تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم با نام اختصاری FTM توکن پلتفرمی به همین نام به حساب می‌آید؛ در این مطلب قرار است ما این توکن را باهم بررسی کنیم، بگوییم ارز دیجیتال فانتوم چیست و درباره ویژگی‌های شبکه اختصاصی‌اش به‌صورت مفصل صحبت کنیم.

لینک مفید : قیمت فانتوم

ارز فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم، رمزارز بومی پلتفرم فانتوم است که مشخصاً برای حاکمیت، کامزد و پرداخت‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که توکن فانتوم علاوه‌بر شبکه خودش روی شبکه اتریوم هم در دسترس تریدرها قرار دارد. به‌طور کلی شبکه FTM در ژوئن 2018 توسط دکتر Ahn Byung Ik از کره جنوبی راه‌اندازی شده که از آن زمان تا حالا به یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها برای تراکنش‌های DeFi تبدیل شده است. در حال حاضر مارکت کپ فانتوم به $774,310,272 می‌رسد و مجموع توکن‌های آن 3.175 میلیارد است.

در ادامه بیشتر از شبکه اختصاصی فانتوم و طرز کارکرد آن صحبت می‌کنیم.

ارز دیجیتال فانتوم چیست

شبکه فانتوم چیست؟

فانتوم (Fantom) یک شبکه قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG (Directed Acyclic Graph) است که برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) کاربرد دارد. این پلتفرم که کارایی بسیار بالایی دارد، مقیاس‌پذیر و ایمن در نظر گرفته شده است که بتواند تا حد زیادی نواقص بلاک‌چین‌های قبلی را حل کند.

این پلتفرمِ اپن‌‎ سورس که با الگوریتم اثبات سهام (pos) کار می‌کند، یک فناوری ساختاریافته است که برخلاف زنجیره‌های بلوکی که از بلوک‌ها تشکیل شده‌اند، شامل راس‌ها و لبه‌ها می‌شود. در نتیجه، تراکنش‌های کریپتو به‌طور کلی با رئوس نشان داده می‌شوند و در مجموع روی هم چیده می‌شوند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌ تر بگوییم یک سیستم بلاک‌چین شبیه یک زنجیره به‌نظر می‌رسد، درحالی که طراحی DAG به یک نمودار شباهت دارد.

از کجا و از کدام صرافی‌ها ارز دیجیتال فانتوم بخریم؟

به‌طور کلی صرافی‌های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که خرید ارز دیجیتال فانتوم را به سادگی و با اطمینان انجام دهید، همچنین علاوه‌بر کیف‌پول fWallet که ولت اختصاصی فانتوم است، کیف پول‌های زیادی هم از شبکه فانتوم پشتیبانی می‌کنند. برای معامله و خرید فانتوم می‌توانید همین حالا وارد اکسکوینو مارکت شوید و این رمزارز را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

شبکه فانتوم چطور کار می‌کند؟

Trilemma Blockchain سه معضل یا مشکل اصلی بلاک‌چین است که از ابتدای راه‌اندازی تا الان با آن درگیر بوده است. شبکه فانتوم با وعده حل کردن این مسائل پا به میدان گذاشته و ادعا کرده که می‌تواند به ناتوانی بلاک‌چین بیت‌کوین و اتریوم در ایجاد تعادل بین سرعت، امنیت بلاک‌چین و عدم تمرکز به‌طور همزمان پایان بدهد.

همانطور که احتمالاً بدانید سیستم‌های بلاکچین سنتی مانند بیتکوین، برای مقیاس‌پذیری طراحی نشده‌اند؛ بلکه امنیت و تمرکز زدایی را در اولویت خودشان قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال، یک تراکنش برای خرید بیت کوین می تواند بین 10 تا 15 دقیقه طول بکشد، این موضوع باعث می‌شود تا مقیاس شبکه از نظر تراکنش‌ها به مشکل بربخورد.

هدف تیم Fantom پر کردن این شکاف است. جالب است بدانید که به همین دلیل انجام یک تراکنش در شبکه FTM تنها 2 ثانیه طول می‌کشد و همچنین، هزینه‌های تراکنش آن به مراتب کمتر از هزینه‌های بیت‌کوین می‌شود. درواقع شبکه فانتوم، برای حل این مشکلات، پروتکل Lachesis را ایجاد کرده که یک پروتکل از نوع aBFT (تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان) محسوب می‌شود. به‌طور کلی تراکنش‌های Fantom توسط Lachesis یک سیستم اثبات سهام بدون رهبر تایید می‌شود که از یک مکانیسم توافقی ناهمزمان بیزانسی سفارشی با تحمل خطا استفاده می‌کند. اعتبارسنجی ABFT سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از آنهایی است که اجماع را از طریق طرح‌های اثبات کار یا اثبات سهام متعارف ایجاد می‌کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم سیستم‌های ABFT  تراکنش‌ها را به‌جای چند دقیقه در چند ثانیه نهایی می‌کنند.

بلاک‌چینِ فانتوم می‌تواند توکن‌های سفارشی داشته باشد که همه آنها از مکانیسم اجماع Lachesis سود می برند و می‌توانند با dAppها یا برنامه‌های غیرمتمرکزی که در شبکه‌های مختلف بلاک چین Fantom اجرا می شوند تعامل داشته باشند. به همین دلیل است که فانتوم گاهی اوقات پلتفرم خود را به‌عنوان شبکه‌ای از شبکه‌ها توصیف می‌کند.

ارز فانتوم چیست

اگر بخواهیم عملکرد Lachesis را به‌طور کلی و به‌صورت موردی توضیح بدهیم در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • در مرحله اول فرآیند همگام‌سازی گره شروع می‌شود
  • سپس یک گره تصادفی برای شروع تولید بلاک اجرا می‌شود
  • بعد از انتخاب گره‌ها ارتباط بین آنها برقرار می‌شود
  • مجموعه انتخاب‌شده از گره‌ها با DAG که در بالا توضیح دادیم همگام می‌شود و بلاک را ایجاد می‌کند
  • بلاک‌های ایجاد شده بین گره‌های انتخاب شده توزیع می‌شوند
  • زمان انجام مرحله قبلی بلاک‌های ایجادشده باید از طریق فرآیند توافق عمومی عبور کنند
  • پس از انجام این مراحل، این فرآیند برای ایجاد یک بلاک جدید مجدداً تکرار می‌شود

بحث دیگری که در مورد شبکه فانتوم خیلی مطرح می‌شود، میزان امنیت این پلتفرم است. در پاراگراف بعدی قصد داریم این مورد را در کنار هم بررسی کنیم.

امنیت شبکه فانتوم چطور تامین می‌شود؟

همان‌طور که بیت‌کوین امنیت شبکه‌اش را با الگوریتم اثبات کار (pow) و روش ماین کردن تامین می‌کند، شبکه فانتوم هم از الگوریتم اثبات سهام یا Proof-of- Stake استفاده می‌کند. همانطور که در بالا گفتیم پروتکل Lachesis باعث شده است که سرعت روند تایید نودها افزایش پیدا کند، به این‌صورت تعداد نامحدودی گره می‌توانند در شبکه مشارکت داشته باشند و به این ترتیب امنیت شبکه را افزایش بدهند.

شبکه فانتوم چه برتری‌هایی نسبت به دیگران دارد؟

شبکه Fantom از این نظر منحصربه‌فرد است که خودش مستقل کار می‌کند، این موضوع به این معنی است که تراکم ترافیک یک منطقه هیچ تاثیری بر سایر مناطق این شبکه یا پلتفرم ندارد. به لطف سطح بالای مقیاس‌پذیری Fantom، هر برنامه بلاک‌چین شخصی با توکن‌ها، قوانین حاکمیتی و توکنومیک‌های خاصی دارند. با اینکه سیستم‌های غیرمتمرکزی که Fantom را تشکیل می‌دهند از نظر تعداد نامتناهی هستند و به‌طور مستقل در مناطق خود کار می کنند، بازهم با یکدیگر تعامل دارند.

شبکه ارز دیجیتال فانتوم چیست

آینده ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

تابه‌حال پتانسیلی که این ارز دیجیتال از خودش نشان داده است، به‌طور کلی قابل قبول و خوب بوده است.

از آنجایی که فانتوم در سال 2022 یک پامپ قیمتی یا ATH در حد 4 دلار داشته است و همچنین شبکه منحصربه‌فرد و پروتکل متفاوتی دارد که نسبت به شبکه اتریوم و بیتکوین سرعت تراکنش را بالاتر برده است؛ پس قطعاً ارز آینده‌داری محسوب می‌شود و شما می‌توانید به‌صورت بلندمدت روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا