پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
چشم‌انداز اتریوم در سال ۲۰۲۳

چشم‌انداز اتریوم در سال ۲۰۲۳ از دیدگاه ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامه‌نویس روسی-کانادایی و بنیانگذار دومین رمزارز برتر بازار یعنی اتریوم، که بیشتر به عنوان پدر اتریوم شناخته می‌شود، در مصاحبه اخیر خود با برنامه پادکست کریپتویی بانک‌لس (Bankless)، به میزبانی رایان آدامز و دیوید هافمن، چشم انداز خود را در رابطه با صنعت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشت و خاطرنشان کرد که «موج پذیرش» برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در حال حاضر به پایان رسیده است و توسعه‌دهندگان با «فرصت‌های» جدیدی در آینده روبرو هستند.

او در مصاحبه خود با Bankless به ۶ دلیل در مورد اینکه چرا سال ۲۰۲۲ یک شکست کامل برای صنعت ارزهای دیجیتال محسوب نمی‌شود اشاره کرد و گفت:

امسال شاهد شکست‌های متعدد شرکت‌های رمزارزی بزرگ بودیم که تاثیر منفی زیادی بر بازار رمزارزها به جا گذاشت؛ اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از این اتفاقات ناشی از مشکلاتی از قبیل اهرم‌گذاری‌های معاملاتی بیش از حد (overleveraging)، سوء مدیریت و وجود تقلب و کلاهبرداری‌ها بوده است و به همین خاطر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که نهادهای متمرکز و افرادی که آن‌ها را کنترل و مدیریت می‌کنند مقصر بوده‌اند نه خود صنعت ارزهای دیجیتال.

چشم‌انداز اتریوم در سال ۲۰۲۳

بوترین افزود که بسیاری از نهادهای بلاک‌چینی و غیرمتمرکز وجود دارند که بدون آسیب از این وضعیت جان سالم به در بردند. او در ادامه از شش شبکه‌ و نهاد رمزارزی که در سال ۲۰۲۲ عمللکرد موفقی داشتند نام برد که از جمله آنها، صرافی یونی‌سواپ (Uniswap DEX)، بنیاد توسعه‌دهنده ارز دیجیتال رای (Rai Reflex Index) و استیبل‌کوین شرکت میکر یعنی دای (Maker’s Dai stablecoin) بودند.

بوترین در صحبتهای خود به وجود فضای زیادی برای نوآوری در صنعت ارزهای دیجیتال اشاره کرد و در ادامه به بحث در خصوص سه مورد از بزرگترین فرصت‌های موجود در فضای کریپتو که به‌زودی محقق خواهند شد پرداخت. «پذیرش کیف پول رمزارزی انبوه (Mass Wallet)»، «استیبل کوین‌های مقاوم در برابر تورم» و ورود به «وب سایت‌های مبتنی بر اتریوم».

بنیانگذار اتریوم در ابتدا پیشنهاد کرد که باید پیشرفت‌های بیشتری در زیرساخت کیف پول‌های رمزارزی به وجود بیابد تا استفاده از ارزهای دیجیتال برای مردم عادی آسان‌تر شود و این اطمینان حاصل شود که میلیاردها کاربر جذب این حوزه شوند.

ویتالیک بوترین در ادامه‌ صحبت‌هایش گفت:

«در وهله اول اگه بتوانید کیف پولی بسازید که یک میلیارد نفر از آن استفاده کنند، این قطعاً یک فرصت بسیار بزرگ خواهد بود.»

«ثانیا ایجاد یک استیبل کوین مقاوم در برابر تورم و قابل‌ دسترسی گسترده در سطح جهان که بتواند در شرایط مختلف چه در رابطه با فناوری بلاک‌چین و چه در حوزه اقتصاد کلان مقاومت کند و جان سالم به در ببرد، انقلابی برای این صنعت به شمار می‌رود و این دستاورد قطعاً برای کسانی که در شرایط سخت اقتصادی تحت فشارهای همه ‌جانبه قرار دارند همچون یک راه نجات عمل خواهد کرد.»

« و در آخر اگر بشود شرایطی ایجاد کرد که برای همه افراد مثل یک راه نجات باشد، مثلا اگه بتوانید از طریق اتریوم در اینترنت لاگین کنید و فیس بوک و گوگل و توییتر رو به عنوان صاحبان ورود به اینترنت کنار بگذارید، این خود فرصت بسیار بزرگی است.»

بوترین در صحبتهای خود، افکارش در مورد اکوسیستم متنوع اتریوم و ۵ موضوع و برنامه کاربردی که در این اکوسیستم او را هیجان‌زده می‌کند مطرح کرد. برنامه‌هایی که نه تنها ناشناخته و مجهول نیستند، بلکه در حال حاضر خودشون رو اثبات کرده‌اند و هر روز هم قوی‌تر می‌‌شوند…

اتریوم ۲۰۲۳

۵ دسته‌بندی که به شدت مورد علاقه بوترین است شامل تراکنش‌های مالی، دیفای، اکوسیستم هویت، DAOها و برنامه‌های کاربردی ترکیبی است.

امور مالی

«یکی از اثرات قابل‌توجه به‌روزرسانی مرج (Merge) اتریوم، انجام تراکنش‌های به مراتب سریع‌تر بود و همچنین شاهد زنجیره‌ای پایدارتر بودیم که به نوبه خودش باعث ایمن‌تر شدن پذیرش تراکنش‌ها و نیاز به میزان کمتری تایید می‌شد. علاوه‌براین، رول آپ‌های Optimistic و ZK، دو راه‌حل امیدوارکننده‌ای بودند که جهت حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم در لایه ۲ اجرا شدند.

اما این همه ماجرا نیست، مهمترین پیشرفت‌ها و نقاط قوتی که با پیاده‌سازی بروزرسانی مهم EIP-4337 اتریوم شاهدش بودیم Account Abstraction یا همان «جداسازی حساب» بود. روشی که برای احراز هویت به کار می‌رود و نیاز به کلیدهای خصوصی و عمومی برای دسترسی به حساب‌ها را از بین می‌برد و در عوض، برای تأیید هویت حساب به قراردادهای هوشمند متکی می‌شود.

مفهومی که خود باعث کاربردی‌تر شدن قابلیت‌های مهمی می‌شود از جمله Social recovery به معنی بازیابی اجتماعی (روشی برای بازیابی کیف پول کاربر بدون استفاده از عبارت اولیه و در عین حال کاملاً غیر حضانتی) و قابلیت چند امضایی یا multisignature (روشی که نیاز به کلیدهای خصوصی از سمت چند نفر برای تایید تراکنش دارد که باعث می‌شود یک لایه امنیتی اضافی برای حفاظت از دارایی‌های شخص ایجاد شود).

لازم است تاکید کنیم این‌ها روش‌هایی هستند که با توسعه فناوری طی سال‌ها به وجود می‌آید در حالی که اتریوم این قابلیت‌ها را در حال حاضر در اختیار کاربران خود گذاشته است.

دیفای

«از نظر بوترین، امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) مقوله‌ای است که به خوبی کار خودش را شروع شد، اما با محدودیت‌هایی مواجه شد، به یک هیولای مازاد سرمایه تبدیل شد که بر اشکال ناپایدار کشت سود یا همان ییلد فارمینگ (Yield Farming) تکیه داشت و در حال حاضر در مراحل اولیه تبدیل شدن به یک مفهوم و ابزار باثبات است که در حال بهبود امنیت و تمرکز مجدد روی چند برنامه کاربردی است که بسیار ارزشمند هستند.»

امور مالی غیرمتمرکز

اکوسیستم هویت

مفهوم ورود به سیستم با اتریوم یا SIWE (Sign In With Ethereum) یکی دیگه از امکانات مهمی است که به‌روزرسانی اتریوم آن را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. قابلیتی که در واقع شکل جدیدی از احراز هویت است که ورود امن کاربر و احراز هویت حساب‌های اتریوم و دامنه‌های ENS را بدون ارائه شناسه‌های خصوصی به اشخاص ثالث مانند گوکل یا فیسبوک نام، شماره تلفن و آدرس امکان‌پذیر می‌کند.

 ورود به سیستم با اتریوم

سازمان‌های مستقل خودگردان (DAO)

«به طور کلی، DAO یک قرارداد هوشمند است که ساختار مالکیت یا کنترل برخی دارایی‌ها یا فرآیندها را نشان می‌دهد. اما این ساختار می‌تواند هر چیزی باشد، از مکانیسم‌های چند امضایی کوچک گرفته تا مکانیسم‌های حکومتی بسیار پیچیده.

«نکته مهمی که وجود دارد این است که کلمه «غیرمتمرکز decentralized» گاهی برای اشاره به هر دو این موضوعات مورد استفاده قرار می‌گیرد: یک ساختار حاکمیتی زمانی غیرمتمرکز است که تصمیمات آن به تصمیمات گرفته شده گروه بزرگی از شرکت‌کنندگان بستگی داشته باشد، و پیاده‌سازی یک ساختار حاکمیتی زمانی غیرمتمرکز است که بر اساس یک ساختار غیرمتمرکز مانند یک بلاک‌چین ساخته شده باشد و به هیچ سیستم حقوقی دولت-ملت واحدی وابسته نباشد.»

سازمان‌های مستقل خودگردان

اپلیکیشن‌های هیبریدی

اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که به طور کامل بر روی زنجیره پیاده‌سازی نمی‌شوند، اما از مزایای بلاک‌چین‌ها و سایر سیستم‌ها برای بهبود مدل‌های اعتماد خود بهره می‌برند… رأی‌گیری یک مثال عالی در این خصوص است.

در مقوله را‌ی‌گیری، ضمانت مقاومت در برابر سانسور، قابلیت بازنگری و حفظ حریم خصوصی موارد مورد نیاز به شمار می‌روند، و سیستم‌هایی مانند MACI به طور موثر بلاک‌چین‌ها، ZK-SNARK و یک لایه متمرکز محدود (یا M-of-N) را برای مقیاس‌پذیری و مقاومت اجباری با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به همه این ضمانت‌ها دست پیدا کنند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.