پنکیک سوا‌پ چیست؟

پنکیک سواپ چیست؟ همه‌چیز درباره PancakeSwap

صرافی پنکیک سواپ، بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز، روی شبکه هوشمند بایننس BSC است. این صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز، از مدل Automated Market Maker یا «بازارساز خودکار» برای قیمت‌گذاری‌ها استفاده می‌کند. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی پنکیک سواپ که باعث شده محبوب شود، رابط کاربری ساده‌ی این پلتفرم است. این صرافی همچنین امکانات موردنیاز برای ترید و فعالیت موثر در بازار ارز دیجیتال را با سرعت معاملاتی بالا، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

پنکیک سواپ در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، توسط یک گروه ناشناس راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون، رشد و پیشرفت چشم‌گیری داشته است. خوب است که بدانید کدهای اولیه این صرافی، یک فورک از کدهای نسخه دومی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ بود. 

یکی از اهداف سازندگان PancakeSwap، رفع مشکلات صرافی‌های متمرکز است؛ براساس قوانین حاکم بر این صرافی و دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز (مانند یونی سواپ و سوشی سواپ)، قراردادهای هوشمند در این پلتفرم‌ها به‌کار گرفته می‌شود و به این ترتیب، امکان دخالت و دستکاری شخص ثالث در روند کاری و مالی، کاهش پیدا می‌کند. 

کاربران صرافی پنکیک سواپ، می‌توانند با تامین نقدینگی استخرهای نقدینگی، استیک کردن توکن‌های مختلف و روش‌های Yield Farming یا کشت سود، کسب درآمد کنند.

صرافی پنکیک سواپ چیست؟

پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز (DEX) است که به کاربران امکان می‌دهد تا تعداد متنوعی از توکن‌های شبکه هوشمند بایننس BEP-20 را با سرعت بالا و کارمزد کم معامله کنند. شما می‌توانید این توکن‌ها را بدون اینکه مجبور به استفاده از صرافی‌های متمرکز شوید، معامله کنید.

همه معاملات پنکیک سواپ با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند و به همین دلیل، نیازی به استفاده از صرافی‌های متمرکز نیست.

پنکیک سواپ یک هاردفورک از صرافی یونی‌ سواپ محسوب می‌شود. هاردفورک به این معنا که از زنجیره اصلی یونی سواپ جدا شده است. در حال حاضر تعداد 30 توکن در استخرهای نقدینگی این سایت وجود دارند.

بازارساز خودکار AMM چیست؟

بازارساز خودکار یا Automated Market Maker، یک روش خودکار برای قیمت‌گذاری روی دارایی‌ها است. در این روش از الگوریتم ریاضی X*Y = K استفاده می‌شود. در این روش، معاملات به‌صورت مستقیم و شخص‌به‌شخص صورت نمی‌گیرد و در اصل شما در صرافی پنکیک سواپ، شما معاملات خود را با استخر نقدینگی انجام می‌دهید. 

کسانی که قصد دارند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را سپرده‌گذاری کنند، آن‌ها را برای تبادل توکن در استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند. بخش زیادی از کارمزدی که کاربران در معاملات خود در پنکیک سواپ پرداخت می‌کنند، به حساب کسانی واریز می‌شود که نقدینگی استخرهارا تامین می‌کنند. 

ارز دیجیتال پنکیک سواپ CAKE چیست؟

کیک CAKE یک توکن ساخته‌شده روی شبکه هوشمند بایننس است. در ستامبر 2020، توکن پنکیک سواپ (CAKE) روی زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شد. این توکن در سال 2021 عملکرد خوبی داشت و در ماه فوریه رشد قیمتی بالایی را تجربه کرد.

توکن رسمی این صرافی، توکن CAKE نام دارد که یک توکن حاکمیتی است و از استاندارد BEP20 بهره می‌برد. توکن‌های حاکمیتی به دارندگان خود اجازه می‌دهند که در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های پلتفرم تاثیر بگذارند. اصلی‌ترین وظیفه‌ی این توکن، تشویق کاربران به سپرده‌گذاری و تامین نقدینگی این پلتفرم است. اگر شما توکن پنکیک سواپ را داشته باشید می‌توانید استفاده‌های متعددی برای کسب درآمد از این توکن بکنید. مانند:

  • سپرده‌گذاری و قفل کردن توکن در استخرهای نقدینگی
  • کشت سود
  • شرکت در برنامه‌های شرط‌بندی مخصوص پنکیک سواپ
توکن صرافی پنکیک سواپ

لینک مفید: مشاهده قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

مشخصات توکن کیک CAKE

  • عنوان کامل: PancakeSwap
  • نماد: CAKE
  • بلاک‌چین: شبکه هوشمند بایننس
  • پروتکل استاندارد توکن: BEP-20
  • آدرس قرارداد: 0x0e09fabb73bd3ade0a17ecc321fd13a19e81ce82
  • کاربرد: حکمرانی در پروتکل پنکیک سواپ
  • کل تعداد توکن‌ها: نامحدود
  • توکن‌های در چرخش: 265 میلیون و 830 هزار

کاربردهای توکن CAKE

مهم‌ترین کاربردهای توکن CAKE عبارت‌اند از:

  • حکمرانی و نظارت در پلتفرم پنکیک سواپ از طریق شرکت در رای‌گیری
  • استیکینگ (سپرده‌گذاری) توکن CAKE و کسب توکن بیشتر به‌عنوان سود
  • ییلد فارمینگ (کشت سود) در استخرهای نقدینگی
  • روش اصلی پرداخت در پلتفرم

امکانات صرافی پنکیک سواپ

در این بخش از مطلب وبلاگ اکسکوینو، به خدماتی که صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ به کاربران خود ارائه می‌دهد می‌پردازیم. از جمله این خدمات می‌توان به Swap، سفارش‌گذاری محدود، معاملات دائمی، مزارع کشت سود، استخرهای نقدینگی و تامین نقدینگی اشاره کرد.

مبادله ارز (Swap)

در بخش مبادله، کاربران می‌توانند توکن‌هایی که از استاندارد BEP20 بهره‌مند هستند را با یکدیگر مبادله کنند. این صرافی علاوه‌بر کارمزد شبکه، از هر مبادله یا سواپ، ۰.۲۵ درصد کم می‌کند که از این مقدار ۰.۱۷ درصد پاداش تامین‌کنندگان نقدینگی است، ۰.۰۳ درصد به خزانه پلتفرم واریز می‌شود و مقدار باقی‌مانده برای خرید توکن کیک از بازار و توکن‌سوزی مصرف می‌شود.

سفارش‌گذاری محدود (Order Limit)

این امکان که به کمک زیرساخت Gelato Network به پنکیک سواپ اضافه شده است، به کاربران اجازه می‌دهد که سفارش‌های خود را در مبالغ دلخواه ثبت کنند و زمانی که قیمت به سطح سفارش ثبت‌شده برسد، سفارش را اجرا می‌کند.

معاملات دائمی (Perpetual)

این امکان هم به کمک پلتفرم Apollox به پنکیک سواپ اضافه شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا با اهرم حداکثر ۲۰۰ برابری، در بازار فیوچرز دارایی‌های رمزارزی خود را معامله کنند.

استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

شما می‌توانید تنها با استیک کردن و قفل کردن یک نوع توکن در استخرهای نقدینگی این صرافی، سود دریافت کنید. پاداش‌های این بخش معمولا به شکل توکن Cake پرداخت می‌شوند. لازم است که بدانید در هر زمان فقط می‌توانید یک گزینه را از بین Flexible و Fixed-Term برای استیک کردن توکن‌های خود انتخاب کنید.

اگر گزینه ثابت یا همان Fixed-Term را انتخاب کنید، می‌توانید درصد سود بیش‌تری نسبت به گزینه منعطف یا Flexible دریافت کنید.

اگر در استخرهای Flexible سرمایه‌گذاری کنید و قبل از ۷۲ ساعت دارایی خود را خارج کنید، شبکه ۰.۱ درصد از دارایی را به‌عنوان جریمه از شما کسر می‌کند. 

تامین نقدینگی (Liquidity Providing)

در این بخش اگر کاربر اقدام به تامین نقدینگی برای یک جفت ارز انجام دهد، می‌تواند از پاداش هر مبادله، به‌ازای سهم خود از تمامی نقدینگی استخر بهره‌مند شود. بعد از تامین نقدینگی استخرها به شما توکن LP تعلق می‌گیرد که میزان سهم شما از استخر را نشان می‌دهد. اگر قصد داشته باشید دارایی خود را برداشت کنید، باید توکن‌های LP را تحویل دهید و اصل توکن‌های خود را به‌همراه کارمزد دریافت کنید.

مزارع کشت سود (Yield Farming)

کاربران صرافی PancakeSwap می‌توانند به کمک این سرویس، توکن‌های نقدینگی خود را کشت کنند و پاداش بگیرند. نکته مهم: توجه کنید که امکان کشت سود برای تمام استخرهای نقدینگی فعال نیست و ممکن است گزینه‌های فعال مدت محدودی داشته باشند. 

کشت سود پنکیک سواپ

کشت سود یا ییلد فارمینگ در پنکیک سواپ

بهتر است قبل از هر چیز، مختصر و ساده بدانید که کشت سود یا ییلد فارمینگ چیست و چه کاربردی دارد.

ییلد فارمینگ به روند جابجا شدن دارایی‌ها بین چند پروتکل اعطای وام در حوزه دیفای اشاره دارد. این کار با هدف به حداکثر رساندن سود انجام می‌شود. پروتکل‌های اعطای وام که اپلیکیشن غیر متمرکز هستند، با استفاده از قرارداد هوشمند ساخته می‌شوند.

ییلدفارمینگ در پنکیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

بلاک‌چین اتریوم با معرفی قابلیت قراردادهای هوشمند باعث شد تا صدها اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApps) در زمینه ییلد فارمینگ ساخته شوند. از آن زمان تا امروز، حوزه امور مالی غیر متمرکز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امکان همکاری و هم‌افزایی را بین امور مالی متمرکز و امور مالی غیر متمرکز را فراهم کرده است.

یک مثال مناسب، زنجیره هوشمند بایننس است. این زنجیره در واقع یک اکوسیستم از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز محسوب می‌شود که هم از قدرت امنیت صرافی بایننس بهره می‌گیرد و هم خدمات زیادی را مثل ییلد فارمینگ، برای کاربران حوزه دیفای فراهم می‌کند.

ییلد فارمینگ به شما امکان می‌دهد تا وجوه خود را استیک (سپرده‌گذاری) کرده و در عوض، سود دریافت کنید.  همین وجوه و سودها را می‌توان در چندین پروتکل استیک کرد. به زبان ساده، وجوه شما همواره بین پروتکل‌های مختلف جابه‌جا می‌شود تا همیشه در پروتکلی قرار بگیرد که بیشترین سود را برایتان فراهم کند. ییلد فارمنیگ در پروتکل پنکیک سواپ به همین شکل انجام می‌شود تا بتوانید همواره بیشترین سود استیکینگ را به دست آورید.

چرا پنکیک سواپ روی زنجیره هوشمند بایننس است؟

اتریوم، اصلی‌ترین بلاک‌چین برای ساخت و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز در طی سال‌ها بوده است. اتریوم به دلیل اینکه دومین بلاک‌چین ساخته شده دنیای رمزارز بعد از بیت‌کوین بود، از همان ابتدا بخش بزرگی از این بازار را به خود اختصاص داد. با رشد روزافزون صنعت بلاک‌چین و رمزارز، تاثیر شبکه اتریوم بر توسعه دیفای (DeFi) قابل توجه بوده است.

با این حال، بسیاری از توسعه‌دهندگانی که تصمیم به طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های دیفای می‌گیرند، تمایلی به استفاده از شبکه اتریوم ندارند، چرا؟ به این دلیل که اتریوم معایبی مثل کارمزد شبکه (gas fee) بالا و سرعت نسبتا پایین دارد. خیلی‌ها اعتقاد دارند که این معایب باعث شده تا روند پذیرش عمومی فناوری بلاک‌چین با تاخیر مواجه شود.

با توجه به این مشکلات، بسیاری از بلاک‌چین‌های جدید پدید آمدند تا مشکلات اصلی اتریوم مثل سرعت پایین و کارمزد شبکه بالا را برطرف کنند. یکی از این شبکه‌ها، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) محسوب می‌شود. توکن‌های BEP، در واقع توکن‌هایی هستند که با استانداردهای زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده‌اند و صرافی‌های پنکیک سواپ نیز با همین دسته از توکن‌ها کار می‌کند.

این زنجیره هوشمند، کارمزد بسیار کمتری نسبت به اتریوم دارد که می‌تواند موانع پذیرش عمومی فناوری بلاک‌چین را کاهش دهد. به این ترتیب، BSC یک پلتفرم مقرون به‌صرفه و امن برای ساخت و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز محسوب می‌شود.

چه توکن‌هایی در پنکیک سواپ معامله می‌شوند؟

شما می‌توانید در این صرافی غیرمتمرکز، فقط توکن‌هایی که بر پایه استاندارد BEP-20 هستند را مبادله کنید. به همین دلیل باید پیش از شروع هر معامله و جابجایی، مطمئن شوید که توکن مدنظر شما روی شبکه هوشمند بایننس موجود باشد. 

نسخه ۲ پنکیک سواپ

در آپریل ۲۰۲۱ میلادی، این صرافی به‌روزرسانی شد و تمامی مبالغ قفل شده در این پلتفرم، به قراردادهای هوشمند جدید منتقل شد. در این به‌روزرسانی امکاناتی چون قابلیت کسب سود مرکب، جوایز برای معرفی دوستان، تغییر ساختار هزینه تراکنش‌ها و… به این پلتفرم اضافه شد.

نسخه ۳ پنکیک سواپ

به‌تازگی توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ، در هفته اول ماه آپریل سال ۲۰۲۳ در دسترس قرار خواهد گرفت. در این نسخه بسیاری از امکانات قبلی مانند مدیریت نقدینگی، میزان کارمزدهای معاملاتی و ییلد فارمینگ بهبود پیدا می‌کند و ویژگی‌های جدیدی نیز برای تجربه بهتر کاربران به پلتفرم اضافه می‌شود.

امنیت صرافی PancakeSwap

با وجود ناشناس بودن سازندگان، امنیت این پلتفرم توسط شرکت‌های امنیتی مشهور و مورداعتمادی مانند Certik و Slowmist تامین شده است. محافظ‌هایی که Certik به این پلتفرم ارائه داده عبارتند از:

  • Certik Shield
  • DeepSEA
  • Security Oracle
  • The Certik Virtual Machine

پس در نتیجه‌ی همکاری با چنین شرکت‌هایی، می‌توان از امنیت این صرافی اطمینان داشت. البته درنظر داشته باشید که ممکن است توکن‌های غیرمعتبر یا توکن‌های اسکم در این صرافی لیست شده باشند و تامین امنیت برای قراردادهای هوشمند انجام شده است. به همین دلیل شما باید تمامی موارد معاملات خود را بررسی کنید تا سرمایه خود را از دست ندهید.

خرید پنکیک سواپ CAKE

خرید پنکیک سواپ

برای خرید توکن پنکیک سواپ می‌توانید سری به صرافی‌های ارز دیجیتال بزنید. به دلیل اینکه این توکن با استقبال بالای کاربران در دو سال گذشته مواجه شده، اغلب صرافی‌ها این توکن را در لیست رمزارزهای قابل معامله‌شان دارند. بنابراین، به آسانی می‌توانید توکن پنکیک سواپ CAKE را با چند کلیک ساده خریداری کنید.

سخن آخر

درست مثل خیلی از پلتفرم‌های دیفای، پنکیک سواپ هم با ریسک‌هایی همراه است، اگرچه امنیتی که به دلیل استفاده از زنجیره هوشمند بایننس در اختیار دارد، باعث شد تا این صرافی با استقبال بسیاری از کاربران حوزه مالی متمرکز و غیر متمرکز روبه‌رو شود . در واقع، پنکیک سواپ همه عملکردهای یونی سواپ را به زنجیره هوشمند بایننس آورده است.

کارمزد تراکنش‌ها در این صرافی غیر متمرکز با استفاده از رمزارز بایننس‌کوین (BNB) پرداخت می‌شود و نسبت به اتریوم بسیار پایین‌تر است.

این صرافی یکی از پروژه‌های موفقی به شمار می‌آید که حاصل فناوری زنجیره هوشمند بایننس است. پنکیک سواپ را می‌تواند پلی بین امور مالی متمرکز و غیر متمرکز دانست.

سوالات متداول

پنکیک سواپ چیست؟

پنکیک سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر بستر شبکه هوشمند بایننس BSC فعالیت می‌کند. شما می‌توانید در این صرافی توکن‌های BEP-20 را معامله کنید.

پنکیک سواپ چه امکاناتی دارد؟

  • مبادله ارز (Swap)
  • سفارش‌گذاری محدود (Order Limit)
  • معاملات دائمی (Perpetual)
  • مزارع کشت سود (Yield Farming)
  • استخر نقدینگی (Liquidity Pool)
  • تامین نقدینگی (Liquidity Providing)

آیا صرافی پنکیک سواپ امن است؟

از آن‌جایی که امنیت قراردادهای هوشمند این پلتفرم توسط Certik و Slowmist تامین می‌شوند می‌توانیم بگوییم که پنکیک سواپ امن است؛ اما همیشه درنظر داشته باشید که استفاده از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز، علاوه‌بر مزایا، ریسک هم خواهد داشت.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.