سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
پلتفرم های اینترنت اشیا حوزه فناوری بلاک چین

پلتفرم های اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین

اگر به یاد داشته باشید در مقاله‌های پیشین به ادغام بلاک چین و اینترنت اشیا با یکدیگر پرداخته و پی بردیم که این امر چقدر می­‌تواند به مدیریت امور به صورت اتوماسیون کمک کرده و دارای امنیت فوق العاده‌­ای باشد. در این نوشته قصد داریم تا با پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین سیستم­‌های IoT و پیش­گامان این عرصه که نام آشنا نیز هستند، آشنا شویم.

پلتفرم های اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین

پلتفرم‌های متعددی روی اینترنت اشیا تمرکز داشته و با پیشرفت این صنعت، شاهد پیشرفت روز افزون آن نیز هستیم. یکی از مهم‌ترین رمز ارز­هایی که به طور جدی به این امر می‌پردازد، کریپتوکارنسی IOTA می­‌باشد که پیش از این در نوآوری‌­ها سهم داشته و یکی از مهم­‌ترین سرویس­­‌های آیوتا شیوه نوین پرداخت شارژ الکترونیکی خودرو­های هوشمند است. شعار پدیدآورندگان این ارز دیجیتال نیز از گذشته “فراتر از بلاک چین” بوده است. یک رمز ارز که برخلاف بیت کوین کاملا بدون بلاک بوده و البته غیرمتمرکز بودن و رمزگذاری ایمن از جمله ویژگی­‌های آن می­‌باشد که به جای تاییدیه شبکه­‌ای، کاربران تراکنش‌­های دیگر کاربر­ها را تائید می‌­کنند.
این کریپتو محبوب به صورت تخصصی برای اینترنت اشیا طراحی شده و یک توافق­نامه تراکنشی را همراه با لایه انتقال داده برای دستگاه‌­های متصل فراهم می­‌آورد.

سودمندی آیوتا در این است که امکان مقیاس­ دهی بیشتر را فراهم آورده و نیاز به پرداخت تعرفه تراکنش­‌ها به دیگر کاربران را از میان برمی‌­دارد.  هر دو این عامل، در یک شبکه عملی اینترنت اشیا ضروری هستند که نیاز به پردازش میلیارد­ها میکرو تراکنش را بین دستگاه­‌های گوناگون در یک اساس روزانه فراهم می‌­آورد.

پلتفرم اینترنت اشیا

IOTA همچنین با شرکت‌­های مهمی به همکاری پرداخته است

  • بوش: Bosch XDK (کیت توسعه دامنه متقاطع) یک سنسور قابل برنامه نویسی است و جزء پلتفرم‌­های نمونه اولیه اینترنت اشیا بوده و برای جمع ­آوری داده­‌های خاص و لحظه‌­ای کاربرد دارد.
  • فوجیتسو: این شرکت از پروتکل آیوتا برای اثبات کانسپت­‌ها و داده­‌های غیرقابل تغییر برای محیط­‌ها تولیدی صنعتی و زنجیره تامین استفاده می‌­نماید.
  • دن نورسک بانک: در حال حاضر این موسسه اقتصادی در یک همکاری اکتشافی به سر می­‌برد تا راه‌­هایی را در پلتفرم تنگل آیوتا به جهت بهبود سرویس­‌های موجود بانکی و خدمات پیدا نماید.
  • فولکس واگن: این سازنده مشهور خودرو در حال کار با آیوتا بوده تا پروژه “Digital CarPass” را اجرا نماید. این پروژه به طور اساسی یک کارت گزارش است که در یک لجر توزیع شده بر روی هر خودرو قرار می­‌گیرد و اطلاعات مهم فنی خودرو از جمله کارکرد دستگاه را ذخیره نموده و چون بر مبنای آیوتاست بسیار دقیق و قابل اعتماد خواهد بود (همانند دیاگ زدن کیا پراید!).

اما تنها آیوتا در این عرصه فعالیت نمی­‌کند

Hdac

اسِت دیجیتالی هیوندا که اچ­داک نام دارد در حال اعمال فناوری بلاک چین برای ارتباط موثر و سریع، تائید هویت و ذخیره داده بین دستگاه­‌های آی­و­تای می‌­باشد. این سیستم از یک سیستم دابل چین (عمومی و خصوصی) برای بالا بردن نرخ تراکنش و حجم آن می­‌باشد که برای دستگاه­‌های اینترنت اشیاء بسیار ایده­‌آل و مطمئن می­‌باشد.

این تکنولوژی در شرکت‌­ها، خانه­‌ها و ساختمان­‌های هوشمند نیز کاربرد بساری دارد زیرا هر چند دستگاه می­‌توانند به صورت ماشین به ماشین به انجام تراکنش (ارسال اطلاعات) بپردازند.

VeChain

وی­چین یک پروژه و پلتفرم بلاک چین جهانی است که در دسترس عموم قرار گرفته است. بلاک چین در راه­های متعددی قابل استفاده است که مهم­ترین آن اذغام با اینترنت اشیا پیشرفته  می­باشد که می­تواند در اشیاء گران قیمت و مهم مانند اتومبیل­ها استفاده شوند. برای مثال تعیین هویت راننده، مشخصات فنی خودرو، تاریخچه تعمیرات، بیمه و حتی رفتار راننده در هنگام رانندگی.

خدمات درمانی و سلامت نیز با استفاده از فرآیند­های تولید اند-تو-اند امکان­پذیر است و به بیماران کمک می­کند تا با اطمینان و امنیت بالا اطلاعات بیومتریک خود را با پزشکان شان در میان بگذارند. VeChain همچنین از تکنولوژی آیوتا برای محصولات لاکچری نیز استفاده می­کند و برند­های مهم می­توانند به صورت لحظه­ای محصولات خاص خود را مشاهده و پیگیری کنند.

WaltonChain

والتون­چین از ترکیب RFID (چیپ استفاده شده در کارت­های شناسایی) و تکنولوژی بلاک چین برای ادغام موثر با اینترنت اشیاء استفاده نموده است.

آن­ها بر روی پیگیری پردازش­ها و محصولات زنجیره تامین خود تمرکز می­کنند که این تکنولوژی می­تواند برای پوشاک، غذا، دارو و هر چیزی که تگ آر­اف­آی­دی و چیپ خوانش-نوشت (Reader – Writer) را بپذیرد مورد استفاده قرار بگیرد.

اطلاعات مرتبط با وضعیت محصولات نیز سپس برای آنالیز­ درون یک بلاک چین ایمن دانلود می­شود.

Streamr

استریمر یک زیرساخت بلاک چینی متن باز بوده و به کاربران امکان کنترل دارایی­هایشان را می­دهد. برای مثال این تکنولوژی می­تواند درون هر وسیله­ای مانند خودرو­ها برای پیگیری وضعیت ترافیک،  گودال­ها و هزینه­های بنزین قرار بگیرد. کاربران می­توانند این اطلاعات را در اختیار دیگر رانندگان قرار داده یا به موسسات راهوری به فروش برسانند؛ بدین ترتیب امکان پدید آمدن یک شهر هوشمند و دقیق فراهم خواهد آمد.

اطلاعات درون یک ساختمان شبکه­ای (نقطه-به-نقطه) غیرمتمرکز در گردش خواهد بود و در گره­های شبکه پست خواهد شد و توسط رمز ارز داخلی شبکه (با نام DATACOIN) هدایت خواهد شد.

این تنها بخش کوچکی از پلتفرم­هاست و این لیست متناسب با رشد این صنعت بسیار طولانی خواهد شد. از دیگر پلتفرم­ها می­توان به موارد زیر نیز اشاره نمود که برای اطلاعات بیشتر می­توانید مطالعه نمایید:

Ambrosus،  IoT Chain، Atonomi، Chain of Things ، IoTeX ، OriginTrail ، Slock.it ، BlockMesh ، Helium ، Moeco ، FOAM ، Fysical ، Grid+ و Power Ledger .

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.