آینده رمزارزها
چه در انتظار ارزهای دیجیتال است؟

آینده ارز دیجیتال چگونه خواهد بود؟ پیش بینی آینده بازار رمزارزها

ارزهای دیجیتال با عملکرد عجیب و غریبی که در دو سال اخیر از خود به نمایش گذاشته‌اند، موفق شدند جایگاه خود را در سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل، اپل، مایکرو استراتژی، تسلا و… پیدا کنند. اما سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به همین آسانی هم نیست! برای موفقیت در سرمایه‌گذاری لازم است که دید مناسبی نسبت به گذشته بازار و نظر کارشناسان مطرح درباره آینده رمزارزها داشته باشیم.

در این مقاله، ابتدا آنچه در سال 2021 بر رمزارزها گذشت را مرور می‌کنیم. سپس قصد داریم آینده قیمت ارز دیجیتال و عوامل موثر بر آن مانند قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های نهادی، نقش موسسات، توکن‌های غیرمثلی، دیفای و… بررسی کنیم. اگر علاقه دارید درباره آینده ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین و اتریوم تا پایان 2022 و سال‌های بعد بیشتر بدانید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید!

نیمه اول سال 2022 برای سرمایه‌گذاران بازار خرید ارز دیجیتال تجربه خوبی نبود. چراکه بیت‌کوین و اتریوم بیش از 50 درصد از بالاترین رکورد خود ATH در اواخر سال 2021 فاصله گرفتند. در حالی که در هفته‌های اخیر جهش‌های کوچکی در قیمت ارز دیجیتال دیده شد، اما به طور کلی به نظر می‌رسد که بازار متوقف شده است. هیچ کس به طور قطعی نمی‌داند بازار به چه سمتی خواهد رفت و آینده ارز دیجیتال چه خواهد بود؛ اما برخی کارشناسان معتقدند که قیمت ارز دیجیتال ممکن است قبل از هر گونه بهبودی پایداری، حتی بیشتر از این نیز کاهش یابد.

بیت‌کوین در سال 2021 چندین سقف قیمتی جدید و بالاتر را ثبت کرد که خریدها و سرمایه‌گذاری‌های نهادی شرکت‌های بزرگ نیز به همین رشد چشمگیر قیمت دامن زدند. قیمت اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، نیز در اواخر سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و سپس در ماه ژوئن به زیر 900 دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح از آغاز سال 2021 تا آن زمان بود. یکی از مسائلی که تاثیر چشمگیری بر این جو منفی حاکم بر بازار داشت، ابراز علاقه مقامات دولت ایالات متحده و بایدن به وضع مقررات جدید برای ارزهای دیجیتال بود.

با وجود تمام این روزهای سختی که بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای سال 2022 تجربه کرد، علاقه مردم به رمزارزها همچنان کم نشده است. این موضوع نه تنها بین سرمایه‌گذاران، بلکه در فرهنگ عامه نیز موضوعی داغ به شمار می‌آید، از سرمایه‌گذاران قدیمی مانند ایلان ماسک گرفته تا آن فرزند دبیرستانی شما! دیو آبنر  Dave Abner، رئیس توسعه جهانی جمینی Gemini، صرافی محبوب ارزهای دیجیتال، می‌گوید: «سال 2021 از بسیاری جهات، یک پیشرفت غیرمنتظره و عظیم بود.» او معتقد است که در این سال، «تمرکز و توجه فوق‌العاده‌ای به [صنعت کریپتو] معطوف شده است.»

اما این صنعت همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دائما در حال تکامل است. با توجه به همین موضوع، بهتر می‌توان افت‌های شدیدی که بعد از هر اوج تاریخی اتفاق می‌افتد را درک کرد.

مروری بر سال 2021 ارزهای دیجیتال

محبوبیت رمزارزها در سال 2021 به حداکثر رسید و همین موضوع باعث شد که بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، بتوانند سقف تاریخی جدیدی در نمودار قیمت خود ثبت کنند. رمزارزها در سال گذشته توسط گلدمن ساکس پذیرفته شدند و همچنین سهام کوین بیس Coinbase، غول ارزهای دیجیتال، در آوریل 2021 در بازار سهام آمریکا فهرست شد. از سوی دیگر، اولین صندوق قابل معامله بیت‌کوین در اکتبر 2021 در آمریکا راه‌اندازی شد. به گزارش CNBC، بهترین ارز دیجیتال، بیت‌کوین، سال خوبی را سپری کرد. بیت‌کوین از ابتدای سال 2021 تقریباً 70 درصد افزایش یافت و ارزش کل بازار کریپتو را به بیش از 2.8 دلار رساند.

آینده ارز دیجیتال چه خواهد بود

چه چیزی در انتظار بازار ارزهای دیجیتال است؟

پیش‌بینی اینکه بازار در بلندمدت به کجا می‌رود، کاری دشوار است؛ اما در ماه‌های آینده، کارشناسان مواردی مثل مقررات و پذیرش نهادی پرداخت‌های رمزنگاری را در نظر می‌گیرند تا درک بهتری از بازار داشته باشند. بدیهی است که پیش‌بینی دقیق تمام رفتارهای بازار، امری غیرممکن است، اما در این مقاله، قصد داریم با استناد به نظر کارشناسان، تحلیل بیت کوین و مسائل تاثیرگذار در آینده ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

مقررات ارزهای دیجیتال

قانون‌گذاران آمریکایی و دولت‌مردان در سرتاسر جهان در تلاشند تا برای ایمن‌تر کردن فضای ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران، قوانین و دستورالعمل‌های جدیدتری را ایجاد کنند و از این طریق، دست مجرمان سایبری را از این بازار کوتاه کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد که باید تا پایان سال 2022، منتظر گفت‌وگوهای مداوم در مورد مقررات ارزهای دیجیتال باشیم.

حتما در جریان هستید که مقامات ایالات متحده به ویژه پس از سقوط اخیر ترا (لونا) Terra Luna علاقه خاصی به وضع مقررات برای استیبل‌کوین‌ها نشان داده‌اند. در ماه مه امسال، بازار کریپتو سقوط آزاد عجیبی را تجربه کرد که منجر به سقوط ارزش استیبل‌کوین  TerraUSD (UST) شد. این اتفاق، در نهایت باعث سقوط رمزارز لونا Luna نیز شد. در نتیجه تمام این اتفاقات، بسیاری از سرمایه‌گذاران این پروژه در عرض فقط چند روز، شاهد از بین رفتن دارایی خود بودند.

پس از سقوط ترا، به فاصله چند هفته بازار ارزهای دیجیتال دوباره سقوط کرد و چندین شرکت رمزارزی مجبور به اخراج و تعدیل نیروهای خود شدند. حتی برخی پلتفرم‌ها به دلیل شرایط بد بازار، مجبور شدند برداشت رمزارز را متوقف کنند تا هزینه‌ها کمی کاهش یابد. بد نیست بدانید که در همین اوضاع سخت، شرکت‌هایی مانند Three Arrows Capital و Celsius اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

تمام این اتفاقات و اثر دومینویی، اخیراً باعث شده قانون‌گذاران فدرال تلاش خود را برای تحت فشار گذاشتن ارزهای دیجیتال بیشتر کرده و عزم خود را برای تنظیم قوانین جدید جزم کنند.

مارکوس سوتیریو Marcus Sotiriou، فعال تحلیل ارز دیجیتال بازار گلوبال‌بلاک GlobalBlock می‌گوید: پس از اتفاقات فاجعه‌باری که در چند هفته گذشته در بازار کریپتو رخ داد، واضح است که مقررات سخت‌گیرانه ممکن است به زودی اجرا شوند. فروپاشی برخی پلتفرم‌های وام دهی دیفای می‌تواند دلیل دیگری باشد که قانون‌گذاران به دنبال اعمال کنترل‌های شدیدتر روی ارزهای دیجیتال هستند.

پیش بینی آینده رمزارزها

با وجود اینکه بازار ارزهای دیجیتال هنوز راه زیادی در پیش دارد، می‌توان گفت که کریپتو در 2022 تا اینجای کار شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های نظارتی بوده است. جو بایدن Joe Biden  در ماه مارس، فرمان اجرایی را امضا کرد که در آن از سازمان‌های دولتی خواسته شد تا «توسعه مسئولانه دارایی‌های دیجیتال» از جمله استیبل‌کوین‌ها را مطالعه کنند. به دنبال همین اقدام، وزارت خزانه داری ایالات متحده اخیراً اولین چارچوبی را منتشر کرده است که نحوه تعامل آمریکا با سایر کشورها را در رابطه با دارایی های دیجیتال نشان می‌دهد.

در سال 2021، جروم پاول Jerome Powell ، رئیس فدرال رزرو گفت که «هیچ قصدی» برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ندارد. این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت و مبادلات، گری گنسلر Chairman Gary Gensler به طور مداوم در مورد نقش آژانس خود و کمیسیون معاملات آتی کالا در نظارت بر این صنعت اظهار نظر کرده است.

گنسلر در چندین مناسبت مختلف عنوان کرده است که اگر مقررات سخت‌گیرانه‌تری وضع نشود، احتمالاً سرمایه‌گذاران آسیب خواهند دید. به علاوه، اداره مالیات بر درآمد ایالات متحده (IRS) علاقه آشکاری دارد که مطمئن شود سرمایه‌گذاران از نحوه گزارش ارزهای مجازی هنگام ثبت مالیات اطلاع دارند. به بیانی، نظر پاول، گنسلر و سایر قانون‌گذاران ایالات متحده با دیدگاه نوظهور دولت بایدن که مقررات بیشتری در مورد ارزهای دیجیتال لازم است، مطابقت دارد.

گنسلر در مصاحبه اخیر خود گفت: «به طور گسترده‌تر، همین حالا عموم مردم از [طرح] حمایت سرمایه‌گذاران در این [پلتفرم‌های] ارائه‌دهنده خدمات مختلف … صرافی‌ها، پلتفرم‌های وام دهی و کارگزارها سود می‌برند. بنابراین، ما در SEC، در هر یک از این سه زمینه: مبادلات، وام‌دهی، و کارگزارها – کار کرده و با فعالان صنعت در مورد نحوه رعایت یا اصلاح برخی از این موارد مذاکره می‌کنیم.

پذیرش ارزهای دیجیتال توسط موسسات

در سال ۲۰۲۱، شرکت‌های بزرگ فعال در صنایع مختلف، به ارزهای دیجیتال و بلاک چین علاقه نشان دادند و در برخی موارد حتی خودشان روی آن سرمایه‌گذاری کردند. برای مثال AMC سال گذشته اعلام کرد که پرداخت‌ از طریق بیت‌کوین را می‌پذیرد. شرکت‌های فین‌تک دیگری مانند پی‌پال  PayPal و اسکوئر Square  نیز با ارائه کردن امکان خرید با ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌هایشان، پا به دنیای رمزارزها گذاشته‌اند.

از سوی دیگر، تسلا خرید و فروش با دوج کوین را پذیرفته و همچنان در پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوینی مردد است؛ اگرچه این شرکت قدرتمند میلیاردها ارز دیجیتال در اختیار دارد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به مرور بیشتر شاهد چنین خریدها و سرمایه‌گذاری‌هایی در آینده ارز دیجیتال خواهیم بود.

دیو آبنر Dave Abner، رئیس توسعه جهانی صرافی جمینی Gemini می‌گوید: «ما شاهد حجم عظیمی از توجه [به بازار ارزهای دیجیتال] بوده‌ایم که این موضوع برای مدتی به رشد صنعت ادامه خواهد داد.»

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های بین‌المللی بزرگ‌تر می‌توانند پذیرش ارزهای دیجیتال را در نیمه دوم سال جاری شروع کنند. ویس می‌گوید: «آنچه ما به آن بدان توجه می‌کنیم این است که موسسات و نهادها درگیر رمزارزها می‌شوند، خواه آمازون باشد یا بانکی بزرگ. او معتقد است که خرده‌فروشی بزرگی مثل آمازون با پذیرش ارزهای دیجیتال می‌تواند «یک واکنش زنجیره‌ای در دیگر کسب‌وکارها ایجاد کرده و با اعتباربخشی به این فضا، سایر برندها را نیز تشویق به استفاده از ارزهای دیجیتال کند.

البته آمازون اخیراً با به اشتراک گذاشتن یک آگهی شغلی برای موقعیت «مدیر محصول ارز دیجیتال و بلاک‌چین»، شایعاتی به‌راه انداخته که به نظر می‌رسد غول خرده‌فروشی دنیا در حال پیشروی در صنعت ارزهای دیجیتال است.

وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال

وضعیت قانونی رمزارزها در کشورهای مختلف

وضعیت حقوقی رمزارزها به طور قابل توجهی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. وضعیت قانون‌گذاری بیت‌کوین در بسیاری از کشورها تعریف نشده یا در حال تغییر است. استفاده از رمزارزها در اکثر کشورها به خودی خود غیرقانونی نیست؛ اما وضعیت و قابلیت استفاده از آن‌ها به عنوان ابزار پرداخت (یا کالا) با پیامدهای نظارتی متفاوتی همراه است.

در صفحه ویکی‌پدیا با این موضوع، می‌توانید نقشه وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف را بررسی کنید.

پذیرش ارز دیجیتال توسط موسسات

در حالی که همچنان خرید و پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال برای اکثر مردم منطقی به نظر نمی‌رسد، خرده‌فروشان بیشتری می‌توانند با پذیرش پرداخت ارز دیجیتال، این چشم‌انداز را تغییر دهند. به احتمال زیاد هنوز راه درازی در پیش داریم تا زمانی که خرید کالا یا خدمات با استفاده از ارزهای دیجیتال یک تصمیم مالی هوشمندانه محسوب شود. اما پذیرش گسترده‌تر رمزارزها توسط موسسات و نهادهای بیشتر، می‌تواند کاربرد ارزهای دیجیتال را برای هر فرد توسعه دهد که همین موضوع روی قیمت این دارایی‌های دیجیتال تاثیری مستقیم خواهد داشت.

نمی‌توان آینده ارز دیجیتال را به طور قطعی پیش‌بینی کرد؛ اما اگر ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ذخیره بلندمدت ارزش بخرید، هرچه قدر کاربردهای رمزارزها در «دنیای واقعی» بیشتر باشد، احتمال رشد تقاضا و ارزش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

صندوق‌های قابل معامله یا ETF بیت کوین

صندوق‌های قابل معامله Exchange-Traded Fund  یا ETF بیت‌کوین، یکی از راه‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال آن هم از طریق بازار سهام و بدون نیاز به خرید و فروش مستقیم بیت‌کوین است. نحوه کار این صندوق‌ها، مشابه سهام در بورس است و قیمت هر سهم ETF  با قیمت بیت‌کوین تغییر می‌کند. در واقع، این صندوق به‌جای معامله در یک صرافی رمزارزی، در بورس سهام معامله می‌شود.

افزایش محبوبیت صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین باعث شده است که نقش بازارهای مالی سنتی در بازار ارزهای دیجیتال، پررنگ‌تر از همیشه باشد. پذیرش صندوق قابل‌معامله در بورس یا همان ای‌تی‌اف بیت‌کوین در ماه‌های پایانی 2022 و سال‌های بعد، به این رمزارز از نظر قانونی وجه بهتری بخشیده و احتمالاً باعث می‌شود درها برای ورود موج جدیدی از سرمایه‌گذاران بزرگ به دنیای ارزهای دیجیتال باز گردد. این اتفاق به طور کلی برای قیمت بیت‌کوین و آینده ارز دیجیتال، امری‌ مثبت محسوب می‌شود، با این حال، برای دارایی نوپایی مانند بیت‌کوین که ذاتی غیرمتمرکز دارد؛ نمی‌توان با اطمینان گفت که ETF تا چه‌اندازه تأثیرگذار خواهد بود.

