سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

ایردراپ چیست؟ چگونه از ایردراپ کسب درآمد کنیم؟

هر کار، فعالیت یا کسب‌وکار نو و بدون سابقه‌ی پیشین، در ابتدای راه خود نیاز دارد که از راه‌هایی دیده شود. دیده شدن و گسترش آن موجب رونق و پویایی‌اش می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال و پروژه‌های مرتبط با این جهان نیز به روش‌هایی برای معرفی و بازاریابی خود نیازمند است. در واقع هر فعالیتی باید طرفداران خود را جمع کند.

در دنیای نوظهور کریپتو، عرضه‌کنندگان رمزارزها، ارائه‌دهندگان خدماتی چون کیف پول و همچنین راه‌اندازان پروژه‌های سرمایه‌گذاری کریپتویی، برای معرفی و تبلیغ خود راه‌هایی دارند که یکی از آن راه‌ها، روش ایردراپ Airdrop  است. برخی از کارشناسان ارزهای دیجیتالی، این روش مارکتینگ را، بهترین راه بالا بردن ارزش قیمت ارز دیجیتال می‌دانند. در این مقاله قرار است با ایردراپ، انواع آن، مزایا و معایب و خطراتش آشنا شویم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع:

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

تعریف ساده و یک خطی ایردراپ، دریافت توکن یا ارز دیجیتال رایگان از سوی عوامل پروژه‌های ارزها و توکن‌های دیجیتالی است. اما هدف از این کار چیست؟ چرا باید رمزارزی که در بستر بلاک‌چین خاصی با صرف انرژی و وقت ماین Mine یا همان استخراج شده است، به رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد؟

دلیل این کار مشخص است، مثل هر کسب‌وکاری که هدیه یا اشانتیون‌هایی را برای معرفی، تبلیغ  بین کاربران و مشتریان خود توزیع می‌کند، در دنیای رمزارزها نیز چنین کاری مرسوم است و ایردراپ نامیده می‌شود. در ایردراپ آن هدایا از جنس توکن و ارز دیجیتالی است. در واقع، در دوران عرضه‌ی اولیه‌ی کوین‌های دیجیتالی، Initial Coin Offering یا ICO از مرسوم‌ترین تبلیغات ایردراپ است.

ایردراپ چیست

در بسیاری پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ عرضه‌ی اولیه ممنوع شده است. این کار می‌تواند باعث رایج شدن رمزارزها شود و ارزش‌شان را بالا ببرد. در واقع، برای مثال دریافت بیت کوین رایگان می‌تواند انگیزه‌ای برای کاربران و فعالان این جهان باشد تا از آن رمزارز یا توکن یا خدمتی مرتبط بهره ببرند. ایردراپ در واقع بازاریابی بر بستر بلاک‌چین برای ترویج فناوری‌ها و خدمات بلاک‌چینی است. در فرایند عرضه‌ی توکن‌های رایگان، همین که نحوه‌ی کار با آن توکن، نقد کردن آن یا بهره‌گیری از فناوری‌های مرتبط را کاربران بیاموزند، اتفاق بزرگی است و بخش مهمی از اهداف پشتیبانان آن توکن یا خدمت را تأمین می‌کند.

گاه برای دریافت توکن یا رمزارز رایگان، باید کارهایی کرد. برای نمونه، می‌توان از این فعالیت‌ها نام برد:

  • افتتاح حساب در یک کیف پول یا صرافی ارز دیجیتال خاص
  • انجام یک یا چند تراکنش عمومی یا خاص
  • دعوت دوستان برای افتتاح حساب یا دنبال کردن یک حساب کاربری
  • دنبال کردن یک یا چند حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی
ارز دیجیتال رایگان

ایردراپ فقط دادن هدیه یا تبلیغ نیست و می‌توان کاربردها و اهداف دیگری نیز برای آن متصور بود. برای مثال، زمانی که یک پلتفرم یا متاورس شروع به کار می‌کند، معمولا توکن منحصر به‌فرد خود را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد. با ایردراپ کردن توکن خود، می‌توانند هم به کاربران خود پاداش دهند و هم می‌توانند از آن‌ها بخواهند با صرف توکن‌های خود در رأی‌گیری‌هایی برای تعیین سرنوشت و تغییرات آن پلتفرم یا متاورس شرکت کنند.

