پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

لیمیت اوردر یا سفارش محدود در معاملات رمزارزها

اگر در معاملات رمزارزها تازه‌کار باشید، به هنگام معامله در برخی از صرافی‌های‌ ارز دیجیتال مانند اکسکوینو، به احتمال زیاد با اصطلاح سفارش محدود یا همان لیمیت اوردر Limit-Order مواجه شدید.

در لیمیت اوردر یا سفارش محدود، معامله‌گران می‌توانند با مشخص کردن حداکثر یا حداقل قیمت یک دارایی، اقدام به خرید و فروش کنند. در سفارش بازار، معامله در قیمت فعلی بازار انجام می‌شود که با توجه به بازار موردنظر ممکن است تفاوت قابل‌توجهی با قیمت مورد انتظار معامله‌گر داشته باشد.

سفارش محدود، مخصوص آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که نمی‌خواهند برای خرید یک دارایی مشخص در یک بازار، بیشتر از حد مشخصی بپردازند یا اینکه قصد دارند یک دارایی را در قیمتی بالاتر از سطح مشخصی بفروشند و سفارش آن‌ها در قیمتی کمتر از آن انجام نشود. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار لیمیت اوردر، نحوه کار و سایر مطالب مرتبط به این موضوع آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

سفارش محدود چیست؟

سفارش محدود، سفارشی است که از طریق آن معامله‌گران می توانند یک ارز دیجیتال را با قیمتی مشخص یا بهتر خرید و فروش کنند. طبق وبسایت Investopedia، «یک سفارش محدود فقط با قیمت محدود یا کمتر انجام می‌شود. هنگام فروش، سفارش فقط با قیمت محدود یا بالاتر انجام می‌شود. این شرط به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا قیمت‌هایی را که معامله می‌کنند بهتر کنترل کنند.»

برای سفارش محدود خرید، سفارش شما تنها در قیمتی محدود و با قیمتی کمتر از آن انجام خواهد شد و برای سفارش محدود فروش، در قیمت مشخص و یا قیمتی بالاتر از آن انجام خواهد شد. این عامل در سفارش‌های محدود موجب می‌شود که معامله‌گران کنترل بهتری را برروی قیمت دارایی‌های خود داشته باشند.

سفارش‌های محدود برای سرمایه‌گذاران صبور و کسانی که قصد خرید و فروش رمزارزها با قیمت‌های پایین را دارند، گزینه مناسبی است اما در صورت نوسان بازار، خطر از دست دادن دارایی وجود دارد. در صورت عدم تکمیل سفارش، ممکن است که سرمایه‌گذار فرصت معاملاتی خود را از دست بدهد.

سفارش محدود
سفارش محدود

معامله‌گران از طریق سفارش محدود می‌توانند قیمت مشخصی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار تعیین کنند. سفارش محدود، مکانیسم بسیار ساده‌ای دارد. اگر قیمت بازار رمزارز یا سایر دارایی‌های دیجیتال شما به قیمتی که از قبل مشخص شده برسد، سفارش شما تکمیل می‌شود در غیر این‌صورت، سفارش به‌صورت خودکار لغو می‌شود. از این رو، با استفاده از سفارش محدود می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را با قیمت محدود یا قیمتی بهتر خرید و فروش کنید.

تکمیل سفارش باعث می‌شود که معامله‌گران قیمت‌های خود را بهتر مدیریت کنند. با این حال، هیچ تضمینی در انجام سفارش نیست مگر اینکه قیمت ارز دیجیتال با شرایط سفارش مطابقت داشته باشد. سرمایه‌گذاران معمولا از سفارشات محدود، زمانی استفاده می‌کنند که:

  • قیمت یک ارز دیجیتال با نوسان بسیار بالایی همراه است.
  • قصد سرمایه‌گذاری با حجم بالا را برای انجام یک معامله ندارند.
  • زمانی که سرمایه‌گذاران قیمت کل پرداختی را مهم‌تر از سرعت انجام معامله در نظر بگیرند.

برخی از سرمایه‌گذاران تنها بر اساس این باور که قیمت دارایی به سطح مطلوب‌تری خواهد رسید از سفارش‌های محدود استفاده می‌کنند.

سفارش محدود چیست؟
سفارش محدود چیست؟

نکات کلیدی

  • سفارش محدود تضمین می‌کند که یک سفارش در محدوده قیمتی مشخص یا بهتر از آن صورت گرفته است.
  • با این حال در لیمیت اوردر، هیچ تضمینی برای اجرای سفارش شما وجود ندارد همه چیز به تغییرات قیمتی دارایی موردنظر بستگی دارد.
  • سفارشات محدود، برروی قیمت دارایی کنترل دارند اما در شرایطی که بازار با نوسان همراه است ممکن است دارایی شما از دست برود.
  • برای جلوگیری از زیان‌های نزولی بزرگ، می‌توان از سفارشات محدود به همراه استاپ اوردر stop order یا سفارش متوقف استفاده کرد.
  • در لیمیت اوردر، قیمتی جهت ورود به معامله (خرید یا فروش) تعیین می‌کنید سپس حجم آن را نیز تعیین کرده و هر زمانی که قیمت نمودار به آن نقطه برسد معامله شما باز می‌شود.
  • معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سفارش لیمیت قیمت مدنظر خود را برای خرید یا فروش مشخص کنند و با استفاده از این روش از نوسانات شدید بازار و تاثیرات آن‌ها بر سفارشات خود جلوگیری کنند.

سفارش محدود چگونه کار می‌کند؟

یک سفارش محدود می‌تواند در شرایط مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال، زمانی که یک سهم به سرعت در حال افزایش یا کاهش است یا زمانی که معامله‌گر از نوسانات بازار هراس دارد. سفارش محدود زمانی مفید است که یک معامله‌گر قیمت خاصی را برای خرید یا فروش دارایی دیجیتال خود در نظر دارد.

نکته دیگری که سرمایه‌گذاران به هنگام ثبت سفارش محدود باید در نظر بگیرند، تاریخ انقضای سفارش است. به طور کلی، سفارشات محدود در معاملات رمزارزها، ۲۴ ساعت طول می‌کشد مگر اینکه بخواهید بازار را چندین بار بررسی کنید و در نهایت ممکن است دارایی خود را با قیمتی پایین‌تر معامله کنید زیرا ارزیابی نادرست از نوسان قیمت در بازار منجر به کاهش ارزش‌گذاری سرمایه‌گذار در سفارش محدود می‌شود. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید هرچند وقت یکبار سفارش‌های محدود باز خود را بررسی کنند تا از شرایط بازار آگاه شوند.

سفارش محدود چگونه کار می‌کند؟
سفارش محدود چگونه کار می‌کند؟

با استفاده از سفارش محدود خرید، سرمایه‌گذار تضمین می‌کند که قیمت سفارش محدود خرید را پرداخت کند اما تضمینی برای تکمیل سفارش نیست. سفارش محدود به معامله‌گر کنترل بیشتری بر قیمت نهایی معاملات می‌دهد، به‌ویژه هنگامی که با استفاده از مارکت اوردر market order یا سفارش بازار از بازار پر نوسان، هراس داشته باشند.

مثالی برای لیمیت اوردر

فرض کنید قیمت بیت‌کوین ۲۵ هزار دلار است و قصد خرید بیت‌کوین در قیمت ۲۰ هزار دلار را دارید. در این صورت شما باید یک سفارش محدود خرید روی قیمت ۲۰ هزار دلار تنظیم کنید تا به محض رسیدن قیمت بیت‌کوین به این عدد، سفارش شما فعال شود. در مقابل، اگر قصد فروش بیت‌کوین به عنوان مثال در قیمت ۳۰ هزار دلار را دارید باید یک سفارش محدود فروش بر روی قیمت ۳۰ هزار دلار تنظیم کرده تا به محض رسیدن قیمت بیت‌کوین به این عدد، سفارش شما فعال شود و بیت‌کوین خود را بفروشید.

سفارش محدود
سفارش محدود

معامله‌گران در شرایط مختلفی می‌توانند از روش لیمیت اوردر استفاده کنند، مانند زمانی که قیمت یک ارز به سرعت در حال صعود یا نزول است و معامله‌گر نگران سود و ضرر خود می‌شود. کاربر معمولا زمانی از سفارش محدود استفاده می‌کند که قصد خرید یا فروش یک ارز در یک قیمت خاص را دارد و به طور مداوم پشت سیستم نشسته و قیمت ارز مورد نظر خود را بررسی می‌کند.

چرا باید از سفارش محدود استفاده کنیم؟

یکی از مفیدترین جنبه‌های سفارش محدود این است که تریدر می‌تواند معامله را با قیمتی مناسب انجام دهد. سفارش محدود، زمانی مناسب است که یک قیمت از پیش تعیین‌شده برای خرید یا فروش یک دارایی درنظر دارید. برای مثال زمانی که معامله‌گران در شرایط بازار پرنوسان قادر به ثبت سفارش در بازار نیستند، استفاده از سفارش محدود کار آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

استفاده از سفارش محدود زمانی کاربرد دارد که معامله‌گران، بازار را پیوسته رصد نمی‌کنند و قیمت خاصی را به‌عنوان قیمت مطلوب برای خرید یا فروش یک دارایی درنظر دارند. در واقع معامله‌گر قیمت حداقل یا حداکثر را که در آن‌ها حاضر به خرید یا فروش دارایی است، مشخص می‌کند و سفارش خود را قرار می‌دهد؛ حتی می‌تواند برای این سفارش‌ها تاریخ انقضا مشخص کند.

چرا باید از سفارش محدود استفاده کنیم؟
چرا باید از سفارش محدود استفاده کنیم؟

معامله‌گر می‌تواند ارزی را خریداری کرده و پس از افزایش قیمت، یک سفارش محدود برای فروش تعیین کند. در مقابل، معامله‌گرانی که معتقدند یک ارز با قیمتی فراتر ارزش‌گذاری شده است می‌توانند پس از کاهش قیمت، یک سفارش محدود برای خرید، قرار دهند. از آنجایی که سفارش‌های محدود خودکار هستند، سرمایه‌گذاران مجبور نیستند بصورت شبانه‌روزی بازار را رصد کنند یا نگران از دست دادن سرمایه خود باشند.

انواع لیمیت اوردر

انواع سفارش در بازارهای مالی دارای ویژگی‌های جذابی است که برای یک معامله‌‌گر حرفه‌ای مانور بسیار خوبی دارد تا بتواند در مدیریت سرمایه و پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف به‌خوبی عمل کند و در نتیجه کسب سود برای او راحت‌تر و به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌گیرد. در اینجا به انواع مختلف لیمت اوردر اشاره می‌کنیم:

انواع لیمیت اوردر
انواع لیمیت اوردر

سفارش محدود خرید یا بای لیمیت اوردر Buy Limit Order: در سفارش محدود خرید، معامله‌گر سیگنالی را تعیین می‌کند که مایل است برای خرید سهام به آن برسد. سفارش تنها در صورتی اجرا می‌شود که قیمت رمزارز برابر با قیمت تعیین شده یا کمتر باشد.

فرض کنید که یک معامله‌گر در حال بررسی روند قیمت اتریوم است و می‌داند که روند اصلی آن صعودی است. اتریوم ابتدا به قیمت ۳۰ دلار می‌رسد و سپس تا ۳۲ دلار افزایش می‌یابد. این معامله‌گر معتقد است که اگر قیمت به سطح حمایت ۳۰ دلار برگردد، به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

بای لیمیت اوردر
بای لیمیت اوردر

با این حال او نمی‌تواند تمام مدت به بازار نگاه کند و منتظر بماند تا اتریوم به هدف موردنظر او برسد. وقتی که قیمت اتریوم به ۳۰ دلار رسید، سفارش لیمیت اوردر او به‌طور خودکار به یک سفارش در بازار اسپات Spot تبدیل می‌شود. صرافی نیز تنها در صورتی معامله را انجام می‌دهد که قیمت اتریوم به ۳۰ دلار یا کمتر از آن رسیده باشد.

سفارش محدود فروش یا سل لیمیت اوردر Sell Limit Order: در یک سفارش محدود فروش، معامله‌گر حداقل قیمتی را که می‌خواهد ارز دیجیتال مورد نظر به آن برسد، اعلام می‌کند. سفارش تنها زمانی آغاز می‌شود که ارز دیجیتال برابر با حداقل قیمت یا بالاتر باشد.

مزیت اصلی استفاده از سفارشات محدود این است که معامله‌گران می‌توانند قیمت مورد نظر را هم برای خرید و هم برای فروش تعیین کنند در این صورت می‌توانند از سایر معامله‌گران جلوتر باشند و معامله‌ را حتی در زمانی که قادر به پیگیری مداوم بازار نیستند، انجام دهند.

از این طریق، معامله‌گران می‌توانند از فرصت‌های خاصی استفاده کنند زیرا تمام سفارش‌های محدود می‌توانند برای ماه‌ها یا در برخی موارد به‌طور نامحدود باز بمانند. پس از برآورده شدن شرایط تعیین شده، دستور محدود همچنان اجرا خواهد شد.

سل لیمیت اوردر
سل لیمیت اوردر

فرض کنید که یک معامله‌گر در حال بررسی و تحلیل روند قیمت اتریوم است و می‌داند که روند اصلی آن نزولی است. اتریوم ابتدا به مقاومت ۳۵ دلار و سپس به ۳۲ دلار رسیده است.

این معامله‌گر معتقد است که اتریوم دوباره به مقاومت ۳۵ دلار می‌رسد و سپس به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. با این حال، او نمی‌تواند تمام مدت به بازار نگاه کند و منتظر بماند تا اتریوم به هدف موردنظر او برسد. در نتیجه، با سفارش لیمیت اوردر فروش وارد بازار شود.

وقتی که قیمت اتریوم به ۳۵ دلار رسید، سفارش لیمیت اوردر به‌طور خودکار به یک سفارش بازار در بازار اسپات تبدیل می‌شود. صرافی نیز تنها در صورتی معامله او را انجام می‌دهد که قیمت اتریوم به ۳۵ دلار یا بیشتر از آن رسیده باشد.

سفارش محدود بیت‌ کوین

با سفارش محدود بیت‌کوین می‌توانید در سطحی که تمایل دارید مقدار مشخصی بیت‌کوین را در آن سطح قیمتی معامله کنید. فرض کنید که قیمت یک بیت‌کوین در بازار ۱۰ هزار دلار است اما تمایل دارید آن را در قیمت ۸ هزار دلار بخرید.

سفارش محدود بیت‌ کوین
سفارش محدود بیت‌ کوین

کافی است یک سفارش محدود با قیمت مورد نظرتان را تنظیم کرده و منتظر بمانید تا بازار به این سطح برسد و بعد از رسیدن به قیمت مورد نظر شما، سفارش محدود با این قیمت یا کمتر از آن اجرا می‌شود. البته ممکن است که سفارش محدود اجرا نشود یا فقط بخشی از آن اجرا شود زیرا بازار بسیار پرنوسان است. اگر به دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین به ۱۱ هزار دلار، نتوانید یک بیت‌کوین به قیمت ۸ هزار دلار بخرید، سفارش شما به صورت جزئی اجرا می‌شود.

سفارش بازار یا مارکت اوردر Market Order چیست؟

سفارش بازار دستورالعملی است از سوی سرمایه‌گذار به کارگزار برای خرید یا فروش سهام، اوراق قرضه یا سایر دارایی‌ها با بهترین قیمت موجود در بازار مالی.

سفارش بازار یا مارکت اوردر Market Order چیست؟
سفارش بازار یا مارکت اوردر Market Order چیست؟

این گزینه پیش‌فرضی برای خرید و فروش اکثر سرمایه‌گذاران است. این بدان معنی است که یک سفارش بازار تقریبا بلافاصله با قیمتی بسیار نزدیک به آخرین قیمت ارسال شده که سرمایه‌گذار می‌تواند ببیند، تکمیل می‌شود.

سفارش محدود که به کارگزار اعلام می‌کند فقط با یک قیمت خاص خرید یا فروش کند، جایگزین اصلی جهت سفارش بازار برای اکثر سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

  • سفارش بازار دستورالعملی برای خرید یا فروش فوری اوراق بهادار با قیمت فعلی است.
  • سفارش محدود دستورالعمل خرید و فروش فقط به قیمتی است که سرمایه‌گذار تعیین می‌کند.
  • سفارشات بازار بهترین استفاده را برای خرید یا فروش سهام، معاملات آتی یا صندوق قابل‌معامله ای‌تی‌اف ETF با ارزش بالا می‌کنند.
  • در صورت خرید یا فروش یک دارایی با نوسان زیاد، سفارش محدود مناسب‌تر است.
  • سفارش بازار رایج ترین نوع معامله است که در بازارهای سهام انجام می‌شود که بصورت پیش‌فرض در اکثر صفحات تراکنش کارگزار است.
  • به کاربرانی که از مارکت اوردر استفاده می‌کنند در اصطلاح تیکرز Takers گفته می‌شود زیرا این سفارشات بلافاصله انجام می‌شود.
سفارش بازار یا مارکت اوردر Market Order
سفارش بازار یا مارکت اوردر Market Order

در سفارش بازار، تراکنش خرید یا فروش شما با قیمت بازار بصورت لحظه‌ای اجرا می‌شود. در واقع شما صرفا مقدار تراکنش را مشخص می‌کنید و قیمت از پیش مشخص و همان قیمت بازار است. این نوع سفارش در شرایط بحرانی بازار که نوسانات زیاد است می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا پیدا کردن بهترین قیمت برای خرید یا فروش با وجود نوسانات سخت خواهد بود.

سفارش بازار یکی از ابتدایی‌ترین معاملات خرید و فروشی است که یک معامله‌گر آن را دریافت می‌کند که با قیمت فعلی بازار ارزیابی می‌شود. حتی اگر سفارشات بازار بیشترین احتمال را برای انجام معامله داشته باشد اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که معامله انجام شود. تمام معاملات با توجه به دسترسی و زمان‌بندی میزان سفارش و نقدینگی به میزان قابل‌توجهی می‌توانند از هم متفاوت باشند.

با استفاده از مارکت اوردر می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را با قیمت فعلی یا قیمت لحظه‌ای بازار، معامله ‌کنید. درواقع در این نوع سفارش معامله‌گر تنها اجازه دارد مقدار ارز دیجیتال را تعیین کند و قیمت خرید یا فروش را به صرافی واگذار می‌کند.

برخلاف سفارش‌های محدود که در دفتر سفارش ثبت می‌شوند؛ سفارش‌های بازار، بلافاصله بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شوند به این معنی که کارمزدهای معامله با شما است و کارمزد خرید از بازار را از حساب خود پرداخت می‌کنید.

بهترین قیمت در ادبیات بازارهای مالی به کمترین قیمت ممکن برای خرید و بیشترین قیمت ممکن برای فروش اشاره دارد اما گاهی بازار دچار نوسانات شدید قیمتی می‌شود و معامله‌گر مجبور می‌شود معامله خود را فورا ببندد. اگر می‌خواهید از این سفارش استفاده کنید، کمی احتیاط به خرج دهید زیرا ممکن است قیمتی که در آن سفارش، نهایی می‌شود، مطلوب شما نباشد.

 برخی از صرافی‌ها برای جلوگیری از تحمیل هرگونه زیان احتمالی به معامله‌گران، سفارش‌های بازار یا با قیمت‌های چند درصد بیشتر از قیمت خرید و چند درصد کمتر از قیمت فروش را برای معامله‌گر تکمیل نمی‌کنند زیرا احتمال دارد سفارش خرید یا فروش شما به‌طور کامل انجام نشود.

در وهله اول همه سفارش‌ها برای ارزیابی هستند و در زمان انجام معاملات همیشه خطر نوسان در بازار وجود دارد. هرزمانی که سفارش بازار تنظیم می‌شود، سفارش‌های بزرگ و مهم‌تر باعث حرکت بازار می‌شوند و در مقابل، معاملاتی که به صورت فردی انجام می‌شوند ممکن است متوقف شده یا به حالت تعلیق درآیند.

یک سفارش بازار که ساعت‌ها در بازار معاملات قرار داده شده است، روز بعد نیز در معاملات قابل دسترس خواهد بود. به طور مثال یک سرمایه‌گذار سفارش می‌دهد تا سهام قابل‌توجهی از یک شرکت را در بازار خریداری کند؛ از آنجا که سرمایه‌گذار هر قیمت سهام را اکس X مقدار حساب می‌کند، معامله او در سریع‌ترین زمان با قیمت لحظه‌ای پر خواهد شد.

معلامات سفارشات بازار چه زمانی کاربرد دارند؟

در حقیقت وقتی سفارش خرید و یا فروش را می‌دهید، سفارش شما وارد یک سیستم پردازشی می‌شود که برخی سفارشات را قبل از دیگری قرار می‌دهد. اگر قصد دارید سفارش شما در اسرع وقت پردازش شود و هر قیمتی که بازار به شما می‌دهد را بپردازید، می توانید معاملات خود را به عنوان سفارش بازار وارد کنید.

البته در بیشتر موارد باید از استفاده سفارشات بازار خودداری کنید زیرا نه تنها مجبور می‌شوید کارمزد بیشتری پرداخت کنید بلکه امکان دارد ارز خود را به قیمت پایین‌تری بفروشید و باید مبلغی را هم برای نوسان‌هایی که اتفاق می‌افتد بپردازید. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که هیچ تضمینی وجود ندارد که آخرین قیمت معامله شده، قیمتی باشد که دریافت یا پرداخت می‌کنید.

اگر در وضعیت بدی قرار گرفته‌اید و بازار نیز در حال نوسان است، می‌توانید از سفارشات بازار کمک بگیرید. نیازی نیست که نگران نوسانات بازار باشید زیرا معمولا بازار به سرعت در حال نوسان است و از طرفی برای اهداف بزرگ‌تر، ریسک بیشتری هم وجود دارد.

نکاتی در مورد سفارش بازار و سفارش محدود

ریسک محدود کردن سفارشات در این است که اگر قیمت واقعی بازار هرگز در دستورالعمل‌های سفارش محدود قرار نگیرد، ممکن است سرمایه‌گذار در انجام معامله موفق نشود و همچنین احتمال دیگری که وجود دارد این است که ممکن است به قیمتی که در نظر دارد برسد اما نقدینگی کافی در سهام وجود نداشته باشد تا آن سفارش را پر کند. یک سفارش محدود ممکن است به علت محدودیت در قیمت، بخشی از سهام یا بیشتر از آن را دریافت کند.

اجرای سفارشات محدود از اجرای سفارشات بازار پیچیده‌تر است که همین امر باعث افزایش کارمزد صرافی می‌شود. برای سهام‌های کم حجم که در سهام‌های بزرگ ذکر نشده‌اند، پیدا کردن قیمت واقعی ممکن است سخت باشد به همین دلیل باعث محبوبیت سفارش محدود شده است.

چرا سفارش محدود، کاربرد بیشتری دارد؟

تریدرهایی که نمی‌خواهند فرصتی را از دست دهند، می‌توانند از سفارش محدود به نفع خود استفاده کنند. اگر تصور کنند که ارزش ارز در حال پایین آمدن است، ممکن است از سفارش محدود استفاده کنند. به‌عنوان مثال ممکن است ارزی را بخرند و پس از افزایش قیمت در قالب سفارش محدود، آن را به فروش برسانند و بالعکس، معامله‌گرانی که فکر می‌کنند رمزارز، قیمت بسیار بالایی دارد، می‌توانند سفارش خرید رمزارز را پس از نزول قیمت قرار دهند. همچنین ممکن است نوسانات بازار فرصتی را ایجاد کند که یک معامله‌گر تمایل به از دست دادن آن نداشته باشد و بسیاری از سفارشات محدود ممکن است نوسانات کوتاه‌مدت در بازار را جهت ترید به خود جلب کند.

با این تفاسیر اگر قصد دارید سفارش خرید خود را خیلی پایین و سفارش فروش را خیلی بالا تنظیم کنید، سهام شما هرگز معامله نخواهد شد. از طرفی سفارش محدود می‌تواند روشی ایده‌آل برای جلوگیری از از دست رفتن فرصت سرمایه‌گذاری باشد.

سفارش محدود در درجه اول راهی است برای اینکه قیمت، ریسک کمتری داشته باشد. یعنی با استفاده از سفارش محدود از خرید رمزارز با قیمت بسیار بالا و یا از فروش آن با قیمت بسیار پایین جلوگیری می‌کنید.

تعیین سفارش محدود باعث می‌شود تا اگر قیمت رمزارز کاهش پیدا کرد ارز شما کمتر از مبلغی که تعیین کرده‌اید به فروش نرود. در مقابل، اگر قیمت بازار به مقدار سفارش محدود شما نرسد، سفارش پر نمی‌شود. در این حالت می‌توانید سفارش جدیدی را تنظیم کنید یا سهام مورد نظر را تا مدتی نگه دارید و یا سهامی خریداری نکنید.

اگر قصد خرید یا فروش سهامی را دارید، مارکت اوردرها بهترین گزینه برای شما هستند. انتخاب لیمیت اوردر تحت شرایط زیر منطقی است:

زمانی که قصد ندارید بازار را تحلیل و بررسی کنید.

اگر نگران خرید یا فروش رمزارز در زمان نامناسب هستید، می‌توانید سفارش محدود خود را تنظیم کنید و بدون نگرانی در مورد زمان‌بندی بازار، ادامه دهید.

زمانی که قصد دارید با قیمتی بهتر قفل کنید

زمانی که قیمت خاصی را برای خرید یا فروش سهام در نظر دارید، سفارشات محدود بهترین انتخاب است. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید سهام تسلا (TSLA) به زیر ۷۰۰ دلار در هر سهم کاهش می‌یابد، می‌توانید یک سفارش محدود برای خرید سهام با قیمت ۶۹۹ دلار ارسال کنید. در این حالت، سفارش شما تنها در صورتی انجام می‌شود که سهام به قیمت ۶۹۹ دلار یا کمتر برسد در غیر‌ این‌صورت، سفارش پردازش نمی‌شود.

مقایسه سفارش محدود و سفارش بازار

سفارشات بازار از ابتدایی‌ترین معاملات خرید و فروش هستند. سفارشات محدود کنترل بیشتری به سرمایه‌گذار می‌دهند. سفارش محدود به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا در هنگام ثبت سفارش، حداکثر مقدار قابل قبول قیمت خرید یا حداقل قیمت فروش قابل قبول را تعیین کند. سفارش محدود فقط در صورتی پردازش می‌شود که دارایی به آن قیمت برسد.

سفارشات بازار معاملاتی هستند که به منظور اجرا در سریع‌ترین زمان ممکن به قیمت فعلی بازار انجام می‌شوند. بالعکس، یک سفارش محدود، حداکثر یا حداقل قیمتی را تعیین می‌کند که مایل به خرید یا فروش آن هستید.

سفارش بازار با اجرای دستورالعمل سروکار دارد اما سفارشات محدود در درجه اول با قیمت سروکار دارند.

در سفارش بازار یا مارکت اوردر، رمزارز را با قیمت فعلی، هر چه که باشد، معامله می‌کنید اما در سفارش محدود یا لیمیت اوردر می‌توانید قیمت دلخواه خود را تعیین کنید و معامله تنها در صورتی انجام می‌شود که رمزارز به آن قیمت برسد. این اساسی‌ترین تفاوت بین سفارش بازار و سفارش محدود است، اما هر کدام از این سفارش‌ها می‌تواند برای موقعیت معاملاتی خاصی مناسب‌تر باشد.

سفارشات محدود در بعضی از شرایط مناسب هستند:

  • اگر سهام از نظر قیمت دارای نوسان شدیدی باشد. سرمایه‌گذار می‌تواند فروش را برای افزایش قیمت بعدی (یا در مورد فروش، نزول) زمان‌بندی کند. در صورتی که سرمایه‌گذار از قبل، قیمت قابل قبولی را تعیین کرده باشد. سفارش محدود، آماده خواهد بود.
  • سفارشات محدود در شرایطی مناسب است که سرمایه‌گذار مطمئن شود که قیمت در عرض چند ثانیه تا نهایی شدن قیمت، کاهش نمی‌یابد.
  • سفارشات محدود معمولا توسط تریدرهای حرفه‌ای استفاده می‌شود که ممکن است با خرید و فروش حجم زیادی از سهام خیلی سریع به سود دست پیدا کنند تا از تغییرات جزئی قیمت خود، نهایت استفاده را ببرند.

مزایا و معایب

مزایا

  • در لیمیت اوردر، شما قیمت خرید یا فروش را تعیین می‌کنید و تحت تاثیر نوسانات قیمت بازار قرار نمی‌گیرید. رمزارز شما تنها در قیمت تعیین شده یا بهتر معامله می‌شود.
  • می‌توانید زمان انقضای سفارش خود را انتخاب کنید.

معایب

  • کارمزد کامل سفارش بلافاصله از موجودی حساب شما کسر می‌شود و تا زمانی که سفارش شما لغو یا منقضی نشود به آن وجه دسترسی نخواهید داشت.
  • اگر قیمت بازار به قیمت دلخواه شما نرسد، سفارش انجام نخواهد شد.
  • حتی در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت تعیین شده در صورت نبود عرضه یا تقاضای کافی ممکن است سفارش شما به طور کامل پر نشود.
  • اگر معامله‌گران سفارش خرید خود را خیلی کم یا سفارش فروش خود را خیلی زیاد تعیین کنند، معامله آن‌ها هرگز انجام نمی‌شود.

سخن نهایی

در بازار رمزارزها، سفارش محدود به اندازه بازار سنتی محبوب است. لیمیت اوردر زمانی انجام می‌شود که محدوده قیمتی برای خرید و فروش یک دارایی، مشخص شود و نقدینگی کافی برای انجام معامله در آن محدوده قیمت وجود داشته باشد. به همین دلیل انجام سفارش‌ محدود، تضمین‌شده نیست زیرا قیمت رمزارزها به‌سرعت تغییر می‌کند.

در معاملات رمزارز، سفارش محدود می‌تواند برای معاملات شما مفید باشد. این امر در صورتی درست است که زمان لازم برای پیگیری مداوم و نظارت بر روی قیمت‌های بازار را نداشته باشید. با استفاده از سفارش محدود می‌توانید از معاملات خود حتی بدون نظارت دقیق، سود ببرید.

با توجه به نوسانات بسیاری که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، ممکن است که در زمانی که نمودار قیمت به محدوده مورد نظر شما می‌رسد، نتوانید سفارش خود را ثبت کنید یا به سیستم خود دسترسی نداشته باشید؛ به همین دلیل استفاده از روش‌های سفارش‌گذاری همچون سفارشات لیمیت، بسیار کاربردی هستند.

سوالات متداول

۱. اوردر Order در ارز دیجیتال چیست؟

معاملات رمزارزها از طریق اوردر یا سفارش‌های خرید و فروش در بستر یک صرافی آنلاین انجام می‌شود. این سفارش‌ها قراردادهای ساده‌ای هستند که به معامله‌گر اجازه می‌دهند «نوع رمزارز»، «مقدار» و «قیمت» دارایی مورد معامله را مشخص کند. علاوه بر این، معامله‌گر با تعیین پیش‌شرط‌‌‌‌هایی می‌تواند مشخص کند که دارایی‌ مدنظر را در چه شرایطی خریداری یا به فروش برساند.

۲. یک لیمیت اوردر چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک لیمیت اوردر ارسال می‌شود، بلافاصله در دفتر سفارش ثبت شده اما تکمیل نمی‌شود مگر اینکه قیمت کوین به قیمت تعیین شده یا بهتر برسد.

۳. چه زمانی از یک لیمیت اوردر استفاده کنیم؟

زمانی از یک لیمیت اوردر استفاده می‌کنید که:

  • قصد دارید با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار، خرید کنید یا با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار بفروشید.
  • زمانی که برای خرید و فروش آنی، عجله ندارید.
  • زمانی که می‌خواهید سودهای شناور را قفل کنید یا زیان‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر قیمت بازار به قیمت تعیین شده شما برسد، ممکن است سفارش شما همیشه تکمیل نشود. همه چیز به شرایط بازار و نقدینگی کلی بستگی دارد.

۴. آیا می‌توانید یک سفارش محدود را لغو کنید؟

سرمایه‌گذاران تا زمانی که سفارش هنوز تکمیل نشده باشد می‌توانند سفارش‌های محدود خود را به هر دلیلی لغو کنند سفارشات محدود ممکن است ساعت‌ها یا روزها قبل از تکمیل شدن بسته به حرکت قیمت باقی بمانند، بنابراین می‌توان این سفارش‌ها را بدون هیچ مشکلی لغو کرد.

۵. آیا سفارش محدود بلافاصله تکمیل می‌شود؟

لیمیت اوردرها همیشه اجرا نمی‌شوند. سفارش شما تنها در صورتی تکمیل می‌شود که قیمت ارز دیجیتال موردنظر به مقدار تعیین شده یا بهتر از آن رسیده باشد. در نتیجه، اگر ارز دیجیتال موردنظر هرگز به قیمت تعیین‌شده نرسد، سفارش شما هم تکمیل نمی‌شود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.