تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اوشن پروتکل OCEAN چیست و چه آینده‌ای دارد؟

داده‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کلاس دارایی بسیار حیاتی هستند. برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، داده‌ها حکم سوخت حرکت و پیشرفت را در دنیای دیجیتال دارد. به همین منظور اوشن پروتکل برای ارزش‌گذاری با استفاده از فناوری‌های ایمن و حفظ حریم خصوصی بر روی داده‌ها ایجاد شده است.

در این مقاله به بررسی اوشن پروتکل و توکن بومی آن یعنی OCEAN خواهیم پرداخت. در ادامه قابلیت استیک کردن و کسب درآمد منفعل از توکن OCEAN، تیم پروژه و از همه مهم‌تر آینده این پروژه را نیز زیر ذره بین می‌بریم. با اکسکوینو همراه باشید.

اوشن پروتکل چیست؟

اوشن پروتکل Ocean Protocol یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین است که به افراد و مشاغل مختلف اجازه یافتن ارزش داده‌های خود را می‌دهد و از طریق استفاده از دیتا توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم از آن کسب درآمد کنند.

از طریق این پروتکل، ناشران می‌توانند با حفظ حریم خصوصی و کنترل، از داده‌های خود کسب درآمد داشته باشند و در کنار این موضوع کاربران یا همان مصرف‌کنندگان داده به مجموعه‌‌ای از داده‌‌ها دسترسی خواهند داشت که قبلا در دسترس نبود یا یافتن آن‌ها دشوار بود. این مجموعه داده‌ها را می‌توان در مارکت اوشن که جایی برای خرید، استفاده و فروش آن‌ها است، یافت.

در اوشن پروتکل، هر سرویس داده به واسطه یک دیتا توکن datatoken منحصر به فرد نشان داده می‌شود که برای بسته‌بندی یک مجموعه داده یا سرویس محاسبه داده استفاده می‌شود. این ویژگی به هر شخص ثالثی اجازه می‌دهد تا عملیات‌های دلخواه خود را بر روی هر داده‌ای که می‌خواهد بدون اینکه امنیت داده را به خطر بیاندازد، انجام دهد.

ارز دیجیتال OCEAN
ocean protocol
اوشن پروتکل

ارز دیجیتال OCEAN توکن کاربردی و بومی اوشن پروتکل است که علاوه بر خرید و فروش داده‌ها به عنوان یک واحد مبادله‌ای در مارکت اوشن، برای اداره جامعه و سرمایه‌گذاری روی داده‌ها استفاده می‌شود. قیمت این دیتا توکن‌ها توسط یک استخر دیتا توکن بازار ساز خودکار تعیین می‌شود که قیمت هر دیتاتوکن را با خرید و فروش بر اساس عرضه و تقاضا  در بازار تنظیم می‌کند.

بازار داده اوشن پروتکل

بازار داده اوشن پروتکل Ocean Protocol Data Marketplace که به عنوان اوشن مارکت Ocean Market شناخته می‌شود، یک فروشگاه یک مرحله‌ای برای ارائه داده‌های وب ۳ است.

اوشن مارکت به کاربران اجازه انتشار داده‌هایی را می‌دهد که بعدا قابلیت خرید و فروش دارند. همچنین، کاربران این مارکت می‌توانند توکن‌های OCEAN را روی داده‌های افراد دیگر استیک کنند تا بتوان آن‌ها را مدیریت و مبادله کرد.

علاوه بر این، اوشن مارکت به ناشران این امکان را می‌دهد که از داده‌های خود کسب درآمد کنند و در عین حال کنترل و حریم خصوصی خود را کامل حفظ کنند.

این مارکت دسترسی به داده‌های خصوصی‌‌ای را فراهم می‌کند که فقط همینجا در دسترسند. به علاوه، ناشران می‌توانند با ارائه مجموعه داده‌ها به صورت IDO در اوشن مارکت مشارکت داشته باشند.

این مجموعه داده‌ها را می‌توان با قیمت ثابت منتشر کرد یا به طور خودکار با استفاده از سازنده بازار خودکار بالانسر Balancer AMM این مجموعه‌ها را کشف قیمت کرد.

بازارساز خودکار بالانسر
Balancer AMM

همچنین به واسطه از اوشن مارکت، کاربران می‌توانند بازارهای داده خود را ایجاد و راه اندازی کنند. انجام این کار به کاربران اجازه می‌دهد تا از هر فروش در اوشن مارکت درصدی سود بدست آورند.

پس از انتشار هر مجموعه داده آن‌ها به عنوان دیتا توکن در شبکه ثبت می‌شوند. همانطور که گفته شد کشف خودکار قیمت بر اساس نسبت دیتا توکن‌ها به توکن‌های OCEAN در استخر بالانسر صورت می‌گیرد.

با فروش دیتا توکن‌ها، توکن‌های OCEAN به جای آن‌ها وارد استخر می‌شوند که در عوض باعث بالا رفتن قیمت دیتا توکن‌ها می‌شوند. همین امر به صورت معکوس نیز رخ می‌دهد، به این معنی که وقتی دیتا توکن‌های بیشتری وارد یک استخر و توکن‌های OCEAN بیشتری وارد شوند، قیمت دیتاتوکن‌ها کاهش می‌یابد.

تمام فروشگاه‌های دیتای اوشن و دیتاتوکن‌ها را می‌توان با استفاده از کیف پول متاماسک که یک کیف پول وب ۳ است، مدیریت کرد.

دیتا توکن‌ها

دیتا توکن‌ها توکن‌های ERC-20 هستند که به عنوان بریج بین داده‌ها با کیف پول‌های رمزنگاری و ابزارهای مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای استفاده می‌شوند.

این توکن‌ها، انتشار داده‌ها را ساده می‌کنند و به ناشران اجازه می‌دهند تا دیتا توکن‌ها را که می‌توانند توسط مصرف‌کنندگان داده خرج می‌شوند، مستقر و بر روی شبکه ایجاد کنند. این ویژگی به توسعه دهندگان امکان دسترسی بدون مانع به داده‌های ارزشمند را می‌دهد.

همچنین دیتا توکن‌ها، به کیف پول‌ها و صرافی‌ها ارز دیجیتال امکان می‌دهد تا به کیف پول و صرافی داده‌ای تبدیل شوند.

ارز دیجیتال OCEAN
ocean protocol
اوشن پروتکل

علاوه بر این، دیتا توکن‌ها مبادله داده‌ها در بلاک چین را به روشی غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث را امکان‌پذیر می‌کنند.

تنها چیزی که به این واسطه در زنجیره باقی می‌ماند، کنترل دسترسی به داده‌ها است.

همچنین، با تبدیل کیف‌پول‌های سازگار با استاندارد ERC-20 اتریوم به کیف‌پول‌های داده و صرافی‌های ارز دیجیتال به بازارهای داده، دیتا توکن‌های اوشن پروتکل می‌توانند ارزش فوق‌العاده‌ای را به امور مالی غیرمتمرکز منتقل کنند.

محاسبه به داده

ویژگی محاسبه به داده Compute-to-Data اوشن پروتکل یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای داده‌هایی است که در اوشن مارکت ادغام شده‌اند.

تابع محاسبه به داده اوشن خرید و فروش داده‌های خصوصی را به گونه‌ای تسهیل می‌کند که حریم خصوصی حفظ شود. بسیاری از مسائل مربوط به استفاده از داده‌های خصوصی و خطرات موجود در صورت به خطر افتادن آن داده‌ها را حل می کند.

این امر با فراهم کردن بستری برای تبادل داده به دست می‌آید که به مصرف‌کنندگان امکان اجرای کارهای محاسباتی بر روی داده‌ها را می‌دهد در حالی که در کنار این امر ناشران داده نیز کنترل داده‌های خود را به طور کامل حفظ می‌کنند.

این ویژگی به طور خاص به صاحبان داده اجازه می‌دهد تا از داده‌های خود در اوشن مارکت بدون از دست دادن حریم خصوصی خود کسب درآمد داشته باشند.

همچنین خریداران داده می‌توانند از این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل، بینش بازار، مدل‌سازی هوش مصنوعی (AI) و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنند.

ارز دیجیتال OCEAN
ocean protocol
اوشن پروتکل

محیط محاسبه به داده اوشن مارکت محاسبات از راه دور و اجرای داده‌ها بدون به خطر انداختن حریم خصوصی داده‌ها را امکان پذیر می‌کند.

همچنین، با کمک قراردادهای هوشمند، هر ناشر داده یا متخصص هوش مصنوعی می‌تواند از این ویژگی استفاده کند تا اجرا شدن الگوریتم‌های دلخواه را تایید کند.

علاوه بر این، این فناوری سودمندی زیادی برای کاربران دارد. به عنوان مثال، صاحبان داده‌ها به واسطه فعالیت خود درآمد غیرفعال با ارزهای دیجیتال داشته باشند.

با وجود اوشن مارکت دانشمندان داده و متخصصان هوش مصنوعی با دسترسی به داده‌های خصوصی با ارزش بالا که قبل از این کاملا غیرقابل دسترس بود، پنجره‌های فرصتی جدیدی پیدا می‌کنند.

در واقع، محاسبه به داده باعث بهبود نتایج تحقیقاتی و افزایش سطوح با دقت‌تری از مدل‌سازی غیرمتمرکز هوش‌مصنوعی را میسر می‌کند.

علم داده – هوش مصنوعی غیرمتمرکز

دانشمندان داده و متخصصان هوش مصنوعی (AI) از داده‌های ارائه شده توسط اوشن پروتکل Ocean Protocol سود زیادی خواهند برد چرا که از نظر رمزنگاری، داده‌های ایمن‌شده مورد تایید، پتانسیل بهبود مدل‌های هوش مصنوعی غیرمتمرکز را با ارائه داده‌های ضد دستکاری ایمن شده توسط بلاک چین فراهم می‌کنند.

این امر نه تنها فرصت‌های بیشتری را برای ارائه‌دهندگان و متولیان داده ایجاد می‌کند، بلکه راه‌های جدیدی را برای هوش مصنوعی غیرمتمرکز با فراهم کردن دسترسی به داده‌هایی که قبلا غیرقابل دسترسی بودند، باز می‌کند.

ارز دیجیتال OCEAN چیست؟

ارز دیجیتال OCEAN یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم با سه مورد استفاده اصلی است که از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است.

اول از همه توکن OCEAN یک واحد مبادله‌ای در نظر گرفته می‌شود. از این دارایی می‌توان برای خرید، فروش و انتشار داده‌ها در اوشن مارکت یا یک بازار شخصی‌سازی شده که به واسطه اوشن مارکت پشتیبانی می‌شود، استفاده کرد.

دوم اینکه توکن OCEAN برای مدیریت و بحث‌های حاکمیتی اوشن پروتکل و تامین بودجه پروژه‌ها از طریق اوشن دائو OceanDAO استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال OCEAN
ocean protocol
اوشن پروتکل

کاربرد آخر هم اینکه ارز دیجیتال OCEAN را می‌توان بر روی داده‌ها برای افزودن نقدینگی به شبکه استیک کرد. افرادی که این توکن را استیک کردند، مقداری ارز دیجیتال به عنوان پاداش و درآمد غیرفعال دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، توکن OCEAN به عنوان توکن اقتصاد داده‌ای وب ۳ شناخته می‌شود. نحوه توزیع توکن OCEAN بسیار شبیه به بیت کوین است که به همین دلیل انتظار می‌رود با رشد بیشتر و ادامه پذیرش اکوسیستم اوشن پروتکل به مرور زمان به ارزش آن  افزوده شود.

