محکمی بر استفاده پروژه‌های دیفای از شبکه بلاک‌چین پولکادات است چراکه کلیه موارد نام برده شده را درشبکه پولکادات می‌توان یافت.

 ارز دیجیتال Polkadot پولکادات و دیفای
ارز دیجیتال Polkadot پولکادات و دیفای

زنجیره های اصلی شبکه پولکادات

– زنجیره رله (Relay Chain)

شبکه پولکادات متشکل از چندین زنجیره اصلی است که هریک دارای وظایف و کاربردهای گوناگونی است. در زیر به معرفی و شرح این زنجیره‌ها خواهیم پرداخت:

این زنجیره نام دیگر شبکه مرکزی و اصلی پولکادات است که وظیفه هماهنگی بین تمامی اجزای شبکه را بر عهده دارد. تمامی بلاک‌چین‌های جداگانه از طریق این زنجیره به شبکه پولکادات متصل شده و با اشتراک‌گذاری بلاک‌های خود از ویژگی اصلی این شبکه یعنی امنیت برخوردار می‌شوند.

– پاراچین (Parachain)

پاراچین مخفف عبارت «Parallelized chains» و به معنای زنجیره‌های موازی است و در واقع بلاک‌چین‌های مستقلی بوده که هر یک دارای کاربردها، قوانین و ویژگی‌های خاص خود هستند.

این پاراچین‌ها توسط زیرساخت منحصربفرد شبکه پولادات که سابستریت (Substrate) نام دارد ساخته می‌شوند. تمامی تراکنش‌های موجود در شبکه پولکادات، به‌صورت موازی روی این پاراچین‌ها اجرا شده و در زمان‌های مشخصی روی زنجیره رله (Relay Chain) ثبت می‌شوند. این بازه‌های زمانی مشخص اسلات (Slot) نام دارند و هر پاراچین اسلات مخصوص به خود را روی زنجیره رله دارد.

در این میان نودها یا گره‌های رابط که Collators نامیده می‌شوند تراکنش‌های انجام‌شده در هر پاراچین را پردازش و در بلاک‌ها ثبت می‌کنند. همچنین هر پاراچین می‌تواند با ارسال و دریافت تراکنش از دیگر پاراچین‌ها، با آنها در ارتباط باشد.

– بریج چین (Bridge Chain)

بریج چین یا پل‌ شبکه پولکادات نام یک زنجیره است که برای اتصال زنجیره‌هایی طراحی شده که از قانون گاورننس یا حاکمیت (Governance) استفاده نمی‌کنند.

این زنجیره نوع خاصی از پاراچین‌ها هستند که برای ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین‌های مختلف، با قوانین اقتصادی و زیرساخت‌های فنی متفاوت مورد‌ استفاده قرار می‌گیرند. این پل‌ها از ساختار غیرمتمرکز برخوردار بوده که امکان ارسال و دریافت تراکنش از سایر بلاک‌چین‌های قدیمی مثل بیت‌کوین و اتریوم را فراهم می‌کنند.

به عبارتی ساده‌تر، بریج چین‌ها مشکل تعامل‌پذیری و ارتباط میان بلاک‌چین‌های مختلف را برطرف کرده‌اند.

– پاراتریدها (Parathreads):

این نوع از زنجیره در واقع ساختارهای جایگزین پاراچین‌ها به‌شمار می‌روند. این زنجیره‌ها شباهت بسیار بالایی به پاراچین‌ها داشته اما تفاوت اصلی آنها در نحوه اتصالشان به شبکه و مدل اقتصادی آنهاست.

نحوه کار به پاراتریدها به این صورت است که به‌جای اجاره یک اسلات اختصاصی پاراچین و اتصال دائمی آن به زنجیره رله، می‌توان یک پاراترید را با مبلغی بسیار کمتر در اختیار گرفته تا تنها در مواقع ضروری و موردنیاز به زنجیره رله متصل شود. به همین دلیل است که مدل اقتصادی این دسته از زنجیره‌ها به مدل «پرداخت بر اساس استفاده» معروف است.

 زنجیره های اصلی شبکه Polkadot پولکادات
زنجیره های اصلی شبکه Polkadot پولکادات

الگوریتم اجماع اثبات سهام در بلاک چین پولکادات Polkadot

شبکه بلاک‌چین پولکادات با استفاده از الگوریتم اجماع ترکیبی «گرندپا/بیب (GRANDPA/BABE) که متناسب با پولکادات طراحی شده و نوعی الگوریتم اجماع اثبات سهام یا همان (PoS) است امنیت این شبکه را حفظ می‌کند.

در واقع این الگوریتم اجماع ترکیبی از هر دو روش اثبات سهام برای مقیاس‌پذیری بیشتر و روش اثبات کار (PoW) برای برقراری حداکثر امنیت در شبکه استفاده می‌کند.

با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام کاربران قادر خواهند بود تا با خرید و ذخیره رمز ارز پولکادات به نودهای شبکه پولکادات متصل شده و با تایید تراکنش‌ها به ساخت بلاک‌های جدید این شبکه کمک کنند.