آینده توکن‌های غیرمثلی NFT

توکن‌های غیرمثلی یا NFTها از سال 2014 وجود داشتند؛ اما تا سال 2021 این فناوری جدید به جریان اصلی راه نیافته بود. توکن‌های غیرمثلی، مالکیت دیجیتالی طیف گسترده‌ای از اقلام ناملموس غیرقابل تعویض و منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. این دارایی‌ها توجه افراد مشهور و شرکت‌های بزرگ از انریکن اکسپرس American Express گرفته تا گوچی Gucci را به خود جلب کرده است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط DappRadar، یک اپ‌استور برای برنامه‌های غیرمتمرکز، مجموع فروش توکن‌های غیرمثلی در سال 2021 به 25 میلیارد دلار رسیده است. نکته جالب این است که رقم فوق در سال گذشته، 94.9 میلیون دلار تخمین زده شده بود.

اما همچنان این تردید وجود دارد که آیا توکن‌های غیرمثلی صرفا یک تب مقطعی و ترند زودگذر هستند یا قرار است که آینده ارز دیجیتال را به خود اختصاص دهند. بر اساس داده‌های DappRadar، فروش توکن‌های ان‌اف‌تی در ماه ژوئن برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته به زیر ۱ میلیارد دلار رسید.

توکن های غیر قابل تعویض

کارشناسان همچنان در مورد این موضوع اختلاف‌نظر دارند و برخی صنعت توکن‌های غیرمثلی را حباب می‌دانند. در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که این فناوری پشت ان‌اف‌تی‌ها – قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین – است که ارزش واقعی آن‌ها را تضمین می‌کند. از سوی دیگر، سازندگان ان‌اف‌تی و هنرمندان مدعی هستند که این فناوری، روش بعدی کسب درآمد است.

هامفری یانگ Humphrey Yang، متخصص امور مالی شخصی personal finance ، می‌گوید: «من فکر می‌کنم توکن‌های غیرمثلی مد روز هستند؛ به خصوص در چهار ماه گذشته! به نظر من، ان‌اف‌تی‌ها تا 10 یا 20 سال آینده همچنان وجود خواهند داشت. چقدر از آن‌ها استفاده خواهیم کرد؟ نمی‌دانم! مردم همیشه در هر چیزی ارزشی پیدا می‌کنند، اما با گسترده‌تر شدن اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی، کاربردهای آن‌ها نیز جالب‌تر خواهد شد.»

داده‌های اخیر نشان می‌دهد که احتمالا توجه‌ها نسبت به بازار ان‌اف‌تی روبه‌کاهش است. طبق گزارش اخیر چین‌آنالیس Chainalysis، در ابتدای سال، تعداد حساب‌هایی که به طور فعال به خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی می‌پرداختند، تقریباً به یک میلیون می‌رسید؛ اما این رقم به حدود 491000 کاهش یافته است. برخی از کارشناسان انتظار دارند که بازار ان‌اف‌تی نیز به دنبال کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، همراه با سایر شرایط اقتصاد کلان مانند تورم، افزایش نرخ بهره و جنگ روسیه و اوکراین، آسیب ببیند.

چین‌آنالیس در این گزارش نوشت: «NFTها در سال 2021 رشد انفجاری داشتند، اما این رشد ثابت نبوده و تا اینجای سال 2022 شاهد کاهش بوده است.»

سقوط توکن‌های غیرمثلی

در طول سال گذشته، بسیاری از مردم توکن‌های غیرمثلی را با هدف سرمایه‌گذاری یا صرفاً به دلیل ماهیت سرگرم‌کننده یا جالب آن‌ها خریده‌اند. صرف نظر از دلیل پشت این سرمایه‌گذاری‌ها، بسیاری از این دارایی‌های دیجیتال، متاثر از سقوط اخیر بازار کریپتو نسبت به اوج‌های قیمتی خود فاصله زیادی دارند.

به گفته یانگ Yang، از منظر سرمایه‌گذاری، خرید توکن‌های غیرمثلی «حتی خطرناک‌تر» از خرید ارزهای دیجیتال است؛ زیرا سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌های دیجیتال، «تقریباً مثل یک شرط‌بندی اهرمی روی ارزهای دیجیتال» است. او می‌گوید: « این کار اساساً به قمار شباهت دارد؛ اما مردم تفاوت آن را نمی‌دانند و این توکن‌ها را می‌خرند! چون سرگرم‌کننده است!

با دانستن این موضوع که توکن‌های غیرمثلی حتی از ارزهای دیجیتال پرخطرتر و سوداگرانه‌تر هستند، احتمالاً بهتر است از آنها تا حد نیاز دوری کنید، به خصوص در شرایطی که کاهش عمومی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است سرمایه‌گذاران بلندمدت بخش کوچکی از پرتفوی خود (کمتر از 5 درصد) به بیت‌کوین یا اتریوم، بزرگترین ارزهای دیجیتال، اختصاص دهند تا اینکه همین دارایی را برای خرید یک توکن غیرمثلی خرج کنند.

امور مالی غیرمتمرکز

آینده امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای DeFi

اگر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، احتمالاً با اصطلاح امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای DeFi برخورد کرده‌اید. دیفای به دنیای آنلاین خدمات مالی جایگزینی اشاره دارد که توسط ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاک‌چین پشتیبانی می‌شود.

دیفای از قراردادهای هوشمند برای جایگزینی واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها و وام‌دهندگان استفاده می‌کند. اساساً، مشاغلی که ما هر روز با آنها برای مدیریت امور مالی خود سروکار داریم، با نرم‌افزار جایگزین می‌شوند. به همین دلیل، هیچ مرجع مرکزی برای گزارش در فضای دیفای وجود ندارد.

اما دیفای هنوز در مراحل ابتدایی نسبی خود قرار دارد. شبیه به آنچه که در روزهای آغازین اینترنت که گفتگو اولیه، وب سایت‌های ابتدایی و ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین اولیه داشت! کارشناسان می‌گویند با توجه به این موضوع، در مسیر توسعه دیفای نیز ضربه‌ها و کبودی‌هایی وجود خواهد داشت،؛ اما ممکن است به مرور زمان، شاهد فعالیت آمازون یا گوگل یا هر شرکت بزرگ دیگری در فضای دیفای باشیم.

به گفته دکتر مراو اوزایر Dr. Merav Ozair ، کارشناس بلاک‌چین و استاد فین تک در مدرسه بازرگانی راتگرز Rutgers Business School ، پالایش بیشتر، گام مهم بعدی در صنعت دیفای محسوب می‌شود. او می‌گوید: «مرحله بعدی این است که بفهمیم چگونه می‌توان کد خوبی ایجاد کرد و همه چیز را یک درجه ارتقا داد.»

پذیرش گسترده‌تر دیفای

اگر می‌‎خواهید کنترل کامل دارایی‌های خود را داشته باشید، دیفای جایی است که به خواسته خود می‌رسید. اما این موضوع می‌تواند برایتان هزینه در بر داشته باشد. در چنین فضای غیرمتمرکزی، نرده‌های محافظ نظارتی کمتری برای ایمن نگه داشتن دارایی‌های شما وجود دارد. دیفای از بسیاری جهات، به «غرب وحشی» بانکداری و سرمایه‌گذاری تشبیه می‌شود. جایی که اگر دارایی‌های خود را از دست بدهید، ممکن است راهی برای بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

دیفای هنوز اول راه است! بنابراین اگر محصولات مالی معمولی و سنتی را با محصولات دیفای مقایسه می‌کنید، هوشمندانه است که ریسک‌های دیفای را در کنار سودها و مزایای این حوزه بسنجید. شما با پول خود در فضای دیفای ریسک بیشتری را متحمل می‌شوید زیرا در فضایی غیرمتمرکز و کنترل‌نشده فعالیت می‌کنید. در نتیجه بهتر است آزادی عملی که دیفای در اختیار شما می‌گذارد را نیز در نظر بگیرید. در ابتدا برای شروع فعالیت در دنیای دیفای لازم است که رمزارز بخرید و مطمئنا لازم است نسبت به دنیای رمزارزها و این فناوری دانشی نسبی داشته باشید.

کارشناسان معتقدند که بهتر است بیش از 5 درصد از کل سبد خود را به رمزارزها اختصاص ندهید. حتی برای شروع این سرمایه‌گذاری نیز لازم است ابتدا یک صندوق اضطراری ایجاد کرده و پس از پرداخت هر گونه بدهی به این دنیای غیرقابل پیش‌بینی قدم بگذارید.

چشم انداز اینده بیت کوین

چشم‌انداز آینده بیت کوین

بیت‎کوین به طور کلی شاخص خوبی از بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود؛ زیرا بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است و بقیه بازار تمایل دارد روندهای آن را دنبال کند. قیمت بیت‌کوین در سال 2021 افزایش شدیدی داشت و نوامبر گذشته حتی از 68 هزار دلار نیز عبور کرد و توانست قیمت بی سابقه دیگری را ثبت کند. اما سپس در سال 2022 شاهد سقوط ارزش پادشاه رمزارزها بودیم.

در بحبوحه ابهامات کلان اقتصادی که بیشتر ناشی از تورم فزاینده، بازار سهام متزلزل، افزایش نرخ بهره و ترس از رکود بوده است، بیت‌کوین و بازار گسترده رمزارزها نیز در حال سقوط هستند. بیت‌کوین از نوامبر گذشته بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده و در هفته‌های اخیر حتی به 17500 دلار نیز کاهش یافته است. کارشناسان در مورد اینکه آیا بیت‌کوین هنوز به کف رسیده است یا خیر، اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند که قیمت بیت‌کوین همین حالا در کف قرار دارد؛ در حالی که برخی دیگر بر این باور هستند که بیت‌کوین ممکن است در سال 2022، حتی تا 10000 دلار نیز سقوط کند.

همین نوسانات قیمت، یکی از دلایل اصلی برای این توصیه کارشناسان است که می‌گویند برای شروع سرمایه‌گذاری، کمتر از 5 درصد از سبد خود را به رمزارزها اختصاص دهید.

اما قیمت بیت‌کوین در بلندمدت چقدر بالا خواهد رفت؟ با وجود اینکه 2022 از همان ابتدا تابه‌حال سال سختی برای بیت‌کوین بود، کارشناسان همچنان معتقدند که قیمت بزرگترین ارز دیجیتال دنیا به 100 هزار دلار خواهد رسید و به قولی، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد! به گفته کیانا دانیال Kiana Danial، نویسنده کتاب «سرمایه‌گذاری در رمزارزها برای آدمک‌ها»، گذشته بیت‌کوین ممکن است سرنخ‌هایی را در مورد حرکات آینده این دارایی محبوب در اختیار ما بگذارد.

دانیال می‌گوید از سال 2011، صعودهای بزرگی بعد از پول‌بک‌های قیمت بیت‌کوین اتفاق افتاده است. «چیزی که من از بیت‌کوین انتظار دارم، نوسانات کوتاه‌مدت و رشد بلندمدت است.»

چشم‌انداز آینده اتریوم

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ و شناخته شده ترین آلت‌کوین در بازار است. اتریوم نیز مانند بیت‌کوین، می‌تواند معیار خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال باشد. در شش سال گذشته، ارزش اتریوم نیز به شدت افزایش یافته است؛ یعنی اتریوم از 0.311 دلار در سال 2015 به حدود 4800 دلار در بالاترین حد خود در اواخر سال گذشته رسید.

در حالی که قیمت اتریوم با بالاترین حد خود فاصله دارد، برخی کارشناسان معتقدند که قیمت اتریوم این پتانسیل را دارد که تا پایان سال 2022 رشد شدیدی را شاهد باشد. البته تحلیلگران بر این باورند که هدف قیمتی اتریوم می‌تواند به موفقیت ارتقای بزرگ اتریوم یعنی اتریوم 2.0 که با نام مرج The Merge نیز شناخته می‌شود، بستگی داشته باشد. اتریوم در حال انتقال فناوری خود به نسخه‌ای مبتنی بر اثبات سهام PoS است تا از این طریق، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. اتریوم 2.0 وعده شبکه‌ای کارآمدتر، سریع‌تر و ارزان‌تر را به طرفداران خود می‌دهد.

اگر اتریوم با پیاده‌سازی مرج به وعده‌های خود عمل کند، کارشناسان می‌گویند اتر ETH این توانایی را دارد که در سال 2022 قیمت 4 هزار دلار را شکسته و حتی احتمالاً تا 12 هزار دلار نیز پیش رود. سرمایه‌گذاران به دقت تمام مراحل منتهی به مرج را زیر نظر دارند و حتی در برخی موارد سعی می‌کنند از رکود فعلی بازار بهره برده و بزرگترین آلت‌کوین بازار را با قیمتی کمتر بخرند. به گفته کارشناسان، تنها زمان نشان خواهد داد که آیا قیمت اتریوم همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد یا از همین جا به پایین‌ترین سطح قبلی خود باز خواهد گشت.

هنری ارسلانیان Henri Arslanian ، مدیر بخش بین‌المللی رمزارز در شرکت خدمات حرفه‌ای PwC، می‌گوید: «2022 سال بسیار مهم و سرنوشت‌سازی برای اتریوم خواهد بود.»

نوسانات قیمت بیت کوین و اتریوم

نوسانات قیمت بیت‌کوین و اتریوم، یک بازی طولانی‌مدت برای سرمایه‌گذاران این رمزارزها محسوب می‌شود. اگر با توجه به پتانسیل رشد بلندمدت ارزش این دارایی‌های دیجیتال اقدام به خرید می‌کنید، پس نگران نوسانات کوتاه مدت نباشید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که هر روز وضعیت بازار را بررسی نکنید و در واقع، سرمایه‌گذاری کنید و تا زمان مناسب آن را به فراموشی بسپارید. همانطور که کارشناسان همیشه می‌گویند که با هر نوسان قیمت – چه بالا یا پایین – واکنش عاطفی افراد می‌تواند باعث تصمیمات عجولانه و ضرر در سرمایه‌گذاری شود.

مطالعه بیشتر: تحلیل اتریوم

اینده رمزارزها

آینده ارز دیجیتال

می‌توان حدس زد که ممکن است رمزارزها در ماه‌ها یا سال‌های آینده برای سرمایه‌گذاران چه ارزشی داشته باشند؛ اما واقعیت این است که دنیای ارزهای دیجیتال همچنان یک بازار نوپا و پرسروصدا دانسته می‌شود که نمی‌توان آن را به راحتی پیش‌بینی کرد.

مهم نیست که فلان تریدر مطرح یا فلان کارشناس کارکشته، بازار را چطور پیش‌بینی می‌کند یا چه نظری درباره آینده ارز دیجیتال دارد! چون هیچکس نمی‌تواند آینده را پیشگویی کند و همه این‌ها در حد حدس و گمان هستند. به همین دلیل، مهم است که تنها بخشی از دارایی خود را سرمایه‌گذاری کنید که آماده از دست دادن آن هستید.

فردریک استانیلد Frederick Stanield  در این باره می‌گوید:

«فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که رمزارز توسط کشورهای توسعه‌یافته ممنوع شده و ارزش خود را از دست داده‌اند، آیا با این قضیه مشکلی ندارید؟»

پیش‌بینی افراد مشهور از آینده ارز دیجیتال

بیشتر از ۱۳ سال از آغاز به کار بیت‌کوین می‌گذرد و با وجود موانع متعدد، این رمزارز توانسته است طی این مدت، جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند. در این سال‌ها، بیت‌کوین وقایع زیادی از جنگ و رکود اقتصادی و تورم گرفته تا همه‌گیری یک ویروس ناشناخته را تجربه کرده است؛ اما همچنان به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال دنیا فعالیت می‌کند.
در سال‌های اخیر افراد مشهور زیادی عملکرد بیت‌کوین در آینده رو پیش‌‎بینی کردند که در ادامه، به پیش‌بینی برخی افراد مشهور نسبت به آینده بیت‌کوین می‌پردازیم:

تیم درپر

تیم دریپر Tim Draper، میلیاردر معروفی که چندین سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت‌هایی انجام داد که در حال انفجار بودند، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که هنوز پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به ۲۵۰ هزار دلار برسد.

مایکل نووگراتز

مایکل نووگراتز Michael Novogratz، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت Galaxy Digital درباره آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال می‌گوید: ارزش بازار بیت‌کوین تا سال 2030 از سقف 7.5 تریلیون دلار عبور خواهد کرد.

دوقلوهای وینکلوس

دوقلوهای وینکلوس Winklevoss Twins، برادران ثروتمند دنیای رمزارزها درباره بیت‌کوین گفته‌اند: تئوری ما این است که بیت‌کوین طلای دوم بوده و فکر می‌کنیم که بیت‌کوین تا سال 2030 به قیمت 500 هزار دلار خواهد رسید.

قیمت BTC

پیش‌بینی قیمت بیت کوین

ارزش بیت‌کوین در دو ماه گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته که ناشی از حاکمیت احساس ترس بر بازار است. با این حال، می‌توان گفت که در زمان نگارش این مقاله، بیت‌کوین سطح 20هزار دلار را در بازه زمانی روزانه رد کرده است و در صورت تداوم حرکت صعودی، می‌توانیم شاهد بازگشت به منطقه 32000 دلاری باشیم.

تا پایان سال 2023 پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیت‌کوین روند صعودی را آغاز کرده و بتواند برای چند هفته (یا حتی چند ماه) این سطوح را حفظ کند. بنابراین، با فرض ادامه حرکت، می‌توانیم شاهد بازگشت بیت‌کوین به سطح 69هزار دلار تا پایان سال 2023 باشیم.

در طول سال‌های آینده، ممکن است برخی از بهترین آلت‌کوین‌ها موفق شوند که کاربردهای گسترده‌تری نسبت به بیت‌کوین ارائه دهند؛ اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین همچنان به عنوان بازیگر اصلی بازار فعالیت کند و رتبه خود را به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال حفظ کند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که ارزش این کوین تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۸۰هزار دلار برسد.

ورشکستگی صرافی FTX

یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان، صرافی اف تی ایکس، در سال ۲۰۲۲ ورشکسته شد و مدیرعامل این صرافی، سم بنکمن فرید ملقب به SBF، درحال‌حاضر دستگیر شده است. ورشکستگی این صرافی کریپتویی، تاثیر بسیار بزرگی بر بازار گذاشت و باعث ریزش ناگهانی قیمت تمام رمز ارزها شد.

با ریزش ارزها و نوسانات بسیار زیاد بازار، دوره‌ای آغاز شد که فعالان حوزه ارز دیجیتال، آن را «زمستان کریپتو» می‌نامند. اما به گفته‌ی تحلیل‌گران، این دوره پایان می‌یابد و ارزهای دیجیتال دوباره به روزهای اوج خود باز می‌گردند. پیش‌بینی روند قیمت بازار در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۲۲، کار دشواری است اما اکثر تحلیل‌گران بازار با تحلیل های دقیق انجام شده معتقدند که روزهای روشن ارز دیجیتال در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به‌طور مشخص قابل پیش‌بینی است.

پامپ ناگهانی بیت کوین

در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ (۱۳ دسامبر ۲۰۲۲) نرخ تورم رسمی آمریکا با عدد ۷.۱ اعلام شد و این اتفاق در حالتی افتاد که همه نرخ تورم را روی عدد ۷.۳ پیش‌بینی می کردند. اعلام این خبر رسمی، باعث شد که بازار ارز دیجیتال در زمان کوتاهی دچار یک حرکت هیجانی چشم‌گیر شود و قیمت بیت‌کوین ار ۱۷.۰۸۰ دلار به ۱۸.۰۰۰ دلار رسید. این اتفاق روی قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ نیز تاثیرات بسیاری خواهد داشت.

آیا ارزهای دیجیتال نابود خواهند شد؟

حیات رمزارزی مانند بیت‌کوین وابسته به کامپیوترهایی است که از سراسر دنیا تراکنش‌های مربوط به آن را تایید می‌کنند. در نتیجه، می‌توان گفت که بزرگترین ارز دیجیتال دنیا تنها زمانی از بین می‌رود که دیگر حتی یک کامپیوتر بر روی کره‌ زمین حاضر نباشد آن را استخراج و تراکنش‌های مربوط به آن را تایید کند.

برای مثال، در رمزارزهایی که مبتنی بر الگوریتم اثبات کار PoW فعالیت می‌کنند، اگر هویت واحدی بتواند کنترل بیش از ۵۰ درصد از استخراج شبکه‌ را بر عهده بگیرد و از آن سوء‌استفاده کند، می‌تواند آن را نابود کند.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین و رمزارزها، هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند یا سازوکارشان را مختل کند. اما برای مثال، دولت‌ها می‌توانند استفاده از رمزارزها را کنترل یا محدود کنند و از این طریق سرعت رشد آن‌ها را کاهش دهند که با وجود مزایا و کاربردهای گسترده و بین‌المللی این دارایی‌های رمزنگاری‌شده، امری بعید به نظر برسد.

نقش افراد در بازار ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین، به عنوان اولین رمزارز، انقلابی در بازارهای مالی محسوب می‌شود و به عنوان اولین کاربرد بلاک‌چین، دنیا را متحول کرده است. همین نقش کلیدی، باعث شده که نگاه بسیاری از کارشناسان و افراد مطرح دنیا نسبت به رمزارزها مثبت باشد. نظرات این افراد تاثیرگذار، خود باعث جهت‌دهی به افکار عمومی و در نتیجه رشد مقبولیت رمزارزها خواهد شد.

هیچ‌کس مانند مایک نووگراتز، سرمایه‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌‎گذاری گلکسی، در وال‌استریت با روی خوش از بیت‌کوین استقبال نکرد. او نسبت به بیت‌کوین بسیار خوش‌بین‌ است و آن را طلای دیجیتال می‌داند.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر و شرکت اسکوئر، یکی دیگر از علاقه‌مندان به دنیای رمزارزها به ویژه بیت‌کوین دانسته می‌شود. او بارها در حساب توییتر خود از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کرده است.

البته، نمی‌توان گفت که همه افراد دید مثبتی نسبت به آینده ارز دیجیتال دارند یا در دسته طرفداران این دارایی‌های دیجیتال قرار می‌گیرند. برای مثال، وارن بافت، سرمایه‌گذار و اقتصاددان امریکایی یکی از منتقدان سرسخت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دانسته می‌شود. او به سختگیر بودن روی سرمایه‌گذاری‌های غیرتولیدی مشهور است و فکر می‌کند تنها چیزهایی که برای روند تولید مفید است، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

البته تاثیرگذاری افراد مشهور تنها به یک نظر مثبت یا منفی معمولی محدود نمی‌شود. گاهی اوقات همین اظهار نظرات، می‌توانند تاثیرات بسیار چشمگیری در بازار ارزهای دیجیتال و حتی قیمت‌ها بگذارد. در صدر این موضوع نیز ایلان ماسک قرار دارد که هرازگاهی با یک توییت می‌تواند بازار را جابه‌جا کند؛ گاه مثبت و گاه منفی!

صندوق پس انداز رمزارزی

حساب‌های پس‌انداز رمزارزی

با اضافه شدن رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی، افرادی که به دنبال پس‌‎انداز یا سرمایه‌گذاری بلندمدت بودند نیز به این دنیا قدم گذاشتند. در ایران، بسیاری افراد برای در امان ماندن از نوسانات قیمت دلار، به رمزارزها پناه می‌آورند. از سوی دیگر، برخی سرمایه‌گذاران برای متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری خود از رمزارزها استفاده می‌کنند. به تازگی نیز مفهومی به عنوان حساب‌های پس‌انداز رمزارزی به وجود آمده که توجه بسیاری از فعالان بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است. البته این حساب‌های پس‌انداز با کیف‌پول‌های ارز دیجیتال متفاوت است و در واقع با مکانیزم‌های مختلف منجر به سوددهی خواهد شد.

این مقاله صرفا با اهداف آموزشی تهیه و ترجمه شده است و هیچگونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. تیم اکسکوینو و نویسنده این مقاله هیچگونه مسئولیتی نسبت به ضررها و سودهای حاصله از این مقاله نخواهند داشت.

سوالات متداول

آینده ارز دیجیتال چطور خواهد بود؟

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره آینده ارز دیجیتال وجود دارد؛ اما باید در نظر گرفت که تمام این‌ها در حد حدس و گمان هستند و باید دید که چه اتفاقاتی در انتظار این بازار است و پاسخ بیت‌کوین و سایر رمزارزها به این وقایع چه خواهد بود. با توجه به گسترش قانون‌گذاری‌ها در این حوزه احتمال می‌رود که به مرور کاربردهای رمزارزها و در نتیجه ارزش آن‌ها نیز بیشتر شود.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین در سا‌ل‌های آینده چطور خواهد بود؟

در طول سال‌های آینده، ممکن است برخی از بهترین آلت‌کوین‌ها موفق شوند که کاربردهای گسترده‌تری نسبت به بیت‌کوین ارائه دهند؛ اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین همچنان به عنوان بازیگر اصلی بازار فعالیت کند. در نتیجه، می‌توانیم شاهد بازگشت بیت‌کوین به سطح 69هزار دلار تا پایان سال 2023 باشیم. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ارزش بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۸۰هزار دلار و تا پایان سال 2030 به 100 هزار دلار برسد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.