چطور از اندیکاتور ابر ایچیموکو استفاده کنیم؟
چطور از اندیکاتور ابر ایچیموکو استفاده کنیم؟

چطور از اندیکاتور ابر ایچیموکو استفاده کنیم؟

 همراهان عزیز سلام. من نفیسه محروقی هستم و در اولین اپیزود از ویدئوکست اکسکوینو با معرفی اندیکاتور ابر ایچیموکو در خدمتتون هستم.

روش تحلیل نمودار ایچیموکو ریشه در ژاپن داره. یه روزنامه‌نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi) در اواخر دهه ۳۰ میلادی به این الگو رسید و تا اواخر دهه ۱۹۶۰ که منتشرش کرد روی تکمیلش کار کرد.

اما معنی کلمه ایچیموکو چیه؟ ایچیموکو فرم کوتاه شده ایچیموکو کینکو هایو (Ichimoku Kinko Hyo) هست که معنیش میشه: تراز نمودار در یک نگاه. تنکان‌سن به معنی خط چرخش روند از میانگین بالاترین پیک و پایینترین کف در ۹ دوره ی قبلی به دست می‌آد. این خط به عنوان خط سیگنال و یه خط مینور تعیین حمایت و مقاومت استفاده میشه.

تنکان سن اندیکاتور ترند مارکته. اگه بالا یا پایین بره یعنی مارکت جهت داره و اگه افقی حرکت کنه یعنی مارکت داره رنج میزنه.
کیجون سن به معنی خط پایه یا خط مبنا و استاندارده و از میانگین ۲۶ دوره به دست میاد. این خط سطوح کلیدی حمایت و مقاومت رو نشون میده و تاییدی هست برای تغییر روند. این خط یه نقطه پیرو رو برای توقف ضرر نشون میده.
سنکو اسپن ای (A) یا اسپن پیشرو از معدل تنکان‌سن و کیجون‌سن و قراردادن نتیجه در ۲۶ دوره بعد به دست میاد.  خط حاصل این محاسبه یکی از دو لبه ابر یا کومو (kumo) رو میسازه و برای تشخیص نواحی مقاومت و حمایت آتی استفاده میشه.
اگه قیمت بالای سنکو اسپن باشه، خط بالایی به عنوان اولین سطح حمایت فرض میشه و خط پایینی به عنوان دومین سطح حمایت
اگه قیمت زیر سنکو اسپن باشه، خط پایینی به عنوان اولین سطح مقاومت فرض میشه و خط بالایی به عنوان دومین سطح مقاومت
سنکو اسپن بی (B) یا اسپن پیشرو دو از میانگین ۵۲ دوره گذشته و قراردادن نتیجه در ۲۶ دوره بعد به دست میاد.  خط حاصل این محاسبه یکی از دو لبه ابر یا کومو (kumo) رو میسازه
اما ابر فضاییه که بین دو خط سنکو اسپن ای و بی هست. برای اینکه این ابرها راحتتر خونده بشن به دو رنگ سبز و قرمز نمایش داده می‌شن.
ابر سبز زمانی ایجاد می‌شه که خط پیشروی A بالاتر از خط پیشروی B  قرار بگیره و ابر قرمز زمانی ایجاد میشه که خط پیشروی B  بالاتر از خط پیشروی A قرار بگیره.
زمانی که قیمت پایین‌تر از ابر قرار بگیره، شاهد روند نزولی هستیم و زمانی که قیمت بالاتر از ابر قرار بگیره، روند صعودی شکل گرفته.
حالا، اگر قیمت بالاتر از محدوده ابر قرار گرفته باشه و خود ابر هم، هم‌جهت با حرکت قیمت باشه، سیگنال صعودی بودن روند، تقویت می‌شه. برای نمونه، در جریان یک روند صعودی، نوک ابر هم همراه با قیمت، به سوی بالا حرکت می‌کنه، همچنین در جریان یک روند نزولی، نوک ابر نیز به سوی پایین کشیده می‌شه.

چیکو اسپن یا خط تاخیر از قیمت بسته شدن امروز که در ۲۶ دوره گذشته پروجکت میشه به دست میاد.
چیکو اسپن یا خط تاخیر، یک شاخص پس‌رو است که با انتقال ۲۶ دوره به چپ یا عقب بدست می‌آید.
چیکو اسپن به صورت مجزا کاربردی نیست و زمانی که در نسبت با سایر اجزای ابر ایچیموکو مورد استفاده قرار بگیره میتونه به شما کمک کنه.
اگه این خط بالای قیمت‌های بازار حرکت کنه میتونه روند صعودی رو تشخیص بده یا بالعکس وقتی زیر قیمت‌های بازار حرکت کنه روند نزولی رو تشخیص میده.
اما به عنوان جمع بندی:
ایچیموکو مثل خیلی از اندیکاتورهای تکنیکال دیگه، برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت در نمودار قیمتی یک دارایی استفاده می‌شه؛ با این حال، این اندیکاتور می‌تونه شتاب حرکت قیمت رو تخمین بزنه و سیگنال‌هایی رو در اختیار معامله‌گرا قرار بده تا تصمیم‌ بهتری بگیرن. به‌طور کلی، این اندیکاتور برای معامله‌گرایی مناسبه که قصد دارن اطلاعات زیادی از رفتار قیمت یه دارایی را به‌طور همزمان در اختیار داشته باشن.

به‌طور خلاصه، ایچیموکو می‌تونه روندهای بازار را تعیین کنه، سطوح حمایتی و مقاومتی مهم را نشون بده و همچنین سطوح قیمتی آتی رو پیش‌بینی کنه.
و یه جمع بندی دیگه در مورد تحلیل تکنیکال به طور کلی:
تحلیل تکنیکال، یکی از پرکاربردترین روش‌هایی هست که معامله‌گرا از اون برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش استفاده می‌کنن. این نوع از تحلیل، در رفتار قیمت خلاصه می‌شه و اخبار و یا مسائل بنیادی مربوط به دارایی‌ها در اون لحاظ نمی‌شن. بخش مهمی از ابزارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستن.

اندیکاتور، ابزار ریاضیه که برای محاسبه جنبه‌های مختلف تغییرات قیمتی در دارایی‌ها کاربرد داره و با استفاده از داده‌های مربوط به رفتار قیمت و حجم معاملات، می‌تونه به افراد در تصمیمات معاملاتی کمک کنه.
همراهان خوب اکسکوینو مرسی که در این قسمت از ویدئواکسکوینوهمراه ما بودید. اگه سوال یا نظری در رابطه با این ویدئو دارید برای ما کامنت بزارید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.