 الگوریتم اجماع اثبات سهام در بلاک‌چین Polkadot پولکادات
الگوریتم اجماع اثبات سهام در بلاک‌چین Polkadot پولکادات

 استخراج ارز دیجیتال پولکادات

از آنجا که الگوریتم اجماع شبکه پولکادات بر پایه پروتکل اثبات سهام است این ارز دیجیتال را صرفا با خرید از صرافی‌ها می توان به دست آورد و امکان استخراج آن وجود ندارد.

مزایای ارز دیجیتال پولکادات

۱- مقیاس‌پذیری

همانطور که پیشتر اشاره شد از مزایا و تفاوت‌های اصلی شبکه بلاک‌چین پولکادات با دیگر شبکه‌ها، چندبخشی بودن آن است. شبکه پولکادات نقطه اتصال و ارتباط بلاک‌چین‌های مختلف بوده که به صورت موازی با یکدیگر کار می‌کنند.

همین مسئله سبب شده تا شبکه پولکادات بتواند حجم بالایی از ترافیک را پردازش کرده و از ایجاد مشکلات متعدد در هنگام پردازش تراکنش‌ها جلوگیری کند. این قدرت پردازش موازی تراکنش‌ها به نوبه خود سبب بهبود و افزایش مقیاس‌پذیری شبکه شده است.

۲- مکانیزم حاکمیت

ارتباط با یک پاراچین خاص سبب ایجاد امکان مدیریت و حاکمیت آن شبکه می‌شود. این بدان معناست که تیم توسعه‌دهنده پولکادات می‌تواند با استفاده از این قابلیت و ویژگی، مدیریت بلاک‌چین خود را مطابق با نیازهای موجود تنظیم کند.

این امکان خصوصی‌سازی پروژه، حس متفاوتی را برای کاربران به وجود می‌آورد. علاوه‌‌براین، پولکادات به همه جوامع به عنوان یک پیکره کلی برای حاکمیت آینده خود نیاز دارد. جمع‌آوری بازخوردها از جامعه می‌تواند سبب ایجاد بینش‌های ارزشمندی شده که به تکامل پروژه‌ها در طول زمان منجر خواهد شد.

 حاکمیت در شبکه پولکادات
حاکمیت در شبکه پولکادات

۳- ارتقاپذیری پاراچین‌ها

از کارهای مهمی که توسط پولکادات انجام شده این است که بروزرسانی و ارتقاپذیری پاراچین‌ها را بسیار آسان کرده و همین مسئله نیاز به استفاده از هاردفورک‌ها در شبکه که خود سبب دو قسمتی شدن کاربران یا به‌عبارتی جدایی جوامع می‌شود را از بین برده است. از این طریق زنجیره بومی شبکه را می‌توان بدون بروز مشکل ارتقا داد و بروزرسانی کرد.

۴- سازوکار اجماع انعطاف‌پذیر

شبکه پولکادات مکانیسم اجماع انعطاف‌پذیری را برای بلاک‌چین‌های مختلف فراهم می‌کند. از آنجا که بلاک‌چین‌های مختلف با مکانیسم مخصوص به خود قابل اجرا هستند، این شبکه به‌عنوان میزبانی مناسب برای آنها عمل می‌کند.

۵- تراکنش های کراس چین (Cross-Chain)

این ویژگی از انتقال و جابه‌جایی رمز ارزها بین شبکه‌های بلاک‌چین مختلف پشتیبانی می‌کند و برای همکاری و یکپارچه‌سازی بلاک‌چین‌ها حیاتی و ضروری است.

۶- امنیت مشترک بالا

امنیت بالای شبکه پولکادات که یکی از اهداف اصلی این شبکه محسوب می‌شود سبب تامین و افزایش امنیت کلیه بلاک‌چین‌ها و زنجیره‌های مرتبط با پولکادات می‌شود. این ویژگی و قابلیت می‌تواند از زنجیره‌های کوچک که از قابلیت اجرا از نظر راه‌اندازی خودکار برخوردار نیستند محافظت کند.

معایب ارز دیجیتال پولکادات

۱- جابه‌جایی توسعه دهندگان

از آنجا که برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن در پاراچین‌های پولکادات نیاز به این قابلیت پیاده‌سازی و دسترسی در آن پاراچین است این یکی از نقاط ضعف شبکه پولکادات محسوب می شود.

۲- بازار اشباع شده

این نکته را باید در نظر داشت که شبکه بلاک‌چین پولکادات اولین شبکه‌ای نیست که در حوزه بلاک‌چین‌های مجهز به قراردادهای هوشمند فعال می‌باشد و به همین دلیل باید با رقبای خود مانند کازماس، سولانا، کاردانو و تزوس رقابت کند.

۳- باگ‌های اولیه

به‌رغم امنیت بالای شبکه پولکادات که آن را از بسیاری از بلاک چین‌های دیگر متمایر می‌کند، این شبکه تاکنون مورد چندین حمله هکری قرار گرفته که اولین آن به ژانویه ۲۰۱۷ زمانیکه هنوز پولکادات اقدامات امنیتی خود را عملی نکرده بود برمی گردد.

به‌دنبال این حمله هکری، شبکه سولانا متحمل سرقت ۳۳ میلیون دلاری شد. بعد از آن و به‌دنبال اولین عرضه اولیه این ارمز ارز، هکرها بار دیگر توانستند از آسیب‌پذیر بودن و ضغف کدهای این شبکه سواستفاده کرده و برای دومین بار این شبکه را مورد حمله قرار دهند.

خرید ارز دیجیتال پولکادات (توکن DOT)

همانطور که می‌دانید برای خرید و افزودن یک ارز دیجیتال به سبد دارایی خود نیاز به مراجعه به یکی از صرافی‌های معتبر داخلی و خارجی که از ارز دیجیتال مورد نظرتان پشتیبانی می‌کند مراجعه کنید.

در این میان بسیاری کاربران ایرانی به‌دلیل تحریم‌های فعلی از سوی ایلات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند از صرافی‌های داخلی برای خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو استفاده کنند.

اکسکوینو به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی و جامع رمز ارزها نخستین شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده کیف پول رمز ارز در ایران بوده که مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کرد.

صرافی اکسکوینو با برخورداری از بیش از ۷۰ ارز دیجیتال، امکان خرید و فروش امن، سریع و مقرون‌بصرفه ارزهای دیجیتال را برا کاربران فراهم کرده است. رمز ارز پولکادات نیز از جمله رمز ارزهایی است که در لیست محصولات این صرافی موحود بوده و براحتی می‌توانید به خرید و فروش و معامله آن بپردازید.

 خرید ارز دیجیتال پولکادات (توکن DOT)
خرید ارز دیجیتال پولکادات (توکن DOT)

آینده ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات یک پروژه بسیار جاه‌طلبانه است که هدف آن تغییر ساختار شبکه جهانی است. بسیاری از کارشناسان آن را به‌عنوان یک راه‌حل انقلابی می‌دانند که می‌تواند صنعت بلاک‌چین را به طور کامل دگرگون کند.

از آنجاکه بنیاد وب ۳ (Web3) بنیانگذار پروژه پولکادات بوده و از آن پشتیبانی می‌کند و با توجه به نوآوری‌ها و پیشرفت‌های شبکه‌های پولکادات، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار ارزهای دیجیتال آینده خوب و روشنی را برای این رمز ارز پیش‌بینی کرده‌اند.

با وجود تمام پیش‌بینی‌ها پیرامون این ارز دیجیتال، به علت وجود نوسانات زیاد بازار رمز ارزها، آینده پولکادات و ارزش واقعی این ارز را نمی‌توان به‌طور قطعی پیش‌بینی کرد ولی با در نظر گرفتن این واقعیت که چشم انداز و آینده تمام ارزهای دیجیتال به شدت به وضعیت بازار کریپتو بستگی دارد پولکادات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به‌این‌ترتیب، اگر بازار کریپتو در آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد، بهای توکن پولکادات نیز به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

 آینده ارز دیجیتال پولکادات
آینده ارز دیجیتال پولکادات

کلام آخر

همانطور که در این مقاله به بیان آن پرداختیم هدف از طراحی و ایجاد رمز ارز پولکادات، اتصال بلاکچین‌های مختلف است و با دستیابی به این هدف و با بکارگیری همزمان این بلاکچین‌ها مشکل مقیاس‌‌پذیری حل خواهد شد.

همین مسئله هم موجب شده پولکادات به‌عنوان رقیبی برای ارز دومین رمز ارز برتر جهان یعنی اتریوم شناخته شود.

این رمز ارز از همان ابتدای ورود خود به بازار یعنی در سال ۲۰۱۹ روند حرکتی خوبی داشته و تا سال ۲۰۲۱ رشد حدود ۲۰ برابری را تجربه کرده است. از طرفی دیگر در اواخر سال ۲۰۲۰ همکاری صرافی بایننس به افزایش چشمگیر بهای پولکادات در کنار بسیاری از آلت‌کوین‌های دیگر کمک شایانی کرد.

در باب موفقیت و پیشرفت ارز دیجیتال پولکادات همین بس که توانسته در مدت زمان کوتاهی رتبه چهارم در میان ارزهای دیجیتال برتر دنیا را به خود اختصاص دهد.

سخن آخر اینکه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازر ارزهای دیجیتال آینده روشنی را برای پولکادات پیش‌بینی کرده‌اند و به رشد آن در آینده امید زیادی دارند. حال باید منتظر ماند و دید این پیش‌بینی‌ها تا چه حد به واقعیت تبدیل شده و رمز ارز پولکادات چگونه به حرکت خود ادامه می‌دهد.

نمودار قیمتی زنده


همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.