پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
کیف پول

از انواع کیف پول ارزهای دیجیتال چه می‌دانید؟

کیف پول ارز دیجیتال سرد و گرم

بیایید تمایز اصلی بین کیف پول سرد و گرم را با یک مثال از دنیای واقعی درک کنیم. ذخیره سازی گرم مانند کیف پولی است که شما در جیب خود حمل می‌کنید ولی ذخیره سازی سرد تا حدودی به حساب بانکی شما وابسته است.

این مثال را به خاطر بسپارید تا بتوانید سازوکار این کیف پول‌ها را بیشتر درک کنید. اگر به طور مکرر قصد استفاده از دارایی خود را دارید به ذخیره سازی گرم نیاز دارید ولی از طرفی اگر می‌خواهید دارایی خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید، ذخیره سازی سرد گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

کیف پول های گرم

به بیان ساده تر، زمانی که شما ارزهای دیجیتال خود را داخل وسیله‌ای که مستقیما با اینترنت در ارتباط است ذخیره می‌کنید ذخیره‌سازی گرم انجام داده‌اید.

کیف پول های متعلق به صرافی‌ها، کیف پول‌های موجود در موبایل‌ها و در کل هر کیف پولی که به یک منبع اینترنت متصل شود یک کیف پول گرم محسوب می‌شود. دست یابی به دارایی‌ها در کیف پول گرم بسیار آسان است و اگر شما در جایی زندگی می‌کنید که استفاده از ارزهای دیجیتال در امور روزمره متداول است، می‌توانید از مزیت‌های این ارزها و کیف پول‌ها در پرداخت‌های روزانه خود بهره ببرید. درست مانند ارز رایج هر کشور.

شما می‌توانید با در دست داشتن مقداری از سرمایه خود به راحتی در بازار قدم بزنید و بر حسب نیاز خود از دارایی موجود در کیف پول خود استفاده کنید در صورتی که عمده سرمایه خود را در حساب بانکی خود ذخیره کرده‌اید. کیف پول گرم مصداق عینی این مطلب است. شما با استفاده از کیف پول گرم می‌توانید به یک قسمت از سرمایه خودتان برای انجام خرید و فروش روزانه خود دست پیدا کنید.

حتی اگر شما مقادیر زیادی را در کیف پول گرم خود نگه‌داری نمی‌کنید با این حال دنبال کردن مراحل پیش زمینه در بخش بازیابی کیف پول، جهت جلوگیری از هر گونه خطای انسانی بسیار حائز اهمیت است. به این ترتیب در صورت بروز مشکل با استفاده از کلید خصوصی و seed phrase مخصوص خودتان قادر به بازیابی کیف پول خود خواهید بود.

انواع کیف پول گرم ارز دیجیتال

کیف پول آنلاین معروف به کیف پول ابری

کیف پول‌های موبایلی

کیف پول‌های دسکتاپ

ذخیره سازی سرد چیست

زمانی که شما ارزهای دیجیتال خود را در دستگاهی که کاملا آفلاین است نگه داری می‌کنید در واقع شما ذخیره سازی سرد انجام داده‌اید.

برای کسانی که تمایل به نگهداری سرمایه‌های خود به مدت طولانی دارند و همچنین به دنبال یک راه برای نگهداری امن سرمایه‌های خود هستند، استفاده از کیف پول سرد گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

این ذخیره سازی هم بدون ریسک نیست. ولی اگر دستورالعمل ها را به درستی رعایت کنید و جوانب احتیاط را رعایت کنید این خطرها به کم‌ترین مقدار ممکن می‌رسد. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی بین مردم عادی رسیده‌اند، متاسفانه این موضوع باعث جلب توجه مهاجمان بسیاری شده است. با این حال ذخیره سازی سرد راه حل بسیار مطمئنی برای نگهداری ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

کیف پول بیت کوین سانفرانسیسکو و صرافی کوین بیس بیشتر از 70 درصد دارایی‌های خود را در کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول‌های کاغذی نگهداری می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی خواهیم پرداخت فعلا به بررسی ویژگی‌های ذخیره سازی سرد می‌پردازیم.

این کیف پول به منزله یک جای امن و عالی برای ذخیره سازی طولانی مدت به شمار می‌رود.

این کیف پول به علت آفلاین بودن،  یک شبکه امن در مقابل هکرها و سایر مجرمان محسوب می‌شود.

ذخیره سازی سرد، معایب و فواید

دسترسی سریع به سرمایه‌ها

پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف

ارسال و دریافت ارزها به ساده‌ترین روش ممکن

قرار گرفتن در معرض تهدید جرایم اینترنتی و هک

با تخریب دستگاه و در صورت عدم تکمیل مراحل پیش زمینه جهت بازیابی، احتمال عدم دسترسی به دارایی ها به صورت موقت وجود دارد

معایب کیف پول سرد

این کیف پول در مقابل ضربه‌های خارجی، دزدی و بی احتیاطی‌های انسانی حساس است.

برای استفاده روزمره مناسب نیست.

تنظیمات آن ممکن است برای مبتدیان سخت به نظر برسد.

حالا که به معایب و فواید ذخیره سازی سرد آگاهی پیدا کردیم بهتر است با انواع کیف پول‌های سرد برای نگه داری ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول های ارز دیجیتال سخت افزاری در واقع ابزارهای فیزیکی برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. این نوع از کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند ولی متداول‌ترین آن‌ها، کیف پول‌ لجر است که با پورت یو اس بی و صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه این کیف پول‌ها هنوز هم طرفدارهای زیادی دارند ولی کماکان در معرض خطر هستند. در مرحله اول اطمینان حاصل کنید که کمپانی سازنده کیف پول شما، کلیدهای خصوصی را به منظور حمله به کیف پول در آینده وارد نکرده است.

به خاطر داشته باشید که هرگز از کیف پول‌های دست دوم استفاده نکنید و این نوع از کیف پول‌ها را خودتان از شرکت سازنده خریداری کنید.

اگرچه گم شدن یا صدمه دیدن این کیف پول‌ها بسیار زیان بار خواهند بود ولی خبر امیدوار کننده این است که می‌توان آن‌ها را بازیابی کرد.

بنابراین لطفا از جزئیات اطلاعات این کیف پول‌ها بک آپ بگیرید و آن را در مکان امن نگه داری کنید.

به خاطر داشته باشید که اطلاعات بازگرداندن کیف پول شما بسیار محرمانه است، آن‌ها را در اختیار کسی قرار ندهید همچنین ضروری است که تمام سکه‌های خود را به کیف پول جدید خود انتقال دهید. اطلاعات کلید خصوصی خود را تحت هر شرایطی در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

از انواع کیف پول های ارز دیجیتال سخت افزاری می‌توانیم به لجر (Ledger nano s )، تریزر (Trezor) و کیپ کی (keepkey) اشاره کنیم.

کیف پول های کاغذی

بدون شک یکی از امن‌ترین راه‌ها برای نگه داری ارزهای دیجیتال کیف پول های کاغذی هستند. با دنبال کردن دستورالعمل‌های زیر به راحتی می‌توانید یک کیف پول کاغذی برای ارزهای دیجیتال تان در اختیار داشته باشید. استفاده از این کیف پول‌ها به شما اجازه می‌دهد کارفرمای سرمایه‌گذاری‌های خودتان شوید. در واقع اگر شما کاملا جوانب احتیاط را رعایت کرده باشید امکان لو رفتن کلیدهای خصوصی شما اصلا وجود ندارد.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

در حقیقت این بدان معنی است که تهیه نسخه دوم از کلیدهای خصوصی خودتان بسیار ضروری است چون به محض دزدیده شدن این کلیدها تمام محتویات کیف پول شما به خطر خواهد افتاد و البته این موضوع درباره تمام کیف پول‌ها صدق می‌کند.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول های کاغذی ارز دیجیتال در واقع یک نوع سبک ذخیره‌سازی آفلاین و سرد برای نگهداری ارزهای دیجیتال است. قضیه از این قرار است که شما کلید خصوصی عمومی و خصوصی خود را روی کاغذ چاپ یا یادداشت می‌کنید و آن را در مکان مناسب و امن نگهداری می‌کنید.

کلیدها به صورت QR چاپ می‌شوند که در صورت نیاز برای تراکنش‌های بعدی قابل اسکن هستند. دلیل امن بودن این کیف پول‌ها این است که خود شما کنترل کننده آن‌ها هستید، در مورد هکرها نگرانی ندارید یا نیاز به مراقبت از یک قطعه سخت افزاری ندارید. تنها چیزی که باید مراقب آن باشید یک تکه کاغذ است!

کی از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال تا حدود زیادی به شرایط شما بستگی دارد. اگر شما در حال گذراندن یک روز تابستانی هستید و قصد خرید و فروش چند سکه در روز را دارید ممکن است این کیف پول‌ها خیلی به درد شما نخورد ولی اگر آماده یک سفر ماجراجویانه طولانی هستید قطعا استفاده از کیف پول‌های کاغذی مناسب‌ترین گزینه برای شماست.

شما می‌توانید برای سکه‌های بیت کوین، لایت کوین، دوج و … از Wallet generator  و برای ارزهایی مثل اتریوم و ERC20 از My Ethereum Wallet استفاده کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.