پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
دلارزدایی

اقدام جدی بریکس برای دلارزدایی

جیم ریکاردز، اقتصاددان و نویسنده کتاب جنگ ارزها (Currency Wars)، رونمایی از ارز جدید بریکس را پیش‌بینی کرد و گفت: «می‌تواند نقش دلار را در پرداخت‌های جهانی کم‌اهمیت کند و در نهایت دلار آمریکا را به‌عنوان ارزی که تا به حال پشتوانه دیگر ارزها بوده، تضعیف کند.» وی با تاکید بر این‌که «فرایندی که طی آن، این اتفاق می‌افتد بی‌سابقه است و جهان برای این موج شوک ژئوپلیتیکی آماده نیست»، خاطرنشان کرد: «برجام یک تلاش واقع‌بینانه برای دلارزدایی از پرداخت‌های جهانی و در نهایت ذخایر جهانی است.»

صحبت‌های جیم ریکاردز در مورد بریکس

جیم ریکاردز، اقتصاددان و نویسنده «جنگ ارزها» پیش‌بینی‌های خود را در مورد ارز پیشنهادی بریکس در مقاله‌ای که در اوایل این هفته توسط Daily Reckoning منتشر شد، به اشتراک گذاشت. انتظار می‌رود رهبران کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در نشست بعدی رهبران خود در ماه آگوست درباره رمزارز مشترکشان بحث کنند.
ریکاردز نوشت: «در 22 اوت، حدود 2 ماه و نیم از امروز، مهم‌ترین پیشرفت در امور مالی بین‌المللی از سال 1971 رونمایی خواهد شد.»
این شامل عرضه یک ارز بزرگ جدید است که می‌تواند نقش دلار را در پرداخت‌های جهانی تضعیف کند و در نهایت دلار آمریکا را به عنوان ارز اصلی پرداخت و ارز ذخیره کم‌اهمیت کند. این ماجرا می‌تواند تنها در چند سال اتفاق بیفتد.

او گفت: «روندی که طی آن این اتفاق خواهد افتاد بی‌سابقه است و جهان برای این موج شوک ژئوپلیتیکی آماده نیست.»
ریکاردز توضیح داد که در حال حاضر هشت کشور به طور رسمی برای پیوستن به بلوک اقتصادی درخواست داده‌اند و 17 کشور دیگر برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده‌اند؛ این هشت کشور الجزایر، آرژانتین، بحرین، مصر، اندونزی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند و افزود: این 17 کشور افغانستان، بنگلادش، بلاروس، قزاقستان، مکزیک، نیکاراگوئه، نیجریه، پاکستان، سنگال، سودان، سوریه، تایلند، تونس، ترکیه، اروگوئه، ونزوئلا و زیمبابوه هستند.

دلارزدایی از پرداخت‌ها و ذخایر جهانی

این اقتصاددان سپس روند دلارزدایی جهانی را مورد بحث قرار داد، زیرا تعداد فزاینده‌ای از کشورها برای حفظ ارزش پول ملی از دلار آمریکا استفاده نمی‌کنند. پشت این تلاش برای کنار گذاشتن دلار چیست؟

بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که اگر در برخی مسائل با ایالات متحده مخالفت کنند، می‌توانند هدف بعدی تحریم آمریکا باشند؛ این ترس به شدت انصراف از سیستم دلاری را تسریع کرده‌است. وی ادامه داد:
«بریکس پلاس در راستای دلارزدایی از پرداخت‌ها و در نهایت ذخایر جهانی، تلاش می‌کند.»
ریکاردز پیش‌بینی کرد: «در ابتدا، سبد کالای بریکس پلاس شامل نفت، گندم، مس و سایر کالاهای ضروری است که در سطح جهانی در مقادیر مشخص معامله می‌شوند.»
وی در ادامه توضیح داد: «به احتمال زیاد، ارز جدید BRICS+ به صورت اسکناس کاغذی برای استفاده در معاملات روزمره در دسترس نخواهد بود. این یک ارز در یک دفتر کل مجاز است که توسط یک موسسه مالی BRICS+ نگهداری می‌شود.» او تصریح کرد که این ارز جدید یک ارز دیجیتال نخواهد بود «زیرا غیرمتمرکز نیست، روی یک بلاک چین نگهداری نمی‌شود و برای همه افراد، بدون تأیید باز نیست».
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: «این امر به نفع کشورهای عضو بریکس، روسیه و چین است که دو تولیدکننده بزرگ طلا در جهان هستند و در بین 100 کشور دارای ذخایر طلا به ترتیب در رتبه‌های ششم و هفتم قرار دارند.»
درحالی‌که ریکاردز رونمایی از ارز جدید بریکس را در نشست آتی رهبران بلوک اقتصادی پیش‌بینی می‌کند، شک و تردید گسترده‌ای در مورد امکان‌سنجی چنین ارزی وجود دارد. این شک و تردید به افرادی مانند لرد جیم اونیل، اقتصاددان بریتانیایی که نام اختصاری BRIC را ابداع کرده‌است، ختم می‌شود.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.