توکنومیک

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ در حال حاضر حدود ۶۱۳ میلیون توکن از ۱.۴۱۰ میلیارد توکن قابل عرضه در بازار عرضه شده است. ارز دیجیتال OCEAN با ارزش ۰.۶ دلاری و ارزش بازار ۳۷۰ میلیون دلاری در رتبه ۱۵۵ این سایت قرار گرفته است.

مدل توکن OCEAN

مدل توکن OCEAN به شدت بر روی پایداری و رشد بلندمدت متمرکز است. پویایی توکن OCEAN از یک مدل توکن کار Work Token پیروی می‌کند.

توکن‌های کار نوعی توکن کاربردی هستند که به واسطه آن توکن یک ارائه‌دهنده خدمات با استیک کردن توکن اصلی شبکه، حق انجام کار در شبکه را به دست می‌آورد.

علاوه بر این، مدل توکن OCEAN شامل حلقه پایداری وب ۳ است. این مدل برای حفظ یک اکوسیستم سالم بر اساس توکنومیک سالم و توسعه اکوسیستم پایدار ایجاد شده است.

وب ۳ 
ارز دیجیتال OCEAN

حلقه پایداری وب ۳ تضمین می‌کند که پروژه‌های وب ۳ ایجاد شده با استفاده از فناوری اوشن پروتکل، بودجه و کمک‌های مالی کافی دریافت می‌کنند.

اوشن پروتکل به جای اتکا به یک استراتژی سریع و غیرتکرار پذیر که به بودجه اولیه بستگی دارد، یک مقدار کارمزد ناچیز از تراکنش‌های سراسر اکوسیستم را دریافت می‌کند. این کارمزد دریافتی به توسعه پروژه‌های جدید و رشد بلندمدت جامعه اختصاص می‌یابد.

استیکینگ

توکن OCEAN را می توان از طریق اوشن مارکت روی دارایی‌های داده‌ای استیک کرد. این عمل به معنای افزایش نقدینگی به یک استخر دیتاتوکن-OCEAN است. پاداش افرادی که مقداری توکن در شبکه استیک کرده‌اند از بخشی از کارکرد خریداران داده در مارکت تامین می‌شود. مانند شبکه‌های دیگر پاداش به نسبت توکن استیک شده به هر کاربر تعلق می‌گیرد.

اوشن دائو OceanDAO

توکن OCEAN را می‌توان از طریق اوشن دائو استیک کرد. استیک کردن در اوشن دائو به شرکت کنندگان امکان رای دادن به پروژه‌های جدید برای دریافت کمک هزینه مالی را می‌دهد. اوشن دائو منابع مالی را به تیمی می‌دهد که از نظر جامعه بالاترین احتمال موفقیت و رشد پایدار را دارد.

ارز دیجیتال OCEAN
oceanDAO
اوشن پروتکل

همچنین، ۵۱ درصد از عرضه کل توکن‌های OCEAN در طی دهه‌های آینده در اوشن دائو توزیع می‌شود تا پایداری و رشد بلندمدت پلتفرم را تضمین کند.

تیم پروژه

اوشن پروتکل در سال ۲۰۱۷ توسط گروهی مجرب از مشاوران و کارآفرینان که تجربه زیادی در توسعه و رشد کسب و کارهایی با فناوری پیشرفته دارند، تاسیس شد.

تیم اصلی اوشن پروتکل شامل: بروس پون، مدیر پروژه بین المللی با تجربه و مدیر عامل فعلی BigchainDB ترنت مک کانهی مهندس با تجربه و متخصص هوش مصنوعی، کریستینا پون مدیر بازاریابی اوشن پروتکل و BigchainDB و رضوان اولتئانو که بیش از ۲۰ سال سابقه فنی و مدیریتی در نقش‌های ارشد دارد.

تیم ارز دیجیتال OCEAN
ocean protocolte am 
تیم اوشن پروتکل

تیم اصلی اوشن پروتکل در حال حاضر از ۱۵ نفر تشکیل شده است. این پروژه توسط تیم عظیمی از مشاوران پشتیبانی می‌شود که بسیاری از آن‌ها در زمینه هوش مصنوعی، بلاک چین، داده‌های بزرگ و تجارت متخصصند و شرکت‌های موفق خود را توسعه داده و مدیریت کرده‌اند.

پیش بینی قیمت آینده ارز دیجیتال OCEAN تا ۲۰۲۶

طبق تحلیل‌های تیم کریپتو نیوز CryptonewsZ قیمت آینده ارز دیجیتال OCEAN را حداکثر ۲.۵ دلار می‌داند.

بر اساس سایر پیش بینی‌ها، توکن OCEAN در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ به محدوده ۱.۸۰ دلار خواهد. میانگین قیمت OCEAN در سال ۲۰۲۲ حدودا ۱.۶۵ دلار پیش بینی می‌شود.

طبق پیش بینی‌های ما این ارز در سال ۲۰۲۳ به میانگین قیمتی ۱.۹۵ دلار و حداکثر به ۲.۱۰ دلار خواهد رسید و در ادامه اگر همین مسیر صعودی باقی بماند در ابتدای سال ۲۰۲۴ ارزش هر توکن OCEAN به ۲.۳۰ دلار خواهد رسید. با توجه به داده‌های تاریخی تا انتهای سال این دارایی می‌تواند محدوده ۲.۷۵ دلار را رد کرده و به ارزش ۲.۹۰ دلار برسد.

طبق این نوع تحلیل محدوده ۲.۷۵ تا ۲.۹۰ دلار برای این دارایی پیش‌بینی می‌شود.

اگر بازار به دست خرس‌ها نیافتد و روند صعودی باقی بماند در ادامه به ترتیب قیمت‌های ۳.۵ و ۴.۷۹ دلار منتظر ارز دیجیتال OCEAN خواهند بود .

از کجا OCEAN بخریم؟

این توکن در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز زیادی هم‌چون بایننس، کوکوین، کراکن، بیت‌هامب، یونی‌سواپ ورژن ۳ و با جفت ارزهای زیادی مانند تتر، اتریوم، بیت کوین، بی‌ان‌بی، دات، ‌دوج کوین، آدا و … لیست شده است.

به زودی می‌توانید در اکسکوینو به خرید و فروش ارز دیجیتال OCEAN بپردازید.

کیف پول‌های OCEAN

علاوه بر تمامی صرافی‌ها گفته شده از آن‌جایی که این توکن با استاندارد ERC-20 بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است، می‌توانید از کیف‌پول‌های زیادی مانند اتمیک والت، تراست والت، مت والت، لجر نانو اس و ایکس و … استفاده کنید.

سخن نهایی

اوشن پروتکل پتانسیل بالایی از خود نشان داده و با چندین مشارکت مناسب تضمین کرده که آینده خوبی در انتظارش قرار دارد. هدف این پروژه یک هدف والا و متعالی در دنیای ارزهای دیجیتال و وب ۳ است که اجرای آن تاکنون با موفقیت همراه بوده است.

اوشن پروتکل داده‌ها را به صورت واقعی ارزش‌گذاری می‌کند اما در این حال، به دنبال آن است که کنترل داده‌ها را از غول‌های فناوری به ارائه دهندگان واقعی داده‌ها انتقال دهد.

با دانستن اینکه مالکیت و حریم خصوصی داده‌ها به واسطه این پروژه حفظ می‌شود، مردم می‌توانند به راحتی به این پروژه اعتماد کنند. این ویژگی دسترسی آسان به داده‌ها را میسر می‌کند و عرضه و تقاضا را به صورت کاملا مناسب با یکدیگر مرتبط می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا