اتریوم 2

اپیزود 179 – اتریوم 2 چطور میتونه دنیای کریپتو رو متحول کنه ؟ – پادکست

اتریوم 2.0 مدت زیادیه که با وعده به‌روزرسانی‌های تاثیرگذار و مهم، طرفداران خودش رو منتظر نگه داشته. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو بررسی کردیم که این آپدیت چطور می‌تونه دنیای کریپتو رو متحول کنه.

این اپیزود مهم رو از دست ندید!

اتریوم یه شبکه بلاک‌چینه که از سال ۲۰۱۵ عملا وارد دنیای کریپتو شد و از اون موقع، توکن بومی اون، یعنی اتر، رشد خیره‌کننده‌ایی داشته و تونسته جایگاه دوم مارکت کپ کریپتو رو به خودش اختصاص بده. اما انگار این پروژه به اینجا قانع نیست و میخواد جایگاه اول را از بیت‌کوین بگیره و ارتقای اون به اتریوم دو میتونه گام بزرگی برای تصاحب این عنوان باشه.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 9 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 179 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

مدت‌هاست که اتریوم وِرد همه زبونها شده. خود ما در چند اپیزود در رادیو اکسکوینو به وجوه مختلف این پروژه پرداختیم و حتی در مروری که بر سیگنال های برتر سال ۲۰۲۲ داشتیم، گفتیم اکثر کارشناسا روی رشد خیره‌کننده اتریوم در سال ۲۰۲۲ حساب باز کردن. اپیزودهای ۱۱۷، ۱۳۱ و ۱۵۰ از رادیو اکسکوینو بحثای مفصلی بودن که میتونید دوباره اونا رو گوش بدین. ما به علت اهمیت موضوع در این اپیزود دوباره به ارتقای شبکه اتریوم می‌پردازیم.  اما پیش از شروع بحثمون باید مثل همیشه بهتون یادآوری کنم که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و مسئولیت هر گونه خرید و فروش و تصمیمات مالی به عهده خودتونه !

تلاش ما فقط بالا بردن سطح علمی و دانش کریپتو برای شما دوستان عزیزمونه

اتریوم دو چیه؟

اما در این اپیزود میخوایم راجع به اتریوم دو صحبت کنیم. اما همین اول باید یه تعریفی داشته باشیم از اینکه «اصلا اتریوم دو چی هست؟»

 اتریوم دو نسخه بعدی فناوری بلاک‌چین اتریومه که میخواد با کلی کاربری و عملکرد بیشتر به غنای عملکرد بلاک‌چین فعلی این پروژه کمک کنه. یعنی اون رو بهتر و غنی تر کنه. این ارتقاء میخواد کلی راه‌ جدید برای حل مسائل و چالش‌های کریپتویی ارائه بده.  

شاید بپرسید مگه اتریوم فعلی چشه؟

اتریوم با این هدف طراحی شده بود که یک پلتفرم باشه برای تسهیل قراردادها و «اپلیکیشن‌های برنامه‌ایی ِ غیرقابل تغییر»، اون هم از طریق رمزارز خودش

 اما خب این اهداف با محدودیت‌های خاصی مواجه شده: از جمله این‌که سرعت انجام تراکنش در مقایسه با پروژه‌هایی که بعدا به عنوان اتریوم کیلر (killer) مطرح شدن خیلی کمه. و دوم اینکه هزینه‌ کارمزد تراکنش در اتریوم فعلی خیلی بالاست. این‌ها همون مسائلی هستن که پروژه‌هایی مثل ترون و سولانا خیلی رقابتی‌تر از اتریوم درشون جلو اومدن.

پس توسعه‌دهندگان اتریوم اومدن با فیچرهای جدید برای «آپدیت اتریوم به اتریوم دو» کاری کنن تا این شبکه رو به یه بستر رویایی برای علاقه‌مندای به خدمات مالی غیر متمرکز یا همن دیفای تبدیل کنن.   

ویژگی‌های اتریوم دو چی هستن؟

انتظار میره اتریوم دو با غلبه بر مشکلات فعلی که یه باری بودن به دوش کاربرا و برنامه‌نویسا، تبدیل شه به یه شبکه سریعتر، با راندمان و مقیاس‌پذیری بیشتر. خب، ویژگی‌های اتریوم دو چیا هستن که میخوان یه همچین تغییر بزرگی ایجاد کنن؟ سه ویژگی مهم اتریوم دو رو اینجا با هم مرور می‌کنیم: اثبات سهام، شاردینگ (Sharding) و ایی‌دابلیو‌ای‌‌اس‌ام (eWASM).

اثبات سهام

اولین تغییر در اتریوم دو اینه که سازوکار اثبات کار در اتریوم فعلی رو کنار میذاره و به جاش از سازو‌کار اثبات سهام استفاده میکنه. خب همین تغییر باعث میشه تمام نگرانی‌هایی که بابت مصرف حجم زیادی از انرژی برای انجام محاسباتِ پیچیدهِ موردِ نیاز برای استخراج اتریوم وجود داشت، رو برطرف کنه.

سازو‌کار اثبات سهام یه جایگزینه که راندمان انرژی مصرفی رو به طور چشمگیری ارتقا میده و یه گزینه مطلوب برای توسعه دهندگان بلاک‌چینه. یعنی ولیدیتورها (validators) یا تایید کنندگان رو جایگزین ماینرها میکنه. یعنی از وقتی این اتفاق بیوفته، دیگه به جای ماینرها ما «اعتبارسنج‌ها» (validators) را داریم که بلوک‌ها را می‌سازن. یعنی از اون به بعد اعتبارسنج‌ها هستن که صحت و اعتبار و اصالتِ تراکنش‌ها رو تایید می کنن.

توسعه دهندگان اتریوم دو معتقدن سازوکار اثبات سهام تنها پنج صدم درصد از کل انرژی مصرفی شبکه اتریوم رو به خودش اختصاص خواهد داد و بنابراین شبکه اتریوم به یه بلاک‌چین با کمترین میزان آلایندگی کربنی تبدیل میشه.

شاردینگ

ویژگی دوم اتریوم دو شاردینگه. شاردینگ با تقسیم شبکه به نواحی مختلف یا همون شاردهای مختلف ظرفیت مقیاس پذیری بلاک‌چین رو افزایش میده تا بتونه به طور همزمان چندین تراکنش را نهایی کنه.

در حال حاضر بلاک‌چین بیت‌کوین ۷ تراکنش رو در ثانیه نهایی میکنه و  شبکه اتریوم میتونه بین ۱۵ تا ۴۵ تراکنش رو در ثانیه انجام بده. دقیقا همین ظرفیت محدود میتونه جلوی رشد بیت‌کوین و اتریوم رو بگیره.  

با شاردینگ، فناوری اتریوم میتونه تراکنش‌ها رو در زمانی بسیار کمتر انجام بده.

eWASM

اما بریم به سراغ سومین ویژگی شاخص اتریوم دو. این ویژگی سوم تغییر در ماشین مجازی اتریومه. ماشین مجازی اتریوم که به طور اختصاری معروفه به ایی‌وی‌ام (EVM)، همون توسعه حیاتیه که باعث شد تمرکز کاربرای دیفای از بیت‌کوین بره به سمت اتریوم. اساساً ایی‌وی‌ام شبکه‌ایی هست که از اتصال نود‌های با قابلیت قرارداد هوشمند تشکیل شده. هر کسی میتونه از این طریق گیم بسازه، تراکنش‌های مالی انجام بده یا خدمات آنلاین ارائه بده.

کدهای ایی‌وی‌ام، ماتریس پیچیده ای از کدها هستن و به همین دلیل، تغییر کد برای خیلی از برنامه نویسای ماهر هم دشواره. به عنوان یه راه حل، برنامه‌نویسا طرحی دادن تا یه زبان وب اسمبلی به نام ایی‌دابلیو‌ای‌اس‌ام (eWASM) را به این پلتفرم اضافه کنن.

ایی‌دابلیو‌ای‌اس‌ام به کدهای اپلیکیشن‌های اتریوم اجازه می ده تا در مرورگرهای وبِ ارز اجرا بشن. حتی برنامه نویسا می تونن بین زبان‌های برنامه نویسی مختلف مثل راست (Rust)، سی (C) و سی دابل‌پلاس (C++) برای نوشتن کد انتخاب کنن.

زمان‌بندی اجرا

بزارید یه نکته هم در مورد زمان‌بندی اجرای این به‌روزرسانی بگم که قراره اتریوم در سه مرحله به اتریوم دو ارتقاء پیدا کنه. پیش‌بینی میشه مرحله آخر که راه‌اندازی شارد‌چین یا همون زنجیره شارد هست تا سال ۲۰۲۳ عملیاتی بشه.

اتریوم دو چه کمکی به کریپتو میکنه؟

اما از اول بحثمون یه سئوال بنیادی داشتیم: اتریوم دو چه کمکی به جامعه کریپتو میکنه؟ به عنوان جمع‌بندی باید یادآوری کنم که حل مشکلات اساسی مثل سرعت انجام تراکنش، هزینه کارمزد تراکنش، کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش آلایندگی کربنی به علاوه افزایش امنیت همه ویژگی‌هایی هستن که باعث میشن افراد و کارآفرینای بیشتری بیان به سمت بلاک‌چین و دنیای کریپتو.

این همون کمک بزرگی هست که شبکه اتریوم با ارتقای خودش به جامعه کریپتو میکنه. تازه امنیت بیشتر این پلتفرم باعث میشه تا توسعه‌دهنگان و برنامه‌نویساس فعلی هم با خیال راحت‌تری به کارشون ادامه بدن. خیلی از پیش‌بینی‌ها میگن اصلن تعجب نخواهد داشت اگه با نهایی شدن لانچ اتریوم دو شاهد جهش بزرگ در قیمت توکن بومی این بلاک‌چین یعنی اتر باشیم. البته ما بحث مفصلی هم در مورد فلیپنینگ داشتیم که توصیه میکنم به اپیزود رقابت بیت‌کوین و اتریوم حتمن گوش بدین.

پایان‌بندی

خب دوستان ممنون از همراهیتون با این اپیزود از رادیو اکسکوینو. امیدوارم تونسته باشیم در این اپیزود یه تصویر کلی از اتریوم دو و ویژگی‌های شاخصش بهتون داده باشیم. اما قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک و کست‌باکس دنبال کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.