ترید روزانه Day Trading

ترید روزانه ارز دیجیتال چیست؟ + معرفی بهترین استراتژی‌ها و روش‌ها

همین چند سال قبل بود که فقط افراد خاصی قادر به حضور فعال در بازارهای سهام بودند؛ کارمندان موسسات مالی بزرگ، کارگزاری‌ها و … . با این حال با ظهور اینترنت و بسترهای تجاری آنلاین ورود به دنیای سرمایه‌گذاری برای افراد عادی نیز تسهیل شده است. ترید روزانه به شرطی که به درستی انجام شود، می‌تواند شغل بسیار پردرآمدی باشد اما می‌تواند برای تازه کارها نیز کمی چالش‌برانگیز باشد؛ به خصوص برای کسانی که یک استراتژی خوب برای این کار ندارند. حتی باتجربه‌ترین تریدرهای روزانه ممکن است به مشکل بخورند و ضرر کنند. خب ترید روزانه دقیقا چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

ترید روزانه ارز دیجیتال چیست؟

ترید روزانه ارز دیجیتال (Day Trading) معمولا به خرید و فروش یک ارز در یک روز معاملاتی (بازار ارزهای دیجتال به صورت بیست و چهار ساعته فعال است) اشاره دارد. از این روش می‌توان در همه بازارهای موجود استفاده کرد اما حرفه‌ای‌های بازار بیشتر ازین روش در بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس استفاده می‌کنند. یک تریدر برای ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه به سطح دانش بالایی نیاز دارد زیرا معمولا این افراد با استفاده از اهرم‌های بالا و طبیعتا ریسک بالا برای کسب سود از نوسانات کوچک بازار به معامله می‌پردازند.

ترید روزانه ارز دیجیتال

تریدر کیست؟

به طور خلاصه معامله‌گر یا تریدر به فردی می‌گویند که به خرید و فروش دارایی‌های مالی در هر بازار مالی، چه برای خود یا از طرف شخص یا موسسه دیگری مشغول است. تفاوت اصلی بین یک تریدر و یک سرمایه‌گذار مدت زمانی است که شخص دارایی را در اختیار دارد. سرمایه گذاران افق زمانی بلندمدتی برای نگهداشت یک دارایی دارند در حالی که یک تریدر دارایی‌های تحت مدیریت خود را برای یک دوره زمانی کوتاهی نگهداری می‌کند.

فرق تریدر روزانه با باقی تریدرها

یک تریدر روزانه همانطور که در بالا گفته شد یک دارایی را حداکثر تا ۲۴ ساعت (یک روز کاری) نگهداری می‌کند و سپس می‌فروشد اما تریدرهای دیگر بسته به موقعیت خود یک دارایی را از چند روز تا چند ماه نگه داشته و سپس دست به فروش آن دارایی می‌زنند.

چگونه ترید روزانه انجام دهیم؟

به طور کلی چند پارامتر مهم برای انجام ترید روزانه وجود دارد.

  • انتخاب استراتژی
  • انتخاب پلتفرم
  • انتخاب ارز مورد معامله

انتخاب استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال

برای ترید روزانه یک تریدر روش‌های زیادی در اختیار دارد و می‌تواند بنا به شخصیت و نیاز خود از هر یک از این روش‌ها استفاده کند. از اسکالپینگ گرفته تا ترید با فرکانس بالا و الگوریتم. در ادامه با هر یک ازین روش‌ها به طور مختصر آشنا خواهیم شد.

اسکالپینگ Scalping

اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی است که برای استفاده از تغییرات جزئی قیمت یک ارز در یک تایم کوتاه طراحی شده است. تریدرهایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند در یک روز بین ده تا چند صد معامله را انجام می‌دهند. این افراد بر این باور که نوسان‌های کوچک در قیمت راحت‌تر از حرکات بزرگ شکل می‌گیرند که از این استراتژی استفاده می‌کنند. به تریدرهایی که ازین استراتژی پیروی می‌کنند اسکالپر نامیده می‌شوند.

اسکالپینگ Scalping

در این استراتژی معمولا تریدر با اهرم‌های بالا به معامله می‌پردازد به همین دلیل داشتن حد ضرر از ضررهای بزرگ جلوگیری می‌کند. مثال عینی ضرب المثل قطه قطره جمع گردد وانگهی دریا شود را می‌توان در این استراتژی دید.

رنج تریدینگ Range Trading

بسیاری از تحلیل‌گرانی که از تحلیل تکنیکال کلاسیک استفاده می‌کنند برای ترید روزانه در تایم فریم‌های پایین ازین استراتژی استفاده می‌کنند. رنج تریدینگ یا ترید در یک محدوده خاص مبتنی بر شناسایی از حمایت و مقاومت‌هاست. از این روش در زمانی که نمودار یک ارز در یک محدوده یا کانال قیمتی حرکت می‌کند، استفاده می‌شود. سقف بالایی این کانال را مقاومت و کف کانال را محدوده حمایتی قیمت تشکیل می‌دهد. تریدرها بنا به شرایط قیمت در کف کانال پوزیشن لانگ و در سقف کانال پوزیشن شورت باز می‌کنند. این روش توسط بسیاری از تریدهای تازه‌کار استفاده می‌شود اما از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال شبیه به یک دریا پر تلاطم است این روش به تنهایی کارساز نیست.

رنج تریدینگ Range Trading

ترید روزانه با میانگین متحرک

یکی از روش‌های مورد علاقه تریدهای تازه‌کار و تحلیل‌گران تکنیکال کلاسیک استفاده از میانگین متحرک است.اندیکاتور میانگین متحرک خود چندین نوع دارد اما برای ترید روزانه بیشتر از میانگین متحرک ساده SMA و میانگین متحرک نمایی EMA استفاده می‌شود.

استفاده از EMA دقت بیشتری را نسبت به SMA به تریدر می‌دهد. برای ترید روزانه می‌توان از میانگین متحرک به چند حالت استفاده کرد. ساده‌ترین روش، استفاده از عبور قیمت از یک میانگین متحرک ساده یا نمایی (در ترید روزانه بنا به تایم فریم انتخابی عدد میانگین متحرک تغییر می‌کند) است. زمانی که قیمت از پایین به بالا میانگین متحرک را رد کرد و در بالای آن تثبیت شد پوزیشن لانگ و هنگامی که از بالا به پایین رد و سپس تثبیت شد پوزیشن شورت باز می‌کنیم.

روش دیگر که دقت بالاتری نسبت به روش قبل دارد استفاده از دو میانگین متحرک با بازه‌های زمانی متفاوت مثل ده و سی است. در این روش وقتی میانگین متحرک کوچک‌تر از پایین میانگین متحرک بزرگ‌تر را شکاند و قیمت نیز بالای هر دو بود پوزیشن لانگ و اگر میانگین متحرک کوچک‌تر از بالا میانگین متحرک بزرگ‌تر را شکاند و قیمت پایین هر دو تثبیت شد پوزیشن شورت باز می‌کنیم.

ترید روزانه Day Trading

استفاده از MACD در ترید روزانه

یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اندیکاتور MACD است که بسیاری از تریدرها از این ابزار برای ترید روزانه استفاده می‌کنند. دقت کنید که این اندیکاتور همیشه سیگنال‌های خرید یا فروش دقیقی به شما نمی‌دهد ولی اگر روند بازار بسیار پر شتاب و مشخص باشد می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. استفاده از MACD در روندهای رنج توصیه نمی‌شود. اگر از نمودارها و ابزارهای تریدینگ ویو استفاده می‌کنید MACD شما دارای سه شاخص متفاوت است: خط مکدی، خط سیگنال و هیستوگرام.

ترید روزانه Day Trading

زمانی که خط مکدی از ناحیه منفی و از پایین خط سیگنال را بشکند سیگنال خرید صادر می‌شود و اگر خط سیگنال از بالای هیستوگرام (ناحیه مثبت) خط مکدی را به پایین قطع کند سیگنال فروش صادر می‌شود.

ترید روزانه بر اساس شکست یا برک‌اوت BreakOut Trading

ترید بر اساس برک‌اوت نوعی ترید بر اساس شکست نواحی مهم نمودار است. این استراتژی به دنبال سطوح یا مناطقی در قیمت می‌گردد که قدرت مقاومت در برابر روند یا حمایت از آن را ندارد. یک برک‌اوت تریدر با یافتن این مناطق و موقعیت‌هایی را بالاتر از مقاومت یا پایین‌تر از آن ایجاد می‌کند و به سود می‌رسد. بسیاری از برک‌اوت تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند یا الگوهای قیمتی برای یافتن این محدوده استفاده می‌کنند. یک بریک‌اوت تریدر برای ترید روزانه در تایم فریم‌های پایین به دنبال الگوهای خاص یا تغییرات زیاد حجم می‌گردد.

ترید روزانه Day Trading

معمولا یک برک‌اوت تریدر به دنبال سطوحی پایین‌تر از یک مقاومت یا بالاتر از یک ناحیه می‌گردد که قیمت چند بار به آن نقطه حمله کرده اما نتوانسته آن را بشکند.

ترید معکوس Reversal Trading

ترید معکوس یکی از پرسودترین استراتژی‌های ترید در بازار رمزارزهاست. وارونگی تغییر در جهت روند قیمت دارایی است که می‌تواند به سمت بالا یا پایین رخ دهد؛ به این گونه که در روند صعودی وارونگی به سمت پایین و در روند نزولی به سمت پایین رخ می‌دهد. وارونگی‌ها بر اساس روند کلی قیمت هستند و معمولا در یک یا دو کندل در نمودار ایجاد نمی‌شوند. تریدری که از این روش استفاده می‌کند در نقاط‌هایی خاص از نمودار با استفاده از ابزار‌هایی خاص وارونگی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و از قبل بنا به تحلیل خود موقعیتی در بازار ایجاد می‌کنند. با وجود اینکه این روش بسیار پرسودده است در صورت غلط از آب در آمدن تحلیل شخص ضرر زیادی را متحمل می‌شود.

ترید معکوس Reversal Trading

برخی از اندیکاتورها مانند میانگین متحرک یا کانال‌ها، ممکن است به جداسازی روندها و همچنین مشخص کردن وارونگی‌ها در قیمت کمک کنند. ترید معکوس را می‌توان با ترید بریک‌اوت یا شکست مقایسه کرد.

ترید ارز دیجیتال بر اساس حجم معاملات

حجم معاملات معیاری است که نشان می‌دهد چه مقدار از یک ارز خاص در یک دوره زمانی معامله شده است. برای یک ارز یا سهام، حجم با تعداد ارز یا سهام معامله شده اندازه‌گیری می‌شود و برای معاملات آتی و آپشن، بر اساس تعداد قراردادهایی است که دست به دست شده‌اند. اعداد و سایر شاخص‌هایی که از داده‌های حجمی استفاده می‌کنند، اغلب با نمودارهای آنلاین ارائه می‌شوند. نگاه کردن به الگوهای حجم در طول زمان می‌تواند به درک قدرت یک روند در کل بازارها کمک کند. این شاخص به طور کلی به یک تریدر روزانه قدرت یا ضعف یک روند را نشان می‌دهد.

ترید ارز دیجیتال بر اساس حجم معاملات

مومنتوم ترید Momentum Trading

روی کاغذ استفاده از مومنتوم تریدینگ شباهت کمتری به استراتژی سرمایه‌گذاری یا ترید دارد بلکه بیشتر شبیه به یک واکنش ناخودآگاه به بازار است. ایده اصلی پشت این استراتژی خرید در کف قیمت و فروش در یک قیمت و حجم مشخص است.پیروی از استراتژی مومنتوم ترید به قوانین پیچیده مدیریت ریسک برای استفاده حداکثری از نوسانات، تله‌های پنهانی (مثل تله خرسی) که سود را کاهش می‌دهند و … نیاز دارند. بسیاری از تریدرها به طور معمول این قوانین را نادیده می‌گیرند و با فومو FOMO یا فاد FUD ضررهای زیادی متحمل می‌شوند. برای استفاده از این استراتژی باید این موارد را رعایت کرد.

  • انتخاب درست یک ارز
  • در نظر گرفتن ریسک حول محدوده باز و بسته کردن معاملات
  • ورود سریع به معامله
  • خروج نیاز به رصد پیوسته نمودار دارد
مومنتوم ترید Momentum Trading

ترید با فرکانس بالا High Frequency Trade

معاملات با فرکانس بالا که به عنوان HFT نیز شناخته می‌شوند، روشی برای معامله است که از برنامه‌های کامپیوتری قدرتمند برای انجام تعداد زیادی سفارش در کسری از ثانیه استفاده می‌شود. این کامپیوترها از الگوریتم‌های پیچیده برای تحلیل بازارهای متعدد و ثبت سفارشات متعدد بر اساس شرایط بازار استفاده می‌کنند.

در این نوع ترید روزانه هر کسی که سریع‌ترین سرعت پردازش و ثبت را داشته باشد معمولا بیشترین سود را کسب می‌کند. این استراتژی ها از الگوریتم‌های پیچیده برای بهره برداری از ناکارآمدی‌های بازاری با حجم کم یا تایم پایین استفاده می‌کنند. علاوه بر سرعت بالای سفارشات، HFT با نرخ گردش مالی بالا و نسبت سفارش به معامله نیز مشخص می‌شود. برخی از شناخته شده‌ترین شرکت‌هایی که به وسیله HFT ترید روزانه می‌کنند عبارتند از: تاور ریسرچ Tower Research، سیتادل ال‌ال‌سی Citadel LLC و ویرتو فایننشال Virtu Financial.

آربیتراژ Arbitrage

آربیتراژ معامله‌ای است که از تفاوت‌های کوچک قیمتی در یک دارایی یکسان در دو یا چند بازار متفاوت استفاده می‌کند. آربیتراژ تریدر برای ترید روزانه خود یک ارز را در یک صرافی می‌خرد و همزمان آن را در یک صرافی دیگر با قیمت بالاتر می‌فروشد تا از اختلاف قیمت در این دو صرافی سود به دست بیاورد. عوامل پیچیده‌تری مثل سرعت تایید تراکنش، کارمزد صرافی‌، حجم معامله، اختلاف قیمت، موجودی صرافی و … وجود دارد، اما همه این‌ها در کل به ناکارآمدی بازار بستگی دارند.

ترید روزانه Day Trading

یک آربیتراژگر که آربیتراژ تریدر نیز نامیده می‌شود، معمولا به نمایندگی از موسسات مالی بزرگ کار می‌کند مقدار قابل توجهی پول را در پنجره‌های فرصتی چند ثانیه‌ای که فقط با نرم‌افزارهای بسیار پیچیده‌ای قابل شناسایی و رهگیری است معامله می‌کند.

ترید مبتنی بر اخبار

بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند که همه چیز در رفتار قیمت نهفته است و کاری به اخبار ندارند اما یک دسته از تریدرها به صورت روزانه اخبار و جنجال‌های بازار را دنبال کرده و نسبت به تاثیر آن خبر بر روی قیمت یک موقعیت معاملاتی (لانگ یا شورت) باز می‌کنند.

بیشتر بخوانید: واگرایی مخفی چیست؟ + مثال‌های کاربردی و هر آنچه باید بدانید

انتخاب ارز برای ترید روزانه

یکی از مهمترین عوامل برای رسیدن به سود در ترید روزانه انتخاب ارز مورد معامله است. از آن جایی که پنجره‌های معاملاتی ایجاد شده در ترید روزانه بسیار کوتاه مدت هستند زیر نظر گرفتن حرکات قیمتی حداکثر یک یا دو ارز (این تعداد بستگی به استراتژی انتخابی شما برای انجام ترید روزانه دارد) به شما دقت نظر بالاتری می‌دهد.

فرض کنید شما قصد دارید در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای به معامله بپردازید، پس هرچه تعداد ارزهایی که زیر نظر دارید بیشتر شود با دقت کمتری می‌توانید نوسانات شدید یک دارایی را در نظر بگیرید یا ممکن است هنگامی که یک ارز را تحلیلی می‌کنید از فرصت سودده‌تری در یک ارز جا بمانید. یکی دیگر از عوامل مهم برای ترید روزانه در نظر گرفتن کارمزد انجام معامله هر ارز است.

فرض کنید شما ۱۰۰ دلار سرمایه برای این کار کنار گذاشتید و دو ارز A و B همزمان دو فرصت معاملاتی به شما بدهند به صورتی که A پتانسیل رشد ۱۵ درصد داشته باشد و B پتانسیل رشد ۲۵ درصد ولی کارمزد تراکنش A پنج دلار و کارمزد B پانزده دلار باشد خرید A برای ترید روزانه عقلانی‌تر است. از نگاه یک فرد عامی B بخاطر پتانسیل رشد بیشتر گزینه بهتری برای خرید است اما با احتساب ۳۰ دلار کارمزد خرید و فروش عملا شما ۵ دلار هم ضرر خواهید کرد در حالی که ارز A پس از رشد ۱۵ درصدی ۵ دلار هم برای شما سود خواهد ساخت.

تا الان دیگر می‌دانید که شما برای ترید روزانه به نواسانات نیاز دارید. اگر یک ارز در یک محدوده زمانی خاص نوسانات زیادی نداشته باشد طبیعتا گزینه خوبی برای این کار نیست. در کنار این موارد حجم بازار یک ارز و قدرت نقدشوندگی آن نیز یکی از موارد مهمی است که باید در نظر بگیرید. از آن‌جایی که خرید و فروش‌ها در ترید روزانه در پنجره‌های زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتند سرعت نقدشوندگی عامل بسیار مهمی است.

انتخاب صرافی برای ترید روزانه

اولین قدمی که یک تریدر روزانه باید بردارد انتخاب صرافی برای خرید ارز دیجیتال و ترید است. برای تریدرهای ایرانی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی نمی‌توانند به بسترهای معاملاتی جهانی به راحتی دسترسی داشته باشند، صرافی اکسکوینو با داشتن ۷۲ ارز محبوب و با حجم نقدینگی بالا گزینه خوبی برای ترید روزانه و خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. خب حالا یک صرافی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

ترید روزانه Day Trading

سابقه

هر چه مدت زمان فعالیت صرافی طولانی‌تر باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ثبات و اعتبار آن باشد.

کارمزد

کارمزد تراکنش یک از مهمترین پارامترها برای ترید روزانه است. از آن‌جایی که یک تریدر روزانه در طول یک روز تعداد بالایی پوزیشن معاملاتی باز و بسته می‌کند پس اگر صرافی کارمزد بالایی بر معاملات وی اعمال کند عملا سود وی را کم‌تر و کمتر می‌کند.

تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده

دانستن اینکه چه ارزهای دیجتالی برای ترید در یک صرافی در دسترس است، می‌تواند ویژگی مهم و ارزشمندی برای سنجش اعتبار آن باشد. اگر علاقمند به ترید آلت‌کوین‌ها هستید پس تنوع و تعدد ارزهای لیست شده در صرافی برای شما پارامتر بسیار مهمی است.

نقدینگی

نقدینگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک تریدر روزانه باید در انتخاب صرافی در نظر بگیرد. نقدینگی بالا به معنای سرعت و سهولت انجام یک معامله و تبدیل یک ارز به ارز دیگر بدون تاثیر زمان بر قیمت آن است. بهترین صرافی، صرافی‌ای با قدرت نقدشوندگی بالاست، به این معنی که یک تریدر می‌تواند ارز خود را تقریبا بلافاصله و با حداقل تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی بخرد یا بفروشد.

مزایا و معایب ترید روزانه

مزایا

  • هر کسی که به یک صرافی ارز دیجیتال دسترسی داشته باشد، می‌تواند آزادانه و بدون هیچ مشکلی به ترید روزانه بپردازد. به غیر از احراز هویت و مقداری سرمایه اولیه که به آن نیازی ندارید، هیچ مانع اضافی‌ای برای ورود به این دنیا پیش پای شما قرار نگرفته است.
  • بازارهای ارزهای دیجیتال در تمام طول سال به صورت شبانه‌روزی باز هستند. هر شخص می‌تواند هر زمانی که بخواهد به خرید و فروش بدون محدودیت، دارایی‌های خود را معامله کند.
  • ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین که به آن‌ها قدرت می‌دهد، به شکل غیرمتمرکز طراحی شده‌اند تا هم از کاربران در برابر افشای اطلاعات آن‌ها حفاظت کنند و هم تراکنش‌ها را بدون هیچ واسطه‌ای انجام دهند. پس ترید روزانه برای یک فرد بدون هزینه‌های اضافی شخص ثالث و خطر از دست دادن سرمایه به واسطه روش‌های مختلف کلاه‌برداری یک منبع عالی کسب درامد است.

معایب

  • همان‌قدر که شروع ترید در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار آسان است همان‌قدر هم این بازار برای تریدهای تازه‌کار خطرناک است. پس شروع ترید روزانه به دانش بسیاری نیاز دارد.
  • بازار ۲۴ ساعته یک شمشیر دولبه است. ماهیت همیشه باز بودن ارزهای دیجیتال به این معنی است که الگوهای کمتری در روز به وجود می‌آید و اگر حد ضرر یا سود خود را مشخص نکنید به راحتی سود خود را از دست خواهید دارد یا حتی متحمل ضررهای بسیاری خواهید شد.
  • برای ترید روزانه باید زمان زیادی را پای نمودارها و رایانه خود صرف کنید. پس اگر فرد کم حوصله‌ای هستید یا به دنبال یک شبه پولدار شدن هستید این نوع ترید به درد شما نمی‌خورد.

سخن پایانی

به عنوان یک بازار نسبتا جدید، بازار ارزهای دیجیتال هنوز در قلمروی ناشناخته‌ها قرار دارد. کل صنعت هنوز در حال کشف چگونگی مدیریت و نظارت‌های دولتی، ترید با اهرم، امنیت و … است. این بدان معناست که معاملات روزانه ارزهای دیجیتال با خود عدم اطمینان بزرگی را به همراه دارد، اما همچنین فرصتی عالی برای تریدری که می‌داند به دنبال چه می‌گردد، وجود دارد. تنوع ارزها و باز بودن شبانه روزی این بازار هم مزیت و هم عیبی برای تریدهاست. برای خود یک زمان معین در روز مشخص کنید و با توجه به استراتژی و ارزهای انتخابی به معامله بپردازید. ترید روزانه ارز دیجیتال برای همه افراد گزینه مناسبی نیست و در صورت اجرای ضعیف مطمئنا می‌تواند منجر به ضرر مالی شود.

2 نظرات

  1. سلام
    مطالبتون خیلی مفید بود ،
    اگه بتونید سرعت نرم افزارتون و تعداد ارزها رو زیاد کنید خیلی بهتر میشه

    • کامران یاقرپور

      سلام ممنون از نظر شما . حتما با تیم فنی در میان گذاشته خواهد شد .

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.