آموزش ارز دیجیتال

چرخه بازار چیست و چندتا فاز دارد؟

هرچیزی در این دنیا برای خودش عمری دارد، هرچیزی که فکرش را بکنید دارای چرخه‌ مشخصی است؛ از آب و طبیعت بگیرید تا همین بازار ارز دیجیتال. هرچقدر هم که ما بگوییم بازار کریپتوکارنسی روی موج احساسات مردم سوار می‌شود و این مردم هستند که بازار را کنترل می‌کنند، بازهم با توجه به رفتاری که مارکت تا الان از خودش نشان داده، واضح است که یک‌سری الگوها به‌طور مرتب و در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شوند. حالا این قضیه برای ما چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ما با یاد گرفتن و تحلیل این الگوها می‌توانیم رگ خواب بازار را تا حدی پیدا کنیم و از این طریق سود بیشتری از معاملات خودمان به‌دست بیاوریم. پس اگر موافق باشید برویم سراغ یادگیری این الگوها.

منظور از چرخه بازار چیست؟

تمام بازارها چه بازار فارکس باشد چه بازار ارز دیجیتال، از یک الگوی مشخصی پیروی می‌کند که ما به آن چرخه بازار، سیکل بازار یا market cycle می‌گوییم. چرخه بازار با رشد یا انبساط شروع می‌شود تا زمانی که به نقطه اوج خودش برسد؛ بعد از آن وارد یک مرحله رکود یا انقباض می‌شود.

اگر بخواهیم چنین حالتی را روی نمودار توضیح بدهیم چیزی شبیه به یک زنگوله می‌شود.

نمودار زنگوله‌ای

شما می‌توانید الگوی زنگوله را روی چارت قیمتی تمام رمزارزها در بازه‌های زمانی مختلف پیدا کنید. مثلاً نمودار بیت کوین را در نظر بگیرید.

چرخه بازار روی نمودار بیت کوین

نمونه‌ الگوی زنگوله‌ای را می‌توانید همین الان در قسمت‌های کوچکتر این نمودار هم ببینید، پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که ما یک الگوی کلی داریم که خودش از الگوهای کوچکتری تشکیل شده است. پس شما حتی زمانی که بازار در وضعیت رکود است هم می‌توانید روی رمزارز به‌خصوصی سرمایه‌گذاری کنید و اتفاقاً سود هم ببرید. دقیقاً به همین دلیل است که می‌گوییم فهمیدن چرخه بازار به‌شدت برای ما مهم است، چون فقط در این‌صورت است که می‌توانیم در کنار خط روند و استفاده از اندیکاتورهای مختلف با اطمینان بیشتری لحظات ورود به بازار و خروج از آن را تخمین بزنیم.

چرخه بازار چیست

خب! توضیحی که ما تا اینجا درباره قسمت‌های مختلف الگوی زنگوله‌ای بازار دادیم، خیلی اجمالی و کلی بود؛ اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم و با ذره‌بین به نمودار زنگوله‌ای نگاه کنیم باید بگوییم که چرخه بازار 4تا فاز مختلف دارد که در ادامه هرکدام را کامل توضیح می‌دهیم.

معرفی 4 فاز چرخه بازار

به‌طور کلی ما چهارتا فاز یا مرحله مختلف را می‌توانیم روی نمودار چرخه بازار شناسایی کنیم که همانطوری که در تصویر زیر می‌بینید به‌طور مرتب و دوره‌ای پشت‌سرهم تکرار می‌شوند.

  1. مرحله انباشت یا Accumulation
  2. مرحله صعود یا Run up
  3. مرحله توزیع یا Distribution
  4. مرحله رکود یا Run Down
4 فاز چرخه بازار

مرحله اول: انباشت

مرحله انباشت، مرحله‌ای است که بعد از یک دوره بدبینی طولانی جرقه‌های اولیه‌ای برای تقاضا شکل می‌گیرد. در این مرحله چارت قیمتی در پایین‌ترین حد خودش قرار دارد یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم تا سطح حمایت قبلی سقوط کرده، اما احساسات بازار همچنان منفی یا نزولی باقی مانده است. تریدرهای تیزبین در این نقطه پوزیشن خرید می‌گیرند و سرمایه‌شان را وارد بازار می‌کنند. اگر در این مرحله نمودار بتواند خط روند یا سطح مقاومت پیش‌رو را بشکند وارد فاز صعودی می‌شویم.

مرحله دوم: صعود

در این مرحله احساسات منفی کم‌کم از بین می‌رود، سطح مقاومتی می‌شکند و بازار را امید و اشتیاق پر می‌کند. تقاضاها به‌مرور زیاد می‌شوند و اوج‌ها یا قله‌ها یکی بعد از دیگری بالا می‌روند. در فاز صعودی معمولاً خبرهای امیدوارکننده‌ای هم از رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد که همین موضوع اعتمادبه‌نفس تریدرها را برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کند، بنابراین به‌سمت مارکت کریپتو هجوم می‌آورند. فاز صعودی معمولاً با نام Bull market یا بازار گاوی هم شناخته می‌شود، اگر در مورد بازار گاوی چیزی نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم مطلب بازار Bullish را بخوانید.

مرحله سوم: توزیع

در فاز توزیع یا peak احساسات حاکم بر بازار تغییر می‌کند و آن خوشبینی پررنگی که در فاز صعودی داشت کم‌کم‌ رنگ می‌بازد و فروشندگان بازار را در دست می‌گیرند. در این مرحله سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دارایی‌های خودشان را نقد می‌کنند و از بازار خارج می‌شوند تا زمانی که روند نمودار نزولی شد، سرمایه‌شان تبدیل به خاکستر نشود. در این مرحله شما باید با استفاده از اندیکاتورهای روند، تغییر کانال مارکت کریپتو را از صعودی به نزولی پیش‌بینی کنید تا بتوانید به‌موقع تصمیم‌گیری کنید.

مرحله چهارم: رکود

مرحله آخر چرخه بازار، فاز نزولی یا رکود است. ازآنجایی که سرمایه‌گذاران بزرگ یا نهنگ‌ها دارایی‌شان را در مرحله توزیع از بازار بیرون کشیده‌اند؛ ترس بر بازار غالب می‌شود. نمودار قیمت با وجود عرضه مازاد روند ریزشی پیدا می‌کند و بازار اصطلاحاً خرسی می‌شود. این مرحله واقعاً زمان دشواری برای تصمیم‌گیری به حساب می‌آید، چراکه خیلی از تریدرها دیر به فکر نقد کردن دارایی‌هایشان می‌افتند و خیلی‌های دیگر هم مجبور می‌شوند هولد کنند به این امید که چرخه فعلی بازار به آخر می‌رسد و بازار وارد سیکل جدیدی می‌شود. با‌ این حال این مرحله بهترین فرصت برای کسانی به حساب می‌آید که منتظر بودند وارد بازار شوند، در این مرحله می‌توانند با قیمت پایین ارز دیجیتال موردنظرشان را بخرند و منتظر فاز صعودی مارکت بمانند.

سوال اول: چرخه بازار چقدر طول می‌کشد؟

بسته به بازه زمانی یا تایم‌فرمی که شما برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرید، یک چرخه می‌تواند از چند هفته شروع شود و حتی تا چند سال طول بکشد. بهتر است بدانید که تریدرها در بازه زمانی 5 دقیقه‌ای هم معامله می‌کنند و ممکن است در طول یک‌روز 4 یا 5 تا چرخه کامل را شناسایی کنند، در حالی که برای یک سرمایه‌گذار بلندمدت یک چرخه ممکن است 18 تا 20 سال طول بکشد.

سوال دوم: چرخه اقتصادی چه ربطی به چرخه بازار دارد؟

به‌غیراز چرخه بازار ما یک مفهوم دیگری هم داریم به اسم چرخه اقتصادی. شاید برایتان سوال باشد که مارکت سایکل یا همان چرخه بازار چه ارتباطی می‌تواند با چرخه اقتصادی داشته باشد؟

ما ارتباط بین این دو را در قالب جدول زیر برای شما آماده کردیم، تا کاملاً متوجه موضوع شوید.

فرق چرخه اقتصادی و چرخه بازار

استراتژی ترید بر اساس چرخه بازار

ازآنجایی که شناسایی و تشخیص مارکت سایکل، کار هرکسی نیست، شما باید برای تسلط بر چرخه بازار از اندیکاتورهای مختلف استفاده کنید و سطوح مقاومتی و حمایتی را در بازه‌های زمانی مختلف رسم کنید. علاوه‌براین در نظر داشته باشید که تلاش برای تسلط روی بازار ممکن است هر لحظه نتیجه معکوس داشته باشد؛ پس صبر و سرمایه‌گذاری هوشمندانه با تمرکز روی هدف‌تان، می‌تواند بزرگ‌ترین رمز موفقیت‌تان در مارکت کریپتوکارنسی باشد.

در آخر این مطلب از شما می‌خواهیم که اگر نظری درباره این مطلب دارید، کامنت بگذارید و ما را در بهتر کردن مطالب بلاگ اکسکوینو کمک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا