پروژهای دیفای در حال ثبت رکورد رشدهای خیره‌کننده در دنیای کریپتو هستند.
علاوه بر بلاک‌چین اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و سولانا در خدمات مالی غیر متمرکز فعالیت می‌کنند.

رشد ۹۳۶ درصدی ارزش قفل‌ شده در پروژه‌های دیفای

کل ارزش قفل شده (TVL) در پروتکل‌های دیفای (DeFi) شاهد ۹۳۶ درصد در یک سال گذشته بوده و داده‌های پلتفرم‌ تحلیلی دپ‌ریدار (DappRadar) نشان می‌دهد خدمات مالی غیر متمرکز (decentralized finance) و توکن‌های غیر مثلی (NFT) رشد فزاینده‌ایی را در ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

گزارش روز پنجشنبه جریان ارزش اذعان می‌کند که روند‌های اخیر نشان از یک رشد قابل‌ملاحظه در توکن‌های غیرمثلی و بازی‌های بلاک‌چین دارد اما خدمات مالی غیر متمرکز همچنان یک رشد قابل ملاحظه پایدار را دنبال می‌کند.

در جایی از گزارش آمده است که اگرچه بخشی از ارزش تا حدی از دیفای به توکن‌های غیر مثلی انتقال پیدا می‌کند اما همچنان هر دو این گروه‌ها در حال تولید ارزش مستقل خود هستند.

بخشی از این پژوهش بر پروژه‌های دیفای مبتنی بر اتریوم متمرکز بود که همچنان نیروی غالب این بخش است. با این حال شبکه‌های رقیب مانند شبکه هوشمند بایننس (BSC)، سولانا (Solana)، و اولانچ (Avalanche) در تلاش برای کسب سهم بیشتر هستند.

جریان ارزش به سمت رپت اتر (wETH) با رشدی بیش از ۴۰۰ درصدی، استیبل‌کوین‌های تتر (USDT) با ۱۳۰۰ درصد و دای (Dai) با ۵۰۰ درصد از جولای ۲۰۲۰ همراه بوده است.

به گزارش دپ‌ریدار در حال حاضر ارزش کل قفل شده بیش از ۱۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون است که از ۹۳۶ درصد بیشتر از مقدار خود در سپتامبر ۲۰۲۰ است. همین گزارش نشان می‌دهد ارزش کل قفل‌شده از ۲۳ جولای تا ۵ سپتامبر همراه با ۷۵ درصد رشد بوده که به قله خود در ۱۹۵ میلیارد دلار در همه زنجیره‌ها رسیده است.

این گزارش تاکید دارد که استفاده از تی‌وی‌ال راه خوبی برای اندازه‌گیری حرکت ارزش نیست.

این گزارش اضافه می‌کند: در حالی که تی‌وی‌ال یکی از مهمترین سنجه‌های ارزیابی شرایط فعلی خدمات مالی غیر متمرکز است، اما سنجه‌ایی برای درک حرکت ارزش نیست. تی‌وی‌ال کاملا وابسته به دارایی‌ زمینه‌ایی است که در نتیجه یک منظر غلط به ارزش دارد.

در زمان نگارش این گزارش، ۶۸ درصد از همه ارزش کل قفل شده در دیفای در شبکه اتریوم است. از لحاظ ارزش کل قفل شده، زنجیره هوشمند بایننس با تی‌وی‌ال ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار یعنی ۱۵ و نیم درصد از کل تی‌وی‌ال، بلاک‌چین دوم بعد از اتریوم است. صرافی غیرمتمرکز پنکیک‌سوآپ با ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزش کل قفل شده در صدر پروژه‌های فعال درذ زنجیره هوشمند بایننس است. به گزارش دپ‌ریدار، سومین زنجیره بزرگ از لحاظ وثیقه‌های دیفای پالی‌گان (Polygon) با دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزش کل قفل شده است. با این حال این گزارش اشاره‌ایی به سولانا که بنابر وبسایت تحلیلی دیفای لاما (Defi Llama)، تی‌وی‌الی در حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار دارد نکرده است.

همین گزارش نشان می‌دهد توکن‌های غیر مثلی در ماه آگوست موفق به ثبت رکورد حجم معاملات با رقم ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار شده‌اند. بلاک‌چین اتریوم با داشتن ۹۰ درصد از حجم کل معاملات توکن‌های غیر مثلی، شبکه غالب این بخش است.

بازار توکن‌های غیر مثلی اوپن‌سی (OpenSea) پیشتاز بازار ان‌اف‌تی‌هاست و ۹۹.۷ درصد از معاملات آن بر روی اتریوم اتفاق می‌افتد. این در حالی است که این پلتفرم یو‌اس‌دی کوین (USDC)، دای (Dai) و پالی‌گان ماتیک (MATIC) را به فروشندگان ارائه می‌دهد.  

داده‌ها و بررسی‌های کوین‌‌تلگراف نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران کریپتو در حال انتقال دارایی‌های خود به سمت پروتکل‌های دیفای هستند، چرا که برخورد چین با این صنعت ادامه دارد و ترس از قوانین جدید در آمریکا در حال افزایش است.

TVL چیست؟

تی‌وی‌ال (TVL) کل ارزش قفل شده دارایی‌ها در یک پروتکل دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز است، که اغلب به عنوان سنجه‌ایی برای منابع مختلف دیفای عمل می‌کند. به علاوه تی‌وی‌ال معیاری مرجع برای میزان کاربرد و ارزش و اعتبار یک پروتکل دیفای است. ولی این موضوع که آیا تی‌وی‌ال میزان سود و بهره در بازار دیفای را به درستی و دقیقی اندازه‌ گیری می‌کند همچنان مورد پرسش است.

سم بنکمن-فراید (Sam Bankman-Fried) مدیر ارشد اجرایی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) که یک صرافی اوراق مشتقه مستقر در هنگ کنگ است، به کوین‌تلگراف گفته است که مقدار تی‌وی‌ال از طریق کمک و سوبسید دادن به کاربران با توزیع ایردراپ افزایش می‌یابد، همانند آنچه که یونی سواپ در تابستان سال ۲۰۲۰ انجام داد. او چنین نتیجه گرفت:


“ تی‌وی‌ال معیاری کاملا بی‌معنی است؛ زیرا ۱) شما از ایردراپ می‌توانید برای پرداخت موقتی TVL استفاده کنید. ۲) درآمد بیشتر در ییلد فارمینگ (Yield Farming) به دارایی قفل شده‌ بیشتری می‌انجامد. ولی ییلد فارمینگ از قیمت‌ها حمایت نمی‌کند و ربطی به قیمت‌ها ندارد.”


گرگوری کلمف (Gregory Klumov)‌، مدیر ارشد اجرایی استسیس (Stasis)، که ارائه دهنده استیبل کوینی با پشتیبانی یورو است، به کوین‌تلگراف گفته است دوره‌ای که از آن به عنوان «جنون تابستانی دیفای» یاد می‌شود، عمدتا به نفع بیت کوین توکنیزه شده تمام شد. او افزود: 

به نظر می‌رسد که این دوره منطقی‌ترین ریسک پذیری برای سرمایه گذاران بیت کوین بوده باشد. به منظور دسترسی پروتکل‌های بیت کوین به پروژه‌های دیفای بدون از دست رفتن دسترسی آن‌ها به بیت کوین، بیشتر این پروتکل‌ها در ییلد فارمینگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.  افزایش TVL یا مقدار دارایی مسدود شده، نمی‌تواند بیانگر ارزش واقعی توکن‌های دیفای باشد؛ زیرا بسیار جلوتر از مرحله توسعه محصول بود.

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

همان‌طور که اشاره شد تی‌وی‌ال راهی برای شناخت بهترین‌های مارکت است. این هم از طریق برآورد میزان کل نقدینگی موجود در اون سیستم می‌شود.  تی‌وی‌ال  برای دنیای دیفای کاربرد دارد. وقتی حجم نقدینگی در یک مارکت زیاد باشه طبیعتا نشان از ارزش آن مارکت دارد. دقت کنید گفتیم  تی‌وی‌ال  برای دنیای دیفای کاربرد دارد، اما چرا؟ در دنیای دیفای کاربران نقدینگی خودشان را در استخرهای نقدینگی قفل می کنند و اصطلاحا استیک می کنند. و  تی‌وی‌ال   هم همان ارزش های “قفل” شده رو حساب می کند نه نقدینگی موجود در کل آن مارکت را. شاید من آوی (AAVE) که یک توکن حاکمیتی و دیفای است بخرم ولی آن را در استخر نقدینگی قفل نکنم.  آوی های من در این معیار حساب نمی‌شوند و در مارکت کپ آوی حساب می‌شوند. پس تی‌وی‌ال با توکن‌هایی که در دنیای دیفای قفل شده اند سر و کار دارد و آن را با مارکت کپ اشتباه نگیرید.

تی‌وی‌ال (TVL) به چه پارامترهایی وابسته است؟

مهمترین پارامتری که تی‌وی‌ال به آن وابسته است هزینه تراکنش های شبکه اتریوم می باشد. چرا؟ چون دنیای دیفای بر روی بستر اتریوم ساخته شده و کارمزد نقل‌وانتقالات توکن های دیفای با کمک اتریوم پرداخت می‌شود. پس طبیعتا وقتی هزینه تراکنش های شبکه اتریوم بالا می‌رود ارزش کل قفل شده هم پایین می‌آید.

دومین پارامتر مهم که می تواند تی‌وی‌ال را تحت تاثیر خودش قراردهد شرایط بازار و بیت کوین است. وقتی شما توکن‌هایتان را استیک می کنید و قفلشان می کنید، قرارداد می بندید تا مدتی به توکن‌هایتان دست نزنید، پس اگه شرایط بازار بد باشد کسی اقدام به قفل توکن‌های خود نمی‌کند که روز به روز ارزشش کم بشود. البته نه به این معنی که هیچکس این کار را نخواهد کرد. چرا که برخی از کاربران بیشتر استیک می کنند تا با وجود ریزش بازار تعداد توکن‌هایشان بیشتر شود به نحوی ضرر کاهش ارزش توکن را جبران کنند. اما بسیاری از کاربران هم هستند که موافق قفل کردن دارایی‌های خودشان نیستند. این کاربران به محض افت ارزش توکن‌ها اقدام به فروش و خروج از پروژه می‌کنند.

اما یک نکته کلیدی وجود داره، زمانی که تی‌وی‌ال (TVL) در مارکت دیفای رشد کند به این معنی است که سرمایه گذاران آماده رشد هستند و می‌تواند سیگنالی مبنی بر این باشد که بازار در حال ریکاوری است.

منبع: cointelegraph

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.