ریگ ماینینگ چیست و چگونه میتوان آن را نصب و راه‌اندازی کرد ؟

چنانچه علاقه‌مند به حوزه استخراج رمزارز باشید کلمه ریگ ماینینگ را شنیده یا خوانده‌اید. افرادی که در پی استخراج رمزارزها و کسب درآمد از طریق آن هستند، باید بدانند ریگ ماینینگ چیست و چه کاری انجام می‌دهد. در این مطلب پس از درک ریگ ماینینگ و روش کار آن، با چگونگی ساخت ریگ ماینیگ و بهترین‌های این حوزه نیز آشنا خواهید شد.

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از عناصر سخت‌افزاری است که برای انجام استخراج رمزارزها استفاده می‌شوند. قبل از هرچیز باید بدانید که استخراج رمزارزها، روشی برای کمک به ایمن‌سازی شبکه بلاک‌ چین در برابر حملات است که در عین حال ماینرهای آن شبکه را تشویق می‌کند تا در تامین امنیت آن همکاری کنند.

برخی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام شروع استخراج یک ارز مواردی مانند قیمت، مصرف انرژی، سازگاری و نرخ هش یا میزان قدرت محاسباتی است که دستگاه استخراج می‌تواند ایجاد کند.

ریگ ماینینگ چیست؟
ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ‌ها می‌توانند از نظر قیمت، اندازه، مقیاس، عملکرد و کارایی متفاوت باشند. به عنوان مثال، یک ریگ ماینینگ می‌تواند یک واحد پردازش مرکزی CPU، واحد پردازش گرافیکی GPU، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر FPGA یا مدار مجتمع ویژه ASIC باشد.

ریگ ماینینگ از چه ساخته شده است؟

برنامه‌نویسی و تایید بلاک‌چین به منابع محاسباتی شدیدی نیاز دارد که نمی‌توان آن‌ها را از طریق رایانه شخصی یا حتی یک لپ‌تاپ قوی برآورده کرد. برای کار روی یک شبکه رمزارز و کسب آن، ماینرها باید از رایانه‌های پیشرفته استفاده کنند که می‌توانند چنین نیازهایی را برطرف کنند.

به عنوان یک کامپیوتر پیشرفته که باید نیازمندی‌های بالای سیستم شبکه‌های بلاک‌چین را برآورده کند، یک ریگ ماینینگ از اجزای سخت افزاری مختلف قوی، پیشرفته و مبتنی بر عملکرد ساخته شده است.

ریگ‌ها را می‌توان بسته به نوع سخت‌افزار ماینینگ که استفاده می‌کنند طبقه‌بندی کرد. در این مورد، انواع ریگ ماینینگ‌های موجود تاکنون عبارتند از:

واحد پردازش مرکزی یا CPU

یکی از ساده‌ترین ریگ‌های ماینینگ برای نصب و پیکربندی، استفاده از واحد پردازش مرکزی یا CPU است. در این مدل، چندین واحد پردازش مرکزی رایانه با هم برای استخراج یک رمزارز خاص فعالیت می‌کنند.

واحد پردازش مرکزی
واحد پردازش مرکزی

با این حال، برای به حداکثر رساندن کارایی، ماینرها به دنبال پردازنده‌های چند هسته‌ای یا مادربردهای چند پردازنده‌ای بودند تا قدرت استخراج خود را به حداکثر برسانند. به همین دلیل واحد پردازش گرافیکی، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر و استخراج مبتنی بر مدار مجتمع به سرعت جایگزین این روش شدند. البته هنوز رمزارزهایی نیز مانند مونرو وجود دارد که استخراج آن از طریق واحد پردازش مرکزی صورت می‌گیرد.

واحد پردازش گرافیکی

در حال حاضر پردازنده‌های گرافیکی از محبوب‌ترین انواع ریگ ماینینگ‌ها هستند زیرا می‌توان از آن‌ها برای استخراج رمزارزهایی مانند اتریوم ETH، اتریوم کلاسیک ETC، زی کش ZEC و… استفاده کرد. در یک دستگاه استخراج با پردازنده گرافیکی، یک کامپیوتر وجود دارد که چندین کارت گرافیک به آن متصل شده است.

از این کارت‌های گرافیک برای افزایش سرعت استخراج استفاده می‌شود. مجموع این کارت گرافیک‌ها به عنوان یک نود عمل می‌کنند که قدرت بسیار زیادی دارند. به دلیل سهولت مونتاژ، تنوع بالا و هزینه نگهداری کم، دستگاه‌های پردازش گرافیکی مورد علاقه ماینرهای تازه کار هستند.

مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر FPGA

در گذشته، این مدل ریگ، ظرفیت استخراج خوبی را برای رمزارزهای مختلف ارائه می‌دادند اما بهینه‌سازی استخراج به وسیله پردازنده‌های گرافیکی و ورود مدار مجتمع ویژه به طور کامل استفاده از آن‌ها را منسوخ کرد.

مدار مجتمع با کاربرد خاص ASIC

ابزاری که امروزه بیشتر توسط ماینرها استفاده می‌شود، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص است. این دستگاه‌های سخت افزاری به اندازه‌ای قدرتمند هستند که برای دریافت حداکثر توان ممکن جهت استخراج طراحی شده‌اند.

مدار مجتمع ویژه
مدار مجتمع ویژه

این مدل از سخت‌افزار بسیار تخصصی استفاده می‌کند که قدرت و سرعت محاسبات گسترده‌ای را در یک سیستم کامپیوتری ساخته شده به کار می‌گیرد. این سیستم‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از همان ابتدا برای استخراج کریپتو باشند. این موضوع باعث می‌شود بتوانند فرآیندهای محاسباتی سنگین را با مصرف انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی اجرا کنند.

چه قطعاتی در ریگ ماینینگ وجود دارد؟

ریگ ماینینگ فراتر از این است که آن را به عنوان تعداد زیادی کارت گرافیک یا تراشه‌های ویژه که در کنار هم قرار گرفته‌اند، تصور کنیم. برای کمک به درک بیشتر این موضوع، می‌توان یک ریگ ماینینگ از اجزای زیر ساخت:

  • مادربرد
  • پردازنده مرکزی
  • رم
  • دیسک ذخیره‌سازی
  • منبع تغذیه
چه قطعاتی در ریگ ماینینگ وجود دارد؟
چه قطعاتی در ریگ ماینینگ وجود دارد؟

با توجه به موارد تشکیل‌دهنده ریگ ماینینگ، متوجه می‌شویم که ریگ ماینینگ در اصل یک رایانه پیشرفته است که با استفاده از پردازنده گرافیکی یا مدار مجتمع بسیار بیشتر از یک رایانه شخصی کاربرد دارد.

قیمت ریگ ماینینگ

قیمت یک ریگ ماینینگ با توجه به مواردی مانند کارت گرافیک، تجهیزات اضافی، مصرف برق، هزینه دستگاه‌های سرمایشی، هزینه تعمیر و نگه‌داری و … تعیین می‌شود. از آن‌جایی که قیمت کارت گرافیک بر اساس مدل آن متفاوت بوده و این قیمت‌ها نیز ثابت نیست بنابراین نمی‌توان هزینه یا قیمت دقیق یک ریگ ماینینگ را اعلام کرد.

با این حال به صورت کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که یک ریگ ماینینگ اولیه با چهار الی پنج کارت گرافیک حدود ۷۰ میلیون تومان و یک دستگاه ماینینگ پیشرفته حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

بهترین ریگ ماینینگ‌ها

استخراج کریپتو به روشی محبوب برای افراد تبدیل شده است تا درآمد کسب کنند. با این حال، همانطور که استخراج پیچیده‌تر و بازار رقابتی‌تر می‌شود، ماینرها برای به حداکثر رساندن درآمد به بهترین ریگ ماینینگ‌ها نیاز دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا نگاهی به بهترین کارت‌های گرافیک برای ریگ ماینینگ‌های گرافیکی و بهترین ماینرها برای ریگ ماینینگ‌های سخت افزاری می‌اندازیم.

بهترین کارت‌های گرافیک

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

هش‌ریت این کارت گرافیک حدود ۶۰ مگا هش در ثانیه با ورودی برق ۲۰۰ وات است که سطح بالایی از پردازش را پشتیبانی و مدیریت گرمای خروجی را آسان‌تر می‌کند. این مدل بهترین هش ریت یا بهترین ورودی برق را ندارد اما برای کسب درآمد از طریق استخراج، با توجه به قیمت آن مناسب است.

AMD Radeon RX 5700 XT

بهترین کارت‌های گرافیک
بهترین کارت‌های گرافیک

این کارت گرافیک با حافظه ۸ گیگابایتی می‌تواند هش‌ریت ۵۴ مگاهش در ثانیه را ارائه دهد. این کارت گرافیک قیمت بسیار کمتری نسبت به رقبا دارد که آن را در حوزه استخراج محبوب ساخته است . این مدل در واقع یکی از بهترین گزینه‌های برای استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

NVIDIA GeForce RTX 3090

بهترین کارت‌های گرافیک
بهترین کارت‌های گرافیک

این مدل قدرتمندترین کارت گرافیک از سری آر تی ایکس انویدیا است. یک غول همه کاره با قدرت پردازش ۱۲۱ مگاهش بر ثانیه که به هیچ فرایند استخراجی نه نمی‌گوید. فراموش نکنید که این مدل بسیار گران است.

بهترین دستگاه‌های ایسیک ASIC

انت‌ماینر اس۱۹ پرو Antminer S19 Pro

در حال حاضر یکی از بهترین سخت افزارهای استخراج بیت کوین است که می‌تواند برای استخراج سایر رمزارزهایی که از الگوریتم SHA-256 پشتیبانی می‌کنند نیز استفاده شود.

بهترین دستگاه‌های ایسیک
بهترین دستگاه‌های ایسیک

این سخت‌افزار بالاترین نرخ هش، کارایی و مصرف انرژی را به علاقمندان به حوزه رمزارزها ارائه می‌دهد. یکی از نکات جالب دستگاه فعالیت در رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد است.

واتس‌ماینر ام۲۱۵ Whatsminer M215

یکی از بهترین دستگاه‌های ماینینگ حال حاضر به شمار می‌رود که ماینرهای حرفه‌ای بیت کوین می‌توانند از آن استفاده کنند.

واتس‌ماینر
واتس‌ماینر

این دستگاه ایسیک ۵۲ تراهش بر ثانیه قدرت پردازش دارد. این مدل شامل یک پورتال مدیریت وب داخلی برای سهولت استفاده نیز است. با اینکه این مدل قیمت بالایی دارد اما کیفیت و پتانسیل آن برای کسب درآمد از استخراج بی‌نظیر است.

بیت‌مین انتماینر اس۷ Bitmain Antminer S7

بیت‌مین انتماینر اس۷
بیت‌مین انتماینر اس۷

این ماینر به دلیل مصرف کم انرژی یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های استخراج ایسیک است. با توجه به حضور چند ساله این دستگاه و با وجود قدرت محاسباتی پایین‌تر نسبت به رقبا می‌توان آن را یک گزینه خوب و منطقی برای ساخت یک ریگ ماینینگ دانست.

چطور یک ریگ ماینینگ بسازیم؟

در ساخت ریگ ماینینگ موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید اما اصلی‌ترین آن‌ها نرخ هش و مصرف انرژی است. هر چقدر نرخ هش یا قدرت پردازش کارت‌های گرافیک یا ماینر شما بیشتر و مصرف انرژی آن‌ها کمتر باشد، سوددهی بیشتری خواهید داشت.

چطور یک ریگ ماینینگ بسازیم؟
چطور یک ریگ ماینینگ بسازیم؟

ریگ ماینینگ تمام عناصری را که در یک کامپیوتر معمولی پیدا می‌کنید، دارد. تنها تفاوت این است که علاقه‌مندان به استخراج ارزهای دیجیتال هر کدام از این عناصر را پیشرفته‌تر و قوی‌تر می‌کنند تا سوددهی آن‌ها را به حد اعلا برساند.

برای ساخت یک ریگ ماینینگ به موارد زیر نیاز دارید:

مادربرد

یکی از اجزای اصلی ریگ ماینینگ شما است. به طور کلی، یک مادربرد میزان سازگاری ریگ با کارت‌های گرافیک را تعیین می‌کند.

کارت‌های گرافیک

پردازنده‌های گرافیکی بخش مهمی از ریگ هستند. در اصل این دستگاه‌ها هستند که توان پردازشی شما برای استخراج یک ارز دیجیتال را ایجاد می‌کنند. دو شرکت اصلی تولید و فروش کارت گرافیک‌های با کیفیت، ان‌ویدیا Nvidia و ای‌ام‌دی AMD هستند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه‌ای که باید تهیه کنید کاملا به سایر اجزای دیگر ریگ بستگی دارد. با این حال در بیشتر موارد، یک منبع تغذیه سطح متوسط نیاز شما را برطرف می‌کند.

خنک کننده

یکی از عوامل ضروری در هر نوع ریگ ماینینگ، خنک کننده است. سیستم خنک کننده از گرم شدن بیش از حد ریگ ماینینگ و آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

پردازنده

یک پردازنده خوب برای اینکه بتواند ریگ ماینینگ را بدون هیچ گونه اجرا کند، بسیار مهم است.

قاب یا بدنه

قاب ماینینگ ریگ آخرین مورد کلیدی است که به آن نیاز دارید (حداقل در مورد ریگ‌های ماینینگ گرافیکی). بهتر است از یک بدنه محکم استفاده کنید تا کل دستگاه را در کنار هم نگه دارید.

به صورت کلی مراحل راه‌اندازی ریگ ماینینگ عبارت است از:

مرحله ۱) وصل کردن مادربرد

اولین قدمی که باید بردارید این است که مادربرد را در داخل بدنه ریگ ماینینگ نصب کنید. یک مکان خوب را از قبل برای این مورد انتخاب کنید.

مرحله ۲) وصل کردن پردازنده

بعد از اینکه مادربرد را نصب کردید، کابل‌ها را به پردازنده وصل کنید. کارت‌های گرافیک و بقیه سخت افزارهای مورد نیاز را به ترتیب نصب و کابل‌ها را به منبع برق متصل کنید.

مرحله ۳) تنظیم نرم‌افزار

اکنون که سخت‌افزار را در جای خود قرار داده‌اید، محل قرارگیری کابل را دوباره بررسی کنید و اگر همه چیز درست باشد، وقت آن است که به سراغ راه‌اندازی سیستم نرم‌افزاری بروید. انتخاب نرم‌افزار به نوع سخت‌افزار شما بستگی دارد.

مرحله ۴) پیکربندی دستگاه

پس از نصب نرم افزار، درایو هر دستگاه را نصب و کل سیستم نرم‌افزاری را پیکربندی کنید. قبل از اینکه سیستم شما به طور کامل فعال شود، دستگاه شما باید چند بار ریستارت شود، پس برای نهایی شدن این فرایند باید صبور باشید.

پس از انجام همه این کارها، می‌توانید به طور رسمی کار خود را به عنوان یک ماینر حرفه‌ای ارزهای دیجیتال آغاز کنید!

مقایسه ماینر و ریگ ماینینگ، کدام یک بهتر است؟

اگر به دنبال شروع استخراج رمزارزها هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید یک دستگاه ایسیک یا مدار مجتمع با کاربرد خاص بخرید یا یک ریگ ماینینگ گرافیکی بسازید؟

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، رمزارزی است که می‌خواهید استخراج کنید. ماینرهای مدار مجتمع‌ ماشین‌هایی هستند که به طور حرفه‌ای فقط برای استخراج ارز دیجیتال ساخته می‌شوند. این ماشین‌های قدرتمند می‌توانند مقدار زیادی هش‌ریت تولید کنند اما فقط برای استخراج یک الگوریتم خاص استخراج می‌شوند.

در مقابل، ریگ‌های استخراج گرافیکی ماژولار هستند. یعنی می‌توان با تغییرات کوچک، استخراج را تغییر داد. سهولت به‌روزرسانی، اصلاح و جایگزینی اجزا، این نع ریگ‌ها را برای استخراج هر رمزارزی، سازگارتر می‌کند. نقطه ضعف استخراج پردازنده گرافیکی، خروجی هش بسیار پایین و کارایی آن است.

ریگ‌های گرافیکی نمی‌توانند با ریگ‌های ایسیک در شبکه‌های با سختی بالا مانند بیت کوین یا لایت کوین رقابت کنند. حتی اگر آن‌ها بتوانند الگوریتم خود را از نظر تکنیکی ماین کنند، هش‌ریت ماینینگ پردازنده گرافیکی تولید شده آنقدر ناچیز است که عملا سودی عایدتان نخواهد شد.

سازندگان ماینرهای مدارمجتمع را برای تولید هش‌ریت بیشتر با انرژی کمتر بهینه می‌کنند. خروجی هش و بهره‌‌وری انرژی، مهم ‌ترین مزیت این دستگاه‌هاست. در عین حال، این بهره‌وری در کارت‌های گرافیک دیده نمی‌شود بنابراین انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و نسبت به ایسیک‌ها هش‌ریت کمتری دارند.

ماینرهای مدارمجتمع به هیچ وجه قابلیت تغییر کاربری ندارند. تنها کاربرد آن‌ها استخراج یک الگوریتم واحد است. یکی دیگر از معایب‌عدم تطبیق‌پذیری آن‌ها منسوخ شدن است. سازندگان سخت‌افزار به طور مداوم بر روی مدل‌های قدرتمندتر و کارآمدتر کار می‌کنند. به محض اینکه ماینرهای جدید وارد بازار می‌شوند، ماینرهای قدیمی سودآوری و ارزش خود را از دست می‌دهند.

در مقابل، انطباق‌پذیری مسلما مهم‌ترین ویژگی پردازنده‌های گرافیکی است. نه تنها برای تغییر کاربری آن‌ها برای هر چیزی غیر از استخراج، بلکه برای تطبیق با شرایط حاضر بازار رمزارزها نیز قابل استفاده هستند. در واقع، ریگ‌های استخراج گرافیکی به استخراج‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا الگوریتم‌ها را برای افزایش درآمد تغییر دهند.

فرض کنید در حال استخراج یک رمزارز هستید و به خاطر افزایش سختی شبکه سودآوری شما از بین می‌رود . در این صورت، می‌توانید به استخراج رمزارز دیگری که فرایند ساده‌تر و سودآورتری دارد، بپردازید. انعطاف‌پذیری نه تنها ضرر را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش سوددهی می‌شود.

با توجه به موارد گفته شده، با توجه به شرایط و بودجه خود باید تصمیم بگیرید از کدام یک از موارد برای ماینینگ استفاده کنید.

نتیجه گیری

فرایند استخراج رمزارزها یکی از عناصر اساسی زیرساخت بلاک‌چین به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد تقاضا برای ارزهای قابل استخراج محبوب و ماینرهای مرتبط با آن‌ها در حال افزایش است. البته در نظر داشته باشید ممکن است برای بسیاری از افراد خرید مستقیم رمزارز مورد نظر از یک صرافی مانند اکسکوینو آسان‌تر و سودآورتر باشد.

اینکه رمزارز را استخراج می‌کنید یا آن را مستقیما خریداری می‌کنید یا ترکیبی از هر دو را انتخاب می‌کنید معمولا یک تصمیم شخصی است که بر اساس استراتژی سرمایه گذاری، تحمل ریسک، دانش فنی و عوامل مختلف دیگر تعیین می‌شود.

همچنین ببینید

آموزش استخراج بیت کوین

آموزش گام به گام استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری

با افزایش روزافزون بازار رمزارزها کاربران زیادی به امر استخراج ارز دیجیتال علاقمند می‌شوند. از …

لایت‌کویت چیست؟

آموزش گام به گام استخراج لایت‌کوین + راهنمای تصویری

این روزها بحث ارز‌های دیجیتال همچنان داغ است. لایت‌کوین یکی از قدیمی‌‌ترین رمزارزهای قدیمی موجود …

به زودی شرکت ASUS مادربوردهای مخصوص ماینینگ جدیدی را روانه ‏ی بازار خواهد کرد

به زودی شرکت ASUS مادربوردهای مخصوص ماینینگ جدیدی را روانه‏ ی بازار خواهد کرد زندگی …

کالی

مزرعه خورشیدی جهت استخراج ارز دیجیتال

طبق گزارشات اخیر، طرح ساخت یک مزرعه‌ی خورشیدی ۲۰ مگاواتی تایید شده است. این مزرعه‌ی خورشیدی به …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.