بیشتر بدانید: متاورس چیست؟

اسمارت دراپ و ایردراپ

اسمارت ایردراپ Smart Airdrop یا به اختصار اسمارت دراپ، و خود ایردراپ، هر دو همان بازاریابی به واسطه‌ی توزیع رایگان توکن است. در ایردراپ به همه‌ی کاربران یا همه‌ی کاربرانی است که وظایف و کارهای مشخصی انجام دهند، توکن تعلق می‌گیرد. ولی اسمارت دراپ، مانند کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند عمل می‌کند که دسته‌ی مشخصی را از کاربران و مخاطبان مد نظر قرار می‌دهد. به واقع اسمارت دراپ، بازاریابی نوینی است که در بستر قراردادهای هوشمند و با روش‌های مثل توزیع شبکه‌ای یا پلکانی یا … کار می‌کند تا هدفمندانه مقاصد مشخصی را تأمین کند.

اسمارت ایردراپ

انواع ایردراپ

چهار نوع ایردراپ مختلف از سوی فعالان بازار ارز دیجیتالی اجرا می‌شود:

  1. ایردراپ استاندارد Standard Airdrop
  2. ایردراپ باونتی (جایزه‌ای) Bounty Airdrop
  3. ایردراپ انحصاری Exclusive Airdrop
  4. هلدر ایردراپ Holder Airdrop
  • ایردراپ استاندارد: در این روش، بی آن‌که فرقی بین کاربران باشد مقداری کوین یا توکن به کیف پول ارز دیجیتال یا پرتفوی سهامداران واریز می‌شود. در واقع، پاداشی همگانی برای افرادی است که پلتفرم یا خدمتی پذیرفته‌اند. پاداش ثبت نام یا افتتاح حساب یا توزیع توکن به دلیل عرضه اولیه در این دسته از ایردراپ جای می‌گیرد.
  • ایردراپ باونتی: زمانی‌که قرار باشد کاربران در ازای انجام فعالیت تبلیغاتی مشخصی برای پلتفرم یا پروژه‌ای کوین یا توکن رایگان دریافت کنند، باونتی یا پاداش دریافت می‌کنند. به‌طور معمول، برای سه فعالیت خاص توکن و ارز دیجیتالی رایگان توزیع می‌کنند:

  1. در ازای اشتراک‌گذاری یا استوری کردن پست‌های تبلیغاتی درباره‌ی پروژه‌ یا پلتفرم
  2. ثبت نام در خبرنامه‌ها یا خرید اشتراک‌ها و خدمات خاص در پلتفرم یا پروژه
  3. فعالیت در فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با پلتفرم یا پروژه
انواع دسته بندی ایردراپ
  • ایردراپ انحصاری: به طور معمول کاربران ویژه، وفادار، قدیمی، چند ستاره، همیشه فعال یا هر نام دیگری که در اکوسیستم پروژه‌های کریپتوکارنسی از آن نام برده می شود،‌ توکن‌های رایگانی را دریافت می‌کنند. به خصوص در بیشتر موارد ایردراپ انحصاری مقدار توکن یا کوین رایگان بیشتر است و در بازه‌های زمانی مشخص پرداخت می‌شود. این نوع ایردراپ میان طرفداران متعصب یک پروژه ایجاد انگیزه‌ی بیشتری می‌کند.
  • هولدر یا هودلر ایردراپ: زمانی‌که طی قراردادی فردی مقدار مشخصی از رمزارز را تا تاریخی معین در کیف پول آنلاین یا سخت‌افزاری خود نگه‌می‌دارد، آنگاه می‌تواند از مقدار مشخصی از همان رمزارز یا توکن دیگری ایردراپ دریافت کند. معمولا بر پایه‌ی میزان مالکیت یا زمان هولد کردن،‌ میزان توکن رایگان تعیین می‌شود. می‌توان گفت که این نیز نوعی باونتی است. هدف اصلی چنین ایردراپ‌هایی تزریق دائم ارز به بازار است چون می‌تواند بازار را داغ کند. پلتفرم‌هایی مثل بایتبال Byteball و استلار-لومن Lumen برای هولدر ایردراپ پروژه‌هایی طراحی کرده‌اند.

آموزش دریافت ایردراپ ارز دیجیتال

راه‌های معمول یافتن و دریافت ایردراپ کریپتو فراوان‌اند ولی باید پیگیر و جست‌وجوگر باشید. بیشتر پروژه‌های کریپتویی در فازهای نخست یا تحول خود معمولا، ایردراپ در دستور کار خود دارند. بنابراین بدون توقف و منظم برای پیدا کردن این فرصت‌ها بکوشید. بیشتر ایردراپ‌های به این شکل، به صورت استاندارد یا باونتی هستند. عضویت در چنل‌های اطلاع‌رسانی تلگرامی و توئیتری یا کامل کردن یک پرسش‌نامه یا … راه‌های دریافت ایردراپ رمزارز یا توکن به رایگان است.

آموزش ایردراپ و کسب ارز دیجیتال رایگان

وبگاه‌ها و صفحات Airdrop Aggregators در دسترس کاربران است که می‌توانند با ثبت نام در آن ایردراپ‌های انحصاری یا باونتی را دریافت کنند. دیگر راه اینکه پروژه‌هایی بیابیم تا در ازای انجام کارهایی یا بازی‌هایی باونتی توکن یا کوین می‌دهند. وب‌سایت‌های هولدر ایردراپ جالب توجهی در دسترس کاربران است.

البته برای دریافت ایردراپ رمزارز ملزوماتی نیاز است.

کیف پول

بیشتر توکن‌ها و پول‌های دیجیتالی روی شبکه‌ی اتریوم است. به همین دلیل، داشتن کیف پول مناسبی که با ERC20 سازگار باشد، ضروری است. این روزها بیشتر ایردراپ‌ها از سوی پروژه‌های متاورسی و شبیه آن انجام می‌شود. به همین جهت ولت‌هایی چون MetaMask یا MyEtherWallet می‌توانند برای دریافت ایردراپ مناسب باشند. البته در پروژه‌هایی که داخل آن کیف پول اختصاصی وجود دارد، معمولا باید از آن‌ها سود برد. اما در این شرایط باید دانست که این امکان وجود دارد این پروژه‌ها چندان امنیت نداشته باشند.

کیف پول ارز دیجیتال

رصد اخبار ایردراپ

در مرحله‌ی بعدی باید شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها را دنبال کرد. معمولا توئیتر و تلگرام محلی برای گفت‌وگوهای کریپتویی و ایردراپ است. یافتن گروه‌ها و چنل‌های اطلاع‌رسانی نیز ضرورت دارد. شما با رصد و جست‌وجوی خبرها یا ثبت ایمیل‌تان در خبرنامه‌ها در جریان اتفاقات و فرصت‌ها قرار می‌گیرید. این کارها را باید در دستور کارتان قرار دهید.

معتبرترین منابع ایردراپ ۲۰۲۲

سایت‌ها و پلتفرم‌هایی هستند که رویداد‌های ایردراپ را اعلام می‌کنند. در آن‌ها می‌توانید‌ خبرها، دستورالعمل‌ها، نحوه‌ی دریافت و… را به خوبی بیابید و دنبال کنید. به اختصار چند مورد از آن‌ها را معرفی ‌می‌کنیم.

  • کوین ایردراپ Coin Airdrop

از سایت‌هایی است اختصاصا به ایردراپ می‌پردازد. این وبگاه، کاملا منظم به‌روزرسانی می‌شود و همه‌ی اخبار و رویدادهای مربوط به ایردراپ منتشر می‌کند. در این سایت شما می‌توانید دانش، نظرات و اخباری که دارید با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. 

  • کوین مارکت کپ CoinMarketCap

از راه‌اندازی این پلتفرم نزدیک به یک دهه است که می‌گذرد. از مهم‌ترین و مشهورترین سایت‌های اخبار کریپتویی است. اخبار مربوط ایردراپ و تحولات مرتبط در این سایت به تفضیل گزارش می‌شود.

کویت مارکت کپ
  •      99airdrops

این پلتفرم در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. از نظر بسیاری از کاربران جامع‌ترین رسانه‌ی این حوزه، 99airdrop است. این پلتفرم رابط کاربری ساده و کاربردی‌ای دارد. عملکرد این سایت جالب توجه و جذاب است. فیس‌بوک، ردیت reddit و تمامی پلتفرم‌هایی که گفت‌وگوهای کریتپویی ممکن است در آن‌ها در جریان باشد، در الگوریتم 99airdrop رصد می‌شود.

از خوبی‌های این وبگاه ارائه‌ی پیش‌بینی‌های آینده‌ی بازار کریپتو و ایردراپ است.

  • ایردراپ آلرت Airdrop Alert

سرویسی رایگان و گسترده که از سال ۲۰۱۷ فعال شده است و اخبار و آموزش‌های مربوط به ایردراپ‌های مختلف را منتشر می‌کند.

نحوه برداشت توکن‌ های ایردراپ

زمانی‌که رمزارزها و توکن‌ها به کیف پول‌تان واریز شود یا اینکه در صفحه‌ی حساب کاربری‌تان در دسترس باشد، آن‌گاه می‌توانیم آن را به راحتی برداشت کنید یا داخل پلتفرم خرج کنید. در واقع، کمتر پیش می‌آید برای برداشت توکن‌های ایردراپ، پروسه‌ی خاصی در کار باشد.

نحوه برداشت توکن‌های ایردراپ

چگونه کلاه برداری در ایردراپ را تشخیص دهیم ؟

از آن‌جایی که برای دریافت توکن رایگان غالبا باید کاری کرد و همچنین آدرس کیف پولی ارائه داد، گاه پیش می‌آید آن کارها غیر مرسوم و ناامن باشند ولی کاربران ناآگاه با انجام آن کارها خود را و شاید افراد دیگر در معرض خسارت و کلاهبرداری قرار می‌دهند.

برای نمونه اگر پیامی حاومی یک لینک مشکوک و مدعی اهدای توکن در ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی دریافت کردید، ممکن است آن لینک شما را به سوی درگاه‌های فیشینگ Phishing یا نفوذ یا ایجاد در پشتی Back door برای هک هدایت کند. در این موارد غالبا آدرس‌های اینترنتی شبیه هیچ‌یک از وبگاه‌های معتبر نیست یا یک حرف با پلتفرم اصلی تفاوت دارد.

برای مثال در حالتی شبیه فیشینگ آدرس محل اهدای توکن به‌جای bitcoin.com به شکل bitcion.com باشد. توجه کنید جای i  و o با هم عوض شده است. سرویس‌دهندگان ایمیل معمولا این پیام‌ها را در قسمت پیام‌های باطله Junk یا هرز Spam جای می‌دهند.

کلاهبرداری در ایردراپ

همچنین، امکان دارد پیامی دریافت کنید که این مضمون را داشته باشد، با هودل کردن مقداری ارز در کیف پول خاصی، باونتی بزرگی دریافت می‌کنید، در حالی که آن آدرس بسیار عجیب و به لحاظ ساختاری ناامن به نظر می‌رسد. مثلا وبگاهی که قرار است در آن ثبت نام کنید، HTTPS ندارد یا کلمات بازیابی ارائه نمی‌دهد. این چنین پیام‌هایی شما را در معرض دزدیده شدن سرمایه‌تان قرار می‌دهد. بنابراین نمی‌توان به هر پیشنهاد ایردراپی اطمینان کرد.

ممکن است در پیامی از شما بخواهند کلید خصوصی حسابتان را در پلتفرم برایشان بفرستید. هیچ کس برای ارسال پول دیجیتال جز به آدرس کیف پول دیجیتال‌تان، به چیز دیگری نیاز ندارد. همچنین ممکن است از شما پول‌های رایج بخواهند تا ایردراپ دریافت کنید. به یاد داشته باشید فلسفه‌ی ایردراپ رایگان بودن آن است و خواستن پول، مغایر با تعریف خواهد بود. ممکن است در ازای خرید توکنی خاص یا معامله با آن، درصدی پاداش دریافت کنید ولی پول نقد از شما نخواهند خواست.

برای اینکه اسیر روش‌های کلاه‌برداری نشوید به منابع اصلی نمایش ایردراپ‌ها رجوع کنید. در پلتفرمی مثل اکسکوینو پیگیر خبرهای به‌روز و مطمئن باشید.

روش‌ها کلاهبرداری در ایردراپ

هر پیام یا ایمیل حاوی ایردراپ را کاملا بررسی کنید که آیا به پلتفرمی معتبر و ثبت شده ارجاع می‌دهد یا خیر. به رقم‌های باورنکردنی و وعده‌های عجیب مثلا ۱۰۰ درصد پاداش، بیت‌کوین و خرید تتر در ازای توکنی بی‌ارزش و … مشکوک باشید. قطعا پنیر مجانی فقط درون تله یافت می‌شود. با افراد خبره و کارآزموده مشورت کنید و نظرات آن‌ها را جویا شوید.

روش دیگر کلاهبرداری در ایردراپ در واقع، نوعی کلاهبرداری جمعی از کاربران است. به این صورت افراد سودجو با پخش توکن به مقدار زیاد و انجام معاملات سوری میان خودشان، به طور مصنوعی ارزش ارز دیجیتال خاصی را افزون می‌کنند. این امر هم بازار را داغ و هم متقاضیان ایردراپ را افزون می‌کند.

در اینجا افرادی که از پیش تعداد بسیار بسیار زیادی ارز دیجیتال خاصی خریده‌اند اندک اندک کل ارز را بالاتر ارزش ذاتی خود فروخته و تبدیل به پول رایجی مثل دلار و یورو می‌کنند و از صحنه خارج می‌شوند. وقتی کار به اینجا برسد، فروشندگان خرد بیش از تعداد خریداران شده است و ناگهان ارزش ارز سقوط می‌کند. این سودجویی روش پمپ و تخلیه نامیده می‌شود که در بسیاری از کشورها جرمی سنگین به‌حساب می‌آید. متاسفانه بستر ایردراپ برای این نوع سودجویی می‌تواند ابزار کار باشد.

مالیات ایردراپ

چندی است که اهمیت و لزوم دریافت مالیات از ارزهای دیجیتالی و درامدهای حاصل از آن در همه‌ی دنیا مورد توجه قرار گرفته است. مثلا هند می‌خواهد تا ۳۰ درصد مالیات از فعالان این بازار بگیرد. یا در پارلمان کانادا این موضوع به بحث گذاشته شده است. از آن‌جایی هنوز به طور دقیق قوانین مالی و تجاری به‌طور انحصاری برای رمزارزها وجود ندارد، خیلی از کشورها، با قوانین رایج با این موضوع برخورد می‌کنند.

مالیات ارزهای دیجیتال

به همین صورت به‌نظر می‌رسد به استناد تفاسیر قوانین موجود در زمینه‌ی مالیات بر درامد و امثال آن باید منتظر وضع مالیات‌ها و عوارض بود. گمانه‌زنی‌ها بسیار است و احتمال زیاد مدت‌ها ادامه خواهد داشت. برای مثال هنوز روشن نیست که چگونه باید از داد و ستدهای این جهان نوین تجارت مالیات اخذ کرد؟‌ چند درصد متعارف و منطقی است؟ این‌جاست که باید پرسید، آیا از هر طریقی رمزارز به‌دست آید مشمول مالیات خواهد شد؟ آیا ایردراپ هم مشمول مالیات می‌شود؟

پاسخ مشخصی نمی‌توان به این موضوع داد. در واقع، به قوانین داخلی کشورها و حتی پلتفرم‌ها بازمی‌گردد. در کشورهایی به‌دست آوردن پول از کارهایی مثل ایردراپ (مثل گرفتن پاداش نقدی در ازای ثبت نام) در زمره‌ی درامد هر شخص قلمداد می‌شود. (دستکم درباره‌ی هولدر ایردراپ افراد با پذیرش شرایطی درامد دارند.) در این صورت باید برای آن مالیات پرداخت شود.

در کشورهایی نیز مثل کانادا و انگلستان مالیات بر سرمایه نیز وجود دارد. منطقا آنچه حاصل ایردراپ است به سرمایه‌ی افراد اضافه می‌شود و بنابراین در این کشورها، مشمول مالیات خواهد بود. از طرفی دولت کشورهایی به دست آمدن سرمایه و درامد از هدایا و جوایز را مشمول مالیات نمی‌دانند. اگر هولدر ایردراپ و ایردراپ اختصاصی کنار بگذاریم، بقیه‌ی ایردراپ‌ها می‌تواند پاداش و هدیه قلمداد شود، به این صورت مالیاتی در این کشورها از ایردراپ دریافت نخواهد شد.

ایردراپ با هارد فورک

وقتی همزمان یا جداگانه چند به‌روزرسانی در یک نرم‌افزار صورت گیرد و هر یک از آن‌ها مستقلا کار کند و گاه رقیب یکدیگر باشد،‌ گفته می‌شود فورک  Fork یا انشعابی رخ داده است. این فرایند در پروژه‌های بلاک‌چینی نیز رخ می‌دهد. حتی یک پروژه ممکن است به دو یا چند زنجیره‌ی رقیب تقسیم شود.

ایردراپ و هادرفورک

به این منشعب شدن‌ها، هاردفورک Hard Fork گفته می‌شود. علت اصلی هاردفورک، اختلاف نظر میان افراد مختلف پروژه و کاربران برای تغییر یا به‌روزرسانی پروتکل‌ها و خط‌مشی‌هاست. در این میان ممکن است مقداری توکن یا ارز دیجیتالی، به رایگان میان افراد تقسیم شود.

این موضوع بیشتر موجب ضرر و کاهش ارزش رمزارز می‌شود. زیرا فورک‌هایی که دیگر کارایی نداشته باشند و بلاک‌های وابسته به آن بی‌ارزش و حذف می‌شوند. ولی در ایردراپ نقدینگی‌ای فراهم می‌شود و برای رشد اکوسیستم میان افراد توزیع می‌شود. به‌واقع، ایردراپ کردن در طول زمان باعث افزایش ارزش ارزهای دیجیتالی می‌شود.

آیا ایردراپ منبع درامدی مطمئن و مستمر است ؟

پاسخ مختصر به این پرسش، خیر است. اما، چرا؟ علت آن است که در ایردراپ‌های استاندارد و باونتی، رمزارز توزیع شده، به لحاظ تعداد یا ارزش ذاتی معمولا اندک هستند. از طرفی در بیش مواقع، تعداد کاربرانی هم این ایردراپ‌ها دریافت می‌کنند، معدود است.

همچنین دلایلی مثل عرضه‌ی اولیه یا تقسیم سود یا پاداش مشارکت و تبلیغ برای توزیع ارز دیجیتال هم از نظر تعداد و هم مدت زمان بی پایان نیست و محدودیت دارد. ضمن اینکه باید به یاد داشت که بسیاری از رمزارزها، اصلا رشد نمی‌کنند یا رشد بسیار اندکی دارند و در مدت کوتاهی از گردونه خارج می‌شوند. با این دلایلی که برشمردیم، روی ایردراپ استاندارد و باونتی را نمی‌توان به عنوان درامد دائم حساب کرد.

آیا ایردراپ منبع درامد مطمئنی است

درباره‌ی ایردراپ اختصاصی نیز، معمولا شرایط خاصی برای افراد برگزیده وجود دارد. به عنوان مثال افراد بعد از گذشت زمان مشخصی، با وجود هزینه‌های متعدد و کارهای زمان‌بر قابل توجه، به افراد شاخص در پلتفرم یا جامعه‌ی کریپتویی خاص تبدیل شوند تا این ایردراپ اختصاصی شامل حالشان شود.

نظر به اینکه در این حالت هم میزان پرداختی‌ها معمولا قابل توجه نیست، بنابراین به هزینه و دردسرهایش نمی‌ارزد که فقط برای خاطر ایردراپ اختصاصی این کارها صورت گیرد.

درعوض از هولدر ایردراپ می‌توان درامد داشت و رویش تا حدودی حساب باز کرد. در این شیوه، شما هم مقداری پول خود را پس‌انداز می‌کنید (یا به عبارتی هودل می‌کنید) هم در مدت زمانی که پول دیجیتال‌تان هولد شده، سودی هم دریافت می‌کنید.

اگر ارز آینده‌داری انتخاب کرده باشید که رشد ارزش ذاتی‌اش مناسب باشد و شما هم سپرده‌ی قابل توجهی اختصاص داده باشید، سود حاصل از ایردراپ نیز، واقعا یک منبع درامد قابل اعتماد خواهد بود. البته استمرار آن به مدت زمانی که این فرصت فراهم است برمی‌گردد.

مزایا و معایب

به اختصار می‌توان مزایای زیر برای ایردراپ برشمرد:

  • روش مارکتینگ پویا
  • جذب کاربران فعال بیشتر اکوسیستم ارز دیجیتال
  • پاداشی دلگرم کننده برای کاربران
  • ایجاد ارزش افزوده، نقدینگی و دینامیک برای بازار ارز دیجیتال مورد نظر
  • گردآمدن افراد وفادار بیشتر به یک توکن یا ارز
مزایا و معایب ایردراپ

اما مانند هر کار دیگری معایبی هم برای ایردراپ وجود دارد:

  • ایجاد ارزش کاذب برای رمزارزهای بی‌آینده
  • امکان کلاهبرداری به سبب وعده سود و درامد بیشتر
  • کاسته شدن ارزش ذاتی ارز دیجیتال در صورت توزیع بی ضابطه و بیش از حد
  • اجرای طرح‌های دامپینگ و پمپ و تخلیه از سوی افراد سودجو (در اینجا قانون‌گذاری نیاز است.)

می‌توان گفت شاید مزیت‌ها و عیب‌های دیگری نیز برای ایردراپ قابل بیان است ولی آن‌ها احتمالا به مورد خاص یک ارز دیجیتال اشاره دارد و کمتر عمومی است. به‌طور مثال، یک پروژه ممکن کوین‌های زیادی به کاربرانش به رایگان بدهد ولی صرافی‌ها و ولت‌های محدودی آن را پشتیبانی کنند.

کلام آخر

در این مقاله این شیوه‌ی جالب بازاریابی، ایردراپ را در فضای ارزهای دیجیتالی بررسی کردیم. دیدیم که استراتژی مناسبی برای مارکتینگ می‌تواند باشد. به روش‌ها و انواع آن پرداختیم و جزئیات فنی آن را به اختصار مرور کردیم. سایت‌ها و منابع معتبری معرفی شدند که می‌توان این روش کسب رمزارز را از آن‌ها دریافت و با شرح کار آن بیشتر آشنا شد و فرصت‌های به‌وجود آمده را در آن‌ها پیگیری کرد.

آیا ایردراپ منبع درامد مطمئنی است

همان‌طور انتظار می‌رفت مانند هر فعالیتی، مزایا و معایبی دارد که آن‌ها را مرور کردیم. دیدیم که امکان کلاهبرداری و سودجویی هم در این بستر فراهم است و خطراتی دارد. خوانندگان آگاه و فعالان خبره بازار ارزهای دیجیتالی می‌دانند ایردراپ نقطه‌ی شروعی برای حضور مستمر و کوشا در دنیای ارزهای دیجیتال است. در مجموع می‌توان گفت که هم صاحبان پروژه‌ها و هم معامله‌گران و هم هودلرها از ایردراپ می‌توانند سود مناسبی ببرند و نفع عمومی در این کار دیده می‌شود.

شما در این باره چه فکری می‌کنید؟

سوالات متداول

ایردراپ چیست؟

توزیع ارز دیجیتال رایگان میان کاربران برای مقاصدی مثل جذب سرمایه در عرضه‌ی اولیه، جذب کاربران، تبلیغات و مارکینگ را ایردراپ می‌نامند.

انواع ایردراپ کدام‌ها هستند؟

۱- ایردراپ استاندارد Standard Airdrop، ۲- ایردراپ باونتی (جایزه‌ای) Bounty Airdrop ، ۳- ایردراپ انحصاری Exclusive Airdrop ، ۴- هلدر ایردراپ Holder Airdrop

آیا به طور اختصاصی می‌توان از ایردراپ درامد داشت؟

به طور معمول خیر، مگر در مواردی هودل ایردراپ مد نظر است یا فعالیتی مستمر و منظم به ایردراپ برای افراد منجر می‌شود.

آیا امکان سودجویی و کلاهبردای در ایردارپ وجود دارد؟

بله، فیشینگ، هک، پمپ و تخلیه و… از مواردی است که با بهانه‌ی ایردراپ کردن صورت می‌گیرد. باید این کار هم آگاهانه انجام داد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.