آموزش ارز دیجیتال

شت کوین چیست؟

اگر از افرادی هستید که سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو برایتان یک مسئله مهم است، حتماً درباره میم‌کوین‌ها و شت کوین‌ ها زیاد شنیده‌اید و به احتمال بالا برایتان سوال پیش آمده که آیا این دسته از ارزهای دیجیتال ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا نه؟ 

در این مقاله قرار است به این سوال جواب بدهیم که اولاً شت کوین چیست و ثانیاً سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ ها، خربزه‌ای است که باید پای لرز آن بنشینیم یا اینکه کلاً عطایش را به لقایش ببخشیم؟

شت کوین چیست؟

شت کوین! عجب اسمی! احتمالاً همه ما بدانیم که این اصطلاح به چه معناست؛ شت کوین به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش کمی دارد و ناگهان در یک بازه زمانی کوتاه، صعود می‌کند و دوباره به ارزش اولیه خود برمی‌گردد.

حالا سوال اینجاست که با وجود اینکه این مسئله اتفاق خوبی به حساب می‌آید، چرا نام این آلت‌کوین‌ها تا این میزان، تحقیرآمیز است؟

قضیه این است که آلت‌کوین‌هایی که به شت کوین تبدیل شده‌اند، ارزش یا هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و صرفاً سود اندکی برای سرمایه‌گذاران می‌آورند و به اکثر تریدرها ضرر می‌زنند. در ادامه این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم تا کاملاً متوجه مطلب شوید.

شت کوین چیست

شت کوین‌ ها چگونه به وجود می‌آیند؟

علاقه به رمزارزها از زمان معرفی بیت کوین در سال 2009 به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. موفقیت آن‌ها باعث شد تا کسب‌وکارهایی به وجود بیایند که به‌دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد آلت‌کوین‌های خود هستند. توسعه‌دهندگان معمولاً تعداد توکن‌هایی را که در نهایت در دسترس عموم قرار می‌گیرند، اعلام می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید درحالی که میزان عرضه بیت‌کوین به 21 میلیون محدود می‌شود، سقف عرضه‌های اتریوم در سال به 18 میلیون می‌رسد. با این وجود بسیاری از افراد دنبال سودهای کلان، ولی کوتاه‌مدت بودند، پس به همین دلیل ابتدا میم‌ کوین‌ها به وجود آمدند.

میم کوین‌ها از میم‌های اینترنتی، جوک‌ها و طنز الهام گرفته شده‌اند، آن‌ها دارای برند، آرم و نامی هستند که از میم خاصی اقتباس شده و برای استفاده خاصی طراحی نشده‌اند. کوین‌های میم روی مشارکت جامعه بنا شده‌اند و از شوخ‌طبعی، ویروسی بودن، ترند رسانه‌های اجتماعی و … برای جذب مشارکت‌کنندگان جوان و آگاه در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. 

خب حالا که متوجه شدیم سروکله شت‌ کوین ها از کجا پیدا شد، در ادامه ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های شت کوین

شت کوین ها یک‌سری ویژگی‌های مشخصی دارند که آن‌ها را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، ویژگی‌هایی مثل:

  • افزایش ناگهانی قیمت توکن
  • کاهش ناگهانی قیمت توکن
  • بدون پشتوانه بودن توکن‌ها در بازار کریپتو
  • وعده‌ و وعیدهای نامشخص
  • دارای توسعه‌دهنده‌های ناشناس بودن
  • نقدینگی بسیار کم
  • کپی بودن و یونیک نبودن
  • و …

حالا در پاراگراف بعدی به صورت جزئی‌تر متوجه می‌شویم که شت کوین‌ ها چه تفاوتی با سایر توکن‌ها دارند.

فرق میم‌کوین‌ و شت کوین‌

همانطور که می‌دانید پشتوانه میم‌ کوین، میم‌ها هستند؛ اما جالب است بدانید که شت کوین‌ ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند!

شناسایی شت کوین‌ ها آسان است چون از الگوی خاصی پیروی می‌کنند. تصور کنید یک توکن به بازار عرضه شده و قیمت آن در ابتدا با سایر توکن‌ها یکسان است؛ اما ناگهان به‌طور تصاعدی در مدت زمان کوتاهی افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران شروع به خرید می‌کنند و به‌دنبال آن، افرادی در بازار وارد می‌شوند که کوین‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در سودهای کوتاه‌مدت تخلیه می‌کنند. با این حال بازهم بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه الگوریتم شت کوین‌ ها را شناسایی کنند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

در ادامه به چگونگی سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ها خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاری روی شت کوین

به‌طور کلی دلیل خوبی برای خرید Shitcoin وجود ندارد و اگر این کار را انجام دهید، به احتمال زیاد پول خود را از دست خواهید داد. واضح است که نباید روی چنین ارزهای بی‌پشتوانه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، بنابراین بهتر است فکر کنیم که افرادی که شت کوین می‌خرند، برای خنده و شوخی این کار را می‌کنند!

این اتفاق گاهی در مورد توکن‌های جوک هم رخ می‌دهد؛ دوج کوین و شیبا اینو معروف‌ترین نمونه‌های این توکن‌ها هستند. البته شت کوین در اوایل تاحدی موفق بود، اما پس از آن، کاهش قیمت داشت و در عرض چند ماه، بیش از 98 درصد از ارزش خود را از دست داد به‌طوری که ارزش بازار آن در اواسط سال 2022 تنها حدود 20000 دلار بود. با این حال بعید است که توسعه و بازاریابی آلت‌کوین‌هایی که روزی به‌عنوان شت‌ کوین در نظر گرفته می‌شدند، کند شود.

توصیه ما این است که برای سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ ها بهتر است موارد زیر را حتماً مدنظر داشته باشید:

  • تیم توسعه‌دهنده آن را بشناسید
  • میزان نقدینگی پروژه موردنظر را بررسی کنید
  • کاهش و افزایش قیمت توکن را بررسی کنید
ترید شت کوین

شت کوین‌ ها چگونه در بازار وایرال می‌شوند؟

برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در یک بازه زمانی کوتاه، بنیان‌گذاران شت کوین‌ ها، اینفلوئنسرهای حرفه‌ای کریپتو را استخدام می‌کنند تا کوین‌هایشان را تبلیغ کنند. این اینفلوئنسرها فالوورهای زیادی در کانال‌های سوشال مدیا مانند توییتر و یوتیوب دارند که در فضای ارزهای دیجیتال محبوبند. وظیفه آن‌ها این است که تا آن‌جا که ممکن است راه‌اندازی یک شت کوین را تبلیغ کنند تا توجه تریدرها را جلب کنند و تا حد امکان افراد زیادی را برای خرید ترغیب کنند. این افراد همیشه برای خدمات خود هزینه‌ای دریافت می‌کنند و اغلب سهمی از عرضه توکن را دریافت می‌کنند.

سایر تکنیک‌های بازاریابی که برای شت کوین‌ ها استفاده می‌شود، هدایا، ایردراپ و سوزاندن توکن است. از طریق ترکیبی از این‌ روش‌ها، صاحبان شت کوین‌ ها سعی می‌کنند که در عین افزایش تقاضا برای یک توکن، حس کمبود و فوریت را ایجاد کنند.

به‌طور کلی شت کوین‌ ها به دو صورت به بازار عرضه می‌شوند:

  1. وعده دستاوردهای بزرگی را می‌دهند که قابل دستیابی نیست و هرگز محقق نمی‌شوند
  2. برخی از شت‌ کوین‌ ها نیز در واقعیت هیچ کاربردی ارائه نمی‌دهند، اما سعی می‌کنند جامعه‌ای از دنبال‌کنندگان را که این توکن را دوست دارند، بسازند و قیمت را در این فرایند بالا ببرند.

البته هریک از این رویکردها به‌شدت روی بازاریابی شت کوین‌ ها در رسانه‌های اجتماعی متکی است.

ازآنجایی که شت کوین ها نوسان زیادی را در بازار دارند، پس این طبیعی است که سوال‌های متعددی درباره آنها داشته باشیم، در ادامه الگوریتم شت کوین را بررسی می‌کنیم و درباره اصطلاح پامپ و دامپ می‌گوییم.

پامپ و دامپ شت کوین چیست؟

پامپ یک توکنی مثل شت کوین که پشتوانه خاصی ندارد زمانی است که قیمت آن ناگهان افزایش پیدا می‌کند. اگر نمودار شیبا اینو را در زیر بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این ارز هم پامپ را تجربه کرده است. زمانی که سرمایه‌گذاران به علت پامپ یک توکن به آن هجوم می‌برند، طبیعتاً به‌علت افزایش بی‌رویه قیمت به نقطه اشباع خرید می‌رسیم و به عبارتی شت کوین دامپ می‌شود. حالا با این اوصاف، ممکن است تصور کنید که شت کوین تفاوتی با پروژه‌ها پانزی و کلاهبرداری ندارد! بهتر است صبور باشید و به ادامه مطلب توجه کنید.

نمودار قیمت شیبا اینو

تفاوت شت کوین با پروژه‌های پانزی

بیایید اول در مورد شت کوین‌ های “خوب” صحبت کنیم. اگرچه این شت‌کوین‌ ها را نمی‌توانیم با برخی از پروژه‌های پیشرو ارزهای دیجیتال مقایسه کنیم، اما تاحدی برای سرمایه‌گذاری، مطلوب هستند.

قبل‌تر گفتیم زیرمجموعه‌ای از شت‌کوین‌ ها، memecoins نامیده می‌شوند که از میم‌های اینترنتی الهام گرفته شده‌اند. میم‌کوین‌ها به‌شدت در پلتفرم‌های اجتماعی مانند TikTok توسط میکرواینفلوئنسرها تبلیغ می‌شوند. درواقع آن‌ها به‌عنوان یک دسته جداگانه در CoinMarketCap شناخته می‌شوند. به‌طور مثال Dogecoin یک memecoin است که از سگ شیبا اینو الهام گرفته شده است که در سال 2013 به محبوبیت اینترنتی رسید و “میم اینترنت” لقب گرفت.

با اینکه شت کوین‌ ها، پرو‌ژه‌های پانزی یا کلاهبرداری نیستند، ولی به‌علت پامپ و دامپ زیاد، برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند. در ادامه برخی از شت کوین‌ها را نام می‌بریم.

شت کوین‌ هایی که خیلی هم شت نیستند

حالا که متوجه شدیم شت کوین‌ ها به پروژه‌های پانزی ربطی ندارند، بیایید به بررسی چند توکنی که در بازار کریپتو به شت کوین معروف هستند و آنقدرها هم بد نیستند بپردازیم.

دوج کوین: (DOGE) پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این دارایی در ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شده بود که شبیه ارزهای دیجیتال باشد، اما به‌سرعت به یکی از گران‌ترین توکن‌ها تبدیل شد.

شیبا اینو: در اکتبر 2021، پس از اینکه ایلان ماسک در مورد آن توییت کرد، منفجر شد و این تنها چیزی است که باید در مورد این توکن بدانید! امروز، شیبا اینو ارزش بازار قابل توجهی (بیش از 13 میلیارد دلار) را حفظ کرده است، به این معنی که بسیاری از مردم امیدوارند که سکه از قیمت فعلی 0.00002388 دلاری خود برگردد.

بیبی دوج: Baby Dogecoin یک توکن برای کاهش تورم است که با گذشت زمان کمیاب می‌شود. بیبی دوج زمانی به‌دست می‌آید که دارندگان آن، dogecoin بیشتری جمع کنند. میزان رشد بچه دوج در کیف پول خود را تماشا کنید زیرا دارندگان بچه دوج به‌طور خودکار 5درصد کارمزد را از هر تراکنش زنجیره‌ای که در اکوسیستم Baby Doge اتفاق می‌افتد دریافت می کنند. 

ایپ کوین: ApeCoin یک ابزار ERC-20 است که در اکوسیستم APE برای توانمندسازی و ایجاد انگیزه برای ایجاد جامعه غیرمتمرکز در خط مقدم وب3 استفاده می‌شود. ایپ کوین، رمزارزی که از مجموعه Bored Ape Yacht Club NFT پشتیبانی می‌کند، اگرچه قیمت‌ها از زمان اوج آن کاهش یافته است.

سخن پایانی

همان‌طور که همیشه می‌گوییم، سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو ریسک‌های خاص خودش را دارد؛ علی‌الخصوص زمانی که بخواهیم روی میم کوین‌‌ها یا شت کوین‌ ها سرمایه‌گذاری کنیم. در این مقاله سعی کردیم تا جایی که امکان دارد از ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ ها و فرصت‌های این رمزارز بحث کنیم. 

امیدواریم با در نظر گرفتن موقعیت‌های پامپ و دامپ این توکن‌ها، بازاری پرسود را تجربه کنید. برای معامله شت کوین‌هایی که امن و مطمئن هستند می‌توانید به مارکت اکسکوینو مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا