چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
توکن‌سوزی چیست و چرا انجام می‌شود؟
توکن‌سوزی چیست و چرا انجام می‌شود؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

اگر شما هم از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال هستید حتما اصطلاح توکن سوزی ارز دیجیتال را شنیده‌اید. فرایندی که در جریان آن میزان مشخصی از یک ارز دیجیتال و توکن در طول مدت زمان خاص و مشخصی سوزانده شده و از بین می‌رود و به این ترتیب به طور کلی و برای همیشه از چرخه عرضه آن خارج می‌شود.

این فرایند یک عمل رایج در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که مزایای زیادی را برای فعالان و سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم توکن سوزی و علل آن بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

توکن چیست؟

از پرکاربردترین واژه‌ها و اصطلاحاتی که در دنیای ارزهای دیجیتال به گوشتان می‌خورد، کلمه توکن است. توکن در واقع نماینده یک دارایی تایید‌شده است. در صنعت ارزهای دیجیتال، توکن‌ها تنها منحصر به یک پلتفرم نیستند و هر پروژه می‌تواند توکن مخصوص و منحصربفرد خودش را داشته باشد.

تاکنون بارها و بارها اسم بیت‌کوین و اتریوم را شنیده‌اید و درباره فناوری بلاک‌چین مطالب زیادی خوانده‌اید. در واقع فناوری بلاک‌چین با رمز ارزهای آن شناخته می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در این میان به جنبه‌های دیگر این فناوری از جمله توکن توجه بسیار کمتری شده است.

اگر بخواهیم توکن را به طور ساده تعریف کنیم توکن در واقع ارزی است که روی یک بلاک‌چین دیگر ساخته شده و مثل کوین‌ها بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد.

با توجه به اینکه توکن‌ها به عنوان یک نوعی دارایی دیجیتال، بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارند جهت تولید این توکن‌ها از برنامه‌های اُپن سورس open source یا منبع باز استفاده می‌شود. به همین دلیل است که تولید آنها به دانش فنی گسترده‌‌ای نیاز ندارد.

توکن چیست؟

توکن‌ها بیشتر در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز dApps مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از اینکه یک توکن خلق و منتشر شد، خالق آن این امکان را داشته تا تعداد عرضه در گردش و آدرس ارسال آن را تعیین کند. اینجاست که اصطلاح توکن سوزی وارد عمل می‌شود، فرایندی که در هر زمان از طریق آن می‌توان تعداد توکن‌های در گردش را تغییر داد و از میزان آنها کاست.

اما قبل از پرداختن به مقوله توکن سوزی و علل انجام آن اجازه دهید توضیح مختصری داشته باشیم از تفاوت بین توکن و کوین.

بیشتر بخوانید: توکن چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت توکن و کوین چیست؟

هر دارایی رمز ارزی بر روی یک شبکه بلا‌ک‌چین فعالیت کرده و اجرا می‌شود. به عبارت دقیق‌تر و ساده‌تر، دارایی بومی شبکه بلاک‌چین یک کوین است. مثلا، بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، سولانا (SOL) و کاردانو (ADA) همه از نظر فنی، کوین هستند و دارایی اصلی بلاک‌چین خودشان محسوب می‌شوند.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

برعکس این موضوع هم این است که هر دارایی رمز ارزی دیگری که روی یک شبکه بلاک‌چین دیگر و نه شبکه بلاک‌چین انحصاری خودش ایجاد می‌شود و دارایی بومی و اصلی آن شبکه نیست یک توکن است. شاید جالب باشد که بدانید توکن‌ها هم مانند کوین‌ها خرید و فروش می‌شوند. در واقع توکن ماهیتی شبیه به کوین‌ دارد و بسته به نوع آن توکن، اهداف وسیع‌تری را دنبال می‌کند.

مفهوم توکن سوزی چیست؟

«سوزاندن» یک ارز دیجیتال به عمل ارسال یک رمز ارز به حسابی اشاره دارد که فقط می‌تواند آنها را دریافت کند.
آدرس‌های کیف پولی که برای سوزاندن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، آدرس‌های «سوزاننده burner» یا «خورنده eater» نامیده می‌شوند.

تفاوت این آدرس‌ها با آدرس‌ کیف پول‌های رمز ارزی در این است که کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارای کلیدهای خصوصی هستند که به شما امکان می‌دهند به رمزی که در آن ذخیره کرده‌اید دسترسی داشته باشید. با این حال، آدرس‌های سوزاننده دارای کلید خصوصی نیستند، به این معنی که توکن‌هایی که به این آدرس‌ها ارسال می‌شوند برای همیشه از بین رفته‌اند.

مفهوم توکن‌سوزی چیست؟

توکن‌هایی که قرار است سوزانده شود به آدرس کیف پولی ارسال می‌شوند که برای تراکنش‌های دیگری غیر از این کار قابل استفاده نیستند. این کیف پول‌ها خارج از شبکه هستند و دیگر نمی توان از توکن‌های داخل آنها استفاده کرد.
عمل سوزاندن به طور موثر توکن‌ها را از عرضه موجود حذف می‌کند و باعث کاهش تعداد در گردش آنها می‌شود. این فرایند اتفاقی است که در بلند‌مدت تاثیر مثبتی بر قیمت توکن‌های یک پروژه می‌گذارد. توکن سوزی می‌تواند به دلایل مختلف و به روش‌های متنوعی انجام شود.

اهداف و دلایل توکن سوزی چیست؟

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که هدف اصلی از این توکن سوزی‌ها چیست؟ علت اینکه تیم توسعه‌دهنده یک توکن و ارز دیجیتال دست به چنین کاری می‌زند و بخشی از توکن‌های ایجادشده خود را می‌سوزاند چیست؟ در جواب باید بگوییم این فرایند مزایای خاص و منحصربفردی را نه فقط برای توسعه‌دهندگان پروژه رمز ارز مربوطه بلکه برای کاربران آن به همراه دارد.

اهداف و دلایل توکن‌سوزی چیست؟

اهداف مهم و اصلی از انجام توکن سوزی عبارتند از:

۱- حفظ و افزایش قیمت ارز دیجیتال: با افزایش عرضه یک ارز دیجیتال تقاضا برای آن ارز کاهش یافته و بنابراین قیمت آن رمز ارز به مروز زمان کاهش پیدا می‌کند. اما با کاهش عرضه ارز دیجیتال که توکن سوزی یکی از این روش‌های ضدتورمی است تقاضا برای آن ارز دیجیتال و توکن بالا رفته و در نتیجه قیمت آن هم افزایش خواهد یافت.

۲- جلوگیری از حملات اسپم‌: تمامی ارزهای دیجیتال به نحوی در معرض تهدیدهای امنیت سایبری قرار دارند‌، حملاتی که هدف آنها مسدود‌کردن شبکه و جلوگیری از اجرای تراکنش‌ها ارزهای دیجیتال است. این همان مرحله‌ای است که توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال با سوزاندن توکن‌ها میزان تراکنش‌های کلی را به تعداد قابل‌کنترلی کاهش داده و شبکه را از این حملات اسپم محافظت می‌کنند.

۳- توکن سوزی نشانگر تعهد طولانی‌مدت توسعه‌دهندگان آن ارز دیجیتال است: توکن سوزی Token Burn یکی از عواملی است که می‌تواند کاربران آن ارز دیجیتال را نسبت به آینده آن امیدوار کند. چراکه با این فرایند قیمت آن رمز ارز افزایش پیدا کرده و می‌تواند سود خوبی را نصیب کاربران خود کند.

کدام ارزهای دیجیتال قابل سوزاندن هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی ارزهای دیجیتال قابلیت سوزانده‌شدن را دارند و همه ارزهای دیجیتال را می‌توان به یک آدرس سوزاننده burn address انتقال داد.

به عنوان مثال صرافی ارز دیجیتال بایننس Binance اولین برنامه توکن سوزی توکن بومی خود یعنی BNB را در سال ۲۰۱۷ برگزار کرد و از آن زمان تاکنون طبق وعده‌ای که داده هر سه ماه اقدام به سوزاندن و از بین بردن بخشی از این توکن‌ها کرده و قرار است این کار را تا زمانی که ۵۰ درصد از کل عرضه بایننس کوین از گردش خارج شود انجام دهد.

بنیاد استلار هم از جمله توسعه‌دهندگانی بوده که بیش از نیمی از عرضه استلار (۵۵ میلیارد توکن XLM) را در سال ۲۰۱۹ سوزاند.

توسعه‌دهندگان شیبا اینو (SHIB) نمونه‌ای دیگر از تیم‌هایی است که به منظور حفظ ارزش این توکن اقدام به از بین بردن بخشی از آن کرد و نیمی از عرضه توکن‌های خود را در همان ابتدای کار این پروژه به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH) در سال ۲۰۲۱ داد. بوترین هم بعد از این جریان، ۹۰٪ از این توکن‌ها را سوزاند‌ و باقی‌ آن را اهدا کرد.

توکن سوزی چگونه انجام می‌شود؟

مفهوم توکن سوزی فراینده ساده و آسانی است که هدف اصلی آن کاهش تعداد توکن‌های موجود به منظور افزایش قیمت آن است. نکته جالب توجه این که سوزاندن توکن‌ها در واقعیت به معنای از بین رفتن آنها نیست بلکه با ارسال آنها به آدرس‌های مخصوص این کار، استفاده از این توکن‌ها برای همیشه و برای همه افراد حتی توسعه‌دهندگان خود توکن‌های سوزانده‌شده غیرممکن می‌شود.

توکن‌سوزی چگونه انجام می‌شود؟

از میان روش‌های مختلفی که برای توکن سوزی وجود دارد متداول‌ترین شیوه، ارسال تعداد مشخصی از توکن‌های موردنظر به آدرس کیف پول خورنده یا سوزاننده است. همانطور که در ابتدای مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم، این آدرس‌ها منحصرا برای سوزاندن توکن‌ها طراحی و قرار داده شده‌اند و به همین دلیل کلید خصوصی ندارند، بنابراین هیچ شخص یا شرکتی به موجودی این آدرس‌ها تا ابد دسترسی نخواهد داشت.

شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که از کجا می‌توان متوجه و مطمئن شد که تعداد توکن‌های موردنظر اعلامی، سوزانده شده و از گردش خارج شده‌اند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم از آنجا که ماهیت فناوری بلاک‌چین این است که تمامی تراکنش‌های انجام شده را در خود ثبت و ذخیره کند به این ترتیب فرایندهای توکن سوزی هم قابل پیگیری و ردیابی هستند.

توکن سوزی چه زمان‌هایی انجام می‌شود؟

فرایند توکن سوزی همیشه بعد از راه‌اندازی شبکه ارز دیجیتال اتفاق نمی‌افتد بلکه گاهی این امکان وجود داشته که این روند قبل از شروع به فعالیت یک رمز ارز اجرا شود.

در رابطه با برخی ارزهای دیجیتال، تیم توسعه‌‌دهنده آن رمز ارز پس از پایان برگزاری عرضه اولیه کوین یا همان ICO ارزهایی که به فروش نرفته‌اند را از بین می‌برند.

از طرفی دیگر برخی ازپروژه‌ها، استراتژی توکن سوزی خاص خود را داشته و این فرایند را به صورت مرحله‌ای و طی دوره‌های زمانی خاص اجرا می‌کنند. به عنوان مثال پروژه ارز دیجیتال صرافی بایننس یعنی بی‌ان‌بی BNB از همان ابتدای شروع به کار و طبق تعهدی که به کاربران خود داده تا زمانی که تعداد این توکن‌ها به عدد ۱۰۰ مییون برسد به صورت دوره‌ای و هر سه ماه یکبار تعدادی از توکن‌های در گردش خود را می‌سوزاند.

علاوه‌براین، برخی دیگر از پروژه‌های رمز ارزی هستند که پس از پایان عرضه اولیه سکه ICO برای حذف توکن‌های فروخته نشده خود به صورت یکجا اقدام به سوزاندن این توکن‌ها و خارج کردن آنها از عرضه می‌کنند.

انواع روش‌های توکن سوزی

به منظور سوزاندن توکن و دستیابی به مزایای متعددی که دارد مدل‌ها و روش‌های گوناگون و متنوعی وجود دارد. این مدل‌ها با لایه پروتکل اصلی بلاک‌چین ادغام شده و بخشی از دی‌ان‌ای (DNA) آن رمز ارز را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی برای توکن سوزی دو روش رایج و متداول وجود دارد که عبارتند از:

۱- الگوریتم اثبات سوزاندن (PoB)

الگوریتم اثبات سوزاندن یا همان Proof of Burn یکی از چندین الگوریتم ساز‌و‌کار توافقی است که توسط یک شبکه بلاک‌چین پیاده‌سازی شده است تا اطمینان حاصل شود که همه گره‌ها یا نودهای شرکت‌کننده درباره وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاک‌چین به توافق می‌رسند. این الگوریتم برای جلوگیری از احتمال خرج‌کردن مضاعف کوین‌ها پیاده‌سازی شده است.

به عبارت دیگر، Proof of Burn (PoB) روشی برای ایمن‌سازی شبکه‌های ارزهای دیجیتال از طریق تخریب سکه‌ها است. برای ایجاد یک بلوک جدید و دریافت جوایز مرتبط، یک ماینر باید یک تراکنش اثبات سوزاندن را ارسال کند. این تراکنش تعداد مشخصی سکه را به آدرسی ارسال می‌کند و بعد از آن این سکه‌ها دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به این ترتیب این سکه‌ها از بین می‌روند یا به اصطلاح «سوزانده می‌شوند».

الگوریتم اثبات سوزاندن یک سرمایه‌گذاری در دنیای واقعی برای تبدیل‌شدن به یک ماینر است. شما نمی‌توانید با سوزاندن تصادفی کوین‌ها یک بلوک جدید ایجاد کنید. برای شرکت در یک شبکه، باید چیزی ارزشمند را قربانی کنید. این کار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فقط بازیکنان جدی، درگیر مشارکت در امور شبکه هستند و این مسئله ثبات شبکه را تضمین می‌کند.

با توجه به سختی‌های این روش، توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند از اثبات سوزاندن به‌عنوان الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) استفاده کنند.

از مهمترین مزایای الگوریتم اثبات سوزاندن در مقایسه با ساز‌و‌کار اجماع اثبات کار، به عدم نیاز به تعداد زیاد ماینر و سخت‌افزار برای تأیید و بررسی تراکنش‌ها می‌توان اشاره کرد و این الگوریتم اجماع، فقط به سوزاندن کوین نیازمند است.

الگوریتم اثبات سوزاندن خود دارای روش‌های متعددی است که از آنها برای سوزاندن توکن در شبکه بلاک‌چین استفاده می‌شود. این روش‌ها را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • سوزاندن کوین‌ برای پاداش ماینر

کاربر برای اینکه بتواند نقش ماینر یا استخراج‌کننده در شبکه را بازی کند لازم است قسمتی از توکن‌های خود را سوزانده و از بین ببرد.

  •  سوزاندن بیت‌کوین برای ایجاد سکه‌های بومی جدید

بلاک‌چین‌هایی وجود دارند که برای به‌دست‌آوردن مقدار متناظر با کوین‌های خود، باید تعدادی بیت‌کوین را از بین ببرند. در این روش به خاطر مفهوم ارزش متناظر در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش ارز دیجیتال آن بلاک‌چین هم افزایش پیدا می‌کند.

  • تعادل استخراج و سوزاندن

روش آخری که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم از بین بردن سکه‌های بومی برای کسب پاداش و حقوق ماینرها است. این روش به‌ویژه در شبکه‌های بلاک‌چینی که از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) استفاده می‌کنند و سیستم استیکینگ (Staking) را برای رسیدن به اجماع به کار می‌گیرند.

در واقع با این روش، توسعه‌دهندگان به مقابله با تورم شدید ارز شبکه خود می پردازند. این پاداش و حقوق برای استفاده از خدمات به مایرنها داده شده تا موجودی توکن با وجود استیکینگ کاهش پیدا کند.

۲- شرایط کلی و عمومی اقتصادی

این روش زمانی توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد که کوین‌های آنها طبق برنامه فروشی که از پیش تعیین می‌کنند (در عرضه اولیه سکه ICO) به فروش نمی‌رسد و به همین دلیل این توسعه‌دهندگان تلاش به حفظ کوین‌های فروخته نشده نکرده و برای ایجاد ارزش افزوده برای کاربران خود اقدام به سوزاندن توکن‌های باقی‌مانده می‌کنند. حال این فرایند می‌تواند بسته به تصمیم تیم، تنها یکبار و یا به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.

شرایط کلی و عمومی اقتصادی

این پروژه‌های بلاک‌چینی ضمن از بین بردن این کوین‌ها تصویر مثبتی از خود برای کاربران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و اعتماد فزاینده آن‌ها را به خود جلب می‌کنند.

مزایای توکن سوزی

با توجه به مطالب مربوط به توکن سوزی و علل انجام انجام این کار می‌توان به طور قطع نتیجه‌گیری کرد که سوزاندن توکن‌های یک شبکه مزایا و نتایج مثبت قابل‌توجهی را هم برای بنیاد توسعه‌دهنده آن رمز ارز و هم برای سرمایه‌گذاران آن به دنبال دارد که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره کردیم:

  • همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد از مهمترین مزایای توکن سوزی به محفاظت از شبکه آن رمز ارز در مقابل حملات اسپم می‌توان اشاره کرد. سوزاندن توکن یا کوین در یک شبکه ارز دیجیتال، حفاظت خود به خودی از آن شبکه را در برابر حملات DDoS و معاملات ناخواسته ایجاد می‌کند.
  • تعدادی از شبکه‌ها وجود دارند که در آنها به جای پرداخت کارمزد به ماینرها، یک برنامه روتین به صورت اتوماتیک برای سوزاندن رمز ارزهای آن شبکه اجرا می‌شود. همین امر سبب شده تا درصد بسیار کمی از معاملات به طور اتوماتیک از بین برود.
  • از دیگر مزایای توکن سوزی این است که با این فرایند کاربران می‌توانند نسبت به تعهد بیشتر توسعه‌دهندگان آن شبکه اطمینان حاصل کنند. از مهمترین اقداماتی که توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمز ارزی انجام می‌دهند این است که ارزش افزوده بیشتری را برای سرمایه‌گذاران و کاربران خود به ارمغان بیاورند. توکن سوزی یکی از همین فرایندها و اقداماتی که به این منظور انجام می‌شود. توکن سوزی در یک بلاک‌چین، ارزش آن توکن را افزایش داده شده و از مشکل تورم جلوگیری به عمل می‌اورد.

آیا توکن سوزی تاثیر مثبتی در برابر تورم دارد؟

همه ما درباره تورم و اثرات مخرب و منفی آن در یک جامعه مطالب زیادی شنیده‌ایم. تورم خصوصا زمانی که کشورها سیاست چاپ اسکناس بدون پشتوانه را در پیش می‌گیرند به‌وجود می‌آید. مسئله‌ای که طبق اصول اولیه اقتصاد ضربه مهلکی به اقتصاد یک کشور وارد می‌کند.

علت آن هم این است که زمانی که یک کشور اقدام به چاپ اسکناس می‌کند این کار باعث افت ارزش پول آن کشور می‌شود و همین مسئله ورشکستگی اقتصاد آن را به دنبال خواهد داشت.

آیا توکن‌سوزی تاثیر مثبتی در برابر تورم دارد؟

از طرفی دیگر، با افزایش عرضه یک محصول تقاضا برای آن در بازار کاهش خواهد یافت که این مسئله منجر به کاهش قیمت محصول می‌شود. عکس این مسئله هم وجود دارد، یعنی با کاهش عرضه محصول تقاضا برای آن زیاد شده و در نتیجه قیمت آن محصول هم افزایش خواهد یافت.

در شبکه‌های بلاک‌چینی که برای عرضه ارزهای دیجیتال آنها تعداد معینی وجود ندارد یکی از روش‌های موثر جهت حفظ و نگهداری ارزش آن رمز ارز و کم کردن مقدار در گردش آن، از روش توکن سوزی استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت سوزاندن توکن‌ها، روش موثری جهت تثبیت ارزش آن ارز و مقابله با تورم است.

چند نمونه مهم از توکن سوزی‌ها

همانطور که پیشتر اشاره کردیم هر ارز دیجیتالی را می‌توان سوزاند و از گردش خارج کرد. اما در این میان برخی از نمونه‌های اصلی و شناخته‌شده توکن سوزی عبارتند از اتریوم، شیبا اینو و بایننس کوین.

اتریوم

در سال ۲۰۲۱، اتریوم (ETH) ارتقاء EIP-1159 را معرفی کرد. بروزرسانی که مدل کارمزد را بازسازی کرد و شروع به سوزاندن اتر در هر تراکنش کرد. این مقدار اتر سوزانده‌شده بر اساس تقاضا برای فضای هر بلوک در نوسان است.

تاکنون بیش از ۲ میلیون اتر با استفاده از این روش کنترل‌شده و ثابت سوزانده شده است و این تعداد همچنان هر روز افزایش می‌یابد. در حالی که بروزرسانی اتریوم 2.0 هنوز در حال توسعه است، انتظار می‌رود این ارتقا تعداد سکه‌های سوزانده‌شده در هر تراکنش را افزایش دهد.

شیبا اینو

شیبا اینو (SHIB) در گروه توکن سوزی‌های بزرگ در میان سایر ارزهای دیجیتال قرار دارد. یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران را تشویق به سوزاندن سکه‌ها می‌کند، از طریق پورتال توکن سوزی مخصوص این رمز ارز است که در آوریل ۲۰۲۲ معرفی شد.

با این حال، شیبا اینو خیلی قبل‌تر از آن هم شروع به ایجاد سرفصل‌هایی برای سوزاندن توکن‌های خود کرده بود. حدود یک سال پس از عرضه این ارز دیجیتال، سازندگان آن ۵۰ درصد از کل عرضه SHIB را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم ارسال کردند. در پاسخ، بوترین بیش از ۴۰۰ تریلیون SHIB را سوزاند و کمک مالی قابل‌توجهی به امور خیریه کرد.

بیشتر بخوانید: ارز شیبا اینو Shiba Inu چیست و آینده آن چگونه است؟

بایننس کوین

در میان رمز ارزهایی که عرضه آنها از طریق فرایند توکن سوزی کاهش پیدا می‌کند بایننس کوین BNB به دلیل برنامه توکن سوزی خودکار خود در جهان بسیار شناخته شده است. این استراتژی به طور خودکار تعداد کل سکه‌های در گردش BNB را هر سه ماهه کاهش می‌دهد.

اولین دوره توکن سوزی خودکار BNB به اکتبر ۲۰۱۷ بر می‌گردد زمانی که ۰۴۹٪ درصد از کل عرضه این ارز دیجیتال سوزانده شد و از بین رفت.

از آنجایی که این رویداد توکن سوزی به صورت خودکار و بر اساس قیمت و تعداد بلوک‌های جدید ایجاد شده در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) انجام می‌شود، سرمایه‌گذاران نیازی به نگرانی در مورد سوزاندن بخش زیادی از عرضه این کوین ندارند.

علاوه بر توکن سوزی خودکار، بایننس کوین بخشی از هزینه‌های کارمزد یا همان gas fee مربوط به هر تراکنش را در زنجیره هوشمند بایننس می‌سوزاند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال BNB بایننس کوین

آیا ر تاثیری روی موجودی کاربران دارد؟

حال که تا حدی با فرایند توکن سوزی و نحوه اجرای آن و دیگر موارد مربوط به این فرایند آشنا شده‌اید شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا فرایند سوزاندن توکن‌ها بر روی موجودی و میزان دارایی کاربران هم تاثیرگذار است و موجب کاهش موجودی آنها می‌شود؟

در جواب این سوال باید خیالتان را راحت کنیم که خیر چنین چیزی نیست و سوزاندن توکن‌های یک شبکه تاثیری روی موجودی کاربران آن نخواهد داشت. بلکه همانطور که پیشتر هم اشاره شد هدف از این فرایند حفظ ارزش یک رمز ارز و افرایش آن برای سرمایه‌گذاران آن ارز دیجیتال است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را بیشتر با مفوم توکن سوزی و مسائل مربوط به آن آشنا کنیم. نکته اصلی در فرایند توکن سوزی این است که پروژه‌های ارز دیجیتال به منظور حفظ ارزش توکن‌ خود، دست به سوزاندن و از بین بردن حجم معینی از آن می‌کنند و به این ترتیب، توکن سوزی می‌تواند به عنوان یک ابزار ضد تورم عمل کند.

به طور کلی توکن سوزی با اهداف مختلفی انجام می‌شود و این فرایند نه تنها به سود کاربران بلکه به نفع توسعه‌دهندگان خود رمز ارز هم هست. طبق آمار موجود، در اغلب اوقات توکن سوزی موجب افزایش ارزش آن ارز دیجیتال می‌شود اما فراموش نکنید شرایط زیاد دیگری هم می تواند بر نتیجه آن تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

  • توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی ارزهای دیجیتال به معنای از بین بردن تعدادی از کوین‌‌ها یا توکن‌‌های در گردش درون یک شبکه بلاک‌چینی است که با هدف جلوگیری از کاهش ارزش آن ارز دیجیتال انجام می‌شود. این فرایند با ارسال آن میزان از ارز دیجیتال به آدرس‌های کیف پولی انجام می‌شود که برای سوزاندن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند و هیچ شخص یا شرکتی به آن آدرس‌ها برای همیشه دسترسی نخوهد داشت.

  • اهداف توکن سوزی چیست؟

اهداف مهم و اصلی از انجام توکن سوزی عبارتند از:

۱- حفظ و افزایش ارزش ارز دیجیتال ۲- جلوگیری از حملات اسپم‌ ۳- تعهد طولانی‌مدت توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال

  • توکن سوزی چگونه انجام می‌شود؟

از میان روش‌های مختلفی که برای توکن سوزی وجود دارد متداول‌ترین شیوه، ارسال تعداد توکن‌های موردنظر به آدرس کیف پول خورنده یا سوزاننده است. این آدرس‌ها منحصرا برای سوزاندن توکن‌ها طراحی و قرار داده شده‌اند و به همین دلیل کلید خصوصی ندارند، بنابراین هیچ شخص یا شرکتی به موجودی این آدرس‌ها تا ابد دسترسی نخواهد داشت.

  • توکن سوزی چه زمان‌هایی انجام می‌شود؟

برخی از توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال پس از پایان برگزاری عرضه اولیه کوین یا همان ICO ارزهایی که به فروش نرفته‌اند را در فرایند توکن سوزی از بین برده‌اند. از طرفی دیگر برخی ازپروژه‌ها، استراتژی توکن‌ سوزی خاص خود را داشته و این فرایند را به صورت مرحله‌ای و طی دوره‌های خاصی که اعلام می‌کنند اجرا می‌کنند.

  • آیا توکن سوزی تاثیر مثبتی در برابر تورم دارد؟

در شبکه‌های بلاک‌چینی که برای عرضه ارزهای دیجیتال آنها تعداد معینی وجود ندارد یکی از روش‌های موثر جهت حفظ و نگهداری ارزش آن رمز ارز و کم کردن مقدار در گردش آن، از روش توکن سوزی استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت سوزاندن توکن‌ها، روش موثری جهت تثبیت ارزش آن ارز و مقابله با تورم است.

  • چند نمونه مهم از توکن سوزی چیست؟

به‌رغم اینکه هر ارز دیجیتالی را می‌توان سوزاند و از گردش خارج کرد، اما در این میان برخی از نمونه‌های اصلی و شناخته‌شده توکن سوزی عبارتند از اتریوم، شیبا اینو و بایننس کوین.

  • آیا توکن سوزی تاثیری روی موجودی کاربران دارد؟

خیر. سوزاندن توکن‌های یک شبکه تاثیری روی موجودی کاربران نخواهد داشت. بلکه همانطور که پیشتر هم اشاره شد هدف از این فرایند حفظ ارزش یک رمز ارز و افرایش آن برای سرمایه‌گذاران آن ارز دیجیتال